TRAFFIC, TRANSIT & TRANSPORT Pesquisa: Prof. Ramon Armesto Mondelo SHIKANSEN J A P A N T O K Y O TRAFFIC, TRANSIT & TRANSPORT Edited by Miki Pesquisa: Prof. Ramon Armesto Mondelo ramondelo@uol.com.br
SHIKANSEN Osobní doprava v Tokiu
Dopravní řídící centrum
Informační systém
Dopravní informace
Doprava v Tokiu je úděsná. Tedy alespoň hovoříme-li o silniční dopravě Pesquisa: Prof. Ramon Armesto Mondelo ramondelo@uol.com.br
Silnice přetékají dopravními prostředky a kilometrové zácpy, ze kterých není úniku, jsou na denním pořádku
Japonští řidiči jsou ale velmi ukáznění, dodržují předpisy
Čas stání v kolonách si řidiči krátí sledováním televize, které jsou zde součástí vybavení téměř všech automobilů
Cena pohonných hmot je téměř stejná jako v Evropě
Maximální povolená rychlost na místních komunikacích je 60 km/h, na dálnicích 80 -100 km/h
Silniční poplatky jsou účtovány jen na některých soukromých silnicích
Účastníky silničního provozu jsou i chodci
Městská hromadná doprava
Autobusy Jízda autobusem je sama o sobě zajímavá. Platí se za ujeté stanice tak, že si při vstupu do busu vezmete lístek s číslem stanice, na které nastupujete. Na tabuli u řidiče je pak uvedena cena, kolik budete z které stanice platit. Nastupuje se zásadně zadními dveřmi a vystupuje se předními, abyste mohli řidiči zaplatit. Platí se tak, že do stroje u řidiče vhodíte přesnou sumu peněz a ono to ukáže, kolik jste vhodili. Pak můžete vystoupit. Pokud nemáte drobné, tak je v každém autobuse automat na rozměňování. Člověk by to ani neřekl, ale docela to tam odsejpá.
V Japonsku se jezdí vlevo, vlaky a metro také
Tramvaje
Tramvaje začaly jezdit v Tokiu v roce 1911, ale po velkém zemětřesení v roce 1923, kdy byla poškozena většina tramvajových linek, byly nahrazeny autobusy
V době své největší slávy přepravovalo na 41 linek více než 2 milióny pasažérů denně. Během padesátých a šedesátých let však došlo k prudkému nárustu automobilové dopravy, takže se tramvajové linky začaly postupně rušit
V letech 1967 až 1972 bylo zrušeno 181 km tramvajových kolejí
V současné době je ponechána v provozu pouze jedna tramvajová linka v úseku několika kilometrů jen jako zajímavost
Metro
Plánek Metra
MHD automaty na jízdenky
Ceny jízdenek v metru, tramvaji nebo autobusu se určují podle toho, kolik stanic chcete ujet. Takže třeba za jednu stanici v metru zaplatíte 150 jenů, za 5 stanic 250, atd...
Dopravní špička ve stanici Ueno
Tokijské metro je provozováno dvěma nezávislými institucemi: Odborem dopravy tokijské metropolitní vlády a společností Tokyo Metro
Je tvořeno dvanácti linkami, z nichž řada navazuje na povrchové tratě mnoha různých dopravců. Tato návaznost dala vzniknout tzv. „through-service“, kdy příměstské povrchové vlaky v určené stanici sjedou pod zem a dál pokračují jako vlak metra
Při čekání na soupravu se zařadíte na označené místo Při čekání na soupravu se zařadíte na označené místo. Přesně tam budou při zastavení vlaku dveře. Urychlí to výstup i nástup
Japonské metro - žádné pokreslené sedačky a poškrábaná okna Japonské metro - žádné pokreslené sedačky a poškrábaná okna. Prostě pohoda
Monorail jednokolejná visutá dráha
Je to speciální druh železniční infrastruktury, který užívá pro vedení a nesení vozidel jen jedné kolejnice
V roce 1964 byla v Tokiu uvedena do provozu první, vzápětí následovalo mnoho dalších
Stanice visuté dráhy
Japonská železnice
Vlaky zajišťují nejspolehlivější, komfortní a velmi rychlou přepravu po Japonsku, zejména chcete-li cestovat mezi velkými městy. Převezou vás dokonce i na jednotlivé ostrovy, od severu až k jihu
Vlaky jsou přizpůsobené velkému počtu cestujících, přičemž v rychlovlacích jsou pouze místa k sezení
Dopravní špička
Metra i vlaky jsou tak přeplněné, že dopravci museli zřídit personál, aby lidi do vlaků pěchoval
Během jednoho jediného roku vlaky přepraví přibližně 250 miliónů lidí Během jednoho jediného roku vlaky přepraví přibližně 250 miliónů lidí. Je to velmi efektivní dopravní systém, který si dokonce i ve světě získal vynikající jméno nejen díky svému komfortu a rychlosti, ale také své dochvilnosti. I poslední lokálka zde jezdí průměrnou rychlostí 130 km v hodině. Mnohé vlaky neřídí strojvůdci, ale počítače. To je Japonsko. Země, kde život lidí ovládají nejmodernější roboti a technologie. Ale také země, kde muži nepouštějí ženy sednout a ženy musí ve špičce jezdit zvláštními vagony, aby je muži neobtěžovali
Ovšem i v Japonsku se dočkáte občasného zpoždění – vždy je to však řádově v minutách, žádné půlhodinové prodlevy!
První japonské železnice byly stavěny v druhé polovině 19. století První japonské železnice byly stavěny v druhé polovině 19. století. Ale slávu japonské železniční dopravě přinesla až první trať superexpresu, která byla otevřena roku 1964 a spojovala Tokio s Ósakou. Existují plány na rozšíření systému superexpresních vlaků po celé zemi. Koncem 80. let byly všechny čtyři hlavní ostrovy navzájem propojeny silničními a železničními komunikacemi. Mezi Kjúšú a západním Honšú byl v roce 1941 postaven první podmořský železniční tunel na světě, v roce 1958 dvoupodlažní silniční tunel a roku 1973 visutý most. V letech 1979 až 88 byla realizována stavba technicky nejnáročnějšího a nejdelšího (53 km) železničního tunelu světa spojujícího Hokkaidó s Honšú
Šinkansen je síť vysokorychlostních železnic na území Japonska. V současné době se skládá z osmi tratí a obsluhuje většinu významných japonských velkoměst na ostrovech Honšú a Kjúšú. Nejvyšší dosahovaná provozní rychlost je 300 - 350 km/h.
Kromě nezbytné klimatizace patří k běžnému standardu sterilně čisté záchody s teplou vodou či vymezený prostor na přebalovaní kojenců
Že šinkanzen nedrncá, je asi zbytečné zmiňovat, ale on se vlastně zdánlivě ani nehýbá, pokud tedy nepohlédnete z okénka, kde se krajina před zrakem míhá tak rychle, že můžete postřehnout jen rozmazané šmouhy
Soupravy jsou udržovány v dokonalé čistotě i technickém stavu, jezdí velice často a na čas - jízdní řád je rozepsán s přesností na sekundy
Komfort, kvalita, ale bohužel i cena (zejména jedná-li se o větší vzdálenosti) japonských vlaků je srovnatelná s leteckou dopravou. Při vzdálenostech nad 600 km zkuste zauvažovat nad letadlem
MAGLEV - TOKYO / OSAKA - MLX 01 - 9001 Nová vysokorychlostní trať propojí japonské metropole Tokyo, Nagoya a Osaka. Rychlovlaky maglev tam budou svištět rychlostí až 500 km/h. (2011) Technologie maglev (magnetická levitace) představuje nejrychlejší vlaky na světě. Princip je založen na supravodivých magnetech v samotném vlaku a cívkách v kolejišti. Obojí ve vzájemné interakci vytváří magnetický polštář na kterém se vlak vznáší
Maglev je tedy zajímavý tím, že uvnitř stroje nenajdete žádný elektromotor. Ten se nachází na trati v rozvinuté a ploché podobě. Na rozdíl od elektromotoru se tu však nevyskytují pohyblivé prvky (kotva), protože zbylou část motoru tvoří elektromagnety umístěné na vlaku
Dodávkou střídavého proudu vzniká magnetické pole, které "běží" tratí a působí na elektromagnety na spodku vlaku. Tak, jak se mění frekvence střídavého proudu, mění se i rychlost vlaku. Když se směr pole obrátí, vlak zpomalí a nepotřebuje tak vůbec brzdy
Letecká doprava V regionu Kantó se nachází dvě mezinárodní letiště. Přímo v Tokiu je letiště Haneda, které se specializuje hlavně na vnitrostátní lety a na chartery. Pro mezinárodní dopravu slouží letiště Narita, které se nachází asi 50 km na východ od centra
Tokio mezinárodní letiště
Terminal 1 - 01
Lodní doprava Lodě jsou zahrnuty do městské dopravy, takže na ně platí stejné lístky jako na vlaky (a i stejná cena) V těsné blízkosti Tokia jsou ale také významné přístavy (např. v Jokohamě), odkud plují lodě do USA přes Tichý oceán a také do dalších zahraničních i japonských přístavů.
Tokyo Bay Ferry
Ferry Kumano
Taxi
V Tokiu je poznáte podle zelených SPZ
Ty, které zelenou značku nemají, nemají pravděpodobně ani koncesi, proto se jim raději vyhněte
Pokud na taxíku svítí červené světlo, znamená to, že je volný Pokud na taxíku svítí červené světlo, znamená to, že je volný. Otevírání a zavírání zadních dveří ovládá sám řidič
Součást „uniformy“ řidiče taxi
Rikša Častým dopravním prostředkem je jízdní kolo, i to však má své nedostatky. Vzhledem k rozlehlosti Tokia ho lze používat jen na krátkou vzdálenost
V té souvislosti stojí za zmínku, že každý z těch stovek milionů bicyklů je zaregistrován a pojištěn proti odpovědnosti za škodu či újmu na zdraví! Úprava a český text