S E N T I N E L A U T O N A P Á R U
Plzeňská škodovka bývala už ve dvacátých letech minulého století průmyslovým gigantem. Vyráběla zbraně, lokomotivy, zařízení továren. V roce 1925 koupila boleslavskou firmu Laurin – Klement a jejich vozy začínají nést logo Škoda. V rámci rozšíření nabídky výrobků kupuje vedení firmy i licenci na výrobek firmy The Sentinel Waggon Works ltd., Shrewsbury, England
Šlo o nákladní užitkový automobil poháněný parním strojem
Výhodou parního stroje byl v době vzniku celkem levný provoz Výhodou parního stroje byl v době vzniku celkem levný provoz. Oproti klasickým nákladním automobilům byl až o polovinu levnější
Další výhodou parního motoru je jeho pružnost projevující se značným zrychlením. Rovněž zastavení vozu se provádí odstavením páry do stroje. V tom okamžiku začne motor fungovat jako kompresor a samozřejmě brzdí
Parní motor má menší počet otáček, nedochází tak k jeho nadměrnému opotřebování
Nevýhodou bylo, že před použitím se musel roztopit kotel, aby vytvořil potřebný tlak páry. Posádka tak musela mít nejen zkoušky na řízení automobilu, ale i k obsluze parních kotlů
Příprava na jízdu trvala kolem 30 minut a zahrnovala doplnění vody a paliva, zatopení pod kotlem a promazání
Detail vpředu umístěného parního kotle Detail vpředu umístěného parního kotle. Topit se dalo ale vším, co hořelo (koks, uhlí, dřevěné uhlí, brikety, dříví…)
Většina Sentinelů měla na zadní nápravě dvojmontáž
Pohon zadní nápravy zajišťovaly dva Gallovy řetězy
Při provozu na silnicích je nutné osvětlení Při provozu na silnicích je nutné osvětlení... První Sentinely měly z výroby acetylenové lampy, elektřina na sebe ale nenechala dlouho čekat...
Vzadu za parním strojem byla umístěna nádrž na vodu Vzadu za parním strojem byla umístěna nádrž na vodu. Kapacita 800 l vydržela na 40 kilometrů
Přední kolo. Sentinely mohly mít plná i lisovaná loukoťová kola, na jejich výrobu byla použita ocel a litina
Odpružení obstarávala klasická podélná půleliptická listová pera
Provoz v zimě byl velmi náročný, trubky v kotli velmi často v mrazech praskaly kvůli zamrzající vodě
Sentinel poháněl dvouválcový parní stroj o výkonu 70 koní Sentinel poháněl dvouválcový parní stroj o výkonu 70 koní. Užitečná hmotnost vozu byla 5 tun
Kabina neměla kromě střechy žádnou ochranu proti nepřízni počasí Kabina neměla kromě střechy žádnou ochranu proti nepřízni počasí. Skla nebyla, ale dvoučlenné posádce bylo pěkně teplo od kotle
Plzeňská Škodovka v letech 1924-1935 vyrobila 163 těchto vozů
Škoda Sentinel se sníženou podlahou pro převoz popelnic Ale těch variant ! Škoda Sentinel se sníženou podlahou pro převoz popelnic
Škoda Sentinel se sníženou podlahou a přívěsem pro převoz popelnic připraven k expedici
Sklápěč Škoda Sentinel se zvýšenými bočnicemi pro převoz sypkých hmot
Škoda Sentinel s přívěsem a klanicemi pro převoz dřeva
Parní omnibus Škoda Sentinel, dokončen 7. října 1925
Parní omnibus Škoda Sentinel z druhé strany. Tehdy se jezdilo vlevo
Parní omnibus Škoda Sentinel, pohled do interiéru
Autovoznice Škoda Sentinel pro nástřik povrchu silnice thérem
Standardní kropící vůz Škoda Sentinel před předáním Stavebnímu úřadu hl. m. Prahy
Prototyp kropícího vozu Škoda Sentinel v průběhu praktických zkoušek
Kropící vůz Škoda Sentinel jiného typu před předáním
Parní vůz Škoda Sentinel s karosérií pro účely pivovarské (fotografie i text z dobového prospektu z roku 1925)
Škoda Sentinel se sníženou podlahou pro převoz popelnic v modelové úpravě 30. let
Parní traktor Škoda Sentinel (fotografie z dobového prospektu z roku 1925)
Parní traktor Škoda Sentinel na dvoře závodu v roce 1926
Parní vůz Škoda Sentinel zkoušený v roce 1936 jako železniční kolejové vozidlo
Železniční parní vozy Škoda Sentinel stavíme jako osobní i nákladní s rozchodem od 0,61 m do 1,67 m. Vozy docilují rychlosti 24 až 64 km za hodinu dle stoupání a vyznačují se, stejně jako parní vozy, velikou rentabilitou (fotografie i text z dobového prospektu z roku 1925)
Patrně neuskutečněný projekt parního nábytkového (stěhovacího) vozu Škoda Sentinel z 9. září 1925. Délka automobilu 9,3 m, šířka 2,26 m, výška 3,1 m. Nejmenší radius otáčení vozu 9,5 m
Jediný vůz – trojí možnost sklápění
Škoda-Sentinel (1924-1935) – Parní dříč Optimální rychlost byla 15 - 25 km/h. Při maximálním tlaku se rozjel rychlostí až 35 km/h. Palivo si mohl vozit na korbě, dělal to však málokdo, do zásobníku uvnitř se vešlo 300 kg uhlí. Na sto kilometrů se ho spotřebovalo kolem půl tuny, vody bylo potřeba celé dva tisíce litrů, ale vzadu umístěný zásobník jich pojal jen 800. Vůz mohl tedy ujet maximálně čtyřicet kilometrů. Pak bylo nutné doplnit vodu, uhlí, roztopit kotel a čekat další půl hodiny, než se vyvine dostatek páry na to, aby vozidlo mohlo jet dál. Její teplota musela dosáhnout 220° C
Výrobní štítek exempláře z TM Brno Výrobní štítek exempláře z TM Brno. V České republice jsou momentálně dle informací z vývěsní tabule na tomto voze dva pojízdné kusy
Automobily Škoda-Sentinel byly v provozu, např Automobily Škoda-Sentinel byly v provozu, např. v Praze, až do poloviny 50. let minulého století
Nakonec video SOUBOJ TRAKTORŮ https://www.youtube.com/watch?v=FLQhvruimfs (via shareaholic.com) 2014 K O N E C