Anotace DUM OBČANSKÁ VÝCHOVA Škola: ZŠ, ul. L. Kuby 48, České Budějovice Stupeň a typ vzdělávání: základní vzdělávání, druhý stupeň Předmět: Občanská výchova Ročník: 8,9 Autor: PhDr. Vladimír Stejskal Školní rok: 2011 – 2012 a dále Druh učebního materiálu: prezentace Zpracováno v programu: Microsoft PowerPoint 2010 Potřebné vybavení: Interaktivní tabule s ozvučením Registrační číslo: 18_I_36 Rozdělení materiálů č. 13 – 24 Ceny – 8.ročník č. 25 – 36 Peníze, placení – 9.ročník
Seznam DUM – OBČANSKÁ VÝCHOVA Ceny 9. ročník 18_I_25_OV_ Peníze_Stejskal 18_I_26_OV_ Hotovostní peníze_Stejskal 18_I_27_OV_ Bezhotovostní peníze (depozita)_Stejskal 18_I_28_OV_ Hotovostní placení_Stejskal 18_I_29_OV_ Bezhotovostní placení uskutečňované bankami_Stejskal 18_I_30_OV_ Inkasní forma placení_Stejskal 18_I_31_OV_ Platební karty_Stejskal 18_I_32_OV_ Elektronická peněženka_Stejskal 18_I_33_OV_ Příklady výměn – valuty, devizy_Stejskal 18_I_34_OV_ Cenné papíry peněžního trhu_Stejskal 18_I_35_OV_ Závěrečný kurz.Reklamní triky_Stejskal 18_I_36_OV_ Závěrečný kurz.Jak se bránit trikům při prodeji_Stejskal
Zdroje Petr Kinský a kol.: Finanční gramotnost, obsah a příklady z praxe škol. Praha. Národní ústav odborného vzdělání, 2008 Internet: http://www.mesec.cz/ http://www.finance.cz/ http://www.cnb.cz/cs/index.html
Cíle a charakteristika DUM Cílem uvedených digitálních učebních materiálů je audiovizuálně představit žákům problematiku cen a peněz Jednotlivé textové informace jsou strukturované a mají charakter tezí k další diskuzi se žáky Textová část je doplněna hypertextovými odkazy na renomované weby Např.www.mesec.cz, www.finance.cz Vzhledem k věkovému složení žáků a rozsahu látky v ŠVP si tyto digitální učební materiály nekladou za cíl poskytnout žákům doplňkové hry a soutěže
Peníze Předchůdci peněz Mince Bankovky Peníze dnes
Peníze Předchůdci peněz Nejprve hovoříme o prosté směně (barterový obchod) Tento způsob obchodu narážel na problém dvojité vazby Kdo chtěl směnit vajíčka za boty, musel najít někoho, kdo nejen měl boty na směnu, ale byl ochoten za ně přijmout vajíčka Hledal se tedy nějaký společný ekvivalent, který by vyjadřoval hodnotu věci Postupně se však prosadily hlavně drahé kovy, protože byly vzácné, trvanlivé a přitahovaly i svým leskem. Kromě toho měly velmi malý objem a daly se téměř libovolně odvažovat a dělit Zdroj: http://cs.wikipedia.org/wiki/Historie_pen%C
Peníze Mince Mince patrně vznikly normováním kousků drahého kovu, aby je nebylo třeba vážit První mince v západní civilizaci vznikly koncem 7. století p.n.l. ve městech Malé Asie, kde se kapky elektra (přírodní směsi zlata a stříbra) označovaly raženou značkou města či panovníka a nazývaly se statér. Souvislost s vážením potvrzuje i to, že názvy starých mincí často současně znamenaly i váhové jednotky V roztříštěném středověku vznikaly různé měny s různým obsahem drahého kovu Potřeba neustálého směňování různých mincí vedla ke vzniku bank (z italského banco, lavice, na níž směnárník seděl) Zdroj: http://cs.wikipedia.org/wiki/Historie_pen%C
Peníze Bankovky Přechod měnu bez obsahu kovu a založenou pouze na důvěře obchodníků připravil vznik směnek V Evropě se první bankovky objevily v roce 1661, kdy je z nedostatku stříbrných mincí začala vydávat stockholmská banka Nejprve existovaly bankovky vedle mincí Teprve ve 20. století se bankovky úplně oddělily od drahých kovů, takže si je jejich držitelé už nemohli vyměnit za drahý kov v pevně stanoveném poměru. Dnes jsou drahé kovy předmětem obchodu, takže se jejich cena mění, kdežto emitentem (vydavatelem) bankovek je státní banka a ručitelem měny pouze stát. Zdroj: http://cs.wikipedia.org/wiki/Historie_pen%C
Peníze Peníze dnes Peníze tak už nemusí být ani papír, nýbrž záznamy v počítačích V dnešní době mají peníze formu: Mincí a bankovek Depozit (vkladů na účtech v bankách) Cenných papírů – šeků, směnek atd. Historie peněz (www)