Září 2008 Mobil jako sedmé masmédium Tomáš Zeman
”Mobile is the 7 th mass media, which is as different from the Internet as television was to radio”. Tomi Ahonen: Digital Korea, 2007
1.Knihtisk – rok 1447 Johann Gutenberg
2.Záznamová zařízení Berliner gramofon rok 1888 Přinesla kulturu masám Nutnost zakoupit přehrávač Gramofonové desky, kazety, VHS, diskety, CD, DVD, MP3
3.Kino – konec 19. st.
4.Rádio – rok 1920
5.Televize – rok 1928 Zprávy Filmy „Soup opery“ Hudební klipy Talkshow Reality TV Dokumenty
6.Internet Interaktivita Vyhledávání Komunity
7.Mobil Masmédium zhruba od roku 2000 Nokia WAP Umožňuje vše co ostatních 6 masmédií včetně vyhledávání, interaktivity a komunit Bude mít své vlastní hvězdy a talenty
3,3 miliard z perspektivy
Mobil jako masmédium 1.Osobní 2.Vždy při ruce 3.Stále zapnutý 4.Se zabudovaným platebním mechanizmem 5.Připraven, když se něco děje 6.Přesně měřitelný
Limity Obrazovka Klávesnice, myš, stylus, … Kino – 12 x 6 m Televize – 38 x 50 cm Kino je 379x vetší Laptop – 27 x 20 cm Mobil – 4,2 x 3,6 cm Laptop je 36x vetší
Mobilní obsah Hudba – 309 mil. hudebních telefonů – USD 9,1 mld. (31% hudebního průmyslu) Erotika, hazardní hry, reklama – USD 6 mld. Hry – USD 5 mld. (25% videoherního průmyslu) Sociální sítě – USD 6 mld. (zdroj Netsize Guide 2008 a Informa 2008)
Nové koncepty Ohmy News, Ticker Tape - mobilní noviny Kart Rider - závody aut Habbo Hotel, CyWorld - komunity Flirtomatic - seznamka SeeMeTV - video AQA (Any Question Aswered) Blyk - reklama
“Take home” message Mobil je sedmé masmédium Umožňuje vše co ostatní masmédia Nové vlastnosti 1.Osobní 2.Vždy při ruce 3.Stále zapnutý 4.Se zabudovaným platebním mechanizmem 5.Připraven, když se něco děje 6.Přesně měřitelný Čeká na nové koncepty
Děkuji za pozornost Wirenode s.r.o. – Tomáš Zeman Mail: Tel: