FOTOGRAFOVÁNÍ A PRÁCE VE FOTOKOMOŘE

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Informační a komunikační technologie ročník Základy focení – základní pojmy Bohumil Bareš.
Advertisements

VY_32_INOVACE_09_ICT_529_Jnc
Základy fotografování kompozice snímku
Digitální fotografie.
Základy počítačové grafiky III
Jak fotografovat bouřky a blesky
Základní škola, Most, J. A. Komenského 474, p.o Most Základní škola, Most, J. A. Komenského 474, p.o Most Digitální učební materiál vytvořen.
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka 454 Projekt SIPVZ 2005.
JAK POŘÍDIT KVALITNÍ SNÍMKY PRO PROJEKTY V POZEMNÍ FOTOGRAMMETRII METODICKÝ NÁVOD
Animovaný film Jak na to? Ruční animování pohyblivých částí
Základy digitální fotografie
Měď, stříbro, zlato.
19. Počítačová grafika (získávání, úpravy a publikování fotografií, práce v rastrovém grafickém editoru)
Reguluje množství světla, které prochází objektivem fotoaparátu Značí se f Skládá se z řady čísel: f1 f 1,4 f2 f2,8 f4 f5,ž f8 f11 f16 f22 f32 f64.
Tato prezentace byla vytvořena
Základní škola, Most, J. A. Komenského 474, p.o Most Základní škola, Most, J. A. Komenského 474, p.o Most Digitální učební materiál vytvořen.
Úprava fotografie v ZME Mgr. Ivana Pechová. Úvod do grafiky Úvod do grafiky Úvod do grafiky Úvod do grafiky Parametry ovlivňující kvalitu fotografie Parametry.
Fotografie je ve skutečnosti zachycení světla Světla musí být pro správnou fotografii správné množství Úskalí: ▫ světelné podmínky během dne mění ▫ je.
MT. Světlo a expozice  Množství světla dopadající na objekt Denní doba Počasí Černá/bílá Barvy Jas.
VY_32_INOVACE_4.2.IVT4N,1,2.08/Če Gymn á zium, Český Tě ší n, př í spěvkov á organizace Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je.
Optické přístroje Miroslav Andrle Petr Neugebauer.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_058 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Ing. Roman Bartoš Předmět Informatika.
počítačová grafika XI – jak fotografovat I
VY_52_INOVACE_ZB03_3164TVR Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1,5 Peníze středním školám  Číslo projektuCZ.1.07/ /  Číslo projektu:Rozvoj.
Optické přístroje (Fotoaparát – Mikroskop – Lupa)
VY_32_INOVACE_FOTF11260ŠVA Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1,5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
Rozptyl světla Rayleighův rozptyl Miroslav Blabla 9.A.
Odraz světla. Zákon odrazu světla
Jednooká digitální zrcadlovka
Přehled a parametry digitálních fotoaparátů
Úvod do používání digitálního fotoaparátu
VY_32_INOVACE_09_ICT_527_Jnc
Základy fotografování (V. Část)
Mgr. Ivana Pechová Mimimum fotografa Mgr. Ivana Pechová
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Soňa Patočková Název šablonyIII/2.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Soňa Patočková Název šablonyIII/2.
Základní pojmy, základy teorie a praxe
GRAFIKA A DIGITÁLNÍ FOTOGRAFIE. 2 NĚCO O KOMPOZICI Kompozice, nebo-li česky skladba, je souhrn všech opatření, která děláme, aby snímek byl přehledný,
Rozklad světla optickým hranolem
Vlastnosti digitálního fotoaparátu
Film Klára Čermáková 4.C.
Při smíšení roztoku dusičnanu stříbrného s roztokem alkalického halogenu vytvoříme bílou sraženinu – halogenid stříbrný – citlivý na světlo. Zapůsobí–li.
Správná odpověď? Opakování celkového učiva o Základní skladbě obrazu – kompozici obrazu.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Soňa Patočková Název šablonyIII/2.
Fotografie. O co se jedná? je proces získávání a uchování obrazu za pomocí specifických reakcí na světlo, a také výsledek tohoto procesu. Zahrnuje získání.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Základy počítačové grafiky III
Vypracovala: Luisa Strešková
Počítačová grafika Maturitní otázka č. 19 Martin Ťažký.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Fotografické příslušenství Číslo DUM: III/2/VT/2/3/46 Vzdělávací předmět: Pracovní výchova, Informatika.
Základy fotografování
Fotografování (3). Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené,
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Zdeňka Horská Název materiálu: VY_32_INOVACE_12_20_ Fotografický přístroj a filmová kamera.
OPTICKÉ PŘÍSTROJE Prezentace - youtubeyoutube Optické klamy Spočítej černé puntíky.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Základní pojmy fotografa Číslo DUM: III/2/VT/2/3/44 Vzdělávací předmět: Pracovní výchova, Informatika.
Nastavení fotoaparátu (4). Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně.
Grafický editor GIMP (8) Mgr. Jaroslav Zavadil, Gymnázium Šternberk  vyvážení barev  napodobení černobílé fotografie Dostupné z Metodického portálu
Fotoaparát.
Název školyZákladní škola a mateřská škola Libchavy Název a číslo projektu EU peníze pro ZŠ Libchavy CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivityIII/2.
Tajemství fotografování Cvičná prezentace. Fotografické přístroje Různé typy fotografických přístrojů jsou vybaveny různými druhy hledáčků Mezi další.
Základní škola a Mateřská škola generála Pattona Dýšina, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Jitka Křížková, MBA NÁZEV: VY_32_INOVACE_1B_04 TÉMA: VYNÁLEZY.
Camera obscura (Do It Yourself)
Optické přístroje VY_32_INOVACE_59_Optické přístroje
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Vlastnosti světla
Grafický editor GIMP (8)
KRAJINA ve fotografii „S krajinami je to jako s lidmi, nikdy je úplně nepoznáme.” Christian Morgenstern.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Základní pojmy fotografa
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Fotografické příslušenství
Člověk a technika – OPTICKÉ PŘÍSTROJE
Transkript prezentace:

FOTOGRAFOVÁNÍ A PRÁCE VE FOTOKOMOŘE ČERNOBÍLÝ SVĚT FOTOGRAFOVÁNÍ A PRÁCE VE FOTOKOMOŘE

FOTOGRAFOVÁNÍ

Co dnes uslyšíte… Zrození fotografie Záznam obrazu z pozice fotografa Co fotografovat? Slavní fotografové

Zrození fotografie 1839 Daugerotypie Obrovský rozmach, populární jsou portréty William Henry Fox Talbot: vymyslel princip negativ-positiv Slavní malíři používali fotografii jako pomůcku při kreslení (Alfons Mucha) dnes: fotografie klasická a digitální

Daugerotypie

Záznam obrazu z pozice fotografa Závěrka Clona Čas Hledáček Expozice Citlivost filmu

Závěrka Pomocí závěrky se řídí množství světla dopadající na film, malý otvor potřebuje delší čas, větší otvor potřebuje kratší čas. Přístroje používají závěrku pomocí níž se uzavírá a otevírá otvor a řídí doba, kterou proniká světlo dovnitř přístroje.

Závěrka Závěrka centrální používá se u fotoaparátů s vestavěnými objektivy. Vypadá podobně jako clona. Závěrka štěrbinová používá se u fotoaparátů s výměnnými objektivy. Je umístěna mezi objektiv a film, aby chránila film před světlem a prachem při výměně objektivů.

Velikost otvoru clony také ovlivňuje hloubku ostrosti. Clona Jsou to pohyblivé lamely v objektivu, které nám umožňují regulovat množství světla dopadající na film. Změníme-li clonové číslo o jeden clonový interval, otvor clony bude poloviční (resp. dvojnásobný). To znamená, že na film bude dopadat dvakrát méně (resp. více) světla. Velikost otvoru clony také ovlivňuje hloubku ostrosti. Clona je udávána velikostí clonového čísla na přístroji: od f2 f4 f5,6 f8 f11 f16….

ukazuje, co se přesně zobrazí na vašem snímku Hledáček ukazuje, co se přesně zobrazí na vašem snímku Dvouoká zrcadlovka Průhledový hledáček Hranolový hledáček

Expozice, čas a clona Expozice je kombinace clony a času, kterým působí paprsky na citlivý film. Expozici měří „expozimetr. buď je nainstalován přímo v přístroji, nebo si ho lze koupit zvlášť Čas se obvykle udáví jako zlomek 1/15 1/30 1/90 1/125 1/500 Clona a čas se kombinuje podle světelných podmínek a citlivosti filmu

Voda v pohybu Při fotografování vody v pohybu máme dvě možnosti nastavení času závěrky. Začneme s krátkým časem (alespoň 1/500 s). Dojde ke "zmrazení" vody a na výsledné fotografii jsou vidět jednotlivé kapky vody.  Nastavíme-li čas závěrky na delší čas (minimálně 1/15 s - budeme potřebovat stativ), pohyblivá voda se "dá do pohybu". Takto vyfotografovaná voda je na snímku rozmazaná a měkčí.

Hlavně fotit a fotit a fotit!!! Pravidla 1) Jednoduchosti – co nejméně objektů v hledáčku 2) Zlatého řezu – hlavní objekt v jedné třetině obrazu 3) Rušivých prvků v obraze – vyvarovat se rostoucího stromu z hlavy, černého pozadí za černými vlasy, stíny, které hyzdí obličej… Hlavně fotit a fotit a fotit!!!

Fotokomora Vyvolání filmu Zvětšování Film Papír

…následují citlivosti filmů… Film je proužek plastické hmoty potažený želatinou (vrstva v které jsou rozptýleny drobné krystalky AgBr. Dopadne-li na ně světlo, vyvolá v nich změny: čím více světla tím větší změny. Když takto neexponovaný film vyjmeme z kamery a vložíme do vyvolávací kapaliny, veškeré krystalky, na které dopadlo světlo se přemění na kovové stříbro – málo světla, málo stříbra, hodně světla hodně stříbra – negativ! …následují citlivosti filmů…

MÁLO CITLIVÝ FILM - citlivost filmu ISO 100 a méně Ideální pro dobré osvětlení nebo pokud se požaduje určité rozostření nebo pohybová neostrost. Používá se tedy za slunečného počasí. Často se používá pro zátiší, která se musí zvětšovat, a přitom se má zachovat množství podrobností a jemné zrno. STŘEDNĚ CITLIVÝ FILM - citlivost filmu ISO 200 Vyhovuje pro široké rozpětí různých objektů a světelných podmínek. Film lze použít za nižšího osvětlení, ráno nebo večer, když je slunce níže nad obzorem. Zrno je hrubší než u málo citlivého filmu, ale kvalita je stále dobrá. VYSOCE CITLIVÝ FILM - citlivost filmu ISO 400 Umožňuje fotografovat objekty i při nepříznivých světelných podmínkách (podvečer, v hůře osvětlené místnosti atd.). U zvětšenin fotografií bude již zrno patrné a může působit rušivě. FILM NEJVYŠŠÍ CITLIVOSTI - citlivost filmu ISO 1000 a více Zvolte film nejvyšší citlivosti, pokud je opravdu velmi nízká úroveň osvětlení, například v temných interiérech nebo venku za šera. Tento typ filmu je tak citlivý, že poskytne přijatelný výsledek i při světle zápalky. Zrnitost výsledného obrazu může přispět k dramatickému účinku a atmosféře snímku. Zrno filmu bude nejzřetelnější.

Papír Stejně jako film je potažen citlivou vrstvou halogenidů stříbra. K vytvoření obrazu na papír je potřeba ve zvětšovacím přístroji prosvětlit negativ – negativ má díky různé hustotě stříbra průhledné a méně průhledné plochy a tak papír je vystaven různé intenzitě světla – vznik polotónů – odstínů šedi! Označení Citlivost Kontrast Měkký Velká Malý Normální Střední Tvrdý Malá Velký Zvláště tvrdý Velmi malá Zvláště velký

Vyvolání filmu exponovaný film→ navinutí filmu na cívku do vývojnice→nalití vývojky do vývojnice ustalování→promytí vodou→ustálení ustalovačem→promytí vodou 20°C asi kolem 20-30minut→vytáhnutí filmu z vývojnice→sušení filmu na kovových kolíčcích vývojka na negativ Fomadon R09 (1+40) čas vyvolávání filmu (Foma 100): 6-7 minut čas promývání vodou (Foma 100): 1 minuta čas ustálení (Foma 100): 3-5 minut Fomafix (1+5) čas promývání vodou(Foma 100): 30 minut čas sušení: 40 minut-1,5 hodiny

Zvětšování očištění negativu a zvětšovacího skla→zasunutí negativu do zvěšováku→zvětšení a zaostření obrazu na maskovací rám na požadovanou velikost→udělání expoziční zkoušky na proužek fotografického papíru→zvětšování na papír po určení správné exposice světla→vyvolání papíru ve vývojce→promytí papíru ve vodě (asi 1min.)→ustálení papíru v ustalovači→promytí papíru ve vodě (asi 5-15min.)→sušení papíru

Co budu fotografovat? Lidé Nejtěžší a nejoblíbenější objekt fotografa (mnoho výrazových variací) Portréty Zaměřit se na nestylizované prostředí, nejlépe vypadají lidé při nějaké činnosti, neboť jsou na ni soustředěni a fotografování je neuvádí do rozpaků! Zkusit autoportréty! Skupinové portréty (skupina musí nějakým způsobem patřit k sobě!)

Fotit atmosféru daného místa Co budu fotografovat? Zvířata Náročný motiv, leckdy je je těžké udržet v klidu! nejsnadněji fotografovatelná zvířata jsou domácí miláčci upoutejte pozornost zvířete fotografujte zvíře s majitelem Dovolená *** Vesnice a města Fotit atmosféru daného místa

Co budu fotografovat? Počasí mraky blesky mlha a mrholení déšť sníh západ slunce

Slavní fotografové Sudek Drtikol Salgado Koudelka Kratochvil

Sudek

Sudek

Drtikol

Drtikol

S. Salgado

S. Salgado

J. Koudelka

J. Koudelka

A. Kratochvil

A. Kratochvil

…TEN JE UKECANEJ JAK MRAKY… KONEČNĚ KONEC …TEN JE UKECANEJ JAK MRAKY…