Zpracoval: ing. Pavel Králík

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Půdy:.
Advertisements

VY_32_INOVACE_422, 22. sada, Prvouka
Půda v ČR Hlavní zdroj obživy.
Státy J a JV Asie I. III2-Z7-II-12
PEDOSFÉRA = půdní obal Země Vznik půdy a její složky
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michael Korbička. Materiál zpracován v rámci projektu Implementace ICT techniky do.
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271
Úrodnost půdy, půdní druhy, půdní typy
Pedosféra Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 9. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky s faktory ohrožujícími pedosféru. Materiál je plně funkční pouze.
PEDOSFÉRA PŮDA NA ZEMI.
Půdní obal ZŠ TGM Rajhrad Mgr. Zdeňka Hohnová Pedosféra.
PEDOSFÉRA – typy půd Mgr. Jana Nováková.
PŮDA, ZEMĚDĚLSTVÍ, LESNICTVÍ
Vypravování o prázdninách
Planeta Země – Pedosféra
Pedosféra.
Zaokrouhlování čísel na stovky
Zemědělství ČR Rostlinná výroba
VY_32_INOVACE_423, 22. sada, Prvouka
PEDOSFÉRA.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michael Korbička. Materiál zpracován v rámci projektu Implementace ICT techniky do.
Planeta Země – 6. ročník Zpracováno v rámci projektu FM – Education CZ.1.07/1.1.07/ Statutární město Frýdek-Místek Zpracovatel: Základní škola Frýdek-Místek,
Zpracoval: ing. Pavel Králík
VY_32_INOVACE_421, 22. sada, Prvouka
VY_32_INOVACE_CH.8.16 –KARBOXYLOVÉ KYSELINY- prezentace
Vzdělávací oblast: Český jazyk – sloh Autor: Vlasta Lindovská
32.1 základní druhy a typy půd
Květ VY_52_INOVACE_B1 – 16 AUTOR: Mgr. Iveta Bartošová
Půda je neobnovitelný a nenahraditelný přírodní zdroj.
Zpracoval: ing. Pavel Králík
Chromatografie VY_32_INOVACE_CH1 – 01 AUTOR: Mgr. Jana Krajinová
Vlastnosti půdy Autor: Mgr. Miloslav Šůstek
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Bc. Jana Kloučková
VY_32_INOVACE_PSYPS13660ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Pedosféra 1 Igor Dostal.
VY_32_INOVACE_426, 22. sada, Prvouka
Zpracoval: ing. Pavel Králík Zlato, stříbro, platina, měď
Rámci projektu Digitální učební materiál vytvořený v rámci projektu: HUMANIZACÍ ŠKOLSTVÍ K ROVNÝM PŘÍLEŽITOSTEM CZ.1.07/1.4.00/ Dětský domov, základní.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Půdní typy Obr. 1 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Pedosféra 2 Igor Dostal.
Půdy České republiky Igor Dostal.
PŮDY.
Obecná geologie Vznik života na Zemi Vznik života na Zemi - před více než 4 mld. let naráží planetka velikosti Marsu do Země ( t = 6000°C, vysoký tlak)
ZEMĚPIS 8. ročník PŮDY ČR.
VY_32_INOVACE_10-1-4_Rozvoj klíčových kompetencí v předmětu Pracovní činnosti v ročníku. Rozdělení půd Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li.
PŮDA 10 cm půdy se vytváří 100 let.
PŮDNÍ TYPY A PŮDNÍ DRUHY V ČESKÉ REPUBLICE
ŠkolaZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň AutorMgr. Petra Hejlová ČísloVY_32_Inovace_3420 NázevPůdy a zemědělství ČR Téma hodinyZemědělství ČR PředmětVlastivěda.
Název vzdělávacího materiálu Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Fyzická geografie Datum vytvoření
Půda Anotace: Materiál je určen k výuce pracovních činností (pěstitelství) v 7. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi o půdě, jejím vzniku.
Půda - např. písčité, hlinité, jílovité je to nejsvrchnější vrstva zemské kůry, která umožňuje vznik rostlinstva dle zrnitosti = půdní druhy (7) půda.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola, Uherský Ostroh, okres Uherské Hradiště, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Jana Pulcová NÁZEV: VY_32_INOVACE_12_Z_04 TEMA:
Elektronické učební materiály - II. stupeň Zeměpis Autor: Mgr. Miluše Džuberová Pedosféra pastviny zemědělská půda sady.
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace, Pražská 2817, Mělník tel.: EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický.
Pedosféra.
David Fischer a Ladislav Odvárka 9.A
PEDOSFÉRA Přírodopis 9. třída Zpracovala: Mgr. Jana Richterová
půdy Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Půdy Podle velikosti částic rozlišujeme půdní druhy:
Sada 3 Rozmanitost přírody ZŠ a MŠ Dešná
Základní škola a Mateřská škola Choustník, okres Tábor
Pedosféra = půda na Zemi
Pedon = půda Hlavní zdroj obživy
Půdní druhy Obr.1 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
PEDOSFÉRA - půdní obal země - vzniká postupným rozpadem hornin.
Půdy.
KRAJINNÁ SFÉRA Pedosféra. půdní obal Země důležitá pro růst rostlin a fotosyntézu (výroba kyslíku)
Nauka zabývající se půdami = PEDOLOGIE
KRAJINNÁ SFÉRA Pedosféra. půdní obal Země důležitá pro růst rostlin a fotosyntézu (výroba kyslíku)
Transkript prezentace:

Zpracoval: ing. Pavel Králík Obecná geologie Zpracoval: ing. Pavel Králík Třídění půd 1) půdní druhy: - rozlišení půd podle velikosti zrn = zrnitosti (obsahu jílnatých částic) - velikost zrna rozhoduje o schopnosti vsakovat a zadržovat vodu v půdě - rozlišujeme půdy - písčité (lehké) - hlinité (střední) - jílovité (těžké) - přechodné typy (hlinito - písčité, hlinito - jílovité…)

Obecná geologie - písčité půdy - relativně velké zrno (písek) - špatná schopnost zadržovat vodu - velmi lehké půdy - vhodné pro pěstování méně náročných plodin (réva vinná, borovice) http://www.kvetenacr.cz/obrazky/katalog/_10/546.jpg / 1.7.2011

Obecná geologie - hlinité půdy - menší zrno než písečné půdy (drobtovitá struktura) - dobrá míra vsakování (půdní kapiláry) - středně těžké - vhodné pro zemědělské využití http://us.123rf.com/400wm/400/400/vikiri/vikiri0906/vikiri090600004/4945640-okraji-rokle-s-hlinit--p-da-a-louku-s-zelen--tr-vy-p--rodn--pozad.jpg / 1.7.2011

Obecná geologie - půdy jílovité - malé půdní zrno (vysoký podíl jílnatých částic) - špatná propustnosti vody (vysoká sléhatelnost - tvrdé) - těžké půdy - méně vhodné pro pěstování http://img.aktualne.centrum.cz/336/41/3364132-eroze-pudy.jpg / 1.7.2011

Obecná geologie 2) půdní typy: - dělení půd podle půdního profilu - půdní profil si lze představit jako řez půdou, pro který je typické určité uspořádání půdních horizontů (vrstev půdy) - půdní typy se liší stavbou, mocností, barvou, obsahem humusu - rozlišujeme půdy – černozemě ČM - hnědozemě HM - hnědé půdy HP - rendziny Re - podzolové půdy PP - nivní půdy NP

Obecná geologie - půdy v nížinách - černozemě - půdy v nížinách - nejúrodnější půdy s vysokým obsahem humusu - obsahují hodně živin, vhodné pro zemědělství a pro náročné plodiny (pšenice, kukuřice, slunečnice) - černá až hnědočerná barva, matečnou horninou je převážně spraš - Poohří, Polabí, Haná, Králov u Uh. Brodu http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/9/94/Black_dirt_in_Black_Dirt_Region.jpg/300px-Black_dirt_in_Black_Dirt_Region.jpg / 1.7.2011

Obecná geologie - hnědozemě - úrodné půdy - méně živin než černozemě – dohnojují se - lemují černozemě - hnědé až načervenalé - v suchých létech lepší výnosy než černozemě - u nás Plzeňsko, Orlicko, Opavsko, okolí Berounky http://www.herber.webz.cz/www_slovakia/obrazky/pudy_sk/Hnedozem.jpg /1.7.2011

Obecná geologie - hnědé půdy - nejrozšířenější půdy v ČR (cca 42%) - vznik v místech, kde byly původně listnaté lesy - kyselé, zbarveny do hněda - středně úrodné, méně živin, špatně propustné pro vodu - potřeba hnojit, pěstují se na nich méně náročné plodiny ( řepa, řepka) - výskyt téměř v celé ČR ( nejvíce povodí Labe a Moravy) http://us.123rf.com/400wm/400/400/Gudella/Gudella0612/Gudella061200003/650388-textura-hromadu-hn-d--p-dy.jpg / 1.7.2011

Obecná geologie http://www.google.cz/imgres?num=10&um=1&hl=cs&biw=1280&bih=933&tbm=isch&tbnid=uqv4OQ6FaSckMM:&imgrefurl=http://apuri.rajce.idnes.cz/zmensene_obrazky_pudni_typy/&docid=7i4jLQNzQHuPCM&imgurl=http://img4.rajce.idnes.cz/d0405/1/1408/1408696_641bdcb8ae775cb5c9f72c194e04a892/images/reziva_puda_a_podzol.jpg&w=700&h=485&ei=2rDsT4TYIKmk4ATk-7CWBQ&zoom=1&iact=rc&dur=376&sig=116471538496756219095&sqi=2&page=1&tbnh=160&tbnw=231&start=0&ndsp=20&ved=1t:429,r:6,s:0,i:102&tx=132&ty=45 1.7.2011

Obecná geologie - rendziny (vápenaté půdy) - vznik na vápencích - málo humusu, vyšší obsah větších zrn - zbarveny tmavě - v zemědělství využity jako louky - u nás v oblasti krasu (Moravský kras, Český kras) http://www.uni-miskolc.hu/~ecodobos/ktmcd1/kozethat/rendzina1.jpg / 1.7.2011

Obecná geologie - podzolové půdy - nejkyselejší půdy, chudé na živiny a humus - výskyt na pahorkatinách a hornatinách (pod jehličnatými lesy) - zbarveny do popelavě šedé barvy - u nás v okrajových pohořích České vysočiny, Českomoravské vrchoviny, Beskyd http://gynome.nmnm.cz/gisvysociny/pic/0a000001-b483-b89a.jpg / 1.7.2011

Obecná geologie - nivní půdy - vznik okolo řek v nížinách, pravidelně zaplavovány, tvořeny naplaveninami, v zemědělství pouze jako louky a pastviny - u nás Pomoraví, Poodří, Polabí http://www.mineralogie-puchnerova.estranky.cz/img/original/81/nivni-puda.jpg / 1.7.2011

Obecná geologie 1. Jaké znáte typy půd a podle čeho se dělí? 2. Jaké znáte půdní druhy a podle čeho se dělí? 3. Které půdy jsou nejúrodnější a proč? 4. Který půdní druh je nejrozšířenější v ČR, podle čeho ho poznáte?