Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt: CZ.1.07/1.5.00/34.0386 „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola: Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace Šablona: III/2 Sada: VY_32_INOVACE_EKG.1.15 Ekosystém Vytvořeno: 6.11.2013 Ověřeno: 7.11.2013 Třída: NS1
Ekosystém Vzdělávací oblast: Enviromentální vzdělávání Předmět: Ekologie Ročník: 1. Autor: Radomíra Hradilová Časový rozsah: 1 vyučovací hodina Pomůcky: dataprojektor, notebook s připojením na internet Klíčová slova: ekosystém přirozený, umělý, biosféra, sukcese, klimax Anotace: Materiál je určen pro výuku předmětu ekologie. Charakterizuje ekosystém obecně, ekosystém umělý a přirozený, vysvětluje proces sukcese a obsahuje interaktivní prvky k aktivizaci žáků a procvičení učiva.
Ekosystém ucelená část přírody, tvořená neživým prostředím a všemi organismy, které se v něm vyskytují skládá se ze složky živé, tvořené organismy (tzv. společenstvo neboli biocenóza) a složky neživé, tvořené prostředím (biotopem) velikost ekosystému je různá – od trávicí soustavy (se symbiotickým, popř. parazitickými organismy), přes malé jezírko až po rozlehlý prales
Typy ekosystémů Ekosystémy dělíme na: přirozené umělé Přirozené ekosystémy – vznikly přirozeným vývojem bez zásahu člověka. V Evropě se vyskytují málo, protože krajina je člověkem velmi intenzivně využívána. tropický deštný les neodvodněná rašeliniště na vrcholových partiích Krušných hor
Typy ekosystémů Umělé ekosystémy - v současnosti převažují. Vznikly působením člověka, který do nich musí dodávat energii, aby nedošlo k jejich zhroucení. Jsou velmi nestabilní, druhově chudé a nejsou schopny autoregulace. Příklady: pole, sady, vinice intenzivně využívané rybníky jednodruhové lesní porosty Všechny ekosystémy na Zemi tvoří biosféru neboli globální ekosystém.
Vznik a vývoj ekosystému Každý ekosystém je výsledkem předchozího vývoje, tzv. sukcese, který směřuje ke stavu stability a rovnováhy, zvanému klimax. Sukcese přirozený způsob regenerace vegetačního krytu např. v situaci, kdy na daném prostoru nežijí prakticky žádné organismy (plochy po lesních požárech, nově vzniklé ostrovy, lávová pole, plochy po povrchové těžbě, apod.).
U jednotlivých ekosystémů uveďte, zda se jedná o umělý nebo přirozený Vysokohorské porosty kosodřeviny přirozený umělý Skleník Korálové útesy Tropické dešťové pralesy Rýžová pole Akvárium Přírodní rezervace
Použité zdroje Pokud není uvedeno jinak, jsou použité objekty vlastní originální tvorbou autora. Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. Veškerá vlastní díla autora (fotografie, videa) lze bezplatně dále používat i šířit při uvedení autorova jména.