Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mikroekonomie II – přednáška č. 2: Analýza spotřebitelské poptávky
Advertisements

Mikroekonomie II Poptávka Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Mikroekonomie I Cvičení 5 – Tržní poptávka, elasticity poptávky
Fungování tržního mechanismu - neviditelná ruka trhu
Chování spotřebitele a formování poptávky
Mikroekonomie I Tržní poptávka, elasticita poptávky
Mikroekonomie I Chování spotřebitele: užitečnost a poptávka
Poptávka na dokonale konkurenčním trhu práce
Poptávka na trhu zboží a služeb
11. CHOVÁNÍ SPOTŘEBITELE A FORMOVÁNÍ POPTÁVKY 1 Chování spotřebitele a formování poptávky.
E) Elasticita a težní poptávka
D) Užitek a optimální rozhodnutí
B) Křivka poptávky.
Mikroekonomie II Úvod Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Mikroekonomie I Nedokonalá konkurence
Seminář 2. Nabídka a poptávka
Křivka (spotřebitelské) poptávky
Základní elementy trhu Mikroekonomie i
nabídka DOKONALe konkurenční firmy Mikroekonomie I
Seminář 4. Trh a tržní mechanismus
Poptávka nabídka a tržní rovnováha
Tržní mechanismus a jeho fungování, makroekonomické výstupy
TRŽNÍ POPTÁVKA A JEJÍ ELASTICITY
Poptávka nabídka a tržní rovnováha
Základy ekonomie Seminář 4. Trh a tržní mechanismus.
Elasticity poptávky a nabídky
Poptávka nabídka a tržní rovnováha
Mikroekonomie I Nabídka dokonale konkurenční firmy
Chování spotřebitele, výrobci, efektivnost
Mikroekonomie I Rovnováha na dokonale konkurenčním trhu
Doc. Ing. Pavel Janíčko,CSc.
Teorie poptávky a užitek, chování spotřebitele
VY_32_INOVACE_ Nabídka a poptávka.
Sportovní a podnikatelská střední škola, spol. s r.o. Ekonomika a marketing I. ročník Vyučující PhDr. Jan Sinkule Poptávka na trhu výrobků a služeb  Poptávka.
Mikroekonomie II Příjmy firmy Ing. Vojtěch Jindra
Analýza poptávky. Poptávka po produkci firmy jako významný parametr rozhodování firmy. Faktory determinující poptávku a odhady poptávkových funkcí. Alternativní.
Odvození nabídkové křivky
EKONOMIE Poptávka a její elasticita 2. přednáška
Poptávka Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
EKONOMIKA OA KUBELÍKOVA. ELASTICITA POPTÁVKY [ing. Jaromír TIŠER]
Poptávka na trhu zboží a služeb Ing. Vojtěch Jindra
Seminář 2. Nabídka a poptávka
2. Analýza spotřebitelské poptávky
2 JAK FUNGUJE TRH.
Poptávka a poptávané množství
Struktura přednášky Analýza poptávky
Trh práce a politika zaměstnanosti
Základy ekonomie Seminář 4. Racionální chování spotřebitele a výrobce.
Ing. Dagmar Palatová Poptávka Ing. Dagmar Palatová
2 JAK FUNGUJE TRH.
Formování poptávky Faktory ovlivňující individuální poptávku
ZÁKLADY EKONOMIE I Poptávka a nabídka Tržní mechanismus 4
Základy ekonomie Seminář 6..
Nabídka a poptávka Nabídka množství zboží, které jsou prodávající ochotni dodat na trh při určité ceně, na určitém místě a v určitém čase tržní nabídka.
Trh a tržní mechanismus Trh, rozdělení trhu. Trh  je základní prvek tržního hospodářství  je schopen za určitých podmínek koordinovat či přímo řídit.
TRH A JEHO FUNGOVÁNÍ Cíle: Vysvětlit fungování trhu jako interakce mezi poptávkou a nabídkou, vysvětlit pojem cenová elasticita. Anotace: Trh je způsobem.
nabídka, poptávka, trh, utváření ceny, základní pojmy Michal Janovec
5 FIRMA A SPOTŘEBITEL.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Základy nabídky a poptávky, trh a tvorba ceny TNH 1 (S-2)
POPTÁVKa A NABÍDKA Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kateřina Linková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
2. Křivka poptávky a Engelova křivka
Tržní mechanismus. Tržní mechanismus Tržní rovnováha.
Poptávka nabídka a tržní rovnováha
Úvodní seminář Národní hospodářství
Úvodní seminář Národní hospodářství
ZÁKLADY EKONOMIE Nabídka 3. přednáška
Spotřebitelská volba a utváření poptávky
Základy nabídky a poptávky, trh a tvorba ceny TNH 1 (S-2)
Tržní síly nabídky a poptávky, elasticita a její aplikace TNH 1 (S-3)
Transkript prezentace:

Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE) Mikroekonomie I Vliv změny ceny, důchodu a cen jiných statků na poptávku Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)

Substituční a důchodový efekt Důchodový efekt – jedná se o část změny poptávaného zboží vyvolanou změnou reálného důchodu spotřebitele v důsledku cenové změny. Substituční efekt – jedná se o změnu relativních cen, jenž nemůže být spojována se změnou reálného důchodu (spotřebitel omezí nákup zboží a zvýší nákup ostatních statků – jsou relativně levnější). růst PX pokles reálného důchodu pokles QX růst PX růst relativní ceny statku X pokles QX , růst poptávky po jiném zboží

Posun po křivce poptávky a změna bodu optima Graf Posun po křivce poptávky a změna bodu optima P E2 P2 E1 P1 d Q2 Q1 Q

Vliv změn cen ostatních zboží na poptávku Nezávislé statky – pokud nemá změna jednoho zboží zvláštní vliv na poptávku po jiném zboží. Substituty – statky vzájemně zaměnitelné. Růst ceny jednoho zboží vyvolá růst poptávky po druhém zboží. Efekt poklesu ceny je opačný. (káva-čaj, rohlík-houska). Komplementární statky – vzájemně se doplňují. Růst ceny jednoho z nich vyvolá nejen pokles poptávaného množství tohoto zboží, ale i pokles poptávky po komplementárním zboží. (lyže-vázání, tiskárna-barva). Poptávku po zboží ovlivňují také: necenová konkurence, změna preferencí spotřebitele, očekávaní změn cen

Elasticita poptávky Cenová elasticita poptávky (Price Elasticity of Demand) – se vyjadřuje jako poměr procentních změn v objemu poptávaného zboží k procentním změnám cen: Koeficient cenové elasticity poptávky (EDP) udává, o kolik procent se zvýší (sníží) poptávané množství, když se cena sníží (zvýší) o jedno procento. % změna poptávaného množství Elasticita poptávky = % změna ceny

Elasticita poptávky Koeficient cenové elasticity poptávky EDP: P1 je počátečná cena, P2 cena po změně, Q1 je počáteční poptávané množství, Q2 je poptávané množství po změně. (Q2+Q1) : 2 vyjadřuje průměrné množství mezi uvažovanými dvěma body na křivce poptávky, (P1+P2) : 2 průměrnou cenu v daném intervalu. Koeficient elasticity je záporné číslo, my budeme pracovat s koeficienty elasticity v absolutní hodnotě. Q2 – Q1 P2 – P1 EDP = : (Q2 + Q1) : 2 (P2 + P1) : 2

Elasticita poptávky Neelastická poptávka : EDP < 1. Procentní změna ceny vyvolá menší procentní změnu poptávaného množství zboží. Elastická poptávka : EDP > 1. Procentní změna ceny vyvolá větší procentní změnu poptávaného množství. Jednotkově elastická : EDP = 1. Procentní změna ceny vyvolá stejnou procentní změnu poptávaného zboží. Dokonale elastická : EDP = ∞ . Změny jsou vyvolány jinými faktory než cenou. Dokonale neelastická : EDP = 0. Poptávané množství je konstantní, se změnou ceny nemění.

Graf elasticity poptávky Jednotkově elastická poptávka Neelastická Elastická poptávka P1 P1 d P1 P2 d d P2 P2 P3 P3 P3 Q1 Q2 Q3 Q1 Q2 Q3 Q1 Q2 Q3

Graf elasticity poptávky Dokonale elastická poptávka Dokonale neelastická poptávka P P d d Q Q

Elasticita poptávky Faktory ovlivňující elasticitu poptávky: Povaha potřeb, které uspokojuje. Podíl výdajů na určité zboží v rozpočtu spotřebitele. Existence a dostupnost substitutů. Elasticita poptávky se rovněž mění v čase.

Proměnlivá a konstantní elasticita poptávky Proměnlivá elasticita poptávky Konstantní elasticita poptávky P P A eD > 1 eD = 1 B eD < 1 C d d Q Q

Důchodová a křížová elasticita Důchodová elasticita poptávky vyjadřuje závislost změn poptávaného množství zboží na změnách důchodu spotřebitele. Křížová elasticita poptávky udává, jak se změní poptávané množství určitého zboží, změní-li se cena jiného zboží. % změna poptávaného množství Důchodová elasticita = % změna důchodu % změna poptávaného množství Křížová elasticita = % změna ceny jiného zboží

Tržní poptávka Tržní poptávka – je součtem poptávky jednotlivých spotřebitelů. Proto je křivka tržní poptávky součtem individuálních poptávkových křivek. Na tržní poptávku působí stejné vlivy jako na individuální poptávku, především: vliv změn v důchodech spotřebitelů, změny cen ostatních statků, velikost trhu, tj. počtem spotřebitelů = posun křivky poptávky. Vliv změny ceny určitého statku na jeho poptávané množství = posun po křivce tržní poptávky – se v případě tržní poptávky projevuje dvojím způsobem: Změnou individuální poptávky jednotlivých spotřebitelů Změnou počtu spotřebitelů

Křivka tržní poptávky P d1 D = d1 + d2 d2 Q

Agregátní poptávka Součtem (agregací) tržních poptávek na všech dílčích trzích získáme agregátní poptávku. Agregátní poptávka je tržní poptávka po všech zbožích. Do agregátní poptávky zahrnujeme také: Firmy jako poptávající na trhu investičních statků Státní nákupy výrobků a služeb Poptávka zahraničních subjektů Další informace viz předmět EKNH, kapitola č.4 – Makroekonomické agregátní veličiny