Zpracováno: 2. 4. 2013 Autor: Mgr. Dobruše Fajkusová Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/34.0794 s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná ICT“. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Zpracováno: 2. 4. 2013 Autor: Mgr. Dobruše Fajkusová
Dějiny umění Dadaismus OSNOVA znaky dadaismu představitelé dadaismu
znaky dadaismu vliv 1. světové války – byly otřeseny všechny lidské hodnoty dada se stalo protestem proti dosavadním uměleckým i lidským konvencím cílem bylo šokovat, provokovat absurditou hlavní princip = princip náhody (a nesmyslu) v souvislosti s dada se uvádí i anti-umění Vznik v Curychu, Kabaretu Voltaire, vůdčí osobností se stal rumunský básník Tristan Tzara
Hans Arp Enakovy slzy reliéf z polychromovaného dřeva snaha o ztvárnění elementárních forem prověřuje účinek nahodilosti
Hans Arp Deska s vajíčky jedna z prvních humorně laděných kompozic vytvořených na základě elementárních forem později se dal autor na cestu abstrakce
Marcel Duchamp Stojan na sušení lahví „originál“ je ztracen, jedná se o repliku dílo typu readymade povýšil standardní výrobek na umělecké sféry – typicky dadaistický čin a snad i nové umělecké vidění
Marcel Duchamp Nevěsta svlékaná svými mládenci, dokonce kopie pořízená se souhlasem autora také název velké sklo původní rozbité skleněné tabule scelil autor s použitím olova a fermeže a až poté považoval dílo za dokončené vlevo dole Devět mužských forem
Max Ernst Na schůzce přátel téměř dva metry široký obraz reprodukován jen detail členové dadistické skupiny - 4 sám Max Ernst, 3 Hans Arp
Max Ernst Žena ve vratké poloze dokládá i surrealistické prvky propojení fantazie a humoru
Max Ernst Lidé se o tom nic nezvědí rovněž doklad surrealistikého fantazijního způsobu zobrazování smysl objasnil malíř svou básní v próze napsanou na zadní straně výtvarné vyjádření souvztažnosti mezi sexuálními vztahy a měsíčními fázemi – erotický význam cudná ruka Venušina zakrývá Zemi
Max Ernst koláž bez názvu Koláž komponovaná s použitím výstřižků z různých ilustrovaných románů na pokračování, anatomických a přírodovědných příruček, fotograficky zvětšených a nakopírovaných
Francis Picabia Snoubenka dílo z „mechanického“ období stroj symbolizoval autorovi snoubenku obraz vznikl rozebráním budíku v hotelovém pokoji, namáčením jeho částí do inkoustu a otiskováním , nakonec byly otisky doplněny čarami, nápis a podpisem
Francis Picabia Centimetry koláž na plátně promítá se zde snahy vyrovnat se s nejrůznějšími tendencemi a směry moderního umění
Francis Picabia Domnělá podobizna Arthura Cravana jmenovaná postava byla považována za prototyp dadaisty, který své pohrdání ustálenou morálkou i uměním dával najevo provokativním chováním – neváhal se svléknout před vybranou newyorskou společností, která přišla na jeho přednášku
Francis Picabia Žena s monoklem z „období nestvůr“ „Životem musíme projít, ať jsme kdokoliv, zcela nazí, s hudbou citlivých hledačů, všestranně připraveni na slavnost…“ (Picabia)
Man Ray Péče o dítě II bronzový polychromovaný objekt v podobě ženské ruky jeden z dvanácti exemplářů americký malíř, fotograf a filmař
Man Ray Involuce podílel se na dadistických dobrodružstvích v New Yorku vynalezl rayografii – pořizování snímků na citlivém papíře bez použití fotoaparátu průkopník avantgardního filmu
Kurt Schwitters Konstrukce pro urozené dámy asambláž – autor si pro ně vymyslel název Merzbilder komponoval z náhodných nálezů – i z opadků na ulici věnoval se i poezii a publicistice
Kurt Schwitters Konstrukce Merz jménem Merz označoval svá díla – obrazy, divadelní dekorace, architektonické realizace
zdroje PIJOAN, José. Dějiny umění / 9. Praha: Odeon, 1983. ISBN 80-207-0098-6. PROKOP, Vladimír. Kapitoly z dějin výtvarného umění pro výuku dějin umění na středních školách. Sokolov: O.K.-Soft, 2000.