Specializovaná fotografie

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Počítačová grafika Nám umožňuje:
Advertisements

Informační a komunikační technologie 5. – 7. ročník
Rastrové obrázky – teorie Test
Počítačová grafika.
Základy fotografování kompozice snímku
Počítačová grafika a digitální fotografie
Základní škola, Most, J. A. Komenského 474, p.o Most Základní škola, Most, J. A. Komenského 474, p.o Most Digitální učební materiál vytvořen.
Základy focení – Zlatý řez a formáty souborů ve fotografii
MS Malování II. VY_32_INOVACE_58_MS_Malovani_II.
1. Seznámení 2. Objekty a nástroje
JAK POŘÍDIT KVALITNÍ SNÍMKY PRO PROJEKTY V POZEMNÍ FOTOGRAMMETRII METODICKÝ NÁVOD
Ostříš 2010 Nastavení foťáku a jeho ovládání. Foťáky fotomobily - nejde nastavit skoro nic kompakty namiř a foť pokročilejší kompakty (ultrazoom, skoro.
Základy digitální fotografie
Zpracování a využití informací Autorem materiálu je Mgr. Eva Švarcová ZŠ Dobříš, Komenského nám. 35, okres Příbram Inovace školy – Dobříš, EUpenizeskolam.cz.
Vzhled prezentace - šablony
Grafika Rastrová X Vektorová.
GIMP - úvod. GIMP je aplikace pro vytváření a úpravu rastrové grafiky, zejména fotografií a webové grafiky vznikl v linuxovém prostředí, ale existuje.
GIMP - úvod. GIMP je aplikace pro vytváření a úpravu rastrové grafiky, zejména fotografií a webové grafiky vznikl v linuxovém prostředí, ale existuje.
MONITOR.
Reguluje množství světla, které prochází objektivem fotoaparátu Značí se f Skládá se z řady čísel: f1 f 1,4 f2 f2,8 f4 f5,ž f8 f11 f16 f22 f32 f64.
Tato prezentace byla vytvořena
Fotografie je ve skutečnosti zachycení světla Světla musí být pro správnou fotografii správné množství Úskalí: ▫ světelné podmínky během dne mění ▫ je.
MT. Světlo a expozice  Množství světla dopadající na objekt Denní doba Počasí Černá/bílá Barvy Jas.
Referát č. 18 Počítačová grafika, prezentace (základní pojmy a principy z oblasti počítačové grafiky, grafické a multimediální formáty, jejich vlastnosti.
Miloslav Mazanec © 2013 Počítačová grafika.
VY_32_INOVACE_FOTF11260ŠVA Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1,5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
Grafika a digitální fotografie
Úvod do používání digitálního fotoaparátu
Mgr. Ivana Pechová Mimimum fotografa Mgr. Ivana Pechová
TEXTOVÝ EDITOR.
Počítačová grafika – rastrová grafika
Počítačová grafika 18. Marcel Svrčina.
Počítačová grafika.
Grafika a digitální fotografie Volitelný modul úrovně P díl č. 3.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_060 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Ing. Roman Bartoš Předmět Informatika.
POZNÁMKY PRO VÝUKU Předmět:GRAFIKA A DIGITÁLNÍ FOTOGRAFIE Téma:ÚVOD DO BITMAPOVÉ A VEKTOROVÉ GRAFIKY Školení v rámci SIPVZ:UČITELÉ Mezipředmětové vztahy:
Výukový modul projektu: Nové formy výuky ve školách kraje Vysočina Projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Úvod do počítačové grafiky
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Tematická oblast: Informační a komunikační technologie Číslo materiálu: E Název: Počítačová grafika - teorie Autor:
VY_32_INOVACE_7B1 Grafika 1 Rozdělení grafiky.
Počítačová grafika.
GRAFIKA.
Grafika a digitální fotografie Volitelný modul úrovně P díl č. 1.
Základní pojmy, základy teorie a praxe
Počítačová grafika a prezentace
Tomáš Veselý, Lukáš Ratkovský, Luboš Rauer.
Počítačová grafika.
Téma: Úvod do Corelu Photo Paint -11. díl
Barevná hloubka: Ukázky obrázků ještě jednou:
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Rastrová grafika E4.
WORD Vkládání obrázků. Pokud potřebujete doplnit své dokumenty o obrázky, není to pro Word žádný problém. Tyto obrázky můžete libovolně vkládat do dokumentu.
Vytvoření dokumentu bylo financováno ze zdrojů Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu ČR. Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.32/ Rastrová.
Základy VY_30_INOVACE_GR_781. CO JE TO GIMP ? Název vychází ze zkratky GNU Image Manipulation Program, což česky znamená GNU program pro úpravu obrázků.
Vytvoření dokumentu bylo financováno ze zdrojů Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu ČR. Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.32/ Počítačová.
Počítačová grafika Maturitní otázka č. 19 Martin Ťažký.
Fotografování (3). Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené,
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Základní pojmy fotografa Číslo DUM: III/2/VT/2/3/44 Vzdělávací předmět: Pracovní výchova, Informatika.
Nastavení fotoaparátu (4). Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně.
Grafické formáty Mgr. Petra Toboříková. Barevná hloubka barevné odstíny jsou dány kombinací barev barevná hloubka = určuje kolik bitů je potřeba k popisu.
IrfanView (5). Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené,
Prezentace Powerpoint 1 Prezentace vznikla v rámci projektu Škola 21. století, reg. číslo: CZ.1.07/1.3.06/ , který realizuje ZŠ a MŠ Lomnice nad.
PIXLR − ONLINE GRAFICKÝ EDITOR (1) ANEB NEJLEPŠÍ VĚCI JSOU ZADARMO Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jaroslav Zavadil. Dostupné.
NÁZEV ŠKOLY:Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA:III/2 TÉMATICKÁ OBLAST:Informační a komunikační technologie.
Počítačová grafika Rastrová a vektorová grafika Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Růžena Hynková. Dostupné z Metodického.
Rastrová grafika Základní termíny – Formáty rastrové grafiky.
Grafické programy - opakování
Základní nástroje v Adobe Photoshopu
Převod objektů mezi formáty
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Základní pojmy fotografa
Transkript prezentace:

Specializovaná fotografie Aplikace výpočetní techniky Mgr. Milan Randák

FOTOAPARÁT

Fotoaparát Princip fotoaparátu – dírková komora (Camera Obscura) Fotografie = „psaní světlem“ Světlo prochází touto cestou... Objekt Objektiv Clona Závěrka Hledáček/LCD displej Film/digitální čip

Clona reguluje množství světla procházející objektivem – určuje jas obrazu objektu na filmu/čipu velikost otvoru clony určují clonová čísla změna o jedno clonové číslo znamená dvojnásobnou změnu plochy otvoru clony a tedy množství propuštěného světla f2.8, f4, f5.6, f8, f11, f16, f22

Závěrka zařízení, které umožňuje osvítit film/čip přesně definovaným časovým intervalem změna z intervalu na interval odpovídá dvojnásobné změně osvitové doby 1/8 s, 1/15 s, 1/30 s, 1/60 s, 1/125 s, 1/500 s, 1/1000 s, 1/2000 s časy se na stupnici uvádějí bez zlomku (8, 15, 30, 60, 125 – vteřiny je pak značeny 1', 2'‚ atd.)

Clona a čas společně určují množství světla při expozici Stejnou expozici dosáhneme různými kombinacemi času a clony čím delší čas, tím větší clona

stejné množství světla dopadne na snímač při těchto kombinacích clony a času: čas 1/30 sek., clona f16 čas 1/60 sek., clona f11 čas 1/125 sek., clona f8 čas 1/250 sek., clona f5.6

Hloubka ostrosti Lze zaostřit pouze na určitou vzdálenost - ostré jsou pouze objekty přesně v této vzdálenosti. ALE! Oko je nedokonalé a má omezenou rozlišovací schopnost, proto vnímá předměty jako ostré v určitém rozsahu za/před zaostřenou vzdáleností. Tuto oblast nazýváme hloubkou ostrosti. Oblast hloubky ostrosti za rovinou zaostření je dvakrát větší než před ní.

Hloubka ostrosti Hloubku ostrosti ovlivňují tři základní parametry: Velikost nastavené clony Ohnisko použitého objektivu Zaostřená vzdálenost

Hloubka ostrosti Velikost nastavené clony Čím vyšší clonové číslo (f), tím větší hloubka ostrosti.

Hloubka ostrosti Ohnisko použitého objektivu Čím menší ohnisková vzdálenost, tím větší hloubka ostrosti.

Hloubka ostrosti Zaostřená vzdálenost Čím na větší vzdálenost je zaostřeno, tím je hloubka ostrosti větší.

Hloubka ostrosti v praxi I 18 mm : f 8,0 : 1/200 s : ISO 250 105 mm : f 5,6 : 1/250 s : ISO 200

Hloubka ostrosti v praxi II 35 mm : f 2,8 : 1/500 s : ISO 250 35 mm : f 8,0 : 1/60 s : ISO 200

Expozice Expozice = vznik snímku, záznam na film/čip Při vzniku fotografického obrazu hraje roli množství světla, které dopadne na film/čip. Regulujeme: intenzitu světla (nastavením clony) dobu působení světla (nastavením času závěrky) citlivost filmu/čipu – ISO (citlivost filmu/čipu) Správná expozice = různé kombinace časů, clon.

Expoziční režimy iAUTO P, A, S, M Scénické režimy, umělecké filtry

Expoziční režimy Automatický režim – iAUTO Dobré výsledky za standardních světelných podmínek Střídavě oblačné výsledky za složitých světelných podmínek Možnosti nastavení v režimu iAUTO Sytost barev Teplota barev (vyvážení bílé) Jas (zesvětlení/ztmavení snímku) Rozostření pozadí Zachycení pohybu

Expoziční režimy Režimy P, A, S, M P – fotoaparát automaticky nastaví čas a clonu podle jasu scény A – priorita clony: nastavíme clonu a fotoaparát podle ní nastaví adekvátní čas S – priorita času závěrky: nastavíme čas a fotoaparát podle něho nastaví adekvátní clonu M – manuální expozice: čas i clonu nastavujeme sami

Expoziční program A: priorita clony Zvolíme si clonu podle požadované hloubky ostrosti. Příklad: Fotíme portrét a chceme vizuálně oddělit tvář od rušivého pozadí snímku. Proto zvolíme nízké clonové číslo (např. f 2.8). ISO nastavíme při dostatku světla např. na hodnotu 200. Fotoaparát si spočítá, jaký musí být čas závěrky, aby byla fotka „správně“ exponovaná („správně“ = ani tmavá, ani světlá; někde uprostřed).

Expoziční program A: priorita clony V případě nedostatku světla volíme nejnižší clonová čísla, aby čas potřebný ke správné expozici nebyl příliš dlouhý (např. 1/5 s – fotka se lehce rozmaže), můžeme také zvýšit hodnotu ISO. Korekce expozice! Pokud není expozice podle našich představ, můžeme ji rychle posunout – ztmavit (-) či zesvětlit (+). Podrobněji viz dále.

Expoziční program A: priorita clony Možnosti nastavení v režimu A (menu rychlé ovládání) Obrazový režim Vyvážení bílé (White Balance, WB) Samostatný snímek/sériové snímání/ samospoušť IS – stabilizátor obrazu (proti třesu ruky/rozmazání) Poměr stran obrázku (4:3, 3:2, 16:9, 1:1)

Expoziční program A: priorita clony Kvalita obrázku – fotit vždy na JPG Fine Large! (případně RAW) Redukce červených očí Korekce expozice Způsob měření expozice Ostření (S-AF, C-AF, MF, S-AF+MF) Face detection ISO (běžně používat do ISO 800, vyšší hodnoty jen pokud je to opravdu nutné)

Korekce expozice (režimy A, S, P) Pokud není expozice podle našich představ, můžeme ji rychle posunout: ztmavit (-) či zesvětlit (+). Posouváme o +- 3 EV (světelné jednotky). Klasické příklady: fotíme sníh (obecně bílé předměty, plochy) – nutno přidat světlo fotíme večer na koncertě (obecně tmavé předměty, plochy) – nutno ubrat světlo ALE můžeme použít i v jiných situacích (umělecký záměr: high-key, low-key)

Motivové programy AUTO KRAJINA PORTRÉT SPORT NOC MAKRO

Režim AUTO Fotoaparát nastaví vše sám na střední hodnoty Univerzální režim, který využijeme, pokud se focením nechceme více zabývat.

Režim PORTRÉT Fotoaparát nastaví hodně otevřenou clonu (např. f2.8) a krátký čas menší hloubka ostrosti mírně rozmazané pozadí postava na snímku je od pozadí opticky oddělena

Režim KRAJINA Fotoaparát nastaví co největší clonu (např. f11) s přihlédnutím k nejdelšímu za aktuálních světelných podmínek použitelnému času (např. 1/60) Výsledkem je vysoká hloubka ostrosti kompletně ostrý snímek, od popředí až po pozadí.

Režim SPORT Fotoaparát nastaví co nejkratší čas (např. 1/250 s) s přihlédnutím k cloně využitelné za aktuálních světelných podmínek (např. f4) zmrazení pohybu většinou poměrně nízká hloubka ostrosti snímku

Režim NOC Fotoaparát nastaví co nejdelší čas (např. 1/30 s) aby se alespoň trochu vykreslilo pozadí a vždy zapne blesk pro osvětlení popředí citlivost na pohyb přístroje a např. rozmazaná světla pohybujících se vozidel ostře je vykresleno jen popředí v dosahu blesku, tj. do cca 5 metrů od přístroje.

Makrofotografie - hloubka ostrosti extrémně malá Pokud je předmět příliš blízko k objektivu, odráží méně světla a přístroj musí použít menší clonu, nebo hodně dlouhý čas Při makrofotografii je proto někdy obtížné udržet celý focený objekt ostrý

Focení s menší clonou – nízká hloubka ostrosti Malá hloubka ostrosti znamená, že popředí je ostré,ale předměty za ním jsou více či méně rozmazané. pokud použijeme clonu f2, bude pouze jeden objekt ostrý, vše okolo bude mírně rozmazané.

Focení s větší clonou - roste hloubka ostrosti Velká hloubka ostrosti naopak znamená, že popředí i pozadí je ostré, zřetelné, celý snímek je rovnoměrně ostrý. Při cloně f16 je celý snímek ostrý.

High-key…………low-key

Ovládací prvky

Ovládací prvky Přístup do rychlého menu / OK Korekce expozice Volba ostřícího bodu Nastavení blesku Snímek/ sekvence/ samospoušť Prohlížení snímků Přístup do menu Co se zobrazí na displeji (kolik informací – při focení i prohlížení) Vyhození snímku do koše Oddálení a přiblížení (při prohlížení) Spuštění a ukončení nahrávání videa

Rastrový obrázek - fotografie nebo malba rastry - fotografie nebo namalované obrázky (foto nebo malba) skládají se z jednotlivých bodů (bodů je hodně, jsou velmi malé, mohou mít různé barvy) malba se maluje, tj. nástroje pro vytvoření jsou štětec, tužka, sprej, guma atd. fotografie = „malba“, ale vytvořená fotoaparátem

Vektorový obrázek - kresba Kresba se skládá z jednotlivých (geom.) objektů, tj. nástroje pro její vytvoření jsou obdélník, elipsa, úsečka, křivka atd. Tyto základní objekty můžeme různě tvarovat a deformovat, výsledný obrázek je však vždy jejich „skládačka“. Vektorové objekty nejsou tvořeny jednotlivými body, ale křivkami. Můžeme je libovolně zvětšovat a zmenšovat.

Rozlišení - DPI DPI - (Dot per Inch = bodů na palec). Jeden palec = cca 2,54 cm. (Takže obrázek široký 2,5 cm a se 100 body na šířku by měl rozlišení 100 dpi.) Rozlišení „přiměřené“! Potřebné rozlišení závisí na účelu obrázku, resp. na jeho využití.

Rozlišení obrazovky a tiskárny Obrazovka (monitor) má hrubší rastr, obsahuje méně bodů než obrázek vytisknutý na tiskárně. U monitorů se jejich rozlišení udává v počtu bodů, které jsou na obrazovce. 17´´ - 1 024 x 768 bodů – 1280×1024 klikneme pravým tlačítkem na obrazovku, v nabídce zvolíme Vlastnosti – Nastavení a vidíme rozlišení obrazovky Běžná tiskárna - 600 dpi Jeden barevný bod je tvořen několika fyzickými body základních barev.

Základní pravidla Obrázek můžeme tisknout poloviční, než ho vidíme na obrazovce. Pro úpravy, koláže, ukládání obrázků a tisk na běžných tiskárnách je ideální počet bodů cca 1 024 x 768. Pokud chceme obrázek zvětšovat nebo z něho část vyříznout, musí být bodů samozřejmě více. Počet bodů určuje velikost, v jaké můžeme obrázek při určité kvalitě (rozlišení) vytisknout. Na různých počítačích bude stejný obrázek zobrazen různě veliký.

Barevná hloubka

Barevná hloubka

Formáty bitmapových obrázků BMP = bitová mapa (věrnost obrázku, ale velký soubor) JPG (JPEG) - komprimovaný, tj. zhuštěný formát (komprese JPEG probíhá velmi účinně, ale ztrátově). Při ukládání volíme kvalitu uložení. Čím vyšší kvalita, tím větší soubor! GIF - komprimovaný, ale bezeztrátově. GIF lze použít jen u obrázků v barevné hloubce 256 (a méně) barev nebo 256 stupňů šedi.

Formáty bitmapových obrázků Formát JPEG použijeme na fotografie, které potřebují barevnou hloubku 16,7 mil. barev a u kterých ztrátovost komprese zanikne Formát GIF použijeme na grafické prvky (např. tlačítka www stránek). Ty mívají velké plochy jedné barvy a stačí pro ně většinou 256 barev. Formát GIF zajistí minimální velikost souboru a přitom bezchybně zachová jeho vzhled.

Jak získat bitmapový obrázek? namalovat v bitmapovém editoru (obtížné) stáhnout z internetu nascanovat vyfotit digitálním fotoaparátem

Bitmapové editory Jasc Paint Shop Pro Corel Paint Shop Pro Adobe PhotoShop GIMP MACROMEDIA Freehand Malování  Microsoft Imaging (pro nascenované fotografie) většina bitmapových editorů obsahuje i vektorové prvky (např. text, základní tvary)

Úkol namalujte obrázek v programu malování s použitím všech nástrojů uložte obrázek pod jménem Mujobr.bmp do složky TEMP/ŠKOLENÍ/Počítačová grafika/vasejmeno uložíte příkazem Uložit jako a vyhledáte uvedenou cestu 10 minut

nástroj posun nástroj výběr nástroj posun nástroj výběr text nástroj výběr výplň kapátko kapátko klonovací štětec klonovací štětec klonovací štětec výplň kapátko výplň nástroj posun text text

základní nástroje bitmapových editorů šipka (Arrow) – základní nástroj, někdy funguje jako posun, někdy umožňuje zvětšování nebo zmenšování výběru výběr (Selection) – vybírá část bitmapy geometrický tvar (základní obdélník) od ruky (Free Hand - v podobě lasa)

základní nástroje bitmapových editorů magická hůlka (Magic Wand - vybírá úsek bitmapy s podobnou barvou) vyber vše – CTRL-A, zruš výběr – CTRL-D kapátko (Dropper) – nabírá barvu z obrázku (pravým tlačítkem do pozadí,levým do popředí) štětec (Paint Brush) – maluje stopu podle nastavení, někdy pokročilé funkce analogické skutečnému malování)

základní nástroje bitmapových editorů klonovací štetec (Clone Brush) – umožňuje kopírování části obrázku na jiné místo fixírka (AirBrush) – podobné štětci, někdy chybí výplň (Fill) – vyplňuje ohraničenou plochu barvou, vzorkem, barevným přechodem…

základní nástroje bitmapových editorů obrázková tuba (Picture Tube) – kliknutím LT umístíte na plochu různé předpřipravené motivy reliéfní štětec, retuš (Retouch) – umožńuje lokální změny a opravy obrázku – rozmazání barev, ztmavení, zaostřední apod… vektorové prvky – text, pero, a základní tvary (obdélník, kruh..)

Úkol namalujte obrázek v programu Paint Shop Pro 6 s použitím všech nástrojů vyzkoušejte všechny nástroje uložte do stejné složky pod jménem Moje bitmapa 10 minut

Prohlížení a správa obrázků

1. obrázky ve složce si můžeme nechat zobrazit pomocí volby Miniatury

2. použijeme specializovaný program na prohlížení obrázků - IrfanView

2. použijeme specializovaný program na prohlížení obrázků - XnView

Úkol Prohlédněte si složku TEMP/Počítačová grafika/Vzory/Základy: s použitím volby Tento počítač (se zobrazením miniatur) pomocí programu IrfanView pomocí programu XnView 10 minut

Základní úpravy obrázků

Otočení obrázku - využijeme při otáčení na výšku komponovaných snímků.

Zrcadlení obrázku - je jeho převrácení vodorovně, případně otočení o 180 stupňů

Oříznutí obrázku do výběru – šipkou vybereme výběr a ořízneme dle obrázku (nebo ikona nůžek)

Oříznutí obrázku do výběru – šipkou vybereme výběr a ořízneme dle obrázku (nebo ikona nůžek)

Jas, Kontras, Gama, Barvy - zvýšení jasu zesvětlí obrázek, pozor ale na zcela bílá tzv. vypálená místa, hlavně u oblohy. Podobně při ubrání jasu pozor na plné černé plochy – volba Obrázek – Parametry – Upravit Jas kontrast

Jas, Kontras, Gama, Barvy - zvýšení jasu zesvětlí obrázek, pozor ale na zcela bílá tzv. vypálená místa, hlavně u oblohy. Podobně při ubrání jasu pozor na plné černé plochy volba Obrázek – Upravit barvy (Shift-G)

Zmenšení – změna rozlišení

Zmenšení – změna rozlišení

Změna barevné hloubky – volba Obrázek

Změna barevné hloubky

zaostření obrázku

rozostření obrázku - filtry

Úkol upravte obrázky ve složce Základy výše popsanými způsoby uložte upravené obrázky do vaší složky (volba Uložit jako-vstoupíte do vaší složky a uložíte) 20 minut

dávková konverze umožňuje měnit a přejmenovávat velké množství obrázků najednou změny jsou pro všechny obrázky stejné přejmenování je většinou možné ve tvaru JménoIndex (např. dovolená1, dovolená2…dovolenáX)

dávková konverze v XnView v záložce nástroje vyberem volbu Dávková konverze lze použít kláesovou zkratku CTRL+U

přidání obrázků ke zpracování nastavení pokročilých nastavení (okno pod tímto rámečkem) spustí dávkovou konverzi nastavení výstupní složky

dávková konverze v IrfanView vybereme miniatury obrázků, které chceme dávkově zpracovat v IrfanThumbnails v liště Soubor zvolíme volbu Spustit dávkové úpravy nebo zmáčkneme B

seznam souborů a možnosti jejich přidání/odebrání volba konverze/přejmenování nastavení pokročilých nastavení (další okno) nastavení výstupní složky

zrcadlení, barevné korekce oříznutí změna velikosti zrcadlení, barevné korekce rozlišení

dávkové přejmenování v Dávkové konverzi IrfanView nastavíme jméno (můžeme použít HOTKEYS) můžeme nastavit indexování

úkol stáhněte 5 velkých libovolných fotografií z internetu upravte je v XnView neo IrfanView tak, aby všechny měly rozměr 640×480 (oříznutím a změnou velikosti) a 300DPI do třech nových složek proveďte 3× dávkovou konverzi po každé novými parametry (např. změnit velikost, přidat text, zasostřit………)