Logistika Ing. Jan Pivoňka
Logistika Vojenství (886-911 – byzantský císař Leontos IV) – pohyby lidí, materiálu v čase Matematika - praktické počítání LOGOS (15-16.st.) „major generál do logis“ – švýcarsko 1837 Napoleon Bonaparte 2. světová válka Po druhé světové válce vzniká logistika jako věda v obchodě
Logistika Postup, jak řídit proces plánování, rozmísťování a kontroly finančních a lidských zdrojů vázaných ve fyzické distribuci výrobků zákazníkům, podpoře výrobních činností a nákupních operací. Cíl - Dodávka zboží včas, na požadované místo, v požadovaném množství a kvalitě a s vynaložením minimálních nákladů
Členění logistiky
Řízení toku materiálu Synchronizace výrobního procesu (souběžné činnosti) Předvídání, zajišťování zdrojů, dopravení a uložení materiálů, monitorování stavu Řízení procesu objednávkou X predikcí Bod rozpojení – od tohoto bodu až k zákazníkovi již nemusí být žádné zásoby
Služby zákazníkům Spolehlivost dodání Úplnost dodávek Délka dodací lhůty Předprodejní a poprodejní služby Míra dostupnosti výrobků Míra kvality služeb Zákaznický servis – pojítko mezi marketingem a logistikou
Logistické náklady Logistický výkon – Logistické služby Logistické náklady Náklady = cena + zisk (původně: cena=náklady + zisk) Je třeba snížit náklady tak, aby dosáhly maximálně hodnoty zboží…
Logistické náklady - zahrnují Zákaznický servis (podpora servisu, manipulace s vráceným zbožím, místo) Přepravní náklady (doprava a přeprava) Skladovací náklady (sklady, lokalita) Náklady na informační systém (vyřizování objednávek, komunikace, plánování poptávky) Množstevní náklady (manipulace s materiálem, pořizování) Náklady na udržování zásob (řízení stavu zásob, balení, zpětná logistika)
Náklady na udržování zásob Kapitálové náklady Návratnost investice do zásob Náklady spojené se službami Pojištění a zdanění Náklady na skladování zásob Skladovací plocha Náklady na rizika (ztráty) Zastarání, krádeže, poškození…
Logistický podnik Poskytovatel individualizovaných logistických služeb Zvýšení úrovně služeb zákazníkům Strategická aliance Plnění přesně vymezené úlohy Uvědomění si zvyšování hodnoty pro zákazníka
Skladování Sklady překlenují čas a prostor Ekonomicky slaďují rozdílně dimenzované toky Funkce: Vyrovnávací funkce Zabezpečovací fuknce - nepředvídatelná rizika Kompletační funkce Spekulační funkce Zušlechťovací funkce
Vzájemné vztahy Skladování – výroba Skladování přeprava Velké série – malé série Skladování přeprava Velké – malé dodávky Zákaznický servis (např. dodávka do 24 hodin)
Doprava Často vysoké (nejvyšší) náklady v logistice Klíčová pro logistickou orientaci na zákazníka Vnitřní a vnější Silniční, železniční, vodní, letecká, potrubní Sledování dopravních prostředků z pohledu využití: času, kapacity a jízd Kvalita dopravy: nákladovost, rychlost, pružnost, kvaluita, frkvence, cena
Pasivní prvky logistických systémů Materiál, přepravní prostředky, obaly, odpad, informace (nosiče)
Materiál Co, kolik, jak, čím, kde, kdy Pevný (kusy, jednotky, sypaný materiál) Kapalný (jednotky, volně ložený) Plynný (jednotky, volně ložený) Manipulační jednotky
Obal Vytváří manipulační jednotky (základní jednotka 600x400 mm) Chrání Informuje Další aspekty: Ekologické Grafické Prodejní Spotřebitelský Distribuční Přepravní
Manipulační skupiny Manipulační jednotka I. Řádu (max. 15 kg) II. Řádu (skladová) 250-1000 kg III. Řádu V kombinované dopravě (do 30 500 kg) IV. Řádu 400 až 2000 t
Identifikace pasivních prvků Zajišťování totožnosti Fyzické znaky X kódy Rychlost, přesnost, sběr informací, transakční procesy, kontrola stavů, řízení procesů Čárové kódy RFID
Aktivní prvky logistických systémů Provádění netechnologických operací s pasivními prvky Manipulační prostředky a zařízení Dopravní prostředky
Logistické technologie FIFO Kanban Just in Time Quick response Efficient consumer response Hub and spoke (sdružování zásilek) Cross – docking (využívání distribučních center)
Kanban Objednacím množstvím je obsah přepravního prostředku Dodavatel ručí za kvalitu – odběratel musí vždy odebrat zboží Kapacity dodavatele a odběratele jsou vyvážené Nevytváří se zásoby Odběratel – prázdný přepravní prostředek + karta – zahájení výroby – naplnění prostředku – odeslání odběrateli – kontrola+ povinné převzetí
Just in time Přesně dodržované dohodnuté termíny dodávek Správné materiály na správném místě ve správnou dobu Synchronizační a emancipační strategie Nutný výběr vhodných dodavatelů – certifikace dodavatelů
Quick response Zdokonalené řízení zásob a zvýšení efektivity prostřednictvím urychlení toku zásob. Zaměřena na celý řetězec Každý článek řetězce sdílí informace o prodeji, objednávkách a zásobách s ostatními články řetězce
Efficient consumer response Obdoba QR Využívá automatickou identifikaci (čárové kódy), elektronickou výměnu dat (EDI), elektronické převody peněz