1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, 272 01 Kladno, www.1kspa.cz Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0292 Číslo materiálu: VY_12_INOVACE_ČJL – GRAMATIKA-20 Tematický celek (sada): Gramatika Téma (název) materiálu: Úvaha, kritika, recenze Předmět: Český jazyk a literatura Ročník / Obor studia: 3. a 4. ročník/ všechny obory a formy studia Autor / datum vytvoření: Mgr. Marie Kalušová/ 12. 12. 2013 Anotace: Materiál slouží k výkladu nové látky a opakování, seznámení s jednotlivými slohovými útvary a jejich rozlišením Metodický pokyn: Materiál slouží k prezentaci a samostudiu Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Úvaha, kritika, recenze
Úvaha, kritika, recenze Úvaha osvětluje nebo hodnotí problém nebo jev Vychází ze všeobecných požadavků nebo z obecné zkušenosti Hodnotící úvaha se nazývá kritika - zabývá se jakýmkoli tématem Recenze – hodnotí nový literární projev
Úvaha, kritika, recenze Osnova: Úvod – stručné vytčení cíle úvahy (kritiky, recenze) Vlastní úvaha – vlastní řešení problému Závěr – zdůraznění (shrnutí, vyvození) stěžejní myšlenky úvahy (kritiky, recenze)
Úvaha, kritika, recenze Jazykové prostředky – hodnotící přídavná jména, podstatná jména, příslovce Řečnické otázky Obraty podněcující úvahu – např.: zamyslíme-li se…., položme si otázku……, někdy se…..
Úvaha, kritika, recenze Z následujících témat si vyberte jedno a napište slohovou práci: Co je to přátelství Média v naší společnosti Film, který jsem viděl Televizní reklamy
Použité zdroje MAŠKOVÁ DANUŠE. Český jazyk - přehled středoškolského učiva. Třebíč: Petra Velanová, 2005, ISBN 80-902571-5-1. Materiály jsou určeny pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoli další využití podléhá autorskému zákonu.