VY_32_INOVACE_Čj-Sl 6.,7.16 Anotace: Prezentace je zaměřena na výpisky, jejich hlavní znaky a funkci. V závěru je cvičení, na kterém si žáci mohou procvičit vyhledávání důležitých informací z textu. Vzdělávací oblast: český jazyk a literatura Autor: Mgr. Zuzana Lindovská Jazyk: český Očekávaný výstup: Využívá základy studijního čtení – vyhledává klíčová slova, formuluje hlavní myšlenky textu, vytvoří otázky a stručné poznámky, výpisky nebo výtah z přečteného textu; samostatně připraví a s oporou o text přednese referát. Druh učebního materiálu: prezentace Cílová skupina: žák Stupeň a typ vzdělávání: druhý stupeň, základní škola Datum (období), ve kterém byl vzdělávací materiál vytvořen: školní rok 2011-2012 Ročník, pro který je vzdělávací materiál určen : sedmý ročník základní školy
Výpisky
Zaznamenávají hlavní myšlenky textu Nemusí být psány formou souvislého textu Jsou přehledné, věcné a stručné Slouží k lepšímu zapamatování informací Píšeme buď formou hesel (v odrážkách), nebo ve větách Na závěr vždy citujeme zdroj (autor, dílo, strana a rok vydání)
Sestav výpisky z následujícího textu: Archeology brzy vystřídají pozemní technologie. Úspěch na poli egyptské archeologie totiž koncem letošního května zaznamenal robot Jedi, brázdící chodby tajemné Cheopsovy pyramidy na planině Gíza na okraji Káhiry, pronikl blíže ke královské pohřební komoře. V těchto prostorách, které se neuvěřitelných 4500 let skrývaly v naprosté tmě, vyspělý robot, navržený Robertem Richardsonem, nasnímal na stěnách namalované červené znaky. Podle prestižního mezinárodního vědeckého časopisu NewScientist to mohou být obyčejné graffiti dělníků, kteří pyramidu stavěli, ale také náboženské symboly. Egyptolog Peter Der Manuelian považuje za vysoce pravděpodobné, že malby sloužily jako stavební značky. časopis Enigma, 2011/08, s. 6