Zahraniční obchod.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Zahraniční obchod Význam, formy a členění.
Advertisements

MARKETING A MANAGEMENT
1 Podpora ČEB českým exportérům při vývozu mimo Evropskou unii Seminář Export mimo Evropskou unii, jak na to? Brno, Výstaviště BVV 16. září 2009.
Zahraniční obchod Obchodní politika.
Základní škola a mateřská škola T. G. Masaryka Milovice, Školská 112, Milovice projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Číslo-název šablony klíčové aktivityIII/2–Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Tematická oblastEkonomika a účetnictví – Obchod DUMVY_32_INOVACE_EKU_327.
Mezinárodní obchod a obchodní politika
Makroekonomika a stát VY_32_INOVACE_ Zásahy státu do ekonomiky - Keynesovská teorie - neoklasická (monetaristická) teorie.
VY_32_INOVACE_ Tržní mechanismus.
P12 Mezinárodní marketing Celosvětová proces internacionalizace - významný faktor rozvoje mezinárodního marketingu. Využívání mezinárodního marketingu.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK Tematický celek: Výchova k občanství II. stupeň Název a číslo učebního materiálu.
Světové hospodářství.
MEZINÁRODNÍ OBCHOD A VNĚJŠÍ OBCHODNÍ A MĚNOVÁ POLITIKA
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
MEZINÁRODNÍ OBCHOD. Příčiny rozvoje odlišné klimatické a přírodní podmínky odlišný spotřebitelský vkus zvyšování efektivity – dělba práce.
Vzdělávací materiál/DUM VY_52_INOVACE_01A21
* ZAHRANIČNĚ OBCHODNÍ POLITIKA květen 2013VY_32_INOVACE_EKO_ Autory materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, jsou Ing. Dana Gebauerová.
Ekonomická gramotnost Dělba práce „Tam, kde dělá každý vše, bída klepe na chýše.“
Vstup na zahraniční trhy při výrobě v domácí zemi
Mikroekonomie I Ekonomický růst Ing. Vojtěch JindraIng. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)Katedra ekonomie (KE)
Základní pojmy Absolutní a komparativní výhoda
Marketingové prostředí
Celnictví Význam a druhy cel.
2.Marketingové prostředí
MARKETING.
David Štros, 2009 Lukáš Synek, 2011
Téma č. 4: Mezinárodní obchod, platební bilance, ekonomická integrace
1 Společné politiky EU Mezinárodní ekonomická integrace VŠFS LS 2004/05 MS prezenční přednáška
Mgr. Martin Turnovský, MBA Sekce rozvoje podnikatelského prostředí a konkurenceschopnosti © Ministerstvo průmyslu a obchodu Strategické záměry a.
Mezinárodní obchod.
13 OTEVŘENÁ EKONOMIKA.
Světová ekonomikaOPF1 SVĚTOVÁ EKONOMIKA 4. Světová ekonomikaOPF2 Transfery I, VTP Tendence: Růst nákladů na výskum Technolgická mezera Interdependence.
Mezinárodní obchod a pohyb kapitálu
Důvody vstupu na zahraniční trhy
Platební / obchodní bilance
Hospodaření, ekonomika. hospodaření ekonomická činnost : výroba spotřeba obchod, směna vlastnosti dobrého hospodaření hospodárnost – promýšlení všech.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Žádná země nevyrábí vše,
Vnitřní trh ES Dr. Petr Kolář. Charakteristika vnitřního trhu n Cíl: konkurenceschopnost na světovém trhu n Definice (Smlouva ES, čl. 14) „vnitřní trh.
Vnější hospodářská politika
Vnější hospodářská politika1 VI.b NEDOKONALÁ KONKURENCE.
3. PLATEBNÍ BILANCE.
Evropská unie Ing. Jaroslava Syrovátková, Ph.D. Evropská ekonomická integrace.
Obecná ekonomie 16. Zahraniční obchod.
NEDOKONALÁ KONKURENCE
TRH (tržní mechanismus)
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Zahraniční obchod Význam, formy a členění. Obsah výkladu Význam zahraničního obchodu Formy zahraničního obchodu Členění zahraničního obchodu Otázky a.
Seznámit žáky s pojmy ekonomie, ekonomika, konkurence, monopol. Vysvětlit odvětví a sektory NH, fungování výroby. Zopakovat význam peněz. Materiál slouží.
OBSAH  HDP - definice  Výpočet HDP  HDP České republiky: o HDP v letech 1993 – 1996 o HDP v letech 1997 – 1998 o HDP v letech 1999 – 2002 o HDP v letech.
Distribuce. Vstup na zahraniční trhy Zda expandovat Na které trhy vstoupit Způsob vstupu na trh Marketingový program Organizace marketingu.
Ekonomie Makroekonomie Cíle a nástroje hospodářské politiky.
Ekonomie Makroekonomie Cíle a nástroje hospodářské politiky.
Otevřená ekonomika Pavel Janíčko. Mezinárodní obchod Otevřená ekonomika - mezinárodní obchod a mezinárodní kapitálové trhy Míra otevřenosti ekonomiky.
Základní pojmy Absolutní a komparativní výhoda
Soudobý svět Ekonomický pohled
Zahraniční obchod výměna zboží a služeb mezi státy.
Ekonomika– národní hospodářství
Nezaměstnanost (a agregátní nabídka)
Společná obchodní politika
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
13 OTEVŘENÁ EKONOMIKA.
MEZINÁRODNÍ OBCHOD 2016 východiska; komparace svět - ČR
Úvod, základní principy a cíle
Mgr. Rostislav Navláčil 15. Trh práce Občanská nauka 1. – 4.
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Zahraniční obchod. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
13 OTEVŘENÁ EKONOMIKA.
Základy ekonomie Seminář 10..
Transkript prezentace:

Zahraniční obchod

Definice ZOB Odvětví hospodářské sféry, které se zaměřuje na směnu hmotných i nehmotných statků mezi dvěma nebo více státy Jedná se o vzájemně výhodnou směnu (zákon komparativních výhod)

Komparativní výhoda Výroba určitého produktu je pro zemi natolik výhodná, že omezí výrobu jiného produktu a raději jej doveze, než by si jej sama vyrobila Země se specializuje na určitou komoditu Švýcarsko – hodiny Čína – oděvy ČR - pivo

Důvody vzniku ZOB Objektivní Subjektivní

a) objektivní důvody jsou to důvody obecně platné, vzniklé na základě přírodních podmínek, v důsledku historického vývoje Přírodní bohatství = dostupnost surovin Klima = možnost pěstování určitého typu plodin Doprava = námořní, letecká, potrubní, atd. – liší se podmínky realizace dopravy, rozvoj dopravy vede ke zrychlení přepravy a snižování nákladů Poloha = státy na křižovatce obchodních cest, státy u moře, státy ležící u ústí dobře splavných řek

b) subjektivní důvody jsou důvody, ovlivněné politickou nebo ekonomickou výhodností provádění zahraničního obchodu danou zemí. Důvody politické: Dát přednost státům se stejným politickým zřízením, stejným náboženstvím či stejným etnickým původem (islám, arabské státy). Podpora málo rozvinutých zemí tzv. třetího světa Účastí v ekonomických integracích Podpořit mezinárodní vztahy Důvody ekonomické: Prodat přebytky tuzemské produkce do zahraničí Nakoupit produkty, kterých je nedostatek, nebo je nelze vyprodukovat (např. jižní ovoce) Modernizovat výrobu – nákup technologií Obohatit sortiment na vnitřním trhu Snížit nezaměstnanost Vytvořit konkurenci domácím výrobcům

Domácí úkol V PowerPointu 5 x komodity, které ČR vyváží 5 x komodity, které ČR dováží Texty i obrázky Na mail kamenska@mzbv.cz Do 14.9.2012

Význam ZOB Ekonomický význam Politický Kulturní Vývoz podporuje hospodářský růst, zaměstnanost a růst devizových prostředků (zlepšení obchodní a platební bilance státu). Dovoz může dojít k úspoře surovin a pracovních sil daného státu Politický Vzájemný obchod posiluje přátelské stavy, zvětšuje vzájemnou závislost státu, což se považuje za faktor posilující mír Kulturní Vede k bližšímu poznání způsobu života v jiných zemích, seznamuje s jazykem, kulturou, zvyky, náboženstvím.

Předmět ZOB Zboží - spotřební statky a kapitálové statky Služby – doprava, cestovní ruch, bankovnictví, pojišťovnictví Právo – patenty, licence, leasing, autorská práva

Způsoby prováděni ZOB Omezení ZOB Uvolnění ZOB

a) omezení ZOB Důvody omezení ZOB Základní nástroj omezení ZOB Vysoký dovoz = vysoká konkurence, možný krach domácích firem Vývoz významných technologií = nežádoucí rozvoj zahraničních států, ohrožení tuzemských podniků Vývoz významných produktů (např. zbraní) = ohrožení bezpečnosti státu Základní nástroj omezení ZOB cla množstevní kvóty stanovení maximální a minimální dovozní ceny určení technických, ekologických a zdravotních norem u zboží Riziko omezení ZOB Zhoršení vztahů mezi státy Odvetná opatření

b) uvolnění obchodu Důvody uvolnění ZOB Základní nástroj uvolnění ZOB Snaha zlepšit vzájemné vztahy Stát má nedostatek určité komodity Důvody vedoucí k omezení obchodu pominuly Základní nástroj uvolnění ZOB Zrušení opatření vedoucích k omezení ZOB Výhoda uvolnění ZOB Zlepšení vztahů mezi státy Spokojený tuzemský zákazník – velký výběr zboží