Lisabonská smlouva Evropa států a Evropa občanů … Evropa států a Evropa občanů … © JUDr. Lenka Pítrová, CSc. © JUDr. PhDr. Petr Kolář, Ph.D. 2008 2008.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
charakteristické rysy práva © JUDr. Monika Forejtová, Ph.D.
Advertisements

Jednotlivec v právním řádu EU z perspektivy ochrany lidských práv
JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 13. května 2013.
Chci ovlivnit rozhodování EU… Seminář v Evropském domě František Čakrt, Parlamentní institut Národní parlamenty v rozhodovacím procesu EU Úvod Co přinesla.
1 Ing. Vít Beneš, Ph.D. Ústav mezinárodních vztahů, v.v.i.
FUNGOVÁNÍ EUROZÓNY, FEDERATIVNÍ PRVKY V EU
JUDr. Martina Burachovičová
Vaše Evropa Poradenství SOKOLOV, Mgr. Michaela Suchardová, LL.M.
Regionální politika a strukturální fondy Evropské unie
Volný pohyb pracovníků
Čl. 290 SFEU: akty v přenesené pravomoci
Vzájemné uznávání výrobků v neharmonizované sféře
KOMBI Obsah: Legislativa Evropské unie.
VY_32_INOVACE_ Politiky unie oblasti činnosti unie dělení podle resortu, kterých se týkají (doprava…), nebo podle toho, jak v nich rozhoduje Rada.
Tento produkt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Právo na informace o životním prostředí.
Co změní Lisabonská smlouva? Eurocentrum, Praha, 23. října 2008 Jan Karlas Ústav mezinárodních vztahů, Praha.
Institucionální aspekty Lisabonské smlouvy Petr Kolář.
VY_32_INOVACE_29-06 DUM 6 PRÁVO EU.
Bojím se organizovaného zločinu… Seminář v Evropském domě Doc., PhDr., Judr. Ivo Šlosarčík LL.M., PhD. Policejní a soudní spolupráce v post-lisabonské.
Lisabonská smlouva a tvorba práva Evropské unie
MEZINÁRODNÍ ORGANIZACE
Historické milníky evropského práva
VY_32_INOVACE_ Smlouva o EU je platná od Je zavedeno „evropské občanství“ Přináší „kritéria konvergence“ – ekonomické sblížení 1.Stabilita.
Jsme v EU, buďme v obraze. EU jako politický organismus Eva Pluskalová.
Harmonizace, důsledky, budoucnost Jan Öhm Hospodářská fakulta TUL Evropská ekonomická integrace.
Dopady Lisabonské smlouvy na fungování Evropské unie
ÚSTAVNÍ PRÁVO A STÁTOVĚDA Státní občanství ČR a občanství EU
 EU je jedinečné hospodářské a politické partnerství 27 demokratických evropských zemí  jejím cílem je mír, prosperita a svoboda pro 498 milionů občanů.
Pracovní právo ES a změny v pracovně právních předpisech v ČR.
Regulační prostředí Mediální právo České republiky.
Všeobecná deklarace lidských práv
Struktura a principy Evropského práva
Monika Matysová.  Belgie  Nizozemsko  Lucembursko  Itálie  Francie  Německo.
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVÁN V RÁMCI PROJEKTU EU PENÍZE ŠKOLÁM
Rovnost a zákaz diskriminace ve veřejné správě. Rovnost ve veřejné správě ideologický požadavek rovnosti všech lidí - hluboké filozofické a náboženské.
Oblasti úpravy pracovního práva 1. Volný pohyb osob (pracovníků) 2. Rovné zacházení a boj s diskriminací 3. Pracovní podmínky 4. Ochrana zaměstnanců 5.
Životní prostředí jako veřejný statek
Vnitřní trh ES Dr. Petr Kolář. Charakteristika vnitřního trhu n Cíl: konkurenceschopnost na světovém trhu n Definice (Smlouva ES, čl. 14) „vnitřní trh.
Ministerstvo financí je ústředním orgánem státní správy pro –státní rozpočet republiky, –státní závěrečný účet republiky, –státní pokladnu České republiky,
Monika Matysová.  Belgie  Nizozemsko  Lucembursko  Itálie  Francie  Německo.
Evropské environmentální právo Osnova Úvod: hlavní změny v EU po ratifikaci LS Ochrana ŽP jako cíl EU Pravomoci EU Prameny EP + legislativní.
Evropské právo životního prostředí Přednáška č. 2 Úvod: hlavní změny v EU po ratifikaci LS Ochrana ŽP jako cíl EU Pravomoci EU Prameny EP.
Prof. JUDr. Vladimír Týč, CSc. Ochrana lidských práv v EU
Právní regulace zahraničně obchodních vztahů ČR aspekt veřejnoprávní –obchod uvnitř EU (intrakomunitární) –obchod s nečlenskými státy aspekt soukromoprávní.
Evropské právo životního prostředí Osnova přednášky Ochrana životního prostředí v EU - vývoj EPŽP Environmentální politika + akční programy.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 11. května 2015.
Právní regulace zahraničně obchodních vztahů ČR aspekt veřejnoprávní –obchod uvnitř EU (intrakomunitární) –obchod s nečlenskými státy aspekt soukromoprávní.
Společná obchodní politika EU (CCP) – právní rámec VŠFS seminář 2015.
Volný pohyb osob, volný pohyb pracovní síly v EU
Hlavní orgány v EU Monika Matysová.
Rovné zacházení a zákaz diskriminace v zaměstnání a povolání BEV802K přednáška č JUDr. Jana Komendová, Ph.D.
Kdo je rodinným příslušníkem občana Evropské unie
Evropské environmentální právo úvodní přednáška
Konference Městské kamerové dohlížecí systémy a ochrana osobních údajů, Praha 18. února 2011 PhDr. Miroslava Matoušová Úřad pro ochranu osobních údajů.
Vybrané otázky nového ZÁKONÍKU PRÁCE Zákon č. 262/2006 Sb.
Evropská integrace RNDr. Oldřich Hájek. Principy a kompetence  Politiky EU se liší v kompetencích členů a EU  Každá politika je řízena principy  Při.
Ústava ČR, Listina základních práv a svobod. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_TOMAS_VASATA_LIDSKA_PRAVA_LZPS_11 Název školyStřední škola služeb, obchodu a gastronomie.
Rozpočet Evropské Unie ING. DAVID SLAVATA, PH.D..
Pravomoci EU. Zásada svěřených pravomocí. Typy pravomocí EU Článek 5 Smlouvy o EU 2. Podle zásady svěření pravomocí jedná Unie pouze v mezích pravomocí.
Proces komitologie Mgr. Ondřej Veselský Ředitel odboru Evropské unie a mezinárodního práva Ministerstvo vnitra.
Mezinárodní a nadnárodní aspekty veřejné politiky
Sociální zabezpečení v EU
Vnitrostátní, mezinárodní a evropský rozměr práva
Správní právo procesní
Prof. JUDr. Vladimír Týč, CSc. Ochrana lidských práv v EU
Přehled orgánů Evropské unie
Digitální učební materiál
Obecné nařízení o ochraně osobních údajů
Lisabonská smlouva Evropa států a Evropa občanů …
Transkript prezentace:

Lisabonská smlouva Evropa států a Evropa občanů … Evropa států a Evropa občanů … © JUDr. Lenka Pítrová, CSc. © JUDr. PhDr. Petr Kolář, Ph.D

Hlava II SEU: Ustanovení o demokratických zásadách Členské státy Občané členských států Hlava II. SEU Národní parlamenty Evropský parlament Občané Unie Hodnoty a cíle

Pravomoci EU Základní principy: –Princip svěření pravomocí –Princip subsidiarity –Princip proporcionality Unie jedná:Unie jedná: 1) pouze v mezích pravomocí svěřených jí ve Smlouvách1) pouze v mezích pravomocí svěřených jí ve Smlouvách 2) pouze pro dosažení cílů stanovených ve Smlouvách2) pouze pro dosažení cílů stanovených ve Smlouvách Protokol o používání zásad subsidiarity a proporcionality Prohlášení č. 18 (česká iniciativa) „…Konference zdůrazňuje … že pravomoci, které nejsou Smlouvami svěřeny Unii, náležejí členským států …“„…Konference zdůrazňuje … že pravomoci, které nejsou Smlouvami svěřeny Unii, náležejí členským států …“ Čl. 5, odst. 1 SEU

Výlučné pravomoci EU Čl. 3 SFEU (id. I-13 SÚ) celní unie pravidla hospodářské soutěže nezbytná pro fungování vnitřního trhu nadále platí vnitrostátní úprava pro fungování trhu členských států měnová politika pouze pro členské státy, jejichž měnou je euro zachování biologických mořských zdrojů v rámci společné rybářské politiky společná obchodní politika uzavření mezinárodní smlouvy: je-li zmocnění legislativním aktem, nebo je nezbytně nutná k výkonu vnitřní pravomoci Unie, nebo pokud její uzavření může ovlivnit společná pravidla nebo působnost

Sdílené pravomoci EU Prohlášení č. 18: Svěřují-li v určité oblasti Smlouvy Unii pravomoc sdílenou s členskými státy, vykonávají členské státy svou pravomoc v rozsahu, v jakém ji Unie nevykonala nebo se jí rozhodla přestat vykonávat …“ vnitřní trh sociální politika (pouze v mezích stanovených Smlouvou) hospodářská, sociální a územní soudržnost zemědělství a rybolov, životní prostředí ochrana spotřebitele,doprava, transevropské sítě prostor svobody, bezpečnosti a práva bezpečnost v oblasti veřejného zdraví (pouze dle Smlouvy) Princip oboustranné flexibility Protokol č. 8 + prohlášení č. 18 Vyloučení koncepce „dobytého pole“

Podpůrné pravomoci EU Čl. 6 SFEU ( odlišnost od čl. I - 12 SÚ) „…činnosti, jimiž podporuje, koordinuje nebo doplňuje činnosti členských států …“ ochrana a zlepšování lidského zdraví průmysl kultura cestovní ruch všeobecné a odborné vzdělávání, mládež a sport civilní ochrana administrativní spolupráce

Nové pravomoci Evropské unie energetika (čl. 194 SFEU, čl. III-256 SÚ) civilní ochrana (čl. 196 SFEU, čl. III-284 SÚ) duševní vlastnictví (čl. 118 SFEU, čl. III-176 SÚ) administrativní spolupráce (čl. 197 SFEU, čl. III-285 SÚ) opatření nezbytné k použití eura finanční sankce vůči osobám nebo skupinám osob páchajících teroristickou činnost (čl. 75 SFEU, čl. III-160 SÚ) vesmír spolu s výzkumem (čl. 189 SFEU, čl. III-254 SÚ) sport v rámci kultury (čl. 165 SFEU, čl. III-282 SÚ) cestovní ruch (čl. 195 SFEU, čl. III-281 SÚ) změna klimatu (čl. 191 SFEU)

Doložka flexibility čl. 308 (352) SFEU (čl. I - 18 SÚ) oprávnění Unie přijmout „nezbytná opatření“ i tehdy, pokud k tomu neexistuje explicitní zmocnění Dosud: výlučně v oblasti vnitřního trhu Nově: v oblasti všech unijních politik Omezení aplikace: Jednomyslný souhlas Rady na základě návrhu Komise a po souhlasu Parlamentu Omezení cíli Unie + respektování mezí stanovených v SEU Výslovné vyloučení použití v oblasti SZBP a SBOP Není možné využít pro faktické rozšiřování pravomocí Unie nad rámec vymezený principem svěření a obcházet tak nutnou změnu Smluv 2 prohlášení: ( ) Kontrola ex ante: národní parlamenty Kontrola ex post: ESD

Posílená spolupráce čl. 20 SEU (čl SFEU) čl. I-44 (III SÚ), Pouze v rámci nevýlučné pravomoci Unie, Omezena cíli Unie: „ …Posílená spolupráce je zaměřena na to, aby podporovala cíle Unie, chránila její zájmy a posilovala její proces integrace …“ „Poslední prostředek“ nelze-li dosáhnout v přiměřené lhůtě Unií jako celkem jinak Účast nejméně 9 států a rozhodnutí Rady o povolení, Rozhodování v rámci spolupráce hlasují zúčastněné státy, účastní se všichni. Otevřena všem - podmínky stanovené v rozhodnutí o povolení

Úloha národních parlamentů Kontrola principu subsidiarity - žlutá karta Systém včasného varování (Protokol) Posílení včasné a úplné informovanosti NP (Protokol) Kontrola využití doložky flexibility (čl. 308 SFEU) VETO NP - červená karta. Povinnost Evropské rady informovat NP o změně legislativního a rozhodovacího postupu Zásada: „Kdo mlčí, ten souhlasí“ Parlamentní výhrada - prodloužení lhůty ze 6 na 8 týdnů Veto v oblasti rodinného práva s mezinárodním prvkem Informovat NP o žádostech o členství OBLAST SBS, Europol a Eurojust Žaloba národního parlamentu k ESD (ex post)

Evropské občanství ČL. 20 SFEU (id. č. I - 10 SÚ) Amsterodam 1997: občanství doplňuje, nikoliv nahrazuje státní příslušnost Koncepce odvozeného občanství –svobodně se pohybovat a pobývat na území členských států –volit a být volen do EP a v obecních volbách –diplomatická a konzulární ochrana –petiční právo na orgány Unie Zákaz jakékoliv diskriminace na základě státní příslušnosti Čl. 19 SFEU: Rada jednomyslným souhlasem po obdržení souhlasu EP může přijmout opatření k boji proti diskriminaci na základě pohlaví, rasového nebo etnického původu, náboženského vyznání nebo světového názoru, zdravotního postižení, věku nebo sexuální orientace

Garance základních práv a svobod v rámci EU 1. Listina základních práv EU „ Unie uznává práva, svobody a zásady obsažené v Listině, jež má stejnou právní sílu jako Smlouvy“ (čl. 6 SEU) zákaz rozšiřování pravomocí Unie přihlédnutí k vysvětlením + výklad v hlavě VII Listiny 2. Přistoupení k ÚmlLp nedotkne se pravomocí Unie vymezených Smlouvami 3. Obecné zásady práva Unie práva zaručená ÚmlLp a práva vyplývající z ústavních tradic společných členským státům