DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA reg. č.: CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola, Šlapanice, okres Brno-venkov, příspěvková organizace Masarykovo nám.
Advertisements

DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA reg. č.: CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola, Šlapanice, okres Brno-venkov, příspěvková organizace Masarykovo nám.
Nadvláda Makedonie nad Řeckem
Dělení se zbytkem slovní úlohy
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA reg. č.: CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola, Šlapanice, okres Brno-venkov, příspěvková organizace Masarykovo nám.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Počátky řecké civilizace a velká kolonizace
MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA reg. č.: CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola, Šlapanice, okres Brno-venkov, příspěvková organizace Masarykovo nám.
Historická období a historické prameny
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Rozvoj rodové společnosti
MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA reg. č.: CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola, Šlapanice, okres Brno-venkov, příspěvková organizace Masarykovo nám.
MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA reg. č.: CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola, Šlapanice, okres Brno-venkov, příspěvková organizace Masarykovo nám.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA reg. č.: CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola, Šlapanice, okres Brno-venkov, příspěvková organizace Masarykovo nám.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Dělení se zbytkem 2 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA reg. č.: CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola, Šlapanice, okres Brno-venkov, příspěvková organizace Masarykovo nám.
Dělení se zbytkem 3 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA reg. č.: CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola, Šlapanice, okres Brno-venkov, příspěvková organizace Masarykovo nám.
MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA reg. č.: CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola, Šlapanice, okres Brno-venkov, příspěvková organizace Masarykovo nám.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Dělení se zbytkem 6 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Dělení se zbytkem 5 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA reg. č.: CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola, Šlapanice, okres Brno-venkov, příspěvková organizace Masarykovo nám.
MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA reg. č.: CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola, Šlapanice, okres Brno-venkov, příspěvková organizace Masarykovo nám.
Sparta 1.
MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA reg. č.: CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola, Šlapanice, okres Brno-venkov, příspěvková organizace Masarykovo nám.
MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA reg. č.: CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola, Šlapanice, okres Brno-venkov, příspěvková organizace Masarykovo nám.
Dělení se zbytkem 8 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Násobilka 8 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA reg. č.: CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola, Šlapanice, okres Brno-venkov, příspěvková organizace Masarykovo nám.
jméno autora  Mgr. Štěpánka Kočová název projektu
Název Sparta (nejvýznamnější řecké městské státy) Předmět, ročník
MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA reg. č.: CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola, Šlapanice, okres Brno-venkov, příspěvková organizace Masarykovo nám.
MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA reg. č.: CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola, Šlapanice, okres Brno-venkov, příspěvková organizace Masarykovo nám.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není- li uvedeno jinak, je Mgr. Soňa Jarošová Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání.
Spartské Vojenství.
MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA reg. č.: CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola, Šlapanice, okres Brno-venkov, příspěvková organizace Masarykovo nám.
MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA reg. č.: CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola, Šlapanice, okres Brno-venkov, příspěvková organizace Masarykovo nám.
STAROVĚKÁ SPARTA (archaické období)
Autor: Mgr. Eva Vondrková Vzdělávací oblast: Člověk a společnost
Sparta Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
UMĚNÍ A VZDĚLANOST starověkého ŘECKA – zápis do obrysu chrámu
STAROVĚKÉ ŘECKO.
VY_32_INOVACE_2D.6.11 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 6. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Název: Peloponéská válka Autor: Mgr. Eva Vondrková
MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA reg. č.: CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola, Šlapanice, okres Brno-venkov, příspěvková organizace Masarykovo nám.
MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA reg. č.: CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola, Šlapanice, okres Brno-venkov, příspěvková organizace Masarykovo nám.
Dějepis Starověk – Řecko 2 Pavel Šupka
Číslo: VY_32_INOVACE_26_15 Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název: Sparta.
Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Vzdělávací obor: Dějepis
Starověká Sparta Petr Machala.
Sparta.
MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA reg. č.: CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola, Šlapanice, okres Brno-venkov, příspěvková organizace Masarykovo nám.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_ Poleis. Athény a Sparta Název sady: Staroorientální.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Nymburk,
Sparta ve starověku.
Sparta Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
SPARTA pro 6. ročník M. Kryška.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Lenka Špillerová Název materiálu: VY_32_INOVACE_9-35_Řecké městské státy Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
SPARTA pro 6. ročník M. Kryška.
MĚSTSKÝ STÁT SPARTA.
Transkript prezentace:

DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Základní škola, Šlapanice, okres Brno-venkov, příspěvková organizace Masarykovo nám. 1594/16, 664 51 Šlapanice www.zsslapanice.cz MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA reg. č.: CZ.1.07/1.4.00/21.2389 Sparta DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL VY_32_INOVACE_Bk_03-14_D-6 autor Markéta Bokorová vzdělávací oblast: předmět: ročník: Člověk a společnost Dějepis 6. ZŠ Šlapanice 2012 – 2013

Sparta

Sparta Sparta byla jedním z významných městských států v Řecku. Ležela na Peloponéském poloostrově v oblasti s názvem Lakónie. Tento stát měl nejlepší vojsko v celém Řecku. Sparta založila na obranu peloponéský spolek. Díky vojenskému zaměření se nemohlo rozvíjet umění ani věda.

Sparta V čele tohoto státu stáli 2 králové (v době války), jinak stát řídila rada starších (šlechtici). Sparťané si podrobili původní obyvatelstvo, z něhož se stali otroci – heilóti. Ti obstarávali Sparťanům potraviny.

Sparťanská výchova Výcvik chlapců začínal od 7 do 12 let a probíhal ve vojenských táborech. Dále se cvičili muži až do 30 let. Učili se v těžkých podmínkách (hladoví, nazí a bosí) tělesné zdatnosti, odvaze k boji, recitaci i zpěvu. Měli se naučit vyjadřovat se so nejméně slovy (stručně), tomu dnes říkáme lakonická mluva. Za přestupky následovaly tvrdé tresty. Dívky vychovávaly doma matky. Učily se taktéž tělesné zdatnosti a dále domácím pracím.

„Se štítem nebo na štítě.“ Jak si takové heslo vysvětluješ? Heslo Sparťanů „Se štítem nebo na štítě.“ Jak si takové heslo vysvětluješ? Buď se vrátili živí z války se svým štítem v ruce, nebo je přinesli jejich spolubojovníci mrtvé, položené na vlastním štítě.

Sparta Vysvětli, co znamenají následující pojmy. sparťanská výchova ? tvrdá, přísná lakonická mluva ? stručná

Sparta Vybavení spartského vojáka – hoplíta: červený chiton (oděv), pancíř, náholenice, štít, kopí a meč, později sarísa (oboustranné 6 m dlouhé kopí), přilba.

Sparta Proslavila se v řecko-perských válkách, hlavně v bitvě u Thermopyl roku 480 př. n. l. ukázka z www.youtube.com čas: 2:42 min čas: 2:41 min

Sparta Víš, jakým řeckým písmenem označovali Sparťané své štíty? Ʌ (lambda) Proč právě toto písmeno? lambda jako Lakónie (země Sparťanů)

Test 1. Jak se jmenovala oblast, v níž ležela Sparta? Attika Lakónie Malá Asie 2. Jak se říkalo spartskému vojákovi? heilót chitón hoplít 3. Co znamená pojem „sparťanská výchova“? výchova v dětském domově přísná a tvrdá výchova výchova v dobrého umělce

Test 4. Co byla „sarísa“? náholenice vojáka oboustranné kopí sparťanská strava 5. Co to znamená vyjadřovat se „lakonicky“? inteligentně vtipně stručně 6. Na co byla Sparta zaměřena? na vzdělání na umění na vojenský výcvik

Zdroje www.office.microsoft.com úvodní obrázek a heilót http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Hoplites_fight_Louvre_E735.jpg NGUYEN, Marie-Lan. Wikipedia.cz [online]. [cit. 28.10.2013]. Dostupný na WWW: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/7a/Hoplites_fight_Louvre_E735.jpg hoplít http://www.youtube.com/watch?v=ArS3-l--JVI video http://www.youtube.com/watch?v=8YUrdFXF1Uk video

Informace pro učitele Prezentace slouží k 1 vyučovací hodině o Spartě. Propiska dole vpravo je symbol pro zápis. Ostatní slouží jen jako doplňková informace. Prezentace obsahuje test na ověření učiva a dvě videa.