Nitroděložní vývoj Prenatální období (před narozením) od oplodnění vajíčka do narození – 10 lunárních měsíců tj. 280 dní Prenatální pohyby plodu:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Advertisements

Občanská výchova ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA.
Mladší školní věk 6/7 – 11/12 let
VY_32_INOVACE_VkZ.6.06-Vývojové etapy člověka-prezentace
Žena a sport Mgr. Lukáš Cipryan.
Lidská motorika Čtyři konstrukty vytvářejí lidskou motoriku
Vývoj člověka - postnatální
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Psychomotorický vývoj kojence
Vývoj uchopování a manipulace
“IAAF KIDS’ ATHLETICS” DOPLŇKOVÉ DISCIPLÍNY KINDERIÁDY
Mozek Aleš Jůn, Dominik Šíba.
Charakteristika lidského pohybu
Fetální období.
Teorie atletické přípravy dětí a mládeže
FÁZE ŽIVOTA.
Trénink atletických skoků
EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Opakování - vývoj jedince
Těhotenství, dětství a dospívání
Ontogeneze Lidské Motoriky
HLAVNÍ OBDOBÍ LIDSKÉHO ŽIVOTA
Žena a sport.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
TEMATICKÁ OBLAST: Biologie člověka s rozsahem pro ZŠ
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE BATOLECÍ OBDOBÍ
Historie překážkového běhu
Centrální nervový systém
Periodizace lidského věku Nitroděložní vývoj Dětství Dospívání
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Psychomotorický vývoj a jeho poruchy Kurz Pediatrie
Periodizace lidského věku: Období dospělosti Období stáří
DMO Olga Bürgerová.
RŮST A VÝVOJ DÍTĚTE Mgr. Petra Sedlářová.
Fáze vývoje jedince Mgr. Jana Gajdošová
Znaky pohybu Typické znaky lidské motoriky
Kondiční příprava a plánování ve volejbale
TALENT ..
Motorické schopnosti.
Kojenecké období TEREZA BENEŠOVÁ C3B Obecné informace  0. až 12. měsíc  velmi rychlý rozvoj a výrazné změny  rozhodující pro další vývoj.
Ontogeneze motoriky Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem Hlavního města Prahy.
NERVOVÁ SOUSTAVA.
1 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Anna Polívková, spoluautorem je Mgr. Marie Janečková. Dostupné ze Školského portálu.
PŘÍRODOPIS 8. ROČNÍK VY_52_INOVACE_34_01_ontogeneze jedince.
© Tom Vespa. je proces, kterým prochází jedinec od splynutí pohlavních buněk až po dospělost. Ontogeneze spolu s fylogenezí patří do evoluční biologie.
Druhy změn ve vývoji.  Během života nastává mnoho životních změn změn  Změny můžeme rozdělit do čtyř základních skupin základních skupin  Tyto změny.
TĚLESNÝ, FUNKČNÍ A PSYCHICKÝ VÝVOJ DĚTÍ A MLÁDEŽE Linda Husáková UTV-SE
Ontogenetický vývoj. cílová skupina: střední školy anotace : charakteristické znaky novorozeneckého období klíčová slova : oválné okénko, červené krvinky,
NERVOVÁ SOUSTAVA.
V ÝVOJ PLODU V DĚLOZE Zpracovala: Mgr. Kateřina Holá Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace.
Novorozenecké období. Od narození – do 6. – 8. týdne Od narození – do 6. – 8. týdne Vývojový mezník na počátku období Vývojový mezník na počátku období.
Vývoj osobnosti I. Od prenatálního období po batole Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné.
Školní zralost Bc. Lenka Hufová 2016.
Vývojové poruchy motoriky © Tom Vespa.
Běh a chůze v základní etapě atletické přípravy
Střední škola, Základní škola a Mateřská škola, Karviná Lidské tělo
DMO dětská mozková obrna
STARTOVNÍ SKOK Z BLOKU Lekce č. 21
Ontogeneze lidské motoriky © Tom Vespa.
Antropomotorika PhDr.Radek Vobr, Ph.D.
Krasobruslení Jméno: Veronika Vrtělová UČO: Obor: RVS/T
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ MĚSTEC KRÁLOVÉ
ANTROPOMOTORIKA.
Testy koordinačních schopností
DMO (dětská mozková obrna)
Období lidského života
Vybrané testy pro diagnostiku motorických schopností
Konstrukty motoriky, fylogeneze motoriky
MOTORIKA II JEMNÁ MOTORIKA
Transkript prezentace:

Nitroděložní vývoj Prenatální období (před narozením) od oplodnění vajíčka do narození – 10 lunárních měsíců tj. 280 dní Prenatální pohyby plodu: Plod v 7.- 8. týdnu má svalstvo topograficky uspořádané a je schopno funkce Osmitýdenní plod se projevuje pohybem– reflektonické pohyby hlavy, trupu, později končetin (pomalé, nerytmické) 14. – 16. týden - plod pohybuje ústrojími hlavy (rty, ústy, jazykem 5. měsíc - pohyby přibývají na intenzitě Závěr: plod před narozením má vyvinutý celý pohybový systém,projevuje se pohybem a vývoj pohybů po narození pokračuje

Novorozenectví - stadium vrozených reflexních pohybů Vymezeno 1 měsícem, výška 49-51 cm, hmotnost 3-3,5 kg, spánek 20 hod. a) Nekoordinované spontánní pohyby, holokinetická hybnost b) Nepodmíněné reflexy: Existují u novor. i dospělých – obranné (reakce na nepříjemné podněty mechanické, chemické tepelné),potravové (hledací, polykací), orgánové (mrkací, dýchací, vyměšovací) Normální až po kojence, ale patologické pro dospělé – sací, Babinského (podráždění chodidla), Postnatální (u novorozenců a kojenců, postupně vyhasínají od 2 do 6 měsíců) a) Tonicko- šíjový(extenze horní a dolní končetiny na straně čelní, flexe druhých b) Objímací – úlekový (rozhození paží a následné přiblížení k tělu) c) Kráčecí – šplhací (střídavé skrčování nohou) d) Plazivý (odstrkávat se od podložky) e) Uchopovací (prst či hůlka - silný stisk dlaně) Plavací – specifická hmotnost 0,923

Kojenectví - stadium vývoje vzpřimování uchopování a lokomoce Hlavními ukazateli prospívání jsou ukazatelé výšky a hmotnosti – roční dítě váží 10 kg, měří 76 cm Holokinetická hybnost vystřídána monokinetickou (od 2.-5. měs.) Mění se svalový tonus - hypertonie vystřídána hypotonií (ve 4. měs.) Postnatální reflexy vyhasínají (od 2.-6. měs.) Lezení (od 6.-8. měs.) Vývoj motoriky podle principů cefalokaudálního a centrálně periferního, hravé aktivity a sociálně motorické hry, Koch – vedení k pohybu,

Vývoj uchopování a manipulace

Rané dětství (batolectví) stadium vývoje chůze, běhu a manipulace s předměty Rozvinutí smyslů a koordinace pohybových funkcí Somatické charakteristiky – úbytek vrstvy podkožního tuku, obvod hrudníku větší než obvod hlavy Ukazatel Chlapci 1 rok 3 roky Dívky Výška cm 77 96,9 75,3 96,1 s 3,56 4,14 3,47 4,25 Hmotnost 10,4 15,0 9,8 14,6 1,26 1,73 1,16 1,76

Motorický vývoj - pomalejší tempo a malý rozsah pohybu. Osvojování řeči - 1.rok asi 5 slov, 3roky 900 slov Egocentrismus Manipulační a napodobivé hry Sebeobsluha – pije z hrníčku, myje si ruce (významná korekce a povzbuzování, důslednost) Prostor pro spontánní hry a spontánní aktivitu Motorický vývoj - pomalejší tempo a malý rozsah pohybu. Osvojení chůze, chůze vzad v 17 měs.,chůze do schodů v 18-20 měs., Počáteční osvojení běhu, letová fáze až na konci období, 10 m s letmým startem do 6 s. jinak retardace, běh – letová fáze 37 měsíců (106 cm, 6kg) Skákání, skok do hloubky, snožmo až ve 30. měs.,nespojuje dosud běh a odraz, přeskočí čáru, Házení a chytání, házení horním obloukem na konci období, Tahání, tlačení, převaly, kotouly, visy, přelézání – ve 3 letech výška pasu, jízda na tříkolce

Předškolní dětství – stadium rozvoje nových převážně celostních pohybů a prvních pohybových kombinací, období dětské hry Změna proporcí – hlava 17%, dolní končetiny 43%, při narození 25 a 37%, období první plnosti 2-4 rok, první vytáhlosti 5-7 rok, v 5 letech podíl svalové hmoty 35% (22% kojenec), klidová SF 109 (3r.), 94 (7r.) Dozrává poslední mozková struktura Mozeček (centrum pohybové koordinace), řízení pohybu dokonalé-akrobacie,krasobruslení Psychické a sociální změny

Pohybová aktivita Velká potřeba pohybu, pohybový luxus, stoupající tělesná výkonnost a) Chůze se podobá dospělým, chůze po špičkách, v 6 letech trasa 4 km, b) Běh - délka kroku 70 cm, v 6 letech běh na 20 m 5 sec., Cooperův běh 1700 1850 m c) Hod - v 5 letech horní oblouk, v 6 letech chlapci 10 m, dívky 9 m, (od 4 let dvojnásobný v 6 letech), po 6 roce spojují děti hod jednoruč s rozběhem d) Chytání – ve 4 roce proti míči, chytání obouruč, jednoruč, e) Skoky – hluboký, odrazem jednonož, odrazem snožmo, skok daleký z místa odrazem jednonož, skok daleký z místa odrazem snožmo (v 6 letech chlapci 120 cm, dívky 110 cm), skok vysoký z místa, skok daleký z rozběhu, skok vysoký z rozběhu f) Počátky sportovní motoriky, rozvoj pohybových schopností- koordinačních, flexibility, silových,rychlostních

Motorický vývoj Zdokonalování dříve osvojených činností Globální princip osvojování PS Spontánní pohybová aktivita (6 h. denně) HRY konstruktivní, námětové Provedení pohybů