HV-1 Hudební výchova DUM č. 14 Prima – kvarta osmiletého studia Hudební formy Sonátová forma HV-1 Hudební výchova DUM č. 14 Prima – kvarta osmiletého studia Mgr. Milena Naglmüllerová; Gymnázium, Sušice Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Gymnázium Sušice – Brána vzdělávání II
Základní pojmy Nejrozšířenější hudební forma Klasicismus - hudební sloh, 2. pol. 18. st. Monodie - jednohlas Komorní - menší rozsahem i počtem hráčů Orchestrální - větší rozsahem i počtem hráčů Variace - obměna
Historie Vznik a největší rozmach v 2. pol. 18. st. Manheimská škola – Stamicové, Bendové O ustálení formy se zasloužil J. Haydn Nejčastěji se používá v 1. a 4. větách symfonií, koncertů, sonát,…. Stala se nejpoužívanější formou nejen v klasicismu, ale i romantismu a 20. st.
Stavba sonátové formy Vznik SF umožnilo použití 2. tématu SF má 3 části: Expozice: Hlavní téma v základní tónině Vedlejší téma - kontrastní Provedení: Pracuje s tématy uvedenými v expozici, variace Repríza Opakuje expozici Vedlejší téma se objevuje v základní tónině Bývá ukončena kodou – často v ní graduje hlavní téma
Významní mistři Jan Václav Stamic Josef Haydn W. A. Mozart L. van Beethoven A. Dvořák A většina autorů od klasicismu až do dnešních dob
Jan Václav Stamic Český skladatel a houslista Objevitel sonátové formy 1717-1757; Čechy; klasicismus Český skladatel a houslista Objevitel sonátové formy Reformátor čtyřvěté symfonie Rozšířil nástr. obsazení orchestru Vynikající dirigent Zakladatel „Manheimské školy“ Obdivovatelem byl i W. A. Mozart
Jan Václav Stamic 74 symfonií – dochovalo se 58 Více než 100 sonát 14 houslových koncertů 11 flétnových koncertů Koncerty pro klarinet, trubku 10 orchestrálních trií Mše Árie Litanie,…. Obr. č. 1 Ukázka: http://www.youtube.com/watch?v=ThiznmkYTRg
Antonín Dvořák Skladatel klasicistně-romantické syntézy 1841-1904; Čechy; romantismus Obr. č. 2 Skladatel klasicistně-romantické syntézy Světově nejhranější český mistr Americké angažmá (1892-1895) Významný dirigent Dílo: Celkem 120 opusů, převažují orchestrální díla 9 symfonií Opery - Rusalka Stabat mater Ukázka: http://www.youtube.com/watch?v=DlMPh3AtBZY
Test Kdy vznikla sonátová forma? Jaký podíl na jejím vzniku měli čeští muzikanti? Vyjmenuj části sonátové formy. Dvořákova 9. symfonie zazněla: a) jen na planetě Zemi b) na Marsu c) na Měsíci Kde se objevila sonátová forma poprvé?
Seznam použitých fotografií a ukázek Obr. č. 1 - http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Johann_Stamitz.jpg J. V. Stamic Obr. č. 2 - http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Dvorak1.jpg A. Dvořák, fotografie z roku 1886 Ukázka č. 1 – http://www.youtube.com/watch?v=ThiznmkYTRg J. V. Stamic - Sinfonia a Quattro in F major Ukázka č. 2 - www.youtube.com/watch?v=DlMPh3AtBZY A. Dvořák – Symfonie č. 9 „Z Nového světa“, 4. věta
Hudební formy – sonátová forma Vytvořeno v rámci projektu Gymnázium Sušice – Brána vzdělávání II Autor: Mgr. Milena Naglmüllerová Předmět: Hudební výchova, oblast HUDEBNÍ FORMY Třída: prima – kvarta osmiletého studia Označení: VY_32_INOVACE_HV-1_14 Anotace a metodické poznámky: Materiál slouží pro výklad vývoje hudební formy – sonátové . Zahrnuje ukázky děl a fotografie nejvýznamnějších skladatelů. Je součástí celku, který je věnován hudebním formám . V závěru je připraven test, který prověří základní pojmy z této oblasti. Použité materiály: Michels, Ulrich, Encyklopedický atlas hudby. Praha, Nakladatelství Lidové noviny, s.r.o. 2000, ISBN 80-7106-238-3 Prezentace je vytvořena pomocí nástrojů Power Point 2010 Materiály jsou určeny pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu.