Mikroekonomie I Cvičení 5 – Tržní poptávka, elasticity poptávky

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mikroekonomie I Cvičení 14 – Obecný model tvorby cen výrobních faktorů
Advertisements

Mikroekonomie II – přednáška č. 2: Analýza spotřebitelské poptávky
C) Engelovy křivky.
Mikroekonomie II Poptávka Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Mikroekonomie I Cvičení 11 – Chování firmy v podmínkách monopolu
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Chování spotřebitele a formování poptávky
Mikroekonomie I Tržní poptávka, elasticita poptávky
Mikroekonomie I Chování spotřebitele: užitečnost a poptávka
Poptávka na dokonale konkurenčním trhu práce
Mikroekonomie I Cvičení 7 – Náklady, příjmy a zisk
Poptávka na trhu zboží a služeb
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
E) Elasticita a težní poptávka
B) Křivka poptávky.
Seminář 4. Racionální chování spotřebitele a výrobce
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Specifika formování poptávky firem po práci a kapitálu
Mikroekonomie I Užitek spotřebitele a odvození poptávky Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Základy ekonomie Egor Sidorov Seminář 1/2.
Mikroekonomie I Nedokonalá konkurence
Mikroekonomie I Chování spotřebitele, poptávka na trhu produktů
Seminář 2. Nabídka a poptávka
neDokonalá konkurence Mikroekonomie i
nabídka DOKONALe konkurenční firmy Mikroekonomie I
Seminář 4. Trh a tržní mechanismus
Poptávka nabídka a tržní rovnováha
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Poptávka nabídka a tržní rovnováha
Základy ekonomie Seminář 4. Trh a tržní mechanismus.
Elasticity poptávky a nabídky
Nabídka Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Poptávka nabídka a tržní rovnováha
Mikroekonomie I Nabídka dokonale konkurenční firmy
Chování spotřebitele, výrobci, efektivnost
Mikroekonomie I Rovnováha na dokonale konkurenčním trhu
Doc. Ing. Pavel Janíčko,CSc.
Teorie poptávky a užitek, chování spotřebitele
VY_32_INOVACE_ Nabídka a poptávka.
Mikroekonomie I Trh práce a mzdová sazba
Mikroekonomie I Úvod do studia ekonomické teorie
Dokonalá konkurence předpoklady DoKo
Mikroekonomie II Příjmy firmy Ing. Vojtěch Jindra
Mikroekonomie I Obecný model tvorby cen výrobních faktorů
Odvození nabídkové křivky
Mikroekonomie I Chování firmy v podmínkách monopolu Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Poptávka Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
EKONOMIKA OA KUBELÍKOVA. ELASTICITA POPTÁVKY [ing. Jaromír TIŠER]
Poptávka na trhu zboží a služeb Ing. Vojtěch Jindra
Seminář 2. Nabídka a poptávka
Poptávka a poptávané množství
Náklady a zisky producenta (výrobce, poskytovatele služeb) Účetní zisk: rozdíl mezi celkovými příjmy a účetními náklady ACP = TR – ACC ACP = účetní zisk,
Mikroekonomie I Náklady, příjmy, zisk
Struktura přednášky Analýza poptávky
Základy ekonomie Seminář 4. Racionální chování spotřebitele a výrobce.
Ing. Dagmar Palatová Poptávka Ing. Dagmar Palatová
TRH A TRŽNÍ MECHANISMUS Kolektiv žáků 4.I. Nabídka Nabídka je ekonomický pojem vyjadřující objem výstupu výroby, které chce vyrábějící subjekt na trhu.
Formování poptávky Faktory ovlivňující individuální poptávku
Trh a tržní mechanismus Trh, rozdělení trhu. Trh  je základní prvek tržního hospodářství  je schopen za určitých podmínek koordinovat či přímo řídit.
TRH A JEHO FUNGOVÁNÍ Cíle: Vysvětlit fungování trhu jako interakce mezi poptávkou a nabídkou, vysvětlit pojem cenová elasticita. Anotace: Trh je způsobem.
Příjmy a zisk.
2. Křivka poptávky a Engelova křivka
Poptávka nabídka a tržní rovnováha
Seminář 3. Trh a tržní mechanismus
Seminář 2. Nabídka a poptávka
Ing. Jaroslav ŠETEK, Ph.D. Katedra ekonomiky, JČU
Spotřebitelská volba a utváření poptávky
Základy nabídky a poptávky, trh a tvorba ceny TNH 1 (S-2)
Tržní síly nabídky a poptávky, elasticita a její aplikace TNH 1 (S-3)
Základy Ekonomie pro adiktology část Prof. Martin Dlouhý
Transkript prezentace:

Mikroekonomie I Cvičení 5 – Tržní poptávka, elasticity poptávky Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)

MIEK1 – Cvičení 5 Hodnota Epd = 0,2 znamená, že procentní změna množství při 5 % změně ceny bude: 0,2 2,5 5,0 1,0 ze zadaných údajů nelze určit

MIEK1 – Cvičení 5 Hodnota Epd = 0,2 znamená, že procentní změna množství při 5 % změně ceny bude: 0,2 2,5 5,0 1,0 ze zadaných údajů nelze určit

MIEK1 – Cvičení 5 Je-li poptávka po banánech cenově elastická, potom: budou drahé vzrůst jejích cen nebude výrazně redukovat jejich prodej koeficient cenové elasticity je 0 jsou pravděpodobně velmi poptávané a žádané pokles jejich ceny povede ke vzrůstu spotřebitelských výdajů na ně

MIEK1 – Cvičení 5 Je-li poptávka po banánech cenově elastická, potom: budou drahé vzrůst jejích cen nebude výrazně redukovat jejich prodej koeficient cenové elasticity je 0 jsou pravděpodobně velmi poptávané a žádané pokles jejich ceny povede ke vzrůstu spotřebitelských výdajů na ně

MIEK1 – Cvičení 5 Velký obchodní dům vyhlásil 50 % slevu oděvů. Jejich prodané množství vzrostlo o 200 %. Cenová elasticita poptávky po oděvech tedy byla: 0,25 0,5 1,0 4,0 nelze určit

MIEK1 – Cvičení 5 Velký obchodní dům vyhlásil 50 % slevu oděvů. Jejich prodané množství vzrostlo o 200 %. Cenová elasticita poptávky po oděvech tedy byla: 0,25 0,5 1,0 4,0 nelze určit

MIEK1 – Cvičení 5 Při ceně 10 korun se nakupuje 1000 výrobků za 1 den; při ceně 50 korun se nakupuje 500 výrobků za 1 den. Koeficient cenové elasticity poptávky bude: 0,1 0,5 0,8 1,0 1,5

MIEK1 – Cvičení 5 Při ceně 10 korun se nakupuje 1000 výrobků za 1 den; při ceně 50 korun se nakupuje 500 výrobků za 1 den. Koeficient cenové elasticity poptávky bude: 0,1 0,5 0,8 1,0 1,5

MIEK1 – Cvičení 5 Když známe jednotlivé individuální poptávkové křivky, získáme tržní poptávkovou křivku jako: vertikální součet individuálních poptávkových křivek horizontální součet individuálních poptávkových křivek průměr individuálních poptávkových křivek nelze určit, protože neznáme typ trhu žádná varianta není správná

MIEK1 – Cvičení 5 Když známe jednotlivé individuální poptávkové křivky, získáme tržní poptávkovou křivku jako: vertikální součet individuálních poptávkových křivek horizontální součet individuálních poptávkových křivek průměr individuálních poptávkových křivek nelze určit, protože neznáme typ trhu žádná varianta není správná

MIEK1 – Cvičení 5 Spotřebitel má k dispozici fixní množství peněz na nákup určité komodity. V rámci určitého cenového rozmezí nebude utrácet ani méně ani více na nákup této komodity. Poptávka spotřebitele v rámci tohoto cenového rozmezí bude: vždy rovnovážná dokonale elastická dokonale neelastická neelastická, ale ne dokonale jednotkově elastická

MIEK1 – Cvičení 5 Spotřebitel má k dispozici fixní množství peněz na nákup určité komodity. V rámci určitého cenového rozmezí nebude utrácet ani méně ani více na nákup této komodity. Poptávka spotřebitele v rámci tohoto cenového rozmezí bude: vždy rovnovážná dokonale elastická dokonale neelastická neelastická, ale ne dokonale jednotkově elastická

MIEK1 – Cvičení 5 Je-li je poptávka po určitém zboží cenově elastická uvnitř určitého cenového rámce, pak celkový příjem z prodeje tohoto zboží při poklesu jeho ceny: vzroste poklesne zůstane stejný poklesne či vzroste podle typu konkurence mezi cenovou změnou a příjmem není žádný vztah

MIEK1 – Cvičení 5 Je-li je poptávka po určitém zboží cenově elastická uvnitř určitého cenového rámce, pak celkový příjem z prodeje tohoto zboží při poklesu jeho ceny: vzroste poklesne zůstane stejný poklesne či vzroste podle typu konkurence mezi cenovou změnou a příjmem není žádný vztah

MIEK1 – Cvičení 5 Které z následujících tvrzení platí pro případ neelastické poptávky? procentní pokles ceny je menší než procentní růst objemu prodejů (prodaného množství), takže přes pokles ceny, TR roste procentní pokles ceny je větší než procentní růst objemu prodejů (prodaného množství), takže pokles ceny vede k růstu TR procentní pokles ceny je menší než procentní růst objemu prodejů (prodaného množství). takže pokles ceny vede k neměnnému TR procentní pokles ceny je větší než procentní růst objemu prodejů (prodaného množství), takže pokles ceny vede k poklesu TR žádná z možností není správná

MIEK1 – Cvičení 5 Které z následujících tvrzení platí pro případ neelastické poptávky? procentní pokles ceny je menší než procentní růst objemu prodejů (prodaného množství), takže přes pokles ceny, TR roste procentní pokles ceny je větší než procentní růst objemu prodejů (prodaného množství), takže pokles ceny vede k růstu TR procentní pokles ceny je menší než procentní růst objemu prodejů (prodaného množství). takže pokles ceny vede k neměnnému TR procentní pokles ceny je větší než procentní růst objemu prodejů (prodaného množství), takže pokles ceny vede k poklesu TR žádná z možností není správná

MIEK1 – Cvičení 5 horizontální individuálních poměr změny procentní Správně doplňte následující tvrzení: Tržní (dílčí) poptávkovou křivku konstruujeme jako ______________ součet _______________ poptávkových křivek (sčítat můžeme graficky čí algebraicky). Cenová elasticita poptávky představuje _______ procentní _______ objemu poptávaného množství k __________ změně ceny zkoumaného statku. horizontální individuálních poměr změny procentní

MIEK1 – Cvičení 5 bezrozměrné rovnoběžné Správně doplňte následující tvrzení: Koeficient cenové elasticity poptávky je ______________číslo, udávající o kolik ___________ se změní poptávané množství, když se cena statku změní o _______ procento (za jinak stejných podmínek). Pro naprostou většinu statků je poptávka klesající, proto Epd je _______ než nula; obvykle vsak uvažujeme jeho ___________ hodnotu. Při cenově elastické poptávce jednoprocentní růst ceny má za následek _______ než jednoprocentní pokles poptávaného množství, takže celkový příjem (resp. celkový objem výdajů na statek) ______ Dokonale elastickou poptávku (Epd roven ______________ ) můžeme ilustrovat pomocí přímky ( ______________ ) s osou (___). bezrozměrné procent jedno menší absolutní vyšší klesá nekonečnu rovnoběžné x

MIEK1 – Cvičení 5 Správně doplňte následující tvrzení: Podél lineární poptávkové křivky bude poptávka relativně ______________ při nízkých cenách a relativně ___________ při vysokých cenách (tj. na přímce je cenová elasticita poptávky proměnlivá - na rozdíl od konstantního ________ , který vyjadřuje ________ změnu). neelastická elastická sklonu absolutní