Počítačová grafika a digitální fotografie

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Grafické formáty výukový text.
Advertisements

Počítačová grafika Nám umožňuje:
Gragika - fotografie. •Pojem grafika -jedná se o souborné označení pro ruční kresby a reprodukční techniku •Koláž -ilustrační nebo plakátový způsob kombinace.
Informační a komunikační technologie 5. – 7. ročník
Počítačová grafika.
Základy fotografování kompozice snímku
Specializovaná fotografie
Základní škola, Most, J. A. Komenského 474, p.o Most Základní škola, Most, J. A. Komenského 474, p.o Most Digitální učební materiál vytvořen.
Plakát – kreativa 1 - barva VY_32_INOVACE_Mul4r0103Mgr. Jiří Mlnařík.
MS Malování II. VY_32_INOVACE_58_MS_Malovani_II.
1. Seznámení 2. Objekty a nástroje
Zpracování a využití informací Autorem materiálu je Mgr. Eva Švarcová ZŠ Dobříš, Komenského nám. 35, okres Příbram Inovace školy – Dobříš, EUpenizeskolam.cz.
Vzhled prezentace - šablony
VY_32_INOVACE_E3-13 KRESLÍME RASTROVOU GRAFIKOU I. AUTOR: Mgr. Vladimír Bartoš VYTVOŘENO: ZÁŘÍ 2011 STRUČNÁ ANOTACE: VÝKLAD LÁTKY K TÉMATU KRESBY RASTOVOU.
Grafika Rastrová X Vektorová.
GIMP - úvod. GIMP je aplikace pro vytváření a úpravu rastrové grafiky, zejména fotografií a webové grafiky vznikl v linuxovém prostředí, ale existuje.
GIMP - úvod. GIMP je aplikace pro vytváření a úpravu rastrové grafiky, zejména fotografií a webové grafiky vznikl v linuxovém prostředí, ale existuje.
Počítačová grafika Nagla Al Samsamová 4.B.
Počítačová grafika (základy práce ve vektorovém kreslicím programu)
Miloslav Mazanec © 2013 Počítačová grafika.
Základní pojmy počítačové grafiky
Grafika a digitální fotografie
Úvod do používání digitálního fotoaparátu
TEXTOVÝ EDITOR.
Počítačová grafika – rastrová grafika
Počítačová grafika 18. Marcel Svrčina.
SIPVZ – úvodní modul P Počítačová grafika a prezentace metodické poznámky (4 h)
Počítačová grafika.
Grafika a digitální fotografie Volitelný modul úrovně P díl č. 3.
Kreslíme rastrovou grafikou I. v programu MALOVÁNÍ
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_060 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Ing. Roman Bartoš Předmět Informatika.
POZNÁMKY PRO VÝUKU Předmět:GRAFIKA A DIGITÁLNÍ FOTOGRAFIE Téma:ÚVOD DO BITMAPOVÉ A VEKTOROVÉ GRAFIKY Školení v rámci SIPVZ:UČITELÉ Mezipředmětové vztahy:
Úprava digitálních fotografií Terezie Svobodová. => cesta mezi fotoaparátem a tiskem…
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka 454 Projekt SIPVZ 2005.
Úvod do počítačové grafiky
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Tematická oblast: Informační a komunikační technologie Číslo materiálu: E Název: Počítačová grafika - teorie Autor:
Lotus NotesJiří Beran Počítačová grafika. Lotus NotesJiří Beran Základní dělení počítačové grafiky: 1) Vektorová grafika – obrázek bereme jako množinu.
Počítačová grafika.
GRAFIKA.
Základy počítačové grafiky
Grafika a digitální fotografie Volitelný modul úrovně P díl č. 1.
Malování.
Počítačová grafika a prezentace
Rastrová grafika Výpočetní technika.
Tomáš Veselý, Lukáš Ratkovský, Luboš Rauer.
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ Inovace ve vzdělávání na naší škole Název: Základní pojmy počítačové grafiky Autor: Mgr.
Počítačová grafika.
Téma: Úvod do Corelu Photo Paint -11. díl
Barevná hloubka: Ukázky obrázků ještě jednou:
Základní škola a mateřská škola Bzenec Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity: III/2: využívání ICT – inovace Vypracoval/a:
Digitální fotografie 1.část ZS 2009 Pojem digitální fotografie Barevné modely Formáty digitálního obrazu Typy digitálních fotoaparátů Základní úpravy digitální.
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK Tematický celek: Informatika Název a číslo učebního materiálu VY _32_INOVACE_04_19.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
POČÍTAČOVÁ GRAFIKA PROGRAMY A NÁSTROJE PRO PRÁCI S RASTROVOU GRAFIKOU 3 ING. BOHUSLAVA VITEKEROVÁ IKT MS Office
Rastrová grafika E4.
WORD Vkládání obrázků. Pokud potřebujete doplnit své dokumenty o obrázky, není to pro Word žádný problém. Tyto obrázky můžete libovolně vkládat do dokumentu.
Základy VY_30_INOVACE_GR_781. CO JE TO GIMP ? Název vychází ze zkratky GNU Image Manipulation Program, což česky znamená GNU program pro úpravu obrázků.
Vytvoření dokumentu bylo financováno ze zdrojů Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu ČR. Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.32/ Počítačová.
Počítačová grafika Maturitní otázka č. 19 Martin Ťažký.
VYTVÁŘENÍ e-LEARNINGOVÝCH MATERIÁLŮ Přednáší Mgr. Jaromír Kozel
EXCEL – tisk a tvorba grafů Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Ditta Kukaňová.
Fotografování (3). Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené,
Nastavení fotoaparátu (4). Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně.
IrfanView (5). Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené,
Prezentace Powerpoint 1 Prezentace vznikla v rámci projektu Škola 21. století, reg. číslo: CZ.1.07/1.3.06/ , který realizuje ZŠ a MŠ Lomnice nad.
Počítačová grafika Rastrová a vektorová grafika Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Růžena Hynková. Dostupné z Metodického.
Rastrová grafika Základní termíny – Formáty rastrové grafiky.
Grafické programy - opakování
Převod objektů mezi formáty
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Základní pojmy fotografa
Transkript prezentace:

Počítačová grafika a digitální fotografie lektor: RNDr. Pavel Vlach, Ph.D.

Rastrový obrázek - fotografie nebo malba rastry - fotografie nebo namalované obrázky (foto nebo malba) skládají se z jednotlivých bodů (bodů je hodně, jsou velmi malé, mohou mít různé barvy) malba se maluje, tj. nástroje pro vytvoření jsou štětec, tužka, sprej, guma atd. fotografie = „malba“, ale vytvořená fotoaparátem

Vektorový obrázek - kresba Kresba se skládá z jednotlivých (geom.) objektů, tj. nástroje pro její vytvoření jsou obdélník, elipsa, úsečka, křivka atd. Tyto základní objekty můžeme různě tvarovat a deformovat, výsledný obrázek je však vždy jejich „skládačka“. Vektorové objekty nejsou tvořeny jednotlivými body, ale křivkami. Můžeme je libovolně zvětšovat a zmenšovat.

Rozlišení - DPI DPI - (Dot per Inch = bodů na palec). Jeden palec = cca 2,54 cm. (Takže obrázek široký 2,5 cm a se 100 body na šířku by měl rozlišení 100 dpi.) Rozlišení „přiměřené“! Potřebné rozlišení závisí na účelu obrázku, resp. na jeho využití.

Rozlišení obrazovky a tiskárny Obrazovka (monitor) má hrubší rastr, obsahuje méně bodů než obrázek vytisknutý na tiskárně. U monitorů se jejich rozlišení udává v počtu bodů, které jsou na obrazovce. 17´´ - 1 024 x 768 bodů – 1280×1024 klikneme pravým tlačítkem na obrazovku, v nabídce zvolíme Vlastnosti – Nastavení a vidíme rozlišení obrazovky Běžná tiskárna - 600 dpi Jeden barevný bod je tvořen několika fyzickými body základních barev.

Základní pravidla Obrázek můžeme tisknout poloviční, než ho vidíme na obrazovce. Pro úpravy, koláže, ukládání obrázků a tisk na běžných tiskárnách je ideální počet bodů cca 1 024 x 768. Pokud chceme obrázek zvětšovat nebo z něho část vyříznout, musí být bodů samozřejmě více. Počet bodů určuje velikost, v jaké můžeme obrázek při určité kvalitě (rozlišení) vytisknout. Na různých počítačích bude stejný obrázek zobrazen různě veliký.

Barevná hloubka

Barevná hloubka

Formáty bitmapových obrázků BMP = bitová mapa (věrnost obrázku, ale velký soubor) JPG (JPEG) - komprimovaný, tj. zhuštěný formát (komprese JPEG probíhá velmi účinně, ale ztrátově). Při ukládání volíme kvalitu uložení. Čím vyšší kvalita, tím větší soubor! GIF - komprimovaný, ale bezeztrátově. GIF lze použít jen u obrázků v barevné hloubce 256 (a méně) barev nebo 256 stupňů šedi. Formát JPEG použijeme na fotografie, které potřebují barevnou hloubku 16,7 mil. barev a u kterých ztrátovost komprese zanikne Formát GIF použijeme na grafické prvky (např. tlačítka www stránek). Ty mívají velké plochy jedné barvy a stačí pro ně většinou 256 barev. Formát GIF zajistí minimální velikost souboru a přitom bezchybně zachová jeho vzhled.

Jak získat bitmapový obrázek? namalovat v bitmapovém editoru (obtížné) stáhnout z internetu nascanovat vyfotit digitálním fotoaparátem

ručně malovaný obrázek

Bitmapové editory Jasc Paint Shop Pro 4 - 6 Corel Paint Shop Pro 9 – XI Adobe PhotoShop GIMP MACROMEDIA Freehand Malování  Microsoft Imaging (pro nascenované fotografie) většina bitmapových editorů obsahuje i vektorové prvky (např. text, základní tvary)

program malování nástroj nepravidelný výběr nástroj obdélníkový výběr nástroj tužka nástroj guma nástroj štětec nástroj výplň nástroj fixírka nástroj kapátko vybraná barvy popředí a pozadí nástroj lupa vektorové nástroje čára a tvary paleta

Úkol namalujte obrázek v programu malování s použitím všech nástrojů uložte obrázek pod jménem Mujobr.bmp do složky TEMP/ŠKOLENÍ/Počítačová grafika/vasejmeno uložíte příkazem Uložit jako a vyhledáte uvedenou cestu 10 minut

nástroj posun nástroj výběr nástroj posun nástroj výběr text nástroj výběr výplň kapátko kapátko klonovací štětec klonovací štětec klonovací štětec výplň kapátko výplň nástroj posun text text

základní nástroje bitmapových editorů šipka (Arrow) – základní nástroj, někdy funguje jako posun, někdy umožňuje zvětšování nebo zmenšování výběru výběr (Selection) – vybírá část bitmapy geometrický tvar (základní obdélník) od ruky (Free Hand - v podobě lasa) magická hůlka (Magic Wand - vybírá úsek bitmapy s podobnou barvou) vyber vše – CTRL-A, zruš výběr – CTRL-D kapátko (Dropper) – nabírá barvu z obrázku (pravým tlačítkem do pozadí,levým do popředí) štětec (Paint Brush) – maluje stopu podle nastavení, někdy pokročilé funkce analogické skutečnému malování)

základní nástroje bitmapových editorů klonovací štetec (Clone Brush) – umožňuje kopírování části obrázku na jiné místo fixírka (AirBrush) – podobné štětci, někdy chybí výplň (Fill) – vyplňuje ohraničenou plochu barvou, vzorkem, barevným přechodem… obrázková tuba (Picture Tube) – kliknutím LT umístíte na plochu různé předpřipravené motivy reliéfní štětec, retuš (Retouch) – umožńuje lokální změny a opravy obrázku – rozmazání barev, ztmavení, zaostřední apod… vektorové prvky – text, pero, a základní tvary (obdélník, kruh..)

Úkol namalujte obrázek v programu Paint Shop Pro 6 s použitím všech nástrojů vyzkoušejte všechny nástroje uložte do stejné složky pod jménem Moje bitmapa 10 minut

Prohlížení a správa obrázků

1. obrázky ve složce si můžeme nechat zobrazit pomocí volby Miniatury

2. použijeme specializovaný program na prohlížení obrázků - IrfanView

2. použijeme specializovaný program na prohlížení obrázků - XnView

Úkol Prohlídněte si složku TEMP/Počítačová grafika/Vzory/Základy: s použitím volby Tento počítač (se zobrazením miniatur) pomocí programu IrfanView pomocí programu XnView 10 minut

Základní úpravy obrázků

Otočení obrázku - využijeme při otáčení na výšku komponovaných snímků.

Zrcadlení obrázku - je jeho převrácení vodorovně, případně otočení o 180 stupňů

Oříznutí obrázku do výběru – šipkou vybereme výběr a ořízneme dle obrázku (nebo ikona nůžek)

Oříznutí obrázku do výběru – šipkou vybereme výběr a ořízneme dle obrázku (nebo ikona nůžek)

Jas, Kontras, Gama, Barvy - zvýšení jasu zesvětlí obrázek, pozor ale na zcela bílá tzv. vypálená místa, hlavně u oblohy. Podobně při ubrání jasu pozor na plné černé plochy – volba Obrázek – Parametry – Upravit Jas kontrast

Jas, Kontras, Gama, Barvy - zvýšení jasu zesvětlí obrázek, pozor ale na zcela bílá tzv. vypálená místa, hlavně u oblohy. Podobně při ubrání jasu pozor na plné černé plochy volba Obrázek – Upravit barvy (Shift-G)

Zmenšení – změna rozlišení

Zmenšení – změna rozlišení

Změna barevné hloubky – volba Obrázek

Změna barevné hloubky

zaostření obrázku

rozostření obrázku - filtry

Úkol upravte obrázky ve složce Základy výše popsanými způsoby uložte upravené obrázky do vaší složky (volba Uložit jako-vstoupíte do vaší složky a uložíte) 20 minut

dávková konverze umožňuje měnit a přejmenovávat velké množství obrázků najednou změny jsou pro všechny obrázky stejné přejmenování je většinou možné ve tvaru JménoIndex (např. dovolená1, dovolená2…dovolenáX)

dávková konverze v XnView v záložce nástroje vyberem volbu Dávková konverze lze použít kláesovou zkratku CTRL+U

přidání obrázků ke zpracování nastavení pokročilých nastavení (okno pod tímto rámečkem) spustí dávkovou konverzi nastavení výstupní složky

dávková konverze v IrfanView vybereme miniatury obrázků, které chceme dávkově zpracovat v IrfanThumbnails v liště Soubor zvolíme volbu Spustit dávkové úpravy nebo zmáčkneme B

seznam souborů a možnosti jejich přidání/odebrání volba konverze/přejmenování nastavení pokročilých nastavení (další okno) nastavení výstupní složky

zrcadlení, barevné korekce oříznutí změna velikosti zrcadlení, barevné korekce rozlišení

dávkové přejmenování v Dávkové konverzi IrfanView nastavíme jméno (můžeme použít HOTKEYS) můžeme nastavit indexování

úkol stáhněte 5 velkých libovolných fotografií z internetu upravte je v XnView neo IrfanView tak, aby všechny měly rozměr 640×480 (oříznutím a změnou velikosti) a 300DPI do třech nových složek proveďte 3× dávkovou konverzi po každé novými parametry (např. změnit velikost, přidat text, zasostřit………)

Digitální fotografie Jak fotografovat s digitálním fotoaparátem, jak fotografie přenést do počítače či na papír

kvalitní fotografie vyžaduje znalosti, cit, praxi Základní znalosti najdete zde Cit je někomu vlastní více, jinému méně, dá se rozvíjet. Praxe je zcela nutná. Uvědomte si, že největším nákladem je u digitálního fotoaparátu jeho pořízení. fotografujte hodně a často, nespokojte se nikdy s jedním záběrem, třeba ten druhý nebo třetí bude ještě lepší.

Clona a čas dvě základní hodnoty, které rozhodujícím způsobem ovlivňují náš snímek Takzvaná uzávěrka na okamžik odkryje snímač, který zaznamená scénu před objektivem. Tomuto záznamu se říká expozice snímku. Přístroj pak sejmutý obraz uloží ve formě počítačového souboru na paměťovou kartu.

Čas je doba, na kterou závěrka odkryje snímací prvek Tato doba musí být tak dlouhá, aby na snímač dopadlo přiměřené množství světla, ale tak krátká, aby snímek nebyl rozmazaný Čím je delší čas, tím více světla může při expozici dopadnout na snímač ve fotoaparátu a naopak běžný rozumný čas je 1/100 vteřiny až 1/60 vteřiny většina lidí udrží v ruce bez rozmazání čas 1/60 vteřiny, profesionálové i 1/30 nad 1/10 vteřiny téměř nikdo nerozmazaný obrázek z ruky nevyfotí - je třeba použít stativ sportovní záběry a např. zvířata v pohybu potřebují čas kratší než 1/250 vteřiny

Clona [f] udává množství světla, které objektiv propustí na snímač Clona - zúžení otvoru objektivu slouží k regulaci množství světla, které dopadá na snímač clona f2.8 znamená malé zaclonění a velký otvor, clona f16 pak naopak velké zaclonění čím větší clona, tím více uzavřený objektiv a tím méně světla propouští

Clona a čas společně určují množství světla při expozici Stejnou expozici dosáhneme různými kombinacemi času a clony čím delší čas, tím větší clona stejné množství světla dopadne na snímač při těchto kombinacích clony a času: čas 1/30 sek., clona f16 čas 1/60 sek., clona f11 čas 1/125 sek., clona f8 čas 1/250 sek., clona f5.6

s větší clonou roste hloubka ostrosti Malá hloubka ostrosti znamená, že popředí je ostré,ale předměty za ním jsou více či méně rozmazané. pokud použijeme clonu f2, bude pouze jeden objekt ostrý, vše okolo bude mírně rozmazané.

s větší clonou roste hloubka ostrosti Velká hloubka ostrosti naopak znamená, že popředí i pozadí je ostré, zřetelné, celý snímek je rovnoměrně ostrý. Při cloně f16 je celý snímek ostrý.

makrofotografie - hloubka ostrosti až extrémně malá Pokud je předmět příliš blízko k objektivu, odráží méně světla a přístroj musí použít menší clonu, nebo hodně dlouhý čas Při makrofotografii je proto někdy obtížné udržet celý focený objekt ostrý

Motivové programy AUTO, KRAJINA, PORTRÉT, SPORT, NOC, MAKRO

Režim AUTO Fotoaparát nastaví vše sám na střední hodnoty Univerzální režim, který využijeme, pokud se focením nechceme více zabývat.

Režim PORTRÉT Fotoaparát nastaví hodně otevřenou clonu (napø. f2.8) a krátký čas menší hloubka ostrosti mírně rozmazané pozadí postava na snímku je od pozadí opticky oddělena

Režim KRAJINA Fotoaparát nastaví co největší clonu (např. f11) s přihlédnutím k nejdelšímu za aktuálních světelných podmínek použitelnému času (např. 1/60) Výsledkem je vysoká hloubka ostrosti kompletně ostrý snímek, od popředí až po pozadí.

Režim SPORT Fotoaparát nastaví co nejkratší čas (např. 1/250 s) s přihlédnutím k cloně využitelné za aktuálních světelných podmínek (např. f4) zmrazení pohybu většinou poměrně nízká hloubka ostrosti snímku

Režim NOC Fotoaparát nastaví co nejdelší čas (např. 1/30 s) aby se alespoň trochu vykreslilo pozadí a vždy zapne blesk pro osvětlení popředí citlivost na pohyb přístroje a např. rozmazaná světla pohybujících se vozidel ostře je vykresleno jen popředí v dosahu blesku, tj. do cca 5 metrů od přístroje.

úkol vytvořte různých 10 fotografií 3 fotografie osob 2 fotografie krajiny 3 fotografie stromů, rostlin 2 makrofotografie

Jak naložit s daty na kartě fotoaparátu?

1. kartu vložit do tiskárny a vytisknout řada tiskáren má přímo čtečku karet a umožňuje tisknout fotografie bez připojení k počítači

2. stáhnout data s fotoaparátu pomocí USB pomocí připojeného kabelu USB (nebo IEE1934-FiREWIRE) s nainstalovanými ovladači stáhneme data do počítače nevýhoda – nutnost instalace ovladačů fotoaparátu

3. stáhnout data pomocí čtečky karet kartu z fotoaparátu vyjmeme a vložíme do čtečky karet čtečky běžné v noteboocích a některých stolních počítačích lze zakoupit interní i externí čtečku karet připojíme přes USB a počkáme až OS rozpozná čtečku – ve složce Tento počítač se tváří jako nový (nebo několik nových) disk

úkol přeneste vytvořené fotografie pomocí čteček v učebně do vašeho počítače

Skenování (Scanování) digitalizace „analogových“ papírových předloh

SKENER (SCANER) Rozlišení skeneru - udává se maximální fyzické rozlišení (např. 600 x 1 200 dpi); dále maximální rozlišení (dosažené tzv. interpolací, tj. dopočítáním bodů, které skener neumí nasnímat, ale zkusí je odhadnout, dopočítat z okolních bodů) Pro kvalitní tisk stačí bohatě mít fotografie v rozlišení 300 dpi. Barevná hloubka a denzita - většina běžných skenerů „dodá“ snímek v barevném prostoru RGB

Skenujeme zásadně v bitmapovém editoru k každém bitmapovém editoru je k dispozici volba Import v této volbě je možnost Twain – Acquire (nebo Scan) po zvolení vstupního zařízení se objeví dialogové okno – Nastavení skenování většinou (při kvalitní předloze) se vyplatí nechat standardní nastavení můžete vždy měnit rozlišení, počet barev, jas a kontrast a další pokročilá volitelná nastavení (filtry), např. zaostření, histogram, gama atd… dobré je využít redukci Moaré (zkreslení u ofsetových nebo lesklých zdrojů)

úkol naskenujte 5 fotografií nebo obrázků z předložených zdrojů uložte do Vaší složky, do podsložky scan

Rozbalovací nabídky bitmapového editoru

nabídka Edit CUT – vystřihnout COPY – kopírovat PASTE CLEAR - smazat As New Image (CTRL+V) – vloží do nového souboru As New Layer (CTRL+L) – vloží do nové vrstvy As New Selection (CRTL+E) – vloží do stávající vrstvy jako nový výběr CLEAR - smazat

nabídka IMAGE Flip – vertikální zrcadlení Mirror – horizontální zrcadlení Rotate – volná rotace Add borders – přidá rámeček dle barvy pozadí Crop – oříznutí Canvas Size – zvětšení plochy pod obrázkem Resize – změna velikosti a rozlišení Deformations – různé deformační efekty Effects – různé grafické a kreativní efekty Blur – zjemnění Edge –zvýraznění hran Noise – přidání/redukce šumu Sharpen – zaostření Other – další efekty

nabídka COLOR Adjust – nastavení Jas, Kontrast, Gama, Saturace, Hue, Stíny, Střední, Tóny, Světlé plochy, Histogram Colorize – dobarvení monochromatického obrázku Gray Scale – převedení do šedé škály Negative Image – negativ Posterize – „plakátizace“ Solarize – „přesvícení“ Decrease/Increase Color Depth - redukce/zvýšení počtu barev

nabídka LAYER New Raster Layer – nová vrstva (automaticky se vytvoří při vložení nčeho pomocí CTRL+L) New Vector Layer – vektorová vrstva pro písmo a velktorové objekty (vytvoří se automaticky po kliknutí na nějaký vektorový nástroj) Duplicate – duplikace vrstvy Arrange – Uspořádání vrstev View – viditelnost vrstvev Merge – spojování vrstev

úkol vyzkoušejte rozbalovací nabídky programu Paint Shop pro 6 prací se soubory e složky Základy

kombinování několika obrázků pomocí vrstev Koláže kombinování několika obrázků pomocí vrstev

úkol sledujte vytvoření jednoduché koláže lektorem vytvořte koláže podle manuálu vytvořte koláž dle pokynů lektora (Plakát Afrika)