Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady08 Číslo DUM 14 PředmětČeský jazyk a literatura Tematický okruhLiteratura Název materiáluVladislav Vančura AutorMgr. Petra Karfíková Datum tvorby Ročník3. ročník Anotace Prezentace – život a tvorba Vladislava Vančury, na závěr ukázka z Rozmarného léta s rozborem textu. Metodický pokyn Studenti se seznámí prostřednictvím prezentace s životem a tvorbou Vladislava Vančury. V závěru je uvedena ukázka z Rozmarného léta, rozbor textu pomocí otázek. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Karfíková. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV).
Vladislav Vančura (1891 – 1942) -narozen v Háji u Opavy, dětství strávil v Praze -vystudoval lékařskou fakultu KU -několik let byl lékařem na Zbraslavi, pak se až do konce života věnoval literatuře -1. předseda sdružení Devětsil -v roce 1929 vystoupil z komunistické strany -v roce 1942 byl zatčen gestapem a zastřelen
Rysy Vančurova díla: -záliba v historii – to se projevuje i ve slovní zásobě a způsobu psaní – archaismy, knižní výrazy, složité větné vazby -postavy – nekomplikované, jasně čitelné – loupežníci, vrazi, milenci, dobráci, podivíni, snílci -vypravěč často vstupuje do děje
-román Pekař Jan Marhoul (1924) – příběh dobráka, kterého ostatní využívají. Nakonec skončí jako dělník v původně vlastní pekárně. -novela Rozmarné léto (1926) - idylu lázeňského městečka Krokovy Vary naruší příjezd kouzelníka Arnoštka s krásnou Annou. Na několik dní poruší stereotyp, ale nakonec kouzelník odjíždí a vše se dostává do zaběhnutých kolejí. Anna poblouzní plavčíka Důru, kanovníka Rocha a majora Huga. - poetický jazyk
-historický román Markéta Lazarová (1931) - příběh středověké loupežnické lásky – Markéty (dcera Lazara) a Mikoláše (syna Kozlíka). Markéta je unesena a prožívá lásku i boj – vše intenzivně a naplno -román Pole orná a válečná (1925) - několik lidských příběhu lidí postižených 1. sv. válkou - odsouzení absurdity války -nedokončené trojdílné Obrazy z dějin národa českého - zachycení významných okamžiků české historie
Dramata: -Jezero Ukereve – drama z afrického lékařského prostředí -Josefina – pokus o vzdělání chudé dívky Filmové scénáře: -film Před maturitou Pro děti: Kubula a Kuba Kubikula – příběh o medvědáři, medvědovi a strašidlu Barbuchovi
Dozpívav svoji písničku, veliký Antonín složil ruce na zádech a dýchal na kuličku teploměru. Sloupec téměř neúplatný sotva se pohnul a Důra znamenaje tuto řádnost měl několik myšlenek, jež se vystřídaly v sledu míšených karet. „Tento způsob léta,“ děl vposled odvraceje se od přístroje Celsiova, „zdá se mi poněkud nešťastným. „Je chladno a můj dech, jakkoliv jsem nepozřel vody, je mrazivý. Který měsíc nám zbývá, jestliže ani červen není dost vhodný, abychom pečovali o zdraví a o tělesnou čistotu?“
Úkoly: 1.Zkuste odvodit, z které knihy je uvedená ukázka. 2.Podtrhněte slova, která nepatří do současné češtiny. 3.Kam byste zařadili podtržená slova. 4.Zkuste převézt tento text do současné češtiny.
Citace: MARTINKOVÁ, Věra. Čítanka pro 3. ročník středních škol. 3. vyd. Praha: Trizonia, 1995, s ISBN