Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU - OP VK Číslo a název klíčové aktivityIII/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT AutorMgr. Iva Novotná Číslo materiáluVY_32_INOVACE_CJL_4S2N_NT_01_01 NázevJan Otčenášek Druh učebního materiáluPrezentace PowerPoint PředmětČeský jazyk a literatura Ročník4. roč. SŠ, 2. roč. nástavbového studia Tematický celekČeská literatura 2. poloviny 20. století AnotaceTato prezentace je zaměřena na výklad učiva. Lze použít jako doplnění výkladu při vyučování nebo k samostudiu. Materiál inovuje výuku využitím multimediálních pomůcek. Metodický pokynPOMŮCKY: počítač, dataprojektor Průběžně se střídá forma výkladu, řízený rozhovor a samostatná práce. Prezentace je doplněna i motivačními úkoly. Klíčová slovaJan Otčenášek, téma 2. světové války, Romeo, Julie a tma Očekávaný výstupPrezentace seznamuje žáky s životem a literárním dílem Jana Otčenáška Datum vytvoření Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora
( )
Jan Otčenášek Český prozaik a scénárista Autor budovatelských próz, próz s tematikou války i s milostnou tematikou
Život Narodil se v roce 1924 Vystudoval obchodní akademii Za okupace totálně nasazen (Avia Letňany – vyráběl součástky pro letadla) Po válce pracoval jako úředník
Tvorba Prózu vydával od 50. let - v období schematismu a budovatelského nadšení (kvalitou výrazně převyšoval tehdejší produkci) Od 60. let – spisovatelem z povolání – díla s tematikou války i s milostnou tematikou V 70. letech pracoval jako dramaturg Filmového studia Barrandov
Plným krokem 1952 Budovatelský román o problémech továrny v 50. letech Co víte o událostech v roce 1948? Vysvětlete pojem budovatelský román
Občan Brych politický román o převratu v roce 1948 – mladý intelektuál váhá, zda přijmout, nebo odmítnout současné politické uspořádání. Kladem: psychologie postav, vnitřní vývoj hrdiny Obsah: Mladík z chudých poměrů se snaží vyrovnat bohatým vrstevníkům - nechá se přemluvit, aby po převratu emigroval- při čekání na převaděče se odhalují charaktery-hrdina si uvědomuje, že mezi ostatní nepatří a že se chce vrátit. (Má jiné důvody k emigraci než ostatní) Jaké mohou být důvody k emigraci?
Romeo, Julie a tma 1958 Tragický příběh studenta Pavla a židovské dívky Ester Odehrává se v době Heydrichiády 2. vlna válečné prózy Co víte o atentátu na R. Heydricha? Jak se změnila situace v Protektorátu?
Romeo, Julie a tma Obsah: Student Pavel v parku seznámí s židovskou dívkou Ester, která odmítla nastoupit do transportu. Tajně ji ukryje v komoře za otcovou krejčovskou dílnou. Postupně se do sebe zamilují. Ester ve strachu z vyzrazení a možných důsledků pro Pavla i jeho rodinu úkryt opustí a je zastřelena německými vojáky. Charakteristika: psychologie postav, vnitřní monology, motivy bezmoci, tíživá atmosféra, erotické motivy… Pokuste se vysvětlit název novely. Co symbolizuje tma?
Kulhavý Orfeus 1964 Odehrává se v době okupace Na základě vlastní zkušenosti zobrazuje protinacistický odboj v pražské zbrojovce
Scénáře Občan Brych Romeo, Julie a tma Byl jednou jeden dům – seriál (s O. Daňkem) Lásky mezi kapkami deště – film o 30. letech (autobiografické prvky)
Otázky ANO/NE 1. Válku Jan Otčenášek prožil v koncentračním táboře 2. Psal pouze budovatelské romány 3. Jeho budovatelské romány byly kvalitnější než tehdejší produkce 4. Napsal novelu Romeo a Julie 5. Ve svém díle zobrazil období války 6. Psal také filmové scénáře
Řešení 1. NE 2. NE 3. ANO 4. NE 5. ANO 6. ANO
Zdroje informací: _Otčenášek ANDREE, Lukáš a kol. Literatura pro 4. ročník SŠ. Brno: Didaktis, 2010, ISBN PROKOP, Vladimír. Přehled české literatury 20. století. Sokolov: O.K. - Soft, 1998 HAVLÍČKOVÁ, Iveta a kol. Odmaturuj z literatury 2. Brno: Didaktis, 2004, ISBN AUTOR NEUVEDEN. klipart [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: