Hans Christian Andersen

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Hans Christian Andersen
Advertisements

Hans Christian andersen
Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vyučovací předmět: Český jazyk a literatura Ročník: 6. ročník Anotace: Hans Christian Andersen životopis,
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO.
Evropské vlajky 5. ročník
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Doplněk Český jazyk 7. ročník ZŠ
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Která věta je správně Český jazyk 5. ročník ZŠ Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt.
Matematika - 7. ročník Celá čísla - souhrn
PRAHA Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem
Ovoce a zelenina 4. ročník
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Spisovatelé dětské literatury
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Významné osobnosti českých dějin II. 4. ročník
Matematika – 5. ročník Násobení a dělení desetinných čísel 10 a 100
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Mocniny - úvod Matematika 8. ročník Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního.
Matematika - opakování 5. ročník
Měřítko mapy, plánu Matematika 7. ročník
J. K. ROWLINGOVÁ - HARRY POTTER
Zaokrouhlování čísel na desítky a stovky
Literární pojmy 2 Český jazyk 6. ročník ZŠ
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Eduard Petiška Český jazyk 6. ročník ZŠ
Převody jednotek délky a obsahu Matematika – 5. ročník
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Pravopis přídavných jmen tvrdých
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO.
Matematika - 7. ročník Sčítání celých čísel
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Zaokrouhlování – 5. ročník
Početní výkony s desetinnými čísly - 1
Matematika – Pamětné dělení 5. ročník
Početní výkony s desetinnými čísly - 2
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Sčítáme dvojciferná čísla Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního.
Matematika Násobení a dělení celých čísel 7. ročník
Určování druhé mocniny a odmocniny
Dělení se zbytkem 5. ročník
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO.
SVĚTOVÉ MODERNÍ POHÁDKY PŘEDSTAVITELÉ Mgr. Michal Oblouk.
Hans Christian Andersen VY_32_INOVACE_XVI-B-04. Hans Christian Andersen Dánský spisovatel Narodil se v roce 1805, zemřel v roce 1875.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha, příspěvková organizace AUTOR: Jaroslava Lioliasová NÁZEV: VY_32_INOVACE_09_LIDOVÁ_SLOVESNOST TEMA: Světová literatura pro.
Anotace: Materiál je určen pro žáky 6. ročníku, slouží k výkladu nového učiva Datum: Ročník: 6. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:Mgr. Petra Pláničková Název:VY_32_INOVACE_1157_H. CH. ANDERSEN Téma: ŽIVOT, DÍLO,
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu "EU peníze školám" Pořadové číslo projektu: 4247/21/7.1.4/2011 Číslo šablony: VY_32_INOVACE_CJ_55.
Polsko, Dánsko VY_32_INOVACE_VII-A-16.
Druhy číslovek – číslovky základní, číslovky řadové
Název: VY_12_INOVACE_ČJ_01   Škola: ZŠ a MŠ Chraštice, Chraštice 44
Jednotky hmotnosti 5. ročník
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem
Název školy: Dětský domov, Základní škola praktická, Praktická škola a Školní jídelna, Dlažkovice 1, příspěvková organizace Třebívlice Autor: Mgr.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem
Transkript prezentace:

Hans Christian Andersen Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Hans Christian Andersen Český jazyk 6. ročník ZŠ

Hans Christian Andersen [2.4.1805-4.8.1875] Proslulý světový pohádkář Hans Christian Andersen se narodil v Odense na ostrově Fynu v chudé rodině a prakticky do své čtyřicítky byl závislý na podpoře různých mecenášů. Jeho otec byl chudým ševcem a celá jejich rodina žila a spala v jedné malé místnosti. V 11 letech mu zemřel otec, živitel rodiny. Aby ulehčil tíživé situaci, musel mladý Hans zanechat školy a začal pracovat v továrně. Ve svých 14 letech se vydal do Kodaně, kde se bez úspěchů živil jako zpěvák a herec loutkového divadla. Postavil si malé loutkové divadlo a vyrobil pro své loutky oblečky. Byl vášnivým milovníkem literatury a znal nazpaměť celé Shakespearovy hry.

První šťastnou osobností v Andersenově životě byl ředitel divadla Jonáš Collin, který poslal ctižádostivého Hanse do školy - zajistil mu stipendium krále Frederika VI. na gymnáziu ve Slagelse, později přešel na školu v Helsingoru, kde zůstal až do roku 1827. Příliš mu však studia nešla. Psal romány, básně, divadelní hry a hlavně pohádky. Svou první knížku Duch v Palnatokově hrobě (1822) vydal Andersen ještě před nastoupením na školu. Aktivně se účastnil dánského kulturního života. Ne vždy mu to přineslo kladné ohlasy, ale on se nevzdával. Někteří literární kritici a historici se shodují na tom, že skoro ve všech svých textech odkazuje spisovatel k vlastnímu životu. Andersenovy pohádky se již dávno staly klasikou. Andersen psal ovšem rovněž básně a romány, z nichž je dosud čtena autobiografie Pohádka mého života. Je také autorem (ač nepříliš úspěšných) divadelních her.

Tehdejší odborná veřejnost si z Andersena utahovala pro jeho slabiny v pravopise. Začínal s cestopisy a básněmi, vaudevilly - veseloherními útvary se zpěvy, většinou založenými na zápletkách a omylech. Největšího úspěchu však dosáhl v beletrickém díle (romány Improvizátor, Dvě baronky a autobiografie Pohádka mého života). Vždy v posvátný čas Vánoc vydal svazeček pohádek. V době, kdy neexistovala televize, měly nejen pro děti velký význam. Andersen v nich oživuje neživé věci, nechává promluvit zvířata i domy. Ukazuje krásu života i jeho problémy života porcelánových figurek, sněhuláků, jehly i čápů. Vše samozřejmě okořeňuje Andersenův osobitý styl. Dokázal se vcítit do dětské duše, psal pohádky jako by sobě, malému dítěti. Na jaře roku 1872 Andersen spadl z postele a vážně se zranil. Již nikdy se zcela neuzdravil. Zemřel v létě 1875 nedaleko Kodaně. Je pochován na Assistenském hřbitově v Kodani a den jeho pohřbu (kterého se zúčastnil i král Christian IX.) byl vyhlášen dánským dnem národním smutku.

Hans Christian Andersen - dílo Divadelní hry: Láska na Mikulášské věži, 1829 Anežka a vodník, 1833 Ahasver, 1837 Poezie: Básně Básníkův bazar Být či nebýt Romány: Improvizátor Dvě baronky

České pohádkové výbory: Pohádky a povídky, 1953 a 1955 (2 díly) Flétnové hodiny Čarovná truhlice a jiné pohádky Pohádky Vílí hora a jiné pohádky Ostatní: Deníky 1825–1875, 1977 (12 dílů) Pohádka mého života

Hans Christian Andersen - pohádky Malá mořská víla Císařovy nové šaty Čarovná truhlice Křesadlo Křišťálové vidiny Kubík a Kuba Velký mořský had Malenka Ošklivé káčátko Pasáček vepřů O princezně na hrášku Sněhová královna Sněženka Stín

Poznáte, o kterou pohádku se jedná? Za dávných časů stával hluboko na dně moře zámek. V něm žil král se svými šesti dcerami. Od obyvatel souše se lišili jen tím, že místo nohou měli ploutve jako ryby. Královna podmořské říše princeznám často vyprávěla příběhy o lidech, kteří žili na pevnině. Starší sestry již směly vystoupit k pevnině a všechny si již zemi prohlížely z vody. Některé znaly dokonce i lidi, i když jen z dálky. Pouze nejmladší netrpělivě čekala na své patnácté narozeniny, protože zvyk tomu chtěl, že toho dne směla vystoupit k hladině.

H. Ch. Andersen – Malá mořská víla Otázky 1) Kdy smějí malé princezny poprvé vystoupit k hladině? 2) Proč nemůže malá mořská víla mluvit? 3) Jak by se mohla přece jen ještě vrátit do království na mořském dně?

H. Ch. Andersen – Malá mořská víla Otázky 1) Kdy smějí malé princezny poprvé vystoupit k hladině? K hladině smějí vystoupit v den svých 15. narozenin. 2) Proč nemůže malá mořská víla mluvit? Její hlas byl cenou, kterou žádala čarodějnice. 3) Jak by se mohla přece jen ještě vrátit do království na mořském dně? Musela by prince zabít nožem od mořské čarodějnice.

Poznáte, o kterou pohádku se jedná? „Veličenstvo, řekl jeden z nich, jsme nejlepší tkalci jaké byste mohl najít. Vyrábíme ty nejkrásnější látky a tkaniny…“ „Naše zručnost je tak veliká a naše práce tak jemná,“ řekl druhý, „že naše šaty jsou neviditelné pro toho, kdo nepracuje tak dobře jako my a nemohou je spatřit ani hlupáci.“

H. Ch. Andersen – Císařovy nové šaty Otázky 1) Co říkají oba dva tkalci lidem, kteří si přijdou prohlédnout jejich práci? 2) Proč se tito lidé neodvažují říct pravdu? 3) Kdo se odváží při přehlídce říct, že císař je nahý?

H. Ch. Andersen – Císařovy nové šaty Otázky 1) Co říkají oba dva tkalci lidem, kteří si přijdou prohlédnout jejich práci? Tvrdí, že tkaniny, které tkají jsou tak jemné, že jsou pro hlupáky neviditelné. 2) Proč se tito lidé neodvažují říct pravdu? Aby se nezdálo, že jsou hloupí. 3) Kdo se odváží při přehlídce říct, že císař je nahý? Malý chlapec vykřikne nahlas, že císař je nahý a všichni si uvědomí, že císař je skutečně úplně nahý.

Hans Christian Andersen 6. ročník ZŠ Použitý software: držitel licence - ZŠ J. J. Ryby v Rožmitále p.Tř. Windows XP Professional obrázky z internetu internet H. Ch. Andersen – Malá mořská víla H. Ch. Andersen – Císařovy nové šaty Autor: Mgr. Květa Jeníčková ZŠ J. J. Ryby v Rožmitále p.Tř. (www.zsrozmital.cz)