Integrace zdravotně postižených

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Sociální služby SOZ.
Advertisements

ŽÁK SE SPECIÁLNÍMI VZDĚLÁVACÍMI POTŘEBAMI Z HLEDISKA LEGISLATIVY
Předmět úpravy Podmínky pro poskytování sociálních služeb a příspěvku na péči Podmínky pro vydávání oprávnění k poskytování soc.služeb, pro výkon veřejné.
Etický kodex I. Pedagogický pracovník jedná a rozhoduje se na základě principů humanity a demokracie, a to podle svých nejlepších dosažených znalostí.
INTEGRACE DĚTÍ SE SPECIFICKÝMI POTŘEBAMI
Zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc
RYTMUS, o.p.s – od klienta k občanovi
Pracovní skupina Pracovní skupinu tvoří určitý počet osob na jednom pracovišti, kteří jsou spjatí společnou činností, vnitřní strukturou sociálních pozic.
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Lucie Hučínová Výzkumný ústav pedagogický v Praze
Sociální událost Mgr. Terezie Pemová.
Výstupy z Úvodního semináře
Školní výchova ke zdravým stravovacím návykům dětí
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku gymnázia na předmět OSZ KLÍČOVÁ SLOVA: Celoživotní.
Proč „komunitní knihovna“ Knihovnická dílna Zlata Houšková.
Zdravá škola.
Výchovně léčebná péče Ochrana ohrožených dětí a jejich rodin
Pedagogicko-psychologické poradenské služby
Péče o osoby s afázií.
Mgr. Vendula Baboučková. A – akce R – rehabilitace P – pomoc I – integrace D – dobrovolnost A – agapé (-láska pečující), křesťanská láska, sounáležitost,
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání -
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Komunitní a otevřená škola
Sociální služby 2. ročník Studijní obor: Sociální činnost
Společné povinné vzdělávání: utopie nebo nezbytnost? Jana Straková Sociologický ústav AV ČR.
Poradenství pro zdravotně postižené Pojetí a přínos kurzu Anna Kučerová.
INVALIDITA JAKO SOCIÁLNÍ UDÁLOST
Domov Trmice Za Humny 580 Gorkého 889
Speciální pedagogika jako pedagogická disciplína
Specifické potřeby a služby pro dospělé a seniory
„ WORKSHOP „Terénní sociální práce v sociálně vyloučených lokalitách Moravskoslezského kraje – práce se závislými klienty“ Vyhodnocení a shrnutí výstupů.
Sociální psychologie se zaměřením na sport
TEORIE A METODIKA VÝCHOVY Mgr. Kateřina Lojdová
Dítě se specifickými potřebami Doporučení a zjištění veřejné ochránkyně práv Marie Lukasová, Sepetná 2015 © Copyright Veřejný ochránce práv, 2015.
ASISTENT PEDAGOGA NA ZÁKLADNÍ ŠKOLE CHRASTAVA. ZÁKLADNÍ ŠKOLA CHRASTAVA, náměstí 1.máje 228, okres Liberec – příspěvková organizace 25 tříd, 590 žáků.
Poradenství v sociálních službách. Sociální poradenství Základní Odborné.
ŠANCE LOVOSICE Prezentace služeb. ŠANCE LOVOSICE je nestátní neziskovou organizací, která se věnuje provozem sociálních služeb a služeb souvisejících,
I n k l u z i v n í v z d ě l á v á n í aneb odvaha dělat věci jinak
Rodina a typologie rodin
Sociální prostředky rehabilitace zdravotně postižených JUDr. Pavel Ptáčník, MPSV.
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje MAS Podřipsko Vzdělávání.
 situace, kdy rodina v různé míře neplní základní požadavky a úkoly dané společenskou normou  selhání některého člena nebo členů rodiny, toto selhání.
Podmínky integrace SP a legislativní opatření Radka Horáková květen 2006.
Speciální pedagogika Doc. PaedDr. Olga Zelinková, CSc.
1 Budoucnost péče o ohrožené děti Mgr. Jaroslav Fidrmuc zástupce náměstka ministryně pro vzdělávání Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská.
Zdravotně znevýhodnění jako cílová skupina sociálních služeb.
REHABILITAČNÍ DÍLNA - PŘÍPRAVA NA PRÁCI. C ÍLOVÁ SKUPINA Služba je určena osobám s mentálním postižením, které mají vážný zájem o začlenění do pracovního.
Projekt na podporu neformální péče v ORP Hodonín
MAP – Místní akční plán ORP RK
9. Tvorba individuálního plánu
Analýza potřeb škol Většina škol rozvíjí inkluzívní vzdělávání prostřednictvím činností spadajících do základní nebo mírně pokročilé úrovně. Inkluzívní.
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
1. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání
Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
9. Tvorba individuálního plánu
Pedie Co mají společné?.
Péče o osoby s afázií.
Zpracovala Ing. Lenka Hřibová, říjen 2017
DISKRIMINACE Z POHLEDU PEČUJÍCÍ RODINY
Základní pojmy speciální pedagogiky
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
8. Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
§ 49 Domovy pro seniory. V domovech pro seniory se poskytují pobytové služby osobám, které mají sníženou soběstačnost zejména z důvodu věku, jejichž.
3. Krizová pomoc Sociální rehabilitace
Speciálně pedagogické metody
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Příprava pěstounů a sociální zabezpečení
Rodičovství biologické a pěstounské
Sociálně aktivizační služby
Středisko rané péče SPRP, pobočka Brno
Prvky edukačního procesu
Transkript prezentace:

Integrace zdravotně postižených Mgr. Vendula Baboučková

Historie Integrace žáků se zdravotním postižením se v období posledních 10 let stala téměř módním termínem. Do roku 1991 byla většina žáků s postižením vzdělávána ve speciálních segregovaných školách. V současnosti se u nás můžeme setkat se stále větším množstvím integrovaných žáků. Obzvláště žáci se smyslovými a tělesnými postiženími jsou stále ve větší míře zařazováni do běžných škol. počet individuálně začleněných žáků s tělesným převyšoval v posledních devíti letech ročně počet 1000 žáků. Zaujímal tak výsostní postavení mezi žáky s dalšími typy postižení.

CHARAKTERISTIKA INTEGRACE ZDRAVOTNĚ POSTIŽENÝCH Integrace patří k základním fenoménům rozvoje osobnosti a utváření kvality života zdravotně a sociálně postižených. Bezprostředně souvisí s řešením problémů emancipace postižených. Možnosti integrace jsou různé. Míra začlenění je významně podmiňována mírou rovnocennosti (samostatnosti a nezávislosti) postiženého týká se nejen vlastní osobnosti postiženého, ale i jeho okolí.

Hlavními prostředky jsou sociální rehabilitace, speciální výchova a vzdělávání, psychologické působení a pracovní uplatnění. Integrace některých skupin postižení výrazně podporují rehabilitační, kompenzační a reedukační pomůcky a také odstraňování technických, organizačních a jiných bariér samostatnosti a nezávislosti postižených.

Integrace lze definovat jako stav soužití postižených a nepostižených při přijatelné míře konfliktnosti, jako stav vzájemné podmíněnosti. Vážnou chybou přístupu k postiženým a k možnostem jejich integrace je, když se v diagnostice a prognostice klade důraz na neschopnost či snížené schopnosti místo důrazu na uchované schopnosti a jejich rozvoj. Důležitá je definice handicapu, která se zaměřuje na tento pojem z pohledu souvisejícím s životním prostředím.

Tato definice handicapu klade nároky na všechny organizátory, jak veřejné, tak soukromé, aby zajistili, že aktivity, které organizují, jsou přístupné všem, a že nedělají nic proto, aby se zranění či nemoc změnily v handicap. To znamená, že na handicap není nahlíženo jako na charakteristiku člověka, ale jako na něco, co se objeví, jestliže je nepřístupné životní prostředí konfrontováno s osobou s funkčním poškozením. Zodpovědnost za dosažení těchto cílů je nesena celou společností, ale především státem, místní správou a městskými úřady.

PEDAGOGICKÁ INTEGRACE Integraci chápeme jako dynamický, postupně se rozvíjející pedagogický jev, ve kterém dochází k partnerskému soužití postižených a intaktní populace na úrovni vzájemně vyvážené adaptace během jejich výchovy a vzdělávání a při jejich aktivním podílu na řešení výchovně vzdělávacích situací. Do pedagogické integrace ZdP pak patří integrace školní i mimoškolní, působení rodiny, integrační působení osvětových, kulturních a dalších institucí a zřízení, každé pedagogické ovlivnění člověka, které si klade za cíl integraci intaktních a zdravotně postižených bez rozdílu věku.

Integrace ve školství 1. Integrace je nejšířeji i nejlépe metodicky a organizačně propracována v oblasti školství. 2. Poradny a speciální pedagogická centra plní významné funkce diagnostické, informační a metodicko-koordinační se zaměřením na rodiče, učitele, vychovatele i pracovníky v rehabilitaci a rekvalifikaci. 3. Mimoškolské instituce (sportovní, turistické oddíly, kluby, organizace a sdružení, zájmové kroužky, zimní a letní tábory, rekondiční pobyty, soubory pěvecké, taneční, divadelní apod.) mají užší zaměření, mohou více reflektovat uchované schopnosti.

4. V mimoškolních institucích může jít přímo o integrované výchovně-vzdělávací instituce. 5. Život a seberealizace ve výchovně rehabilitačních komunitách skýtá možnost pro seberealizaci každého člena v oblasti, která více odpovídá jeho osobním schopnostem. V komunitě je integrován a komunita se pak může integrovat jako skupina na vyšší úrovni než její jednotlivý člen, přes skupinu pak získává i zkušenosti a schopnosti k individuální integraci ve společnosti intaktních.

Stupně pedagogické integrace: Plná integrace v jakémkoli výchovně vzdělávacím prostředí bez použití speciálních pomůcek. Podmíněná integrace v jakémkoli výchovně vzdělávacím prostředí s použitím osobních kompenzačních a reedukčních pomůcek. Snížená integrace vázaná na technické a jiné úpravy výchovně vzdělávacího prostředí, používání speciálních pomůcek. Ohraničená integrace v technicky upraveném výchovně vzdělávacím prostředí s použitím speciálních pomůcek a s výběrovým uplatňováním speciálních metod. Vymezená integrace na upravené výchovně vzdělávací prostředí s použitím speciálních pomůcek, s pravidelným uplatňováním speciálních metod v průměrném rozsahu.

Redukovaná integrace na upravené výchovně vzdělávací prostředí s použitím speciálních pomůcek, s pravidelným uplatňováním speciálních metod v převládajícím rozsahu. Narušená integrace na upravené výchovně vzdělávací prostředí s použitím speciálních pomůcek, s uplatněním speciálních metod v plném rozsahu při zachování integračních cílů a obsahů. Segregovaná výchova a vzdělání v upravených podmínkách, s použitím speciálních pomůcek, s uplatněním speciálních metod v plném rozsahu při zachování integračních cílů a obsahů. Vysoce segregovaná výchova a vzdělání ve speciálně upraveném prostředí , s použitím speciálních pomůcek, s uplatněním speciálních metod v plném rozsahu při zachování integračních cílů a obsahů.

Výhody speciálních zařízení Jsou : a) komplexní systém rehabilitačních složek na velmi vysoké úrovni b) přístup ke speciálním kompenzačním pomůckám c) příležitost setkávání s osobami se srovnatelným funkčním potenciálem. Mezi hlavní nevýhody patří: a) vzdálenost od bydliště rodiny - v případě internátního umístění v mladším věku dítě může strádat nedostatkem podnětů a podpory, b) nedostatek stimulace k co nejlepším výkonům, c) minimalizace kontaktů s majoritní (intaktní) společností. 

Diagnostika podmínek integrace Diagnostikou v této oblasti rozumíme: a) připravenosti učitele TV b) připravenosti vnějších faktorů c) připravenost žáka s tělesným postižením

a) připravenosti učitele TV Je nutné zjistit, zda je učitel ochoten integrovat žáka a jakou asistenci by potřeboval pro zdárnou integraci integrace bez přiměřené podpory velmi často klade neúměrné nároky na učitele i žáky.

b) připravenosti vnějších faktorů Mezi vnější faktory patří kompenzační pomůcky, sportovního vybavení, dostupnost sportovních ploch z hlediska architektonických bariér, připravenost ostatních žáků, curriculum v dané TV, a také možnosti pohybových aktivit v komunitě.

c) připravenost žáka s tělesným postižením Připravenost žáka s TP lze měřit několika způsoby. Můžeme použít standardizované či        nestandardizované testy pro zjištění úrovně pohybových schopností i dovedností. Velmi důležitá je preference pohybových aktivit mezi přáteli a v rodině a v neposlední řadě také zájmy žáka s tělesným postižením oblasti APA.

POSTIŽENÝ JEDINEC A JEHO RODINA pobyt v harmonickém rodinném prostředí má psychoterapeutické i motivační účinky. Rodiny s postiženými dětmi jsou však společensky nedoceněny. Častým průvodním problémem rodin s postiženými dětmi je jejich izolovanost či osamocenost a značně vysoké nároky na osobnost, psychickou stabilitu obou rodičů.

Pro znásobení a zefektivnění rodinné péče je nutné každou takovou rodinu podpořit nejen ekonomicky, ale především jí poskytnout odbornou lékařskou a metodickou pomoc i relevantní psychologický servis, směrovaný jak k dítěti samému, tak i k jeho rodičům, neboť péče o postižené dítě představuje vysokou míru psychické a fyzické zátěže i stresů, které mohou narušovat nejen osobnost rodičů, ale i samotnou stabilitu rodiny.

To znamená, že by měl existovat účinný dynamický systém, v jehož rámci by s rodinou pravidelně konzultovali nebo do ní přímo docházeli odborný lékař, pediatr, rehabilitační pracovník (metodik), speciální pedagog, sociální pracovník a psychoterapeut. Intenzita spolupráce rodiny s těmito odborníky je samozřejmě závislá na stupni a druhu postižení dítěte, avšak kvalita této spolupráce rozhodne mimo jiné o připravenosti dítěte na jeho co nejúplnější socializaci.

Zároveň je nutné cíleně působit na postoje v rodině, které by měly být realistické a neměly by tedy ani podporovat patologickou nesamostatnost a závislost jedince na rodině, ani podněcovat bezmeznou víru rodiny v pomoc státu, obce či humanitárních organizací. Rodina má být aktivním článkem v řetězu socializace či integrace zdravotně handicapovaných dětí.

Komunikativní aspekty integrace postižených Nerušený anebo aspoň uspokojivý průběh komunikativního procesu je podmínkou jak pro výměnu informací, osvojování poznatků a dovedností, společnou činnost, výuku, tak pro uspořádávání mezilidských vztahů. Možnost komunikace je jednou ze základních potřeb člověka, bez uspokojivých komunikativních dovedností je člověk izolován.

Postižený člověk je často i komunikativně znevýhodněn, nemůže si vybudovat tak rozsáhlou komunikativní síť jako nepostižený a v rámci své komunikativní sítě nemůže vždy přejímat úlohy podle aktuálních nároků situace a podle svých vlastních aktuálních představ a potřeb. Komunikativní znevýhodnění je někdy způsobeno již tím, že nepostižení nejsou s komunikativními zvláštnostmi postiženého obeznámeni a používají při komunikaci s ním nevhodné strategie

Bez zajištění komunikativní kompetence postižených i nepostižených pro vzájemnou komunikaci jsou integrační snahy bezúčelné. Integraci postižených osob v širším smyslu je možné chápat jako možnost plnit podle vlastního uvážení a v souladu s vlastními i společenskými zájmy stejné nebo alespoň srovnatelné funkce ve společnosti jako nepostižení. Speciální komunikativní kompetence přesahuje u nepostižených rámec běžné, částečně zautomatizované komunikativní kompetence v mateřském jazyce. Jak od postižených , tak od nepostižených jsou v tomto případě vyžadovány speciální komunikativní strategie

Svépomoc a organizace zdravotně postižených občanů Příčina vzniku svépomocných aktivit spočívá v nespokojenosti skupin občanů s možnostmi uspokojování specifických potřeb těchto skupin, jde tedy vlastně o projev nespokojenosti se stavem služeb, které se nabízejí a poskytují. Protože právní subjekty, od nichž uspokojování svých potřeb občané očekávají, svou úlohu podle jejich představ neplní, snaží se je zajistit sami. O svépomocných činnostech většinou hovoříme v souvislosti se skupinami, do kterých se sdružují občané se stejnými nebo obdobnými potřebami.

Každý z nich chce především uspokojit své osobní potřeby, ale zároveň si uvědomuje, že k tomu bude mít větší šanci společně s těmi, kteří jsou v podobné situaci V současné době působí v CR řada sdružení zdravotně postižených, nejčastěji sdružujících občany s určitým typem handicapu, dále zde pracují organizace rodičů postižených dětí a rovněž existuje řada nadací či sdružení zaměřených na pomoc lidem s postižením.

Bariery v INTEGRACI architektonické bariéry bariéry postojové (resp. přesvědčení o fungování integrace, důsledcích začleňování žáků, a přesvědčení o zvládání integrované TV) jsou klíčové pro existenci či úspěch integrace v TV. Pokud je například učitel přesvědčen, že při začlenění žáky na vozíku, se nebude moci dostatečně věnovat ostatním žákům, bude pravděpodobně proti začlenění tohoto žáky do hodin školní TV. Pokud se učitel bude domnívat, že by nezvládl začlenit žáka do běžné hodiny, je velmi pravděpodobné, že se bude bránit integraci tohoto žáka.

Tyto postoje mohou být ještě umocněny některými limity v oblasti TV: a) Organizační limity (přesuny na TV, příliš mnoho žáků, nedostatečné prostory) b) Materiální limity (nevhodné kompenzační pomůcky, nedostatek sportovního vybavení) c) Personální limity (neexistence konzultantů v oblasti ATV, nedostatek asistentů). Je nezbytně nutné uvědomit si, které podmínky ovlivňují úspěšnost integrace a snažit se o optimalizaci těchto podmínek.