Technická univerzita v Liberci Fakulta textilní Personální management Komunikační dovednosti v praxi Bc. Szeinerová Lenka
Obsah Úvod Druhy a funkce komunikace Verbální a neverbální komunikace Mezikulturní komunikace Závěr Obrázek 1 komunikace [2]
ÚVOD- VÝZNAM KOMUNIKACE Komunikaci považujeme za samozřejmost Pomocí ní uspokojujeme celou řadu potřeb Umění komunikace je nedílnou dovedností pracovních činností Obrázek 2 komunikovaní [3]
Druhy komunikace Komunikace vědomá- projev pod kontrolou Komunikace nevědomá- projev není pod vědomou kontrolou Afektivní komunikace- působení na city Asertivní komunikace- sebeprosazující Postranní komunikace- „pomlouvání“ Verbální komunikace- řeč Neverbální komunikace- „řeč“ těla Obrázek 4 komunikace [4]
Funkce komunikace Funkce informativní- předávání faktů mezi lidmi. Funkce přesvědčovací- působení na jiného člověka za účelem změny jeho názoru. Funkce posilovací a motivující- posílení pocitů sebevědomí. Funkce zábavná- pocit pohody a spokojenosti. Funkce socializační a společensky integrující- pro sbližování a navazování kontaktů.
Verbální a neverbální komunikace největší účinek se přikládá: faciálnímu chování, mimice a pohybům očí (55 %), kolísá dle sympatií a antipatií, svrchní tóny řeči (melodie hlasu, rytmus, výška…), (38 %), verbální obsah (7%).
Verbální komunikace- může ji ovlivnit hlasitost verbálního projevu výška tónu řeč rychlost verbálního projevu objem řeči plynulost řeči kvalita řeči slovní vata (nevědomé zlozvyky) chyby v řeči
Neverbální komunikace mimika gestika pohledy teritorium posturika - držení těla kinezika - spontánní pohyby těla proxemika- vzdálenost při komunikaci haptika- doteky
Mezikulturní komunikace Respektovat tradice a zvyky Zajímat se o jejich kulturu Všechna jednání probíhají v jazyce dané kultury Naučit se žádat o pomoc Oblékat se konzervativně a zdrženlivě Napodobovat ostatní a objevit nepsaná pravidla Být trpělivý, přizpůsobivý.
Závěr komunikační dovednosti využíváme: při pohovorech, na poradách, při telefonování, v písemné komunikaci. při interní a externí komunikaci podniku. každá komunikace je vždy individuální. řada seminářů a tréninkových soustředění.
Zdroje Kniha [1]Mikulaštík M.: Komunikační dovednosti v praxi. Praha, Grada Publishing 2003 . Obrázky [2] dvorek.eu[online] . [cit. 2013-03-25]. Dostupné z:http://www.dvorek.eu/dwn/1003/27097cs_CZI_communication.jpg [3] t3.gstatic.com[online] . [cit. 2013-03-25]. Dostupnéz:http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTojfyb_FbUL3 FSZTOg58IBpSznusitF9M4GG5lE1K9ee-3tJy [4] t3.gstatic.com[online] . [cit. 2013-03-25]. Dostupnéz:http:// www.upqu.nl
Děkuji za pozornost