Parkovací dům SYSTEM KOMA
Problémy Velkým problémem civilizace je parkování osobních automobilů, zejména ve velkých městech. Tento problém je řešen několika principy velkokapacitních garáží. Jedná se zejména o betonové skeletové garáže v podobě parkovacích domů nebo parkování pomocí různých důmyslných mechanismů.
Automatický parkovací a garážovací systém firmy KOMA je systémem modulárních parkovacích a skladovacích jednotek karuselového typu s možností prostorově libovolného uskupení jak v nadzemním tak eventuálně v podzemním provedení.
Jiné řešení Modul KOMA SYSTEMS vznikla ve spolupráci firem KOMA – ložiska a ŽĎAS a.s. Vyvinuli originální parkovací a garážovací systém. Základní myšlenkou je umožnit parkování dostatečnému množství automobilů na celé ploše a minimalizovat zejména dobu vyskladnění, vše při splnění ekologických požadavků. Zejména se jedná o minimalizaci hluku při provozu ( pod 40 dB ).
Z hlediska architektonického začlenění do požadovaného prostředí vykazuje tento systém vysokou variabilitu. Dá se použít jak v soliterním provedení, tak ve sdružených celcích. Je zde zároveň i možnost přidružení ke stávající architektuře a sjednocení obvodovým pláštěm, který lze obměňovat a volit dle požadavků architekta a nároků okolního prostředí
Karlovy Vary
Ostrava - Svinov
Ostrava - Hejtmanství
Uspořádání Jednotlivé objekty se dají sdružovat do bloků a větších částí. Přízemí může sloužit k integrované vybavenosti jak z hlediska služeb, tak i obchodu. Podle způsobu seskupení rozlišujeme :
Rohová sekce
Okruhová sekce
Seskupení
Koncepce systému - přízemí A,B komerční využití C technické zařízení D stanoviště dozorce parkoviště E zdvižná plošina
Koncepce systému – typické podlaží Budova má při třech podlažích výšku 11m a průměr cca 25m Výhodou oproti známým automatickým parkovacím systémům je : maximální prostorové využití společné nosné ocelové konstrukce pro dvě následná mezikruží Krátký manipulační čas, který u popsaného řešení představuje max 3 minuty
Koncepce systému – typické podlaží A mezikruží B automobilová plošina C technické zařízení
Koncepční schéma zpevněné jádro mezikruží komerční využití obslužná komunikace servisní a havarijní služba
Stavba konstrukce Provedení konstrukce připomíná stavebnici, kterou lze snadno sestavit, ale také demontovat a postoupit k recyklaci.
Parkování vozidla Uskladňování vozidla je provedeno na základě pokynů uživatele po jeho vystoupení z vozidla při opouštění prostoru výtahu
Podzemní parkování Systém lze umístit i do podzemí
Parametry automobilů Hmotnost vozidla max. 2 300 kg Délka vozidla max. 5 300 mm Šířka vozidla max. 2 300 mm Výška vozidla do 1 900 mm
Parametry parkovacího domu Max. průměr při třech mezikružích 26,9 m Max. výška při šesti parkovacích podlažích 21,8 m Výška přízemí 3,5 m Výška podlaží 2,5 m Světlá výška skladového podlaží 1,8 m Rozměr skladovacího místa 5,3 x 2,2m Max. skladovaná hmotnost 2000 kg/místo Rychlost výtahu 0,5 m/s Rychlost otáčení otočných plošin 1,15 m/s Čas vyskladnění ( průměr na jedno sklad. místo ) 2,5 min Délka vozidla max. 5 300 mm Šířka vozidla max. 2 300 mm
Parkování více vozidel současně Jednotlivá mezikruží jsou navzájem nezávislá, lze tedy podle zvoleného počtu mezikruží obsluhovat několik zákazníků najednou.
Výhody Významné zvýšení stávajících parkovacích kapacit ( až 4 násobně ) Bezpečné výtahy Snadná obsluha Automatizovaný samoobslužný provoz Ochrana životního prostředí Ochrana vozidel před poškozením a zcizemín Zvýšená průjezdnost komunikací ve městech Samoobslužný provoz využívající systém platebních karet Plná recyklovatelnost ocelové konstrukce Zcela nové technické řešení garážování a parkování automobilů Rychlost zaparkování Systém modifikovatelný : pro uložení kontejnerů lodní dopravy a mrazicích boxů pro uložení materiálu na paletách
Poděkování Ráda bych poděkovala panu Ing. Marečkovi za dobré rady a pomoc při zpracovávání práce Rovněž děkuji Ing. Klimentovi za poskytnuté technické údaje a rady.
Spolupracovali Markéta Kubicová studentka FAST