MRTVICE JAKO NEZVANÝ HOST

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Videotrénink interakcí
Advertisements

EFT – na emoce zaměřená terapie
Dva teoretické zdroje psychoterapie Psychologie osobnosti a mezilidských vztahů Psychologie mezilidského komunikačního působení Které osobnostní a vztahové.
Manažerská moudrost © Outward Bound – Česká cesta Outward Bound – Česká cesta, s.r.o.
Centrum pro rozvoj péče o duševní zdraví Moravskoslezského kraje KRIZOVÉ CENTRUM OSTRAVA ul. Nádražní 196, Moravská Ostrava tel.: ,
Praktické poznámky Pro obchod a život. KAŽDÉ OBCHODNÍ JEDNÁNÍ JE CITOVÁ ZÁLEŽITOST Lidský mozek je tvořen „nižšími“ oblasty, které zpracovávaji přicházejicí.
Jak se uplatnit na trhu práce
K LIENT JAKO MOTOR ZMĚNY Klient jako partner a spolutvůrce terapie Mgr. Veronika SlepičkováBc. Tereza Peštová
Vlivy skupinové terapie SUR na rodinná či partnerská témata  Skupinová terapie může být předskokanem pro rodinnou či párovou terapii  Skupinová terapie.
Role supervize v bilanční diagnostice BDg z pohledu poradce pro dospívající z dětských domovů Tento projekt je financován z ESF a státního rozpočtu ČR.
Abraham Maslow zakladatel humanistické psychologie
Vzdělávání zaměstnanců Střediska sociálních služeb městské části Praha 9 je finančně podpořeno z Evropského sociálního fondu v rámci realizace projektu.
a jeho využití u klientů po CMP
Pedagogické minimum – lektorské dovednosti
Jaroslava Sýkorová Milena Tomášková Karlovy Vary, 2014
Problematika supervize pracovníků v sociálních službách
Nitro a osobní historie člověka o kterého se staráme Doc. Ing. Aleš Opatrný, Th.D. KTF UK v Praze Sekce spirituální péče Společnosti lékařské etiky ČLS.
Humanistická psychoterapie Carl R
Imaginace.
OSOBNOST.
Psychologie štíhlé postavy
Aktuální rizika dobrovolnického programu v nemocnicích a význam metodických doporučení MUDr.Ivana Kořínková Garant a konzultant zdravotně sociálních dobrovolnických.
Jitka Navrátilová, PhD..  Přímá práce v rodině – home visiting (nástroj podpory rodiny.  Profesionální, či poloprofesionální pomoc rodině.
Proč „komunitní knihovna“ Knihovnická dílna Zlata Houšková.
1 Týmová práce TYMP 1/ C1 Význam týmové práce. Tým a skupina. Pavla Kotyzová UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ÚSTAV.
Jak efektivně komunikovat s klientem?
Cesta a význam dó, tao Staří válečníci se vydávali dokonale připraveni na krvavou cestu života Ani dnes to není jiné, stačí např.nasednout do automobilu…
(komentovaný přehled)
Humanistické a existenciální teorie v SP
Reminiscenční terapie
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání -
Zahradní terapie Jabok ZS 2014 VK.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako doplňující výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika.
osob s mentálním postižením
Psychologické aspekty zdraví
RVP ZV a tvorba ŠVP Jak dojít k cíli : zpracovat efektivní
Projektová výuka na školách HEURÉKA CZ, spol. s r.o vzdělávací společnost pro podporu a rozvoj efektivity a adaptability lidských zdrojů a mezilidských.
Inkluzivní vzdělávání – problémy, otázky
ARTETERAPIE.
Úvod do psychologie Kostovčíková Petra Cumminsová: Záhady experimentální psychologie.
PSYCHICKÁ PŘÍPRAVA VE SPORTU
Analýza duchovní situace Duchovní postoj Dialog s Bohem Duchovní hloubka Poslání Vzájemné ovlivnění všech prvků.
Problematika QOL – Quality of Life M. Lejska AUDIO-Fon centr. Brno.
REMINISCENCE v Domově pro seniory Reynkova Havlíčkův Brod Bc. Martina Moravcová, DiS.
Lidé s mentálním postižením jako cílová skupina sociálních služeb.
Profesionální rozvoj a další vzdělávání učitelů Reflexe v práci učitele.
Středisko křesťanské pomoci v Praze Představení SOS centra Diakonie ČCE – SKP v Praze Mgr. Helena Šašková KONFERENCE STOP NÁSILÍ VE VZTAZÍCH.
SUPERVIZE z Jak se učit ze zkušenosti svého týmu? Mgr. et Mgr. Veronika Víchová CACIO 8.září 2016
Teorie a metodika výchovy Lekce 4: Pedagogika volného času a zážitková pedagogika Mgr. Katřina Lojdová
 Závazný dokument pro předškolní pedagogy (mateřské školy, přípravné třídy základních škol) a pro zřizovatele vzdělávacích institucí (od )
Humanistický a existencionální přístup Mgr. Věra Pucová.
Analýza manažerských dovedností ve vybraném podniku
HORIZONT ZLÍN Workshop
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
P s y c h o t e r a p i e Psychoterapie = léčba psychologickými prostředky, tj. ovlivňováním pacientova prožívání a počínání významovou stránkou jeho interakce.
Zpětná vazba Jitka Navrátilová
Sociologie pro SPP/SPR/VPL
Biblioterapie jako pomocná ruka
11. Evaluace/hodnocení Hodnocení škol, školských zařízení a vzdělávací soustavy vymezuje § 12 zákona 561/2005 Sb. o předškolním , základním, středním,
Konflikt, koření života
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Vymezení a funkce volného času
Karolína Hejduková GP3MP_MGP Metodika galerijní pedagogiky 2013
Reminiscenční terapie
Násilná osoba aneb co s ní
Témata kognitivní psychologie
KULTURA Společenská kultura Kultura ; VY_32_INOVACE_D3_01
Základní filozofické otázky
Základní rámec, DEFINICE, cíle, principy, oblasti působení
Vývoj dítěte od narození do 6 let
Transkript prezentace:

MRTVICE JAKO NEZVANÝ HOST Život s poškozením mozku

Pomoc potřebuje nejen tělo ale i duše MUDr. Lucie Holohlavská

Uzavřený kruh Fyzická kondice Duševní pohoda

Možnosti podpory u klientů s poškozením CNS Individuální psychoterapie PŘIROZENÝ ROZHOVOR Individuální arteterapie ARTEFAKT a ROZHOVOR Skupinová psychoterapie SDÍLENÍ a PODPORA Skupinová arteterapie ARTEFAKTY a SDÍLENÍ Osobní koučink Pomáhá klientům najít cestu v životě

Každý jsme jedinečný… „jak být sám sebou a zůstat s ostatními a jak být s druhými a neztratit sám sebe“ terapeutický přístup vychází z principů daseinsanalytické psychoterapie daseins – bytí člověka ve světě vychází z jedinečnosti každého člověka zaměřena na pocity a na to, „jak se člověk ve světě cítí“ zkoumá, jak se danému člověku otevírá/uzavírá svět a jak se ke světu vztahuje (a také jak se svět vztahuje k člověku) jaké jsou „možnosti bytí“ konkrétního člověka ve světě využívá přirozený jazyk

Každý jsme jedinečný… svobodně a tvořivě se začlenit do lidské společnosti, v níž může svým jedinečným způsobem být a nově čelit situacím, v nichž se ocitá nechává lidské věci tak, jak jsou, jak byly popsány a vyřčeny klientem neredukuje je, nepoužívá žádných předem daných teoretických konstruktů, vychází z věci samé a z jejích souvislostí klíčem ke všem souvislostem a významovému porozumění je klient sám

Rozhovor s klientem člověk je tím, kdo rozumí bytí, světu i sobě, což je rozhodující myšlenka, kterou daseinsanalýza rozvíjí v psychoterapii terapeut se „vrozumívá“ do světa a pocitů klienta nemanipuluje, neradí, nechává věci být tím, čím jsou, jak byly popsány a vyřčeny klientem terapeut zůstává s klientem a jde tam, kam chce jít klient

Rozhovor s klientem daseinsanalytik se zaměřuje na klientovo bytí ve světe, tj.jeho dasein otevřené naslouchání všemu,  o čem klient hovoří, jeho porozumění světu a sobě samému naladěnost a otevřenost zodpovědným, odborným a autentickým vedením terapeutického procesu směřuje terapeut svého klienta ze stavu ne-moci k obnově  jeho autentických možností, k jeho zdraví 

Arteterapie jako cesta výtvarná tvorba může být pro nás cestou k uvolnění a sebevyjádření arteterapie vychází z pocitů, emocí a pracuje s nimi v artefaktech můžeme nalézat nové, významné informace i způsoby řešení v motivech se často objevují i skutečnosti, kterých si běžně nejsme vědomi, a které lze prostřednictvím tvorby citlivě rozvíjet

v praxi se oba tyto přístupy často kombinují Cesty v léčbě uměním ARTTERAPIE terapie uměním klade důraz na léčebný potenciál tvůrčí činnosti samotné pracuje s procesem výtvarné tvorby ARTPSYCHOTERAPIE výtvory a prožitky z procesu tvorby jsou dále psychoterapeuticky zpracovávány v praxi se oba tyto přístupy často kombinují

Arteterapie – přirozené bytí člověka Neučí malovat “obrazy”, ale pomocí obrazu, znaku, náčrtu, výrobku z hlíny nebo jen volného seskupení barev, které vytvořila naše ruka, nabízí možnost “vidět sebe sama a naše bytí ve světě”.

Arteterapie u klientů s poškozením CNS

Usnadňuje komunikaci, když chybí slova (při poruše řeči a schopnosti vyjadřování) Zlepšuje kognitivní funkce (paměť, koncentrace, řeč, schopnost porozumění, prostorová orientace) Uvolňuje negativní pocity a pomáhá zpracovávat pocity frustrace Vyvolává pocit radosti a chuti do života Pracuje s tělesností a vnímáním svého těla Pomáhá stavět nové mosty mezi sebou a světem Pracuje s pozitivními zážitky a vzpomínkami z minulosti jako zdroji do budoucna Zlepšuje a rozvíjí jemnou motoriku Podporuje vývoj klienta a mění jeho stereotypy Zmírňuje úzkost

Artefakt jako most mezi klientem a terapeutem … Artefakt jako most mezi klientem a terapeutem …. když slova selžou anebo nestačí

Individuální arteterapie tento most poskytuje bezpečné prostředí umožní nám nahlédnout do vnitřního světa klienta otevírá cestu k tématům klienta výtvarné dílo/artefakt - je prostředek, nikoliv cíl arteterapeut má roli průvodce nerozhoduje za klienta pomáhá k získání vhledu skrze artefakt pomáhá učinit rozhodnutí s dostatečným uvědoměním a s patřičným nadhledem

Skupinová arteterapie Nikdo není sám Vzájemná motivace Sdílení problémů a pocitů Vzájemná podpora a důvěra Uznání a ocenění druhých

Osobní koučink koučink není terapie koučink rozvíjí (terapie léčí) je zaměřený do budoucnosti efektivní kladení otázek pracuje s vnitřním potenciálem člověka a jeho motivací rozvíjí klientovi možnosti a posiluje jeho silné stránky dává klientovi prostor být sám se sebou a najít cestu v životě pomáhá stanovovat reálné a dosažitelné cíle podporuje úspěch klienta najít konkrétní kroky nutné k dosažení vytyčeného cíle rozvíjí člověka v jeho jedinečnosti

VNITŘNÍ STABILITA ČLOVĚKA Vnější vlivy Co mě v životě drží, co mi dává stabilitu

Na společné cestě hledáme a budujeme kořenový systém, který bude nezávislý na vnějších vlivech.

„Starost o druhé lidi je starostí o sebe i o svět”