SPOLEČNÁ OBCHODNÍ POLITIKA EU červenec 2007

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Všeobecný systém preferencí (GSP) od
Advertisements

Zahraniční obchod Obchodní politika.
Příprava na kohezní politiku EU nadnárodní, národní a krajská úroveň Workshop pro zástupce ORP Olomouckého kraje, , Přerov.
Mezinárodní integrace
Regionální politika a strukturální fondy Evropské unie
Volný pohyb zboží.
VY_32_INOVACE_ Politiky unie oblasti činnosti unie dělení podle resortu, kterých se týkají (doprava…), nebo podle toho, jak v nich rozhoduje Rada.
OBCHODNÍ POLITIKA EU Ing. Martin Tlapa, MBA náměstek ministra průmyslu a obchodu ČR © 2011 Ministerstvo průmyslu a obchodu.
Jak podporovat malé a střední podniky při exportu Ing. Pavel Bartoš, viceprezident HK ČR Ostrava Export, jako významný pilíř ekonomického růstu.
EGAP a předsednictví EU: Co budeme prosazovat a jak. JUDr. Ing. Jana Ammerlaan.
Obchodní politika EU - podpora českým exportérům Ing. Martin Tlapa, MBA náměstek ministra průmyslu a obchodu ČR © 2010 Ministerstvo průmyslu a obchodu.
Předsednictví ČR v Radě EU Agenda a Priority
Jsme v EU, buďme v obraze. Výhody a nevýhody členství v EU Jarolím Antal.
KOMBI Obsah shrnutí: Důvod vzniku a cíle evropské integrace
Společná obchodní politika EU
Evropské společenství uhlí a oceli (ESUO) Vzniklo v roce 1951 jako první ze tří evropských společenství. Jeho cílem byla podpora rozvoje dvou tehdy klíčových.
Sankce a omezující opatření
MEZINÁRODNÍ ORGANIZACE
© 2011 Ministerstvo průmyslu a obchodu
W.P Výbor regionů Stanovisko ke sdělení Komise pro Radu, Evropský parlament, Ekonomický a sociální výbor a Výbor regionů „Posilování místní dimenze.
Historické milníky evropského práva
Jsme v EU, buďme v obraze. EU jako politický organismus Eva Pluskalová.
Harmonizace, důsledky, budoucnost Jan Öhm Hospodářská fakulta TUL Evropská ekonomická integrace.
Mezinárodní ekonomické právo 2. – mez.obchod
Připravenost České republiky na zavádění opatření strategie Evropa 2020 Ing. Martin Tlapa, MBA náměstek ministra průmyslu a obchodu © 2010 Ministerstvo.
 EU je jedinečné hospodářské a politické partnerství 27 demokratických evropských zemí  jejím cílem je mír, prosperita a svoboda pro 498 milionů občanů.
* ZAHRANIČNĚ OBCHODNÍ POLITIKA květen 2013VY_32_INOVACE_EKO_ Autory materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, jsou Ing. Dana Gebauerová.
EXPORT MIMO EU, jak na to? Strategie přístupu na trh Ing. Andrea Heverlová, MBA 16. září 2009 © 2009 Ministerstvo průmyslu a obchodu.
Mezinárodní obchod David Štros, Historie Starověk - Středomoří (Féničané, Římané) Středověk – vnitrozemí, středomoří, pobřeží Atlantiku, merkantilismus.
Mezinárodní ekonomické právo 3. – WTO
Celnictví Význam a druhy cel.
PŘEDNÁŠKA Č. 4 SPOLEČNÁ OBCHODNÍ POLITIKA – POKRAČOVÁNÍ.
PŘEDNÁŠKA Č. 4 SPOLEČNÁ OBCHODNÍ POLITIKA – POKRAČOVÁNÍ.
Obchodní politika EU a její přínos pro české firmy Ing. Jan Walter Ministerstvo průmyslu a obchodu © 2009 Ministerstvo průmyslu a obchodu.
1 Společné politiky EU Mezinárodní ekonomická integrace VŠFS LS 2004/05 MS prezenční přednáška
Mgr. Martin Turnovský, MBA Sekce rozvoje podnikatelského prostředí a konkurenceschopnosti © Ministerstvo průmyslu a obchodu Strategické záměry a.
ČESKÉ INOVAČNÍ PARTNERSTVÍ Jaromír Volf.  sdružuje 68 zájmových společností a 5 regionálních Domů techniky, které pokrývají většinu oborů dle číselníku.
Vazby ČR a EU na světovou ekonomiku
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Vytvoření velkého vnitřního trhu a počátky Evropské hospodářské a měnové unie Dějiny EU Marian Kebísek.
EU legislativa v oblasti kontroly vývozu zboží dvojího použití Ing. Zora Ondrejčíková Licenční správa Oddělení mezinárodních kontrolních režimů 10. listopadu.
Vnitřní trh ES Dr. Petr Kolář. Charakteristika vnitřního trhu n Cíl: konkurenceschopnost na světovém trhu n Definice (Smlouva ES, čl. 14) „vnitřní trh.
Společná obchodní politika EU
EKONOMICKÉ INTEGRACE.
Mezinárodní regionální integrační seskupení v oblasti obchodu
Právní regulace zahraničně obchodních vztahů ČR aspekt veřejnoprávní –obchod uvnitř EU (intrakomunitární) –obchod s nečlenskými státy aspekt soukromoprávní.
Evropská unie Ing. Jaroslava Syrovátková, Ph.D. Evropská ekonomická integrace.
Mezinárodní ochrana duševního vlastnictví
Daně Rizikem pro volný pohyb zboží může být i rozdílné zdanění Sjednocení daňových soustav - nereálné 1. Daňová diskriminace zakázána - (Případ „Whisky.
PŘEDNÁŠKA Č. 3 SPOLEČNÁ OBCHODNÍ POLITIKA ES - ZÁKLAD PRÁVNÍ ÚPRAVY MO.
Fáze ekonomické integrace
Právní regulace zahraničně obchodních vztahů ČR aspekt veřejnoprávní –obchod uvnitř EU (intrakomunitární) –obchod s nečlenskými státy aspekt soukromoprávní.
Společná obchodní politika EU (CCP) – právní rámec VŠFS seminář 2015.
PŘEDNÁŠKA Č. 3 GATT 1994 DOHODY NAVAZUJÍCÍ NA GATT 1994.
Evropská unie Ing. Jaroslava Syrovátková, Ph. D
Vnější vztahy EU RNDr. Oldřich Hájek. Vnější vztahy Co jsou vnější vztahy? Evropská unie je jedním z klíčových hráčů na světové scéně jak v ekonomickém,
Transatlantická dohoda o obchodu a investicích mezi EU a USA – kdo na ní získá víc? Ing. Ludmila Štěrbová, CSc.
Evropská ekonomická integrace podnikový pohled 9. seminář
PŘEDNÁŠKA Č. 4 SPOLEČNÁ OBCHODNÍ POLITIKA ES - ZÁKLAD PRÁVNÍ ÚPRAVY MO.
Mezinárodní právo obchodní, prof. N. Rozehnalová MEZINÁRODNÍ PRÁVO OBCHODNÍ PŘEDNÁŠKA Č. 1.
Společná obchodní politika EU (CCP) – právní rámec Seminář 2016.
HLAVNÍ HOSPODÁŘSKÉ ORGANIZACE VE SVĚTĚ. Za účelem prohloubení a usnadnění ekonomické spolupráce se vytváří HOSPODÁŘSKÉ ORGANIZACE. Tyto organizace přispívají.
Společná obchodní politika EU (CCP) – právní rámec
Sociální zabezpečení v EU
Evropa - Stadia Ekonomické Integrace
Aktuální otázky v oblasti kohezní politiky a rozvoje měst
Společná obchodní politika
EU v ekonomických vztazích
Fáze ekonomické integrace
SPOLEČNÁ OBCHODNÍ POLITIKA – POKRAČOVÁNÍ
Transkript prezentace:

SPOLEČNÁ OBCHODNÍ POLITIKA EU červenec 2007

SPOLEČNÁ OBCHODNÍ POLITIKA EU 1. Obchod mezi členskými státy EU 2. Obchod s třetími zeměmi 2.1 Cíle a principy společné obchodní politiky EU 2.2 Obchodně politické nástroje EU 3. Nová obchodní strategie EU – Global Europe: Competing in the World 4. Strategie prosazování obchodně ekonomických zájmů ČR v EU

Obchod mezi členskými státy EU JEDNOTNÝ VNITŘNÍ TRH EU (JVT) - Smlouva o založení Evropského hospodářského společenství (1957) - Jednotný evropský akt /Single European Act (1986) - prostor bez vnitřních hranic, v němž bude zajištěn volný pohyb zboží, osob, služeb a kapitálu - vytvářen postupným odstraňováním věcných, technických a fiskálních překážek volného pohybu a ustaven přes některé nedodělky (dodnes např. v oblasti daní, veřejných zakázek, duševního vlastnictví, služeb) k 1. 1. 1993

Obchod mezi členskými státy EU VOLNÝ POHYB ZBOŽÍ ODSTRANĚNÍ A ZÁKAZ OBNOVENÍ - dovozních a vývozních cel k 1. 7. 1968 - množstevních omezení dovozu a vývozu k 31. 12. 1969 (pro některé zemědělské výrobky 1974) - dávek a opatření majících ekvivalentní účinek jako cla a množstevní omezení (jakékoli regulace obchodu narušující přímo nebo nepřímo intra-komunitární obchod) - celních kontrol na vnitřních hranicích a celního řízení k 31. 12. 1992 - technických překážek (vzájemné uznávání a nový přístup k harmonizaci)

2. Obchod s třetími zeměmi SMLOUVA O ZALOŽENÍ EVROPSKÉHO HOSPODÁŘSKÉHO SPOLEČENSTVÍ (1957) ZÁMĚR: do deseti let dosáhnout celní unie  postupným odstraněním cel a jiných obchodních překážek mezi členskými státy  koordinací obchodních politik jednotlivých členských států vůči třetím zemím vytvořit podmínky nutné pro uplatňování společné obchodní politiky SMLOUVA O ZALOŽENÍ EVROPSKÉHO SPOLEČENSTVÍ (Maastricht, Amsterdam, Nice)

2.1 Cíle a principy společné obchodní politiky EU Přispívat k - harmonickému rozvoji světového obchodu - odstraňování překážek obchodu a snižování celních bariér - růstu konkurenceschopnosti EU na světovém trhu - podpoře evropských zájmů a obhajobě evropských hodnot v rozměru - mnohostranném (WTO) - dvoustranném a regionálním - jednostranném

2.1 Cíle a principy společné obchodní politiky EU  JEDNOTNÉ ZÁSADY PRO - úpravy celních sazeb - uzavírání celních a obchodních dohod - sjednocování liberalizačních opatření - vývozní politiku - obchodní ochranná opatření, vč. opatření v případech dumpingu a subvencování - uzavírání dohod o obchodu službami - uzavírání dohod týkajících se obchodních aspektů práv k duševnímu vlastnictví

2.1 Cíle a principy společné obchodní politiky EU  VÝLUČNÁ PRAVOMOC SPOLEČENSTVÍ VÝJIMKA: pravomoc sdílená s členskými státy při sjednávání dohod v oblastech přesahujících vnitřní pravomoc Společenství  ROZHODOVÁNÍ KVALIFIKOVANOU VĚTŠINOU VÝJIMKY: jednomyslné rozhodování u smluv, kde jednomyslnost vyžaduje přijetí vnitřních pravidel nebo pravidla přijata nebyla; prostá většina při zavádění konečných antidumpingových a vyrovnávacích opatření

2.1 Cíle a principy společné obchodní politiky EU  ČINNOST ORGÁNŮ EU KOMISE - návrhy k provádění společné obchodní politiky - doporučení na sjednání mezinárodních smluv - vyjednávání o smlouvách, informace a konzultace s Výborem 133 - dialog s nevládními organizacemi a podnikatelskou sférou RADA - zmocnění Komise k vyjednávání smluv a stanovení mandátu - rozhodnutí na základě návrhů Komise - uzavření smluv po konzultaci s Evropským parlamentem EVROPSKÝ - informace a konzultace PARLAMENT - udělení souhlasu se sjednáním určitých smluv přesahujících rámec společné obchodní politiky

2.2 Obchodně politické nástroje 1. CLA Dovozní cla EU Vývozní cla EU  smluvní  preferenční Společný celní sazebník EU /Common Customs Tariff Integrovaný tarif ES / Integrated Tariff of the EC/TARIC Dovozní a vývozní cla ve třetích zemích Databáze EU k přístupu na trh

2.2 Obchodně politické nástroje 2. OPATŘENÍ NA OCHRANU OBCHODU Ochranná opatření proti zvýšeným dovozům - safeguards - sledování dovozu – zpětná kontrola, kontrola před uskutečněním dovozu, dvojitá kontrola Opatření proti nekalým obchodním praktikám - antidumpingová opatření - vyrovnávací opatření proti poskytování nedovolených subvencí Bezpečnostní opatření - sankční režimy ve formě zákazu vývozu nebo dovozu - kontrola vývozu zboží a technologií dvojího užití

2.2 Obchodně politické nástroje 3. OPATŘENÍ NA PODPORU VÝVOZU Odstraňování překážek na trzích třetích zemí - zlepšení přístupu na trh snížením nebo odstraněním celní sazby - Trade Barriers Regulation jako nástroj odstraňování nedovolených překážek obchodu (zboží, služby, práva k duševnímu vlastnictví) Systémy podpor vývozu do třetích států - formy a rozsah podpor přípustných mezinárodními pravidly stanovuje členský stát - harmonizace národních systémů jen v míře nutné k zajištění, aby nebyla narušována soutěž mezi podniky

2.2 Obchodně politické nástroje 4. MEZINÁRODNÍ SMLOUVY podle obsahu smíšené dohody obchodní dohody sektorové dohody o obchodu textilem, ocelí, zemědělskými výrobky asociační kooperační rámcové dohody o podmínkách obchodu i politické, hospodářské, finanční aj. spolupráci podle charakteru obchodních ustanovení preferenční dohody nepreferenční dohody

2.2 Obchodně politické nástroje Preferenční dohody Dohody o vytvoření celní unie Dohody o vytvoření oblasti volného obchodu oboustranně výhodnější podmínky pro vzájemnou výměnu zboží snadnější přístup na trh partnera – snížená nebo nulová cla na celá nebo kvótou omezená množství možnost upravit oblast investic, veřejných zakázek, soutěže atd. neřešených na mnohostranné úrovni - větší otevřenost vlastního trhu pro zboží partnera

2.2 Obchodně politické nástroje Partneři, s nimiž EU uzavřela preferenční dohody: Andorra, San Marino, Turecko – dohody o celní unii Chorvatsko, Makedonie, Albánie, země ESVO, země středozemní oblasti (Alžírsko, Egypt, Izrael, Jordánsko, Libanon, Maroko, Palestina, Tunisko), Faerské ostrovy, Chile, Mexiko, JAR – dohody o oblasti volného obchodu Partneři, s nimiž EU o uzavření dohod jedná: MERCOSUR (Argentina, Brazílie, Paraguay a Uruguay) země Perského zálivu (Bahrajn, Kuvajt, Oman, Katar, Saúdská Arábie a Spojené arabské emiráty) Sýrie (sjednáno, zatím bez podpisu) Bosna a Hercegovina, Černá Hora, Srbsko

2.2 Obchodně politické nástroje VÝJIMKY: Dohoda o Evropském hospodářském prostoru (Norsko, Island, Lichtenštejnsko) – preferenční režim oblasti volného obchodu rozšířený o aplikaci pravidel vnitřního trhu EU (volný pohyb zboží, služeb, kapitálu a osob) Dohoda o partnerství a spolupráci se skupinou afrických, karibských a tichomořských rozvojových zemí (ACP) jednostranné preference EU nahradí v roce 2008 preference reciproční na základě dohod o hospodářském partnerství se subregiony (EPA)

2.2 Obchodně politické nástroje 5. JEDNOSTRANNÉ PREFERENCE (bezesmluvní) Všeobecný systém preferencí pro rozvojové země / GSP - iniciativa EBA (Everything but Arms) - GSP+ Zvláštní preference pro země Západního Balkánu zapojené do stabilizačního a asociačního procesu (Chorvatsko, Makedonie, Albánie, Černá Hora, Bosna a Hercegovina, Srbsko)

3. Global Europe: Competing in the World Sdělení Komise Radě, Evropskému parlamentu, Hospodářskému a sociálnímu výboru a Výboru pro regiony Obchodní politika ve službách evropské konkurenceschopnosti a ekonomické reformy

3. Global Europe: Competing in the World Proč se reviduje obchodní politika právě nyní? Lisabonská strategie Globální ekonomické změny Rychle se rozvíjející ekonomiky konkurence pro výrobce na unijním trhu strategické trhy pro evropské zboží

3. Global Europe: Competing in the World Příspěvek obchodní politiky k růstu konkurenceschopnosti - otevření unijního trhu  spolehlivý přístup k surovinám včetně energie a dalším vstupům - otevření trhů třetích zemí  zlepšení přístupu na trh a podnikatelského prostředí  odstraňování překážek obchodu, investic a podnikání

3. Global Europe: Competing in the World Konkrétní iniciativy: Uvnitř EU  zajistit soulad vnitřních politik s vnějšími aspekty konkurenceschopnosti  dostat přínosy z otevírání obchodu až k občanům  připravit občany na změnu - programy kohezní politiky nové generace - Evropský globalizační vyrovnávací fond

3. Global Europe: Competing in the World Mimo EU  dodržení závazků EU vůči Rozvojové agendě z Dohá a WTO  stanovení priorit pro obchodní a investiční vztahy jako součásti nové strategie EU vůči ČLR  zahájení 2. fáze strategie EU k vynucování práv k duševnímu vlastnictví  příprava nové generace dohod o volném obchodu  aktualizace a posílení strategie přístupu na trh  návrhy na opatření k otevření trhů veřejných zakázek v třetích zemích  revize účinnosti unijních nástrojů na ochranu obchodu (TDIs)

KONKURENCESCHOPNOST – OTÁZKA SOUČASNOSTI 4. Strategie prosazování obchodně ekonomických zájmů ČR v EU – obchod a konkurenceschopnost KONKURENCESCHOPNOST – OTÁZKA SOUČASNOSTI  EU – volný pohyb zboží – čerpáme výhody jednotného vnitřního trhu  třetí země – nástup dravých ekonomik – konkurence na světovém trhu  konkurenceschopnost lze budovat a ověřovat jen v obchodě  úkol státní správy – vytvářet podmínky pro zvýšení vnější konkurenceschopnosti

4. Strategie prosazování obchodně ekonomických zájmů ČR v EU – obchod a konkurenceschopnost VÝZVY K POSÍLENÍ KONKURENCESCHOPNOSTI V OBCHODĚ Výzva č. 1 – Levný dovoz může pomoci konkurovat cenou při vývozu Výzva č. 2 – Na třetí trhy musí snadněji proniknout více průmyslového zboží Výzva č. 3 – Agrární reforma ve WTO, možná i v samotné EU Výzva č. 4 – Budoucnost patří trhu službami Výzva č. 5 – Zajistit ochranu duševního vlastnictví Výzva č. 6 – Bránit zneužití ochranných nástrojů obchodu pro neefektivní výroby Výzva č. 7 – Akcent na rychle se rozvíjející ekonomiky Výzva č. 8 – Rovnou soutěž i na vnitřním trhu

AKTIVITY K PROSAZENÍ NAŠICH POZIC V BRUSELU 4. Strategie prosazování obchodně ekonomických zájmů ČR v EU – obchod a konkurenceschopnost AKTIVITY K PROSAZENÍ NAŠICH POZIC V BRUSELU  zpracování „národních“ pozic na MPO  trojúhelník Praha-Brusel-Ženeva (+ jiné ZÚ)  prosazování našich pozic v Bruselu - profesionalita – výchova kvalitních odborníků - aliance s názorově blízkými členskými státy  předsednictví ČR v Radě EU (1. 1. – 30. 6. 2009)

PARTNERSTVÍ S PODNIKATELI A VEŘEJNOSTÍ  žádost MPO o stanovisko 4. Strategie prosazování obchodně ekonomických zájmů ČR v EU – obchod a konkurenceschopnost PARTNERSTVÍ S PODNIKATELI A VEŘEJNOSTÍ  žádost MPO o stanovisko  informace o problémech výrobců, vývozců, dovozců, uživatelů i spotřebitelských skupin  náměty, na co by se mělo MPO zaměřit v EU  podněty, jak posílit konkurenceschopnosti našich firem  konzultační místo pro poskytování odborných informací v otázkách SOP  Businesspanel

ZDROJE INFORMACÍ  www.madb.europa.eu Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR  www.mpo.cz - zahraniční obchod Úřední věstník Evropské unie / Official Journal of the EU  www.eur-lex.europa.eu Generální ředitelství Komise / Directorate-General pro obchod, vnější vztahy, daně a celní unii  www.ec.europa.eu/trade  www.ec.europa.eu/comm/external_relations  www.ec.europa.eu/taxation_customs Databáze EU k přístupu na trh  www.madb.europa.eu

DĚKUJEME ZA POZORNOST Judr. Ladislava Votavová Ing. Alena Hnídková