Číslo v digitálním archivu školy VY_32_INOVACE_CJ8_08 Sada DUM Český jazyk 8 Předmět Český jazyk Název materiálu Slovesa – poprázdninové opakování. Anotace Formou digitálního učebního materiálu si žák zopakuje učivo o slovesech z předešlého ročníku. Žák je motivován k procvičení tvořivými úkoly a básní. Autor Mgr. Iva Jakubcová Jazyk Datum vytvoření 21. 7. 2011 Očekávaný výstup Žák umí vyhledat slovesa v textu a je schopen popsat tento slovní druh. Dokáže vyjmenovat a určit kategorii osoby, čísla a času. Stupeň a typ vzdělávání Základní vzdělání – lehké mentální postižení Klíčová slova Sloves, mluvnické kategorie – osoba, číslo, čas, slovesný infinitiv, přísloví. Druh učebního materiálu Prezentace. Cílová skupina Žák na 2. stupni speciální školy Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/21.1102
( poprázdninové opakování ) SLOVESA ( poprázdninové opakování )
Co vyjadřují slovesa? činnost ( běhat, mluvit) Vyjadřují děj: stav ( čekat, těšit se) změnu stavu ( zrudnout, zestárnout ) Jsou vyjádřena tvarem jednoduchým – jedním slovesem ( zpívat, hrát si, smát se ), nebo tvarem složeným – dvěma nebo více slovesy ( bude pracovat, chci se učit, byl jsem).
Slovesa se časují, to znamená, že mění své tvary Slovesa se časují, to znamená, že mění své tvary. (Tvary mají různá zakončení.) Tyto tvary vyjadřují např. : OSOBU 1. , 2. , 3. OS. ČÍSLO JEDNOTNÉ A MNOŽNÉ MINULÝ, PŘÍTOMNÝ, BUDOUCÍ ČAS
Tyto mluvnické kategorie nevyjadřuje slovesný tvar neurčitý = infinitiv ( zakončený –t) Vytvoř slovesa k těmto podstatným jménům a dej je do infinitivu. krájení – krájet mlčení – mlčet zpívání – zpívat dělání – dělat hraní - hrát čtení - číst počítání - počítat
Následující básničku přepiš do sešitu , ale všechna slovesa dej do infinitivu! Olga Hejná – A je to! Nakoupeno, navařeno, zahuštěno, vyklopeno, zamícháno, posypáno, nakrájeno, nastrojeno, soleno a maštěno, do drobečku zbaštěno!
Správné řešení: Nakoupit, navařit, zahustit, vyklopit, zamíchat, Olga Hejná – A je to! Nakoupit, navařit, zahustit, vyklopit, zamíchat, posypat, nakrájet, nastrojit, solit a mastit, do drobečku zbaštit! Zkus zarecitovat básničku také v 1. osobě č. jednotného a množného.
Zakroužkuj v každé řadě slovo, které do ní nepatří: spánek, práce, myslet, nálada, mluvení letět, jít, utíkat, běhat, chůze, plavat být, slyšet, plýtvat, myslit, výskat, jíst nesu, pere, zpívám, jedu, vidím, maluju zpěv, tanec, úklid, uklidit, vaření, mytí
Kdo jinému sám do ní P_ _Á . A nakonec úkol pro bystré hlavičky – vypátrej přísloví a najdi v něm všechna slovesa: Kdo jinému sám do ní P_ _Á . Kdo jinému jámu kopá, sám do ní padá.
Prameny: http://obrazky.cz/?step=20&filter=1&s=&size=any&sId=a8fH6i1jwp7EsrjvaL1u&orientation=&q=krump%C3%A1%C4%8D http://www.uappmost.cz/html/gal15/obr02th1.jpg Vlastní tvorba Z. Krausová – Česká jazyk pro 6. ročník ZŠ ( Fraus 2003 ) H. Muhlhauserová – Český jazyk a komunikace pro 4. ročník (2008)