Rozdělení jazyků.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Kandidátské země do EU Chorvatsko Turecko Makedonie Island.
Advertisements

Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_1.1.1
Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_242_Členské státy EU AUTOR: Alena Hořavová ROČNÍK, DATUM:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Čeština jako ideální flexivní extrém?
Základní škola Rosice, okres Chrudim Rosice 97, Rosice; IČO: ; tel.: ; Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Evropské vlajky 5. ročník
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Předmět: Název materiálu: Výuková.
Inovativní metody v prvouce, vlastivědě a zeměpisu
Obyvatelstvo EVROPY EU – OP VK – III/2 ICT DUM 2
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_HLAVE_CESKYJAZYK1_19
Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_1.1.10
Indoevropská jazyková skupina
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Romana Zabořilová ZŠ Jenišovice VY_32_INOVACE_012.
Najdi na slepé mapě Evropy státy podle zadání
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Evropský den jazyků pohlednic pro Evropu.
Státy Evropy regionální dělení.
STÁTY EVROPSKÉ UNIE Zpracovaly: Jana Kroupová Kristýna Kocarová Kristýna Kocarová.
EVROPSKá UNIE.
Základní škola Rosice, okres Chrudim Rosice 97, Rosice; IČO: ; tel.: ; Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Národnosti Jazyky.
INDOEVROPSKÁ RODINA indické íránské arménština germánské románské
III/2 9.C III Český jazyk a literatura Jazyky v Evropě – germánské, románské, slovanské IX. ročník Mgr. Miluše Malechová Obecné výklady.
SVĚTOVÉ A SLOVANSKÉ JAZYKY
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
Soustava jazyků Historický vývoj českého jazyka
ANOTACE Materiál seznamuje žáky s obyvatelstvem Evropy, evropskými jazyky, náboženstvím. Druh učebního materiálu DUM Očekávané výstupy Žák se seznámí s.
 Vlajka:  Rozloha: km 2  Počet obyvatel:  Oficiální jazyk: nizozemština, francouzština, němčina  Ústavní zřízení: federativní konstituční.
Jméno autora: František Sajdl Třída/ročník: H4A, 4ročník
TECHNICKÁ UNIVERZITA V LIBERCI FAKULTA TEXTILNÍ Katedra hodnocení textilií Kristýna Šlemínová.
Členské státy a jejich hlavní města
Evropská Unie Státy EU –průměrné teploty a srážky v hlavních městech.
Státy Evropské Unie a podnebí jejich hlavních měst
EVROPSKÁ UNIE.
Lidské rasy, národy, jazyky
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
Prezidenti, královny a další…
Ekonomika pivovarského průmyslu
REGIONY EVROPY
Obecné výklady o českém jazyce
EVROPA – ÚVOD A RAGIONÁLNÍ GEOGRAFIE I.
EVROPA. MAPA STÁTY ZÁKLADNÍ INFORMACE 2. nejmenší světadíl 2. nejhustěji osídlený 731 milionů obyvatel 50 států Západní, Střední, Východní, Severní,
ČÍSLO PROJEKTU: 1.4 OPVK AUTOR: Mgr. Jana Neugebauerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_12_SVĚTOVÉ JAZYKY A NÁBOŽENSTVÍ ROČNÍK: 8. ročník ZŠ VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Člověk.
Indoevropské jazyky. ● Znáte biblickou pověst o zmatení jazyků? ● Co se pokouší vysvětlit?
Evropa - obyvatelstvo, EU Tercie Řešení úkol.
Obecné výklady o jazyce 1 Hradec Králové CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o. Hradecká 1151, Hradec Králové.
Základní škola a Praktická škola Dvůr Králové nad Labem EU-OPVK-CZ.1.07/1.4.00/ :III/2 VY_32_INOVACE_02-11 ZEMĚPIS NA II. STUPNI ZV-LMP (Z) Téma:
Obyvatelstvo Evropy V Evropě žije 742 milionů obyvatel Třetí nejlidnatější světadíl (po Asii a Africe) Nejvyšší průměrná hustota zalidnění – population.
Číslo DUM: VY_32_INOVACE_06 Autor: Marcela Holíková Anotace: Sada materiálů slouží k úvodu učiva o Evropě a EU. ZEMĚPIS - EU.
Číslo projektuOP VK Název projektuModerní škola Název školySoukromá střední škola podnikání a managementu, o.p.s. PředmětObčanská nauka TémaStáty.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_13_05 Název materiálu Čeština.
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o. AUTOR: Mgr. Naděžda Tománková NÁZEV PROJEKTU: Podpora výuky v technických oborech NÁZEV ŠABLONY: III/2.
Postavení českého jazyka mezi evropskými
SKUPINY JAZYKŮ Jazyky se dají rozdělit podle příbuznosti do tak zvaných rodin. Ty se dále dělí na větvě. Větve tvoří podobné jazyky, které byly původně.
VY_32_INOVACE_Z8-003 ZEMĚPIS 8.ROČNÍK NÁRODY A JAZYKY Název školy
OBECNÉ VÝKLADY O JAZYCE
Struktura jazyka.
Číslo DUM: VY_32_INOVACE_CJ9_01
Základní škola Zaječí, okres Břeclav
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
VY_32_INOVACE_07_Zeměpis_8.ročník 15_Evropská unie, NATO
Najdi na mapě : Česko Rakousko Maďarsko Polsko Řecko Německo Švédsko
Jazykové skupiny (rodiny)
ZŠ Týnec nad Labem AUTOR: Mgr. Iveta Hejtmánková
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Obecné poučení o jazyce
Transkript prezentace:

Rozdělení jazyků

Jazyky Klasifikace (rozdělení) jazyků Je známo přes 33 tisíc jmen jazyků, ale jen malá část (3 – 7 tisíc) se uznává za samostatné jazyky. Hlavní problém: Rozlišení svébytného jazyka od dialektu (Encyklopedie Diderot 2002) Klasifikace (rozdělení) jazyků Nejčastěji se dělí podle dvou hledisek Podle původu Podle morfologické stavby

Podle původu

Rozdělte následující věty podle společných znaků do 4 polí Obicham tě Te iubesc Ma armasten sind Ja tabe kachaju Ja tebe kachaju Například Je ve tvaru ja stejné jako Ja tebja lublju Ja tebja lublju A nyní hledejte dál  Je t'aime; Je t'adore I love you A s jakou větou bude společné toto te? Te amo Ja cie kocham Jeg elsker dig Mina Rakastan Sinua Volim tě Pozor – ve třech polích budou věty se společnými znaky a ve čtvrtém poli bude to, co zbude. Te amo; Te quiero Ta gra agam ort Ich liebe dich S'agapo' Ik hou van jou Ja tebe kachaju Szeretlek Ti amo

Obicham tě Ja tebe kachaju I love you Te iubesc angličtina běloruština Ma armasten sind Ich liebe dich Ja tabe kachaju Ja tebja lublju němčina ruština Ja tebja lublju Volim tě Jeg elsker dig Je t'aime; Je t'adore srbština, chorvatština dánština Obicham tě I love you Ik hou van jou bulharština Te amo vlámština, nizozemština Ja cie kocham Ja cie kocham polština Jeg elsker dig Te amo Mina Rakastan Sinua Ma armasten sind latina Volim tě estonština Mina Rakastan Sinua Te amo; Te quiero Ti amo finština Ta gra agam ort italština Szeretlek Je t'aime; Je t'adore Ich liebe dich maďarština francouzština S'agapo' S'agapo' Te amo; Te quiero Ik hou van jou řečtina Ja tebe kachaju španělština Ta gra agam ort Te iubesc Szeretlek irština rumunština Ti amo

Ja tebe kachaju I love you Věty v jednotlivých polích mají společné prvky z hlediska slovní zásoby. O jaký slovní druh se jedná? angličtina běloruština Ich liebe dich Ja tebja lublju němčina ruština Volim tě Jeg elsker dig srbština, chorvatština Zájmena dánština Obicham tě Ik hou van jou Existuje podobnost i mezi jednotlivými poli? bulharština vlámština, nizozemština Ja cie kocham Určitě: tebe- tě- te-ti-dich-dig polština Te amo Ma armasten sind latina estonština V jazykovědě hovoříme o tzv. jazykové rodině – jazyky, které mají poměrně velké množství společných prvků a o jazykové skupině – jazyky, které jsou společné původem, ale nemají tolik společných znaků jako rodina. Mina Rakastan Sinua Ti amo finština italština Szeretlek Je t'aime; Je t'adore maďarština francouzština S'agapo' Te amo; Te quiero řečtina španělština Ta gra agam ort Te iubesc irština rumunština

Indoevropská jazyková skupina baltské jazyky (rodina) germánské jazyky (rodina) slovanské jazyky (rodina) románské jazyky (rodina) keltské jazyky (rodina) angličtina němčina vlámština švédština dánština norština islandština afrikánština latina italština francouzština španělština portugalština rumunština moldavština keltština + irština velština skotština bretonština litevština lotyština řečtina (rodina) JIŽNÍ slovinština, chorvatština, srbština, makedonština, bulharština, staroslověnština Neevropské indoevropské jazyky indické iránské arménština ZÁPADNÍ čeština, slovenština, polština VÝCHODNÍ ruština, běloruština, ukrajinština

Černě označené státy (jazyky) jsou sice společné mezi sebou, ovšem nejsou příbuzné s ostatními evropskými jazyky. Jedná se o jazyky ugrofinské (skupina). Patří sem maďarština, estonština a finština.

Podle morfologické stavby

Jazyky flexivní – objevuje se v nich ohýbání (flexe) analytické – němčina – používají pomocné prvky pro ohýbání syntetické – čeština –používají koncovky introflexivní – arabština – ohýbají pomocí změn kmene a předpon aglutinační – maďarština – používají velké množství koncovek Jazyky polysyntetické – čínština – „věta vypadá jako slovo“, hromadí tvary kolem slovesa. Jazyky izolující – angličtina, korejština – tento pojem se objevuje v některých publikacích, jedná se o jazyky, které spějí k určité frázovitosti

Jazyky flexivní analytické - němčina syntetické - čeština Der Mann – dem Mann – den Mann Ich habe gemacht syntetické - čeština Muž – muži - muže Dělal jsem

Jazyky introflexivní - arabština ohýbá slova pomocí předpon a zejména změnami uvnitř kmene • kitáb = kniha, kutub = knihy • rasala = poslal, ursila = byl poslán Jazyky aglutinační – maďarština, finština, turečtina Turecky dům = ev  Nom. sg. ev,            Nom.pl. ev-ler "dům"  Gen. sg. ev-in                  Gen.pl. ev-ler-in  Dat. sg ev-e                      Dat.pl. ev-ler-e ev-im = můj dům, ev-in-im = mého domu, ev-ler-im = moje domy, ev-ler-im-iz = naše domy  Vokalická harmonie v agl. j. (Praga-ban, Becs-ben)

Jazyky polysyntetické – čínština, indiánské jazyky ninikawa, já-maso-jíst, tj. jím maso. Jazyky izolující – angličtina, korejština Spějí k jisté frázovitosti

Žádný jazyk není čistý typ Čeština Analytický – jsem dělal, budu dělat Syntetický – muž – muže- muži Introflexivní – přítel – přátel Aglutinační - by+ch+om

Literatura Mapy, definice a příklady jsou převzaty z Encyklopedie Diderot 2002