Střední škola obchodně technická s. r. o. Číslo projektu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Advertisements

Jméno autora: Mgr. Barbora Jášová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_16_CJL_2 Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školySoukromá.
Identifikátor materiálu: EU – Anotace Žák se seznámí s životem a tvorbou O. Pavla... Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstup Seznámí.
Střední škola živnostenská Sokolov, příspěvková organizace
STUDENÁ VÁLKA 50. – 60. léta 20. století
Česká poezie 20. století VY_32_INOVACE_ČJ-L 8.,9.15.
Portréty literárních osobností světové literatury.
Identifikátor materiálu: EU – Anotace Žák se seznámí s životem a tvorbou R. Fulghuma…. Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstup Seznámí.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_BERGMANNOVA_16.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Identifikátor materiálu: EU – Anotace Žák se seznámí s životem a tvorbou J. Skácela…. Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstup Seznámí.
Výukový materiál zpracován v rámci oblasti podpory 1.5 „EU peníze středním školám“ Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název.
Identifikátor materiálu: EU – Anotace Žák se seznámí s životem a tvorbou B. Brechta…. Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstup Seznámí.
Česká poezie po r VY_32_INOVACE_31-15 V. Hrabě, E. Bondy.
¨-4-.
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY Změny v poezii v 60. letech Mgr. Ludmila Růžičková.
VY_52_INOVACE_DEK_50 PAŘÍŽSKÁ ŠKOLA
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
 Předmět: Literatura  Tematická oblast: Česká a světová literatura po r  Cílová skupina: 4. ročník (oktáva) gymnázia  Oblast podpory: III/2 Inovace.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti Číslo šablony:
Anotace Žák se seznámí s ukázkou tvorby Pavla Kohouta …. Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstup Je schopen orientovat se v zásadních ukázkách.
Italská renesanční literatura I Mgr. Ludmila Růžičková Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY.
Identifikátor materiálu: EU – Anotace Žák se seznámí s životem a tvorbou F. Gellnera…. Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstup Seznámí.
Anotace Žák se seznámí s ukázkou tvorby Pavla Kohouta …. Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstupJe schopen orientovat se v zásadních ukázkách.
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY Ohlas války a osvobození v české poezii Mgr. Ludmila.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Vývoj člověka Ontogeneze.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Identifikátor sady: VY_32_INOVACE_Sada XX_ ČJS, DUM 19
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Rok vydání Název školyStřední odborná škola Luhačovice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Klára Masařová Název šablonyIII/2.
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ SOŠ a SOU Trhové Sviny, Školní 709.
Téma nejistoty a obav z budoucího vývoje Mgr. Ludmila Růžičková
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2Č. materiálu:VY_32_INOVACE_458.
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.03 Název pro školu: EU ČJ 03 II Název materiálu: Jaroslav Hašek Autor: Mgr. Barbora Baránková Vzdělávací.
Identifikátor materiálu: EU – Anotace Žák se seznámí s životem a tvorbou J. Haška…. Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstup Seznámí se.
Allen Ginsberg Veverka Lukáš, V8A.
Portréty literárních osobností světové literatury.
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,
Underground Mgr. Ludmila Růžičková
Allen Ginsberg ALEŠ DLOUHÝ. Obsah  Život  Beat generation  Kvílení  Král majálesu.
Název šablony: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT 32/Čj02/ , K. Týleová Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Název výukového.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Mgr. Marek Kryška Datum: Cílový ročník: 8.
Vypracoval: Mgr. Milan Pilař
Identifikátor materiálu: EU – Anotace Žák se seznámí s životem a tvorbou V. Hraběte…. Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstup Seznámí.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Zdeňka Šupková Název šablonyIII/2.
Název Václav Hrabě Předmět, ročník Český jazyk a literatura, tercie
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Jméno autora: Mgr. Barbora Jášová
VY_32_INOVACE_CJK42160ZEM Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Anotace Žák se seznámí s dílem Karla Čapka …. Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstupÚstně interpretuje dílo K. Čapka, písemně správně přiřazuje.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Mgr. Marek Kryška Datum: Cílový ročník: 8.
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.13 Název pro školu: EU ČJ 13 II Název materiálu: Karel Hynek Mácha Autor: Mgr. Barbora Baránková Vzdělávací.
Český jazyk a literatura Poezie českých autorů 2. poloviny 20
Josef Hora Život, dílo, citáty. Josef Hora Život, dílo, citáty.
LAWRENCE FERLINGHETTI
Zuzana Štecherová C4B,  1) Život  2) Dílo  3) Shrnutí  4) Zdroje.
IMPRESIONISMUS, SYMBOLISMUS, DEKADENCE - Verlaine, rimbaud…
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Zdeňka Šupková Název šablonyIII/2.
Allen Irwin Ginsberg Kvílení Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Nové literární skupiny I. Mgr. Ludmila Růžičková
Beat generation, rozhněvaní mladí muži
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Základní škola a Mateřská škola, Liberec, Barvířská 38/6, příspěvková organizace Jack Kerouac – Na cestě Název : VY_32_inovace_14 Český jazyk a literatura.
Transkript prezentace:

Střední škola obchodně technická s. r. o. Číslo projektu Název školy Střední škola obchodně technická s. r. o. Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0624 Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUM: VY_32_INOVACE_XVII_1_13_AMERICKÁ LITERATURA – BEAT GENERATION Šablona číslo: XVII Sada číslo: 1 Pořadové číslo DUM: 13 Autor: Mgr. Milena Uhrovičová

Anotace Materiál seznamuje žáky s tvorbou nejznámějších beatniků, výklad je doplněn několika ukázkami s úkoly – uvedená řešení jsou jen návrhem. Autor Mgr. Milena Uhrovičová Klíčová slova Beat generation, Ginsberg, Ferlinghetti, Kerouac, Kesey Druh učebního materiálu Prezentace Cílová skupina Žák Stupeň a typ vzdělávání Střední odborné vzdělávání Tematická oblast Všeobecné vzdělávání - český jazyk a literatura

SVĚTOVÁ LITERATURA 2. POL. 20. ST. AMERICKÁ LITERATURA BEAT GENERATION

BEAT GENERATION - PŘEDSTAVITELÉ JACK KEROUAC ALLEN GINSBERG Gregory Corso Peter Orlovsky LAWRENCE FERLINGHETTI WILLIAM S. BURROUGHS

ALLEN GINSBERG (1926-1997) Allen Ginsberg und Peter Orlowski Básník, levicový intelektuál Vlivy: duševní choroba matky, na univerzitě seznámení s Kerouacem a Borroughsem, (vyloučen – drobné krádeže) hospitalizace na psychiatrii (obviněn z podpory krádeže, snaha vyhnout se tak vězení) zde seznámení s Carlem Solomonem (znalec francouzské literatury) 1956 zemřela jeho matka 1965 – návštěva Prahy, králem majálesu, vyhoštěn, znovu v květnu 1990 KVÍLENÍ A JINÉ BÁSNĚ KADIŠ A JINÉ BÁSNĚ – elegie na život a smrt matky, jedna z nejpůsobivějších elegií moderní poezie PÁD AMERIKY: BÁSNĚ TĚCHTO STÁTŮ – zármutek nad smrtí Kerouaca a Neala Cassadyho

BLAŽEK, Petr. Vyhoštění krále majálesu [online]. [cit. 3. 6. 2013] BLAŽEK, Petr. Vyhoštění krále majálesu [online]. [cit. 3.6.2013]. Dostupný na WWW: http://www.ustrcr.cz/data/pdf/pamet-dejiny/pad1102/28-43.pdf

BLAŽEK, Petr. Vyhoštění krále majálesu [online]. [cit. 3. 6. 2013] BLAŽEK, Petr. Vyhoštění krále majálesu [online]. [cit. 3.6.2013]. Dostupný na WWW: http://www.ustrcr.cz/data/pdf/pamet-dejiny/pad1102/28-43.pdf

ALLEN GINSBERG – KVÍLENÍ (1956) Viděl jsem nejlepší hlavy své generace zničené šílenstvím, hystericky obnažené a o hladu, vlekoucí se za svítání černošskými ulicemi a vztekle shánějící dávku drogy, hipstery s andělskými hlavami, celé žhavé po prastarém nebeském kontaktu s hvězdným dynamem ve strojovně noci, kteří v bídě a v hadrech a se zapadlýma očima a podnapilí vysedávali a kouřili v nadpřirozené temnotě bytů se studenou vodou, vznášeli se přitom nad vrcholky velkoměst a kontemplovali o džezu, kteří polykali oheň v popatlaných hotelech nebo pili terpentýn v Rajské uličce, smrt, nebo noc co noc očistcovali svá torza pomocí snů, pomocí drog, pomocí bdělých nočních můr, alkoholu, (…) Jaká sfinga z cementu a z aluminia jim rozrazila lebky a pozřela jejich mozky a fantazii? Molochu! Samoto! Špíno! Šerednosti! Popelnice a nedosažitelné dolary! Děti vřískající pod schody! Chlapci vzlykající v armádách! Starci plačící v parcích! Molochu, tvá mysl je ryzí mašinérie! Molochu, tvá krev je koloběh peněz! Molochu, tvoje prsty jsou deset armád! Molochu, tvá hruď je kanibalské dynamo! Molochu, tvé ucho je dýmající hrobka! Molochu, tvé oči jsou tisíc slepých oken! Molochu, tvé mrakodrapy stojí v dlouhých ulicích jak Jehovové bez konce! Molochu, tvoje fabriky sní a krákají v mlze! Molochu, tvé komíny a antény korunují velkoměsta! Molochu, tvá láska je nafta a kámen bez konce! Molochu, tvá duše je elektřina a banky! Molochu, v tobě sedím opuštěný!

ALLEN GINSBERG – KVÍLENÍ Nahraďte název básně synonymy: Naříkání (nářek), lkaní, úpění, skučení, vytí Objasněte, jak souvisí název básně s jejím obsahem, pokuste se formulovat téma ukázek: Básnický subjekt naléhavě vyjadřuje zoufalství a obviňuje Molocha - společnost → téma – obžaloba společnosti, její vinou jsou „nejlepší hlavy generace“ zbídačené, zničené. Moloch (bůh) Moloch, Molech nebo Molek je jméno boha, který byl uctíván ve starověkých kulturách Blízkého východu. Jeho jméno je odvozeno ze semitského kořene m-l-k(ch) a znamená totéž, co „král“. Jeho uctívání údajně vyžadovalo lidské oběti a zvláště pak děti. Tyto oběti pak byly páleny na oltářích. To vedlo v pozdější době k přenesení významu a dnes výraz moloch označuje nenasytný kolos „požírající“ vše okolo sebe. (…) Ve Starém zákoně je Moloch (v ČEP Molek) označován za modlu, respektive pohanské božstvo, v 1 Královská 11,5 a 33 konkrétně kmene Amonitů. Společně s tzv. Ašérami a Aštortou (Ištar) slouží jako příklad pohanských model a tedy i toho, čeho by se Izrael měl vyvarovat. http://cs.wikipedia.org/wiki/Moloch Čím je vinen Moloch? Je vinen samotou, špínou, bídou velkoměst, jejich odlidštěním; vojenskou službou mladých chlapců, potřebou válek, osamocením starých lidí, kultem peněz, honbou za ziskem. Co Moloch symbolizuje? Vše, co ničí člověka. Jakými prostředky je dosaženo naléhavosti výpovědi? Opakováním oslovení Molochu, hromaděním větných ekvivalentů, zvolacími větami.

vybavit přistávacími plochami v bílých overalech Dva malíři poutačů vybavit přistávacími plochami v bílých overalech pro dopravní tryskáče a hotely a bílých čepicích které vypadají jako na vysokých štaflích americká sklonění říše římská a kde nad obrovskou teď museli rozjet reklamní kampaň aby reklamní tabulí ta luxusní lázeňská střediska naplnili u nadúrovňové dálnice zájezdy malířů reklamních tabulí v malují pohlednicovou krajinku důchodu kteří pláže na ostrově v Jižních mořích byli odborově organizovaní a s lagunou a korálovým útesem a zajistili sobě i svým manželkám palmami všechna tahle (…) blaha … malíři v bílém malují do hněda opálený Lawrence Ferlinghetti – Malíři reklamních tabulí pár severoamerických turistů (Krajiny života Krajiny umírání) na bílé pláži a skutečné studené slunce nad miliardami zářících aut v centru San Francisca hned vedle Justičního paláce kde se paragrafy mění v otazníky tenhle pozemský ráj jako kdyby cestovní kancelář která za tu reklamu zaplatila dosud nedala právě tenhle ráj zrenovovat a

SROVNEJTE UKÁZKY Z BÁSNĚ KVÍLENÍ S UKÁZKOU BÁSNĚ MALÍŘI REKLAMNÍCH TABULÍ. V čem se oba texty liší? Kvílení – subjektivní líčení společenských pocitů a nálad Malíři reklamních tabulí – zachycení konkrétní situace, její věcný popis. V čem shodují? Shodná je společenská kritika, zklamání ze života konzumní společnosti, vyjádření deziluze, člověk nenalézá východisko ve světě, který sám stvořil.

LAWRENCE FERLINGHETTI (1919) Básník, prozaik, překladatel, nakladatel 1947 – 51 studium na pařížské Sorbonně (jako dítě s rodiči do Francie) – jeho tvorba ovlivněna francouzskou a vůbec evropskou poezií Po návratu do USA se usadil v San Francisku – zde nejprve knihkupectví City Lights, posléze založil nakladatelství City Lights Books – centrem hnutí beatniků X sám se k nim neřadil OBRAZY ZMIZELÉHO SVĚTA – básnický debut LUNAPARK V HLAVĚ – nejúspěšnější sbírka, oddíl Poselství slov – básně beatnického ladění, určené k recitaci za doprovodu džezové hudby, proto bez konečné podoby, jejich proměny během recitací STARTUJI ZE SAN FRANCISCA - převaha básní určených k recitaci Po odeznění beatnického hnutí dál aktivní – např. sb. KRAJINY ŽIVOTA KRAJINY UMÍRÁNÍ (1976)

L. FERLINGHETTI – LUNAPARK V HLAVĚ Esquisse pour Bizet: Carmen (Kůň s houslemi) (Opéra de Paris) esquisse - skica Nenech toho koně … Nenech toho koně sežrat ty housle křičela Chagallova matka Ale on klidně dál maloval A stal se slavný A maloval dál „Koně s houslemi v hubě“ A když byl hotov vyskočil na koně a odjel pryč mávaje houslemi A hned jak potkal první nahý akt s hlubokou poklonou mu ty housle dal A nic tím nemyslel na žádnou strunu nechtěl hrát Marc Chagall (1887 – 1985) židovský bělorusko-francouzský malíř s vlastním uměleckým stylem skládajícím se z expresionalismu, symbolismu a kubismu. http://www.artbohemia.cz/img/chagall-marc/10127-esquissepo1.jpg

WILLIAM S. BURROUGHS Krvavé tajemství – film USA, 2000 Příběh spisovatele Williama S. Burroughse a jeho manželky. LUNA, Layla. Ode to the Joan Vollmer-William Tell Incident [online]. [cit. 3.6.2013]. Dostupný na WWW: http://rowdystudios.blogspot.cz/2012/07/ode-to-joan-vollmer-william-tell.html http://www.csfd.cz/film/21465-krvave-tajemstvi/ ÚVOD PROHLÁŠENÍ: SVĚDECTVÍ O CHOROBĚ Z Choroby jsem se probral ve věku čtyřiceti pěti let, klidný, tichý, duševně zdráv a celkem v pořádku až na ochablá játra a vzhled vypůjčeného těla společný všem, kteří Chorobu přežijí... Většina z nich si delirium podrobně nepamatuje. Já jsem si zřejmě dělal o něm i o chorobě podrobné zápisy. Vůbec si totiž nepamatuji, že bych někdy tyto poznámky, jež byly nyní vydány pod názvem Nahý oběd, psal. Titul navrhl Jack Kerouac. (…) Chorobou je míněna drogová závislost a já byl narkomanem patnáct let. Když říkám narkomanem, myslím tím závislost na tvrdých drogách (obecné označení pro opium či jeho deriváty, včetně všech syntetik od demerolu po palfium). Drogu jsem užíval v mnoha podobách: morfium, heroin, delaudid, … Kouřil jsem ji, jedl a šňupal, píchal si ji do žíly, svalu pod kůži, zasunoval do konečníku. Jehla není důležitá. Ať už drogu kouříte, šňupete nebo si ji strkáte do zadku, výsledek je stále stejný: závislost. WILLIAM S. BURROUGHS – Nahý oběd WILLIAM S. BURROUGHS barouz (1914-1997) Nejskandálnější autor beatniků – homosexualita, drogová závislost útěk před policií do Mexika 1951 (Mexico City) na večírku zastřelil manželku, podle novinářů při snaze sestřelit šampusku z hlavy své manželky („mejdanová scénka“ - variace na Viléma Tella), popřel, samovolné vystřelení zbraně při jejím dopadu na stůl. Odsouzen v nepřítomnosti za těžké ublížení (2 roky, promlčen – odcestoval - nejprve Brazílie, pak Maroko) FEŤÁK, TEPLOUŠ NAHÝ OBĚD

JACK KEROUAC (1922-1969) Proč takový úspěch u mladé generace? Ráno jsem se probudil, a jak jsem se jen trochu pohnul, z matrace se vyvalil obrovský mrak prachu. Zacloumal jsem oknem, ale bylo přibitý. Vedle na posteli ležel Tim Gray. Oba jsme začali hrozitánsky kašlat a kejchat. K snídani jsme měli zvětralé pivo. Konečně se Babe vrátila z hotelu a mohli jsme dát všechny věci do kupy a nachystat se k odjezdu. Každý vypadal, že se co nevidět zhroutí. Když jsme vycházeli k autu, Babe uklouzla a spadla přímo na obličej. Byla pěkně zřízená, chudinka. S jejím bráškou Timem jsme jí pomohli na nohy. Vlezli jsme do auta; připojil se k nám ještě Major a Betty. Naše smutná zpáteční cesta do Denveru začala. Za chvíli už jsme byli z hor venku a před náma se placatila nížina kolem Dennveru; bylo čím dál tím větší vedro. Začali jsme něco prozpěvovat. Už mě to svrbělo jet zas dál, do San Franciska. Proč takový úspěch u mladé generace? Přináší ideál svobodného a volného života, lásku k životu. Nejpopulárnější prozaik beat generation Toulky napříč Amerikou ve společnosti bohémů, řada povolání - brzdař, česáč bavlny, nádražní nosič, silniční dělník apod. Stěžejní v jeho tvorbě cyklus románů ze silnice - zachycují newyorskou a sanfranciskou bohému a autorovy zkušenosti z cest po Americe, Mexiku a Evropě. NA CESTĚ – zásadní manifest celého hnutí, vytvořil kult psance, člověka bez společenských vazeb. Autobiografický román – záznam dojmů, zážitků, názorů během toulek hlavních postav Sala Paradise (autorova stylizace) a Deana Moriartyho (Neal Cassady) a jejich přátel (Kerouacův termín – lidstvo bez ladu a skladu); cílem – maximální využití přítomné chvíle, svobodný, volný život. Kolem románu řada mýtů. Z knihy (stejně jako z celého hnutí) postupně módní záležitost – kvůli tomu Kerouac v tvůrčí krizi. Smrt – následek alkoholismu. Romány: DHARMOVÍ TULÁCI PODZEMNÍCÍ OSAMĚLÝ POUTNÍK Novela: MAG

KEN KESEY (1935 – 2001) Představitel postbeatnické generace - spojuje generaci beatniků a hippies VYHOĎME HO Z KOLA VEN – příběh tragické vzpoury rebelanta Patricka McMurphyho proti Velké sestře, symbolizuje střet svobodného jedince s nelítostnou společností

BEAT GENERATION - shrnutí různorodý proud amerických básníků a prozaiků 50. a 60. let vzpoura proti prosperující, konzumní americké společnosti a její oficiální morálce výsměch tzv. tradičním americkým hodnotám - rodině, kariéře, bohatství pojem beat několik významu – zbitý, unavený životem (vystihuje stav generace), zároveň blažený (snaha dosáhnout tohoto stavu) protest beatniků převážně negativní, cílem - vnitřní svoboda - prostředkem džezová hudba, tuláctví, rychlá jízda automobilem, rozkoš vyvolávána i narkotiky a alkoholem (i sexuální nevázanost, někteří homosexuály či bisexuály). hipster - člověk, který je přesvědčený, že svoboda existuje jedině mimo oblast života normální společnosti

BEAT GENERATION - shrnutí centrem San Francisco, bohémská čtvrť North Beach poezie přednášena v nočních barech, hospůdkách, kavárničkách, knihkupectvích, galeriích za doprovodu jazzové muziky poezie převážně hovorový charakter, důraz kladen na rytmus, převažuje dlouhý volný verš literatura obohacena o otevřenost, autentičnost, vedlejším produktem vulgarita, obscénnost především litanie, poemy

Zdroje: BAUER, A., VRAJOVÁ, J.: Čítanka 2 pro 3. a 4. ročník středních škol. Olomouc: Rubico, 2003, ISBN 80-7346-002-5 Literatura pro 4. ročník středních škol – Pracovní sešit. Brno: Nakladatelství Didaktis, 2010. 1. vyd. ISBN 978-80-7358-150-3. POLÁŠKOVÁ, T., MILOTOVÁ, D., DVOŘÁKOVÁ, Z.: Literatura – přehled středoškolského učiva. Třebíč : Petra Mrákotová, 2006, ISBN 80-9025716-X (dotisk 2. vydání, 2012). SOCHROVÁ, Marie. Literatura v kostce Přepracované vydání 2007. Havlíčkův Brod: Fragment, 2007, ISBN 978-80-253-0185-2 (1. VYDÁNÍ, 2007). SOUKAL, Josef a kol.: Čítanka pro 4. ročník SOŠ. Praha: SPN – pedagogické nakladatelství, 2004, ISBN 80-7235-271-7. SOUKAL, Josef a kol. Literatura pro 4. ročník SOŠ. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 2005, ISBN 80-7235-223-7.

Obrázky: RUSCHE, Herbert. Wikimedia commons [online]. [cit. 15.8.2012]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Allen_Ginsberg_und_Peter_Orlowski_ArM.jpg?uselang=cs URNING, Ludwig. Wikimedia commons [online]. [cit. 15.8.2012]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Allen_Ginsberg.jpg?uselang=cs NOAH, Marcelo. Wikimedia commons [online]. [cit. 15.8.2012]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:William_S._Burroughs_at_the_Gotham_Book_Mart.jpg?uselang=cs TOM PALUMBO FROM NEW YORK, NY, USA. Wikipedia.cz [online]. [cit. 15.8.2012]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Kerouac_by_Palumbo.jpg VOXTHEORY. Wikipedia.cz [online]. [cit. 15.8.2012]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Lawrence_Ferlinghetti.jpg LUNA, Layla. Ode to the Joan Vollmer-William Tell Incident [online]. [cit. 15.8.2012]. Dostupný na WWW: http://rowdystudios.blogspot.cz/2012/07/ode-to-joan-vollmer-william-tell.html BLAŽEK, Petr. Vyhoštění krále majálesu [online]. [cit. 15.8.2012]. Dostupný na WWW: http://www.ustrcr.cz/data/pdf/pamet-dejiny/pad1102/28-43.pdf NOVÁK, Petr. Wikipedia.cz [online]. [cit. 15.8.2012]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Milos_Forman.jpgs http://www.csfd.cz/film/21465-krvave-tajemstvi/ http://www.artbohemia.cz/10129-esquisse-pour-bizet-carmen-kun-s-houslem http://www.artbohemia.cz/img/chagall-marc/10127-esquissepo1.jpg USER:SWINGBEAVER. Wikimedia commons [online]. [cit. 15.8.2012]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Kerouac_Map.jpg?uselang=cs