Fiskální udržitelnost - definice a indikátory

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
C) Engelovy křivky.
Advertisements

L-3. Model nekonečně dlouhého období
STAV VEŘEJNÝCH FINANCÍ V ROCE 2007 A V DALŠÍCH LETECH Mirek Topolánek Předseda vlády ČR.
RF Jednorychlostní stacionární transportní rovnice Časově a energeticky nezávislou transportní rovnici, která popisuje chování monoenergetických.
Rostoucí, klesající, konstantní
Ústav technologie, mechanizace a řízení staveb
Makroekonomie I ( Cvičení 12 – Fiskální politika - shrnutí )
FISKÁLNÍ POLITIKA – 2. nástroj hospodářské politiky
Úvod do makroekonomie Martina Hedvičáková
Představení sady indikátorů pro hodnocení dopadů návrhů Odborné komise pro důchodovou reformu a referenční (základní) varianty Jednání pracovního týmu.
Empirická literatura Můžeme rozlišit 3 druhy literatury: Odhadující fiskální multiplikátory prostřednictvím makroekonomických modelů. Zkoumající expanzivní.
Činnost Skupiny pro fiskální dopady stárnutí populace (AWG) Zbyněk Štork Smilovice
Veřejný dluh a Barro-Ricardova hypotéza
Agregátní poptávka a nabídka
Investiční výdaje. Podstata I = výdaje na kapitálové statky a změna stavu zásob Rozdíl mezi I a Ip. Ip = plánované investice, to co firmy chtějí vynaložit.
Přijetí eura v Estonsku I.Břicháčková. Historie ► Estonsko je 1. zemí bývalého SSSR, které přijalo euro - k ► Během krátké doby podruhé vyměnili.
Generační Účetnictví K.D.. Úvod Současná FP dopadá na jedince generací: a)Současných b)Budoucích ad a) Jedinci odlišně platí daně a spotřebovávají veřejné.
PETR MACH Budoucí vývoj evropské měny Může měnová unie fungovat bez fiskálních pravidel?
Teorie hospodářského růstu
Fiskální cyklus – dekompozice salda Lukáš Lang – oddělení Fiskálních predikcí a makroekonomického modelování, MF ČR.
XII. Celostátní finanční konference Svaz měst a obcí ČR POKLES EKONOMIKY A DOPAD NA HOSPODAŘENÍ OBCÍ Pavel Bém Primátor hl. m. Prahy
Rozpočtové deficity a dluhové krytí Rozpočtové deficity jsou běžné, přebytky vyjímečné. Chyby v minulosti podporují nezodpovědnost v současnosti. Za co.
Rozpočtový deficit a veřejný dluh
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
1/6 Makroekonomické dopady fiskální politiky Aleš Krejdl.
Makroekonomie I ( Cvičení 1 – Úvod do studia ekonomické teorie )
HDP= hrubý domácí produkt
Investiční multiplikátor
Makroekonomie I ( Cvičení 8 – Inflace)
Plnění Národního programu reforem Ing. Tomáš Zídek Ministerstvo financí ČR Odstraňování bariér konkurenceschopnosti EU a ČR.
Jedno-indexový model a určení podílů cenných papírů v portfoliu
Veřejné finance a penzijní systémy - klíčová východiska Státem provozovaný penzijní systém ve své stávající podobě je součástí veřejných rozpočtů váhově.
Ing. Karel Tyll ředitel odboru státního rozpočtu 2. prosince 2010
Národní účty - aplikace
Daňová teorie a politika
Evropský semestr a posílená koordinace hospodářských politik v EU Jakub Mazur Oddělení 532 Hospodářská a finanční politika EU Prezentace pro seminář MF.
„Konvergenční“ proces (několik postřehů) František Cvengroš Smilovice, listopad 2005.
8. Rozpočtový deficit a veřejný dluh
Česká fiskální politika jako přizpůsobovací mechanismus
Míra růstu dividend, popř. zisku
Stav realizace ESF programů v gesci Ministerstva práce a sociálních věcí k Tisková konference 5. února 2007.
Finanční páka v podniku
5. FISKÁLNÍ POLITIKA. Historie vývoje podílu vládních výdajů na HDP (%) Zdroj: Tanzi-Schuknecht (2000) Francie 17,027,629,034,646,149,855,0.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 29. dubna 2015.
Financování kapitol státního rozpočtu II
FEL ČVUT, katedra ekonomiky, manažerství a humanitních věd © Oldřich Starý, 2013 Finanční management Současná hodnota obligací a akcií.
1 ÚVOD DO HOSPODÁŘSKÉ POLITIKY 2008 Zdeněk Tomeš Kancelář 612 KH: úterý
1 ÚVOD DO HOSPODÁŘSKÉ POLITIKY Zdeněk Tomeš Kancelář 612 KH: středa
Mojmír Sabolovič Katedra finančního práva a národního hospodářství
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
1 Vývoj hlavních makroekonomických indikátorů české ekonomiky a jejich predikce I. Zdroj: Predikce makroekonomického vývoje na rok 2004, MFČR, 2004.
Téma 10: Podnikový zisk a dividendová politika 1. Tvorba zisku (výsledku hospodaření) 2. Bod zvratu a provozní páka 3. Zdanění zisku a rozdělení výsledku.
Přednáška č. 2 Obecné finanční metody hodnocení veřejných projektů Jana Soukopová
Spotřeba Největší součást HDP (kolem 50 %) Jedna z nejstabilnějších částí HDP Její podíl na HDP většinou proticyklický.
VEŘEJNÉ FINANCE VEŘEJNÉ PŘÍJMY.
Fiskální politika Pavel Seknička.
Rozpočtové právo I 20. dubna 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Rozpočtové právo 2. května 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
2. Křivka poptávky a Engelova křivka
Hospodářská politika - cíle, nástroje a nositelé TNH 2 (S-3)
FISKÁLNÍ A MONETÁRNÍ POLITIKA
Veřejné finance a fiskální právo Státní dluh
Akademický senát AMU 26. března Akademický senát AMU.
Přednáška č. 2 Obecné finanční metody hodnocení veřejných projektů
ČÍSELNÉ MNOŽINY © Jitka Mudruňková 2014.
Dlouhodobá udržitelnost veřejných financí
Rizika českých veřejných financí
Zpráva o dlouhodobé udržitelnosti veřejných financí
Projekce veřejných příjmů a výdajů v oblasti zdravotnictví
Transkript prezentace:

Fiskální udržitelnost - definice a indikátory Aleš Krejdl 1/16

Definice fiskální udržitelnosti a ukazatele fiskální udržitelnosti V teorii byly navrženy různé definice fiskální udržitelnosti: fiskální udržitelnost není slučitelná s dlouhodobě rostoucí daňovou kvótou (Domar) udržitelná je taková fiskální politika, která udržuje poměr čistého vládního jmění k HDP na současné úrovni (Buiter); popř. poměr vládního dluhu k HDP konverguje ke své původní hodnotě (Blanchard) současná hodnota budoucích primárních přebytků (v poměru k HDP) je rovná současné úrovni dluhu (v poměru k HDP) – intertemporální rozpočtové omezení (Blanchard) Dnes je nejakceptovanější a nejpoužívanější definicí definice 3 2/16

Intertemporální rozpočtové omezení Vztah mezi dluhem a deficitem je možné vyjádřit následujícím způsobem : Vyjádřeno v podílu na HDP: ; při zjednodušeném zápisu: Pokud označíme počáteční hodnotu dluhu (v podílu na HDP) jako bo, pak dluh v čase T (bT) lze zapsat jako:  Předpokládáme, že platí: Předpoklad je splněn, když poměr dluhu k HDP konverguje k jakékoliv konečné hodnotě nebo dokonce diverguje, ale roste pomaleji než (r-y). 3/16

Intertemporální rozpočtové omezení Tzn. současná hodnota budoucích primárních přebytků se rovná výchozí hodnotě dluhu (tato podmínka, jak vyplývá z odvození, je konzistentní s jinou definicí fiskální udržitelnosti – s definicí 2, ale je širší, protože zahrnuje i případy, kdy poměr vládního dluhu k HDP konverguje k jakékoliv konečné hodnotě nebo dokonce diverguje, ale pomalejším tempem než (r-y)). Z rovnice 1 lze určit konstantní primární deficit (pd), splňující uvedenou podmínku, jako: nebo: Pro tuto podmínku se konstruuje tzv. primary gap indikátor: >0: fiskální politika je udržitelná <0: fiskální politika je neudržitelná 4/16

Udržitelné primární saldo 5/16

Udržitelné primární saldo 6/16

Intertemporální rozpočtové omezení Z rovnice 1 lze odvodit další indikátor fiskální udržitelnosti (tzv. tax gap): , kde g je spotřeba a investice, h transfery a t daně Dosazením za primární deficit dostaneme: Řešením uvedené rovnice pro t získáme „udržitelnou daňovou kvótu“: (2) Porovnáním takto vypočtené daňové kvóty (podíl daní na HDP), dostaneme tzv. tax gap: >0: fiskální politika je neudržitelná (je nutné zvýšit daně nebo redukovat výdaje, aby bylo splněno intertemporální rozpočtové omezení) <0: fiskální politika je udržitelná 7/16

Intertemporální rozpočtové omezení Rovnovážnou daňovou sazbu lze odvodit i pro konečný časový horizont. To může být dokonce vhodnější, protože projekce výdajů jsou k dispozici pouze na omezený časový horizont (u nás do roku 2050). Vzdalujeme se ale od teoretické definice, protože konečná hodnota dluhu diskontovaného k danému okamžiku bude nenulová a není tak splněna podmínka I. Pro konkrétní aplikaci vzorce je nutné dosadit cílovou hodnotu dluhu pro rok T, která je nutně arbitrární. Vyjdeme z dynamického rozpočtového omezení a rozepíšeme definici primárního deficitu (pd): Řešením výrazu pro t dostaneme: 8/16

Využití ukazatele tax gap Indikátory udržitelnosti by měly zodpovědět otázku: Může za daného nastavení fisk. politiky vzniknout v budoucnu naléhavá potřeba fiskální korekce a pokud ano v jakém rozsahu? Blanchard (1990) navrhuje konstruovat 3 typy tax gap indikátoru; všechny vycházejí z daňové sazby, která stabilizuje podíl dluhu na HDP na výchozí úrovni: Krátkodobý tax gap – pro časový horizont 1 roku; lze ho snadno zkonstruovat z dostupných dat; rovná se primary gapu (ale za r a y se volí aktuální hodnoty); nezohledňuje předvídatelné změny v ekonomickém vývoji nebo fiskální politiky (fiskální konsolidace, dopady demografického vývoje, cyklický vývoj) Střednědobý tax gap – pro časový horizont 3-5 let; lze použít střednědobé projekce a tím zohlednit např. realizaci fiskální konsolidace, cyklický vývoj Dlouhodobý tax gap – pro časový horizont 30-50 let; snaha kvantifikovat důsledky dlouhodobých výdajových trendů (např. fiskální dopady stárnutí populace) 9/16

Využití ukazatele tax gap Střednědobý fiskální rámec: Zdroj: Konvergenční program, 2004 Krátkodobý (TG – 1Y) a střednědobý (TG – 4Y) tax gap: TG – 1Y je vyšší, protože nezohledňuje fiskální konsolidaci a pokles výdajů v letech 2005 až 2007 TG – 4Y vyjadřuje, o kolik by měly být příjmy (výdaje) vyšší (nižší), aby se nezměnil podíl dluhu na HDP. Do roku 2007 se podaří umazat 1,7 p.b. z mezery 4,5 % HDP (redukcí výdajů). 10/16

Využití ukazatele tax gap EK v souvislosti s projekcemi fiskálních důsledků stárnutí obyvatelstva konstruuje dlouhodobý tax gap (financing/sustainability/budgetary gap) Jedná se o ukazatele označované jako T1, T2 a T3: T1 – tax gap za předpokladu vyrovnaného rozpočtu po celou dobu projekce (tzn. nominální hodnota dluhu se nemění a BT = B0). Ukazatel nemá sice solidní teoretické zdůvodnění, ale vyplývá z požadavků Paktu stability a růstu. T2 – tax gap za předpokladu, že v roce 2050 má být dosaženo cíle vyjádřeného jako podíl dluhu na HDP ve výši 40 %; 40 % je stanoveno arbitrárně, nemá žádné teoretické opodstatnění a EK zvažuje, že ho již nebude kalkulovat. T3 – tax gap za předpokladu nekonečného horizontu projekce; má dobré teoretické zdůvodnění 11/16

Fiskální udržitelnost – projekce výdajů Zdroj: Konvergenční program, 2004 12/16

Fiskální udržitelnost – tax gap 13/16

Tax gap (T3) – mezinárodní srovnání Zdroj: European Commission (2003): “Progress Report - The impact of ageing populations on public finances”, EPC/ECFIN/435/03 final Vlastní výpočty pro ČR 14/16

Projekce dluhu – mezinárodní srovnání Zdroj: European Commission (2003): “Progress Report - The impact of ageing populations on public finances”, EPC/ECFIN/435/03 final Vlastní výpočty pro ČR 15/16

Závěry Fiskální politiku lze na základě ukazatelů udržitelnosti označit za neudržitelnou Příčinou je vysoký primární deficit, který vede k akumulaci dluhu bez ohledu na budoucí výdajové trendy a cyklický vývoj – záporný primary gap, kladný krátkodobý a střednědobý tax gap; v důsledku toho dochází k růstu podílu dluhu na HDP Vysoce záporný dlouhodobý tax gap v důsledku růst podílu výdajů na HDP z důvodu změn v demografické struktuře obyvatelstva Fiskální konsolidace zmírňuje fiskální nerovnováhu, ale nevede k jejímu odstranění (nezaručuje zastavení růstu podílu dluhu na HDP) Střednědobý tax gap (TG-4Y) se sníží o necelé 2 p.b., ale stále se bude pohybovat kolem 3 % HDP Sníží se i dlouhodobý tax gap (v případě T3 jde o rozdíl mezi 6,0 vs. 11,6 % HDP v roce 2004) 16/16