Televizory nové generace: od HDTV k internetu a 3D VIII Televizory nové generace: od HDTV k internetu a 3D VIII. kulatý stůl DigiZone.cz Tereza Šimečková – Předsedkyně představenstva David Satranský – Ředitel sekce elektronických měření © Duben 2010, MEDIARESEARCH, a. s.
Obsah Minulost a současnost Budoucnost Kontinuální výzkum v rámci měření sledovanosti televize Monitoring přechodu na DVB Budoucnost Televize v roce 2020 – výsledky výzkumu internetové populace
© Duben 2010, MEDIARESEARCH, a. s. Minulost a současnost Informace z měření sledovanosti Kontinuální výzkum, Monitoring přechodu DVB © Duben 2010, MEDIARESEARCH, a. s.
Kontinuální výzkum pro TV měření Informace o televizních domácnostech výzkum od roku 2001 (data za 9 let), od roku 2007 vzorek 10*900 respondentů ročně. Hlavní cíl: určování a kontrola reprezentativity „peoplemetrového“ panelu (vzhledem k TV populaci 4+), zdroj adres pro rekrutaci účastníků panelu. Zadavatel a majitel dat (v rámci PEM) - ATO Partner realizace Stem/Mark.
Kontinuální výzkum … je zdrojem širokého spektra informací: Zákl. popis domácnosti+socioekonomické informace. Časový snímek všední den+víkend jednotliví členové. Sledovanost TV (vlastnictví, doba, příjem TV signálu, poskytovatel, příjem jednotlivých stanic). Další TV technika (vlastnictví, užívání). Vlastnictví počítače, internet, sledovanost TV počítač. Znalost pojmu DVB, poslechovost rozhlasu, sledování TV mimo domov.
Monitoring přechodu na DVB-T Cíle a metodika Posílení informací o populaci v regionech s významnými změnami ve vysílání TV (přechod na DVB). Od 2008 realizováno pro ATO Realizace vlny výzkumu - sběr před a/nebo po vypnutí ATV, metoda F2F + CATI, výběr reprezentativní pro daný region, realizace – STEM/MARK Obsah, cíle výzkumu (kromě sociodemografie): Zjištění aktuální vybavenosti TV technikou Zjištění typu příjmu TV vysílání (Satelit, DVBT…) Povědomí o změnách (přechod na DVB) informov., přínos Reakce domácností na změny ve způsobu šíření TV signálu Počítač, přístup na internet, příjem TV stanic a jiné…
Monitoring přechodu na DVB-T DVBT (MUX 1, 2), dostupnost signálu (stav 2010/04) Vysílací síť 2 (Multipex 2) NOVA, Prima, BARRANDOV, NOVA CINEMA, Prima COOL Vysílací síť 1 (Multipex 1) ČT1, ČT2, ČT24,ČT4 Stanice českého rozhlasu Zdroj: http://dtv.ctu.cz/mapa
Kontinuální výzkum - výstupy Možnosti příjmu TV v ČR Reakce na rozsáhlé vypínání ČT2 podzim 2008, „hrozící“ vypnutí Prahy 40,7 % 32,6 % 24,0 % 22,7 % 3,2 % Zdroj: ATO – MEDIARESEARCH, STEM/MARK, Kontinuální výzkum 2007-2009, TV domácnosti
Monitoring přechodu na DVB - výstupy Srovnání typů příjmu Zdroj: ATO – MEDIARESEARCH, STEM/MARK, Monitoring přechodu na digitální vysílání, Praha a Střední Čechy - 05/2009 Plzeňsko - 8-9/2009. ATO – MEDIARESEARCH, STEM/MARK, Kontinuální výzkum 9-11 2009, TV domácnosti .
Kontinuální výzkum - výstupy Vlastnosti TV techniky Zdroj: ATO – MEDIARESEARCH, STEM/MARK, Kontinuální výzkum 2007-2009, TV domácnosti
Monitoring přechodu na DVB - výstupy Srovnání vybavenosti TV Zdroj: ATO – MEDIARESEARCH, STEM/MARK, Monitoring přechodu na digitální vysílání, Praha a Střední Čechy - 05/2009 Plzeňsko - 8-9/2009. ATO – MEDIARESEARCH, STEM/MARK, Kontinuální výzkum 9-11 2009, TV domácnosti .
© Duben 2010, MEDIARESEARCH, a. s. Budoucnost Televize v roce 2020 Co vlastně divák požaduje od svého televizoru? výzkum, březen 2010 © Duben 2010, MEDIARESEARCH, a. s.
Charakteristika výběrového souboru Televize v roce 2020 Výběrový vzorek výzkumu: reprezentativní vzorek internetové populace ČR starší 15-ti let. 994 respondentů ~ 5 228 030 internetových uživatelů. Vážení dat zajišťuje reprezentativnost vzorku pro základní sociodemografické proměnné. Zkoumaný vzorek byl vážen podle proměnných pohlaví, věk a vzdělání respondentů na internetovou populaci ČR. Váhy mají dobré charakteristiky (rozmezí 0,688 až 1,798). Zpracování dat bylo provedeno pomocí software SPSS.
Cílová skupina, technika a terénní sběr Průzkum: Televize v roce 2020 Výzkum byl realizován technikou jednotného dotazníku prostřednictvím internetového sběru. Výzkum probíhal jako jednorázový uzavřený sběr dat. Terénní sběr probíhal v době od 19. do 23. března 2010 na webovém rozhraní MEDIARESEARCH, a.s. po e-mailové výzvě oddělení Komunikace a správy panelu. Respondenti jsou součástí netpanelu společnosti MEDIARESEARCH, a.s. Rekrutace do netpanelu probíhá kombinací několika metod s cílem vyloučit falešné identity respondentů. Těmito metodami jsou: F2F rekrutační rozhovor tazatele s respondentem a banner/pop-up dotazník na internetu v kombinaci s telefonickým ověřením vyplněných údajů, které položením stejných otázek jednoznačně vyloučí falešné identity respondentů. Netpanel byl založen roku 2006, je kontinuálně obměňován a rozšiřován, jeho socio-demografické údaje jsou minimálně 1x ročně aktualizovány. Aktuální počet respondentů v net-panelu je přibližně 6 000 osob. Instrukce respondentům byly předány prostřednictvím pokynů k výzkumu umístěných v e-mailu a na webu netpanelu. Respondenti měli k dispozici taktéž bezplatnou zelenou linku pro zodpovězení jejich dotazů k výzkumu. Systém automatické kontroly průběžně vyhodnocuje správnost vyplňování dotazníků a zajišťuje první stupeň čištění dat. Elektronická forma dotazníku umožňuje kontrolovat automaticky výraznou část vazeb mezi jednotlivými otázkami. Čištění dat zahrnuje procedury na vyplnění řady proměnných dotazníku a mnohé další kontrolní postupy vyvinuté a standardizované naší agenturou.
Výzkum: Představy o TV v roce 2020 Zdroj: netpanel MEDIARESEARCH, březen 2010 Internetová populace 15+, N=994
Výzkum: Představy o TV v roce 2020 Zdroj: netpanel MEDIARESEARCH, březen 2010 Internetová populace 15+, N=994 2020 … další kategorie: Kvalitní a zábavný obsah, hry Větší výběr TV kanálů (regionálních i celosvětových) Vysílání bez reklam nebo možnost je přeskočit Silný a kvalitní signál vysílání Nastavitelné automatické zapnutí/vypnutí/přepnutí/blokace pořadů Energeticky úspornější TV bez kabelů Možnost sledovat více programů najednou i s rozdělením zvuku (PIP) Přenos vůní a pachů .
Výzkum: Výroky respondentů Televize v roce 2020 „…kromě stávající funkce by měla umět nahradit počítač, měly by se přes televizi ovládat domácí elektrické spotřebiče (nastavení, zapnutí a pod.)“ „... připojení na internet, dotyková obrazovka, prostorové zobrazování, možnosti si hned vše objednat, záznam veškerých pořadů a možnost si je kdykoli pustit, vlastní tvoření televizního programu, ovládání hlasem” „… HD, filmové kanály 3D, prostorový zvuk, integrované přehrávače, radiopřijímač. Větší velikost, menší energetickou náročnost, absolutně bezdrátový příjem signálu. dálkové ovládání snadno nahratelné pomocí aplikace např. do mobilního telefonu. připojení k internetu, půjčovna filmů on-line. A podá mi studený pivo :-)“ „… jako multimediální prostředek se zpětnou vazbou - tj. program 'on demand', komunikace s elektronickými obchody a poskytovateli služeb vč. napojení na web“ „Líbilo by se mě, kdyby šla ovládat hlasem. A také kdybych se mohl podílet na výběru filmů, např. hlasováním, co bych chtěl v TV vidět.“ „… přímé propojení s internetem a zobrazení obsahu internetu v TV, propojení s domácí sítí počítačů, zabudované webkamery pro internetovou telefonii, možnost volby záběru kamery při vysílání tzv. živých programů, filtrování kanálů dle žánru, zabudovaný HDD pro záznam pořadů, časovače pro nahrávání“ „… hlasové povely, 3D obraz, větší rozlišení než Full HD 1080, v televizi bude počítač - (internet, surfování, hraní her), zvuk 5.1 v základu, velká vnitřní paměť“ „…kvalitní příjem signálu, kvalitní zvuk a obraz,kdykoliv možnost vyvolání odvysílaných pořadů dle individuální potřeby případně možnost reakce na odvysílané jednotlivé pořady s vlivem na pořady následující“ Televize v roce 2020
Výzkum: Závěry a možné trendy Televize v roce 2020 3 typy respondentů: neumí odpovědět (26%), nechtějí žádné změny (15%) , nějaký typ změny či vylepšení uvedli (59%). Většina uvedených funkcionalit již existuje (ve světě i ČR), ale nejsou masově rozšířené nebo o nich lidé nemají povědomí. Multifunkčnost Představa TV jako multimediálního zařízení: internet, harddisk, funkce počítače, vestavěné přehrávače, možnost ovládání ostatní elektroniky v domácnosti (interkom, …). Nové technologie Zobrazování ve 3D. Zapojení alternativních způsobů ovládání - hlasem, dotykem a případně i pohybem. Možnost automatického zapnutí, vypnutí, přepnutí či blokace pořadů. Představa TV bez kabelů a s nízkou spotřebou energie. Časová flexibilita Přání organizovat si vlastní TV čas a mít možnost přizpůsobit si výběr dle svých možností. Možnost nastavení vlastní sestavy pořadů, výběr jazyka vysílání, titulků, možnost přeskočit reklamy. Funkce archivu pořadů a půjčovny v TV. Vylepšení stávajícího Zkvalitnění stávajících funkcí televizoru: posílení signálu příjmu, technické vylepšení obrazu a zvuku. Možnost sledovat více programů najednou (PIP) s rozdělením zvuku přes sluchátka. Modernizace? Mozna nahradit jinym slovem. Obsah vysílání asi vymazat. Obsah vysílání Kvalitnější zpravodajství, s možností výběru regionu. Rychlejší a neomezený přístup k různým regionálním i celosvětovým TV stanicím.
Výzkum: Představy o TV v roce 2020 Shrnutí Čtvrtina respondentů na otázku neuměla odpovědět. 15 % dotazovaných je spokojeno se stávajícími funkcemi televize. Nejčastěji žádanou technickou funkcí je: možnost připojení na internet, zobrazování ve 3D, využití televize jako univerzálního multimediálního centra.
Děkujeme za pozornost. MEDIARESEARCH, a. s. , Českobratrská 1, 130 00 Praha 3 tel.: +420 222 717 763-4 www.mediaresearch.cz