Výběrová řízení na zajištění dopravní obslužnosti z pohledu dopravce

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Doporučení pro přípravu žádosti;
Advertisements

Ekonomické posouzení možnosti zajištění údržby vozů metra na trase A a B formou plného outsourcingu Připraveno pro Dopravní podnik hl. m. Prahy, a.s. Listopad.
Jak dobře vybrat dodavatele pro dlouhodobou spolupráci.
Soulad připravované legislativy ČR s legislativou EU, další očekávaný vývoj Ing. Vladimír Štěpán, ENA s.r.o. prosinec 2004
Výběr vozidla do firmy – máme k dispozici všechny informace? Michal Krátký, Přemysl Žižka – DEN S FLEETEM DEN S FLEETEM – JARO 2010.
Financování sociálních služeb
ZPRACOVÁNÍ STŘEDNĚDOBÝCH PLÁNŮ DOPRAVNÍ OBSLUŽNOSTI ÚZEMÍ
Prezentace společnosti B&C Dopravní systémy s.r.o. Společnost se zabývá aplikováním sofistikovaných metod využitelných pro poznávání, řízení a regulaci.
Marketingový výzkum v dopravě Autobusová linka Praha - Brno
Integrace mobilních plateb ve veřejné dopravě Integrované dopravní systémy Žďár nad Sázavou 20. – 22. května 2013 RNDr. Jan Kotík Jednatel ČSAD SVT Praha,
NedRailways Nabídková řízení ve veřejné dopravě České republiky Pohled zahraničního uchazeče.
Pracovněprávní vztahy v organizaci
DATA MINING Irma Macháčová PROČ DATA MINING?
Nabídka personálních služeb
Projekty EOC v ČR v období
| Rozvoj železniční sítě v Libereckém kraji Jiří HRUBOŇ KORID LK (CZ) This project is implemented through.
Integrovaný dopravní systém
Audit IT procesů ve FNOL
ÚČEL AUTOMATIZACE (c) Tralvex Yeap. All Rights Reserved.
2. Statistika knihovnických činností (Revize standardu regionálních funkcí) Pardubice 15. – Ladislava Zemánková.
1 Možnosti financování vzdělávacích programů pro zaměstnance v rámci OP LZZ Prezentující Ing. Lenka Piruchová.
Patnácté výročí založení společnosti CZECH Consult, spol. s r.o. (1995 – 2010) – patnáct let práce v oblasti dopravy a dopravního inženýrství. Děkujeme.
SEKUNDÁRNÍ TRH UŽITKOVÝCH VOZIDEL
Outsourcing jako strategický nástroj řízení nejen v komerční sféře
Cvičná hodnotící prezentace Hodnocení vybraného projektu 1.
Projekt 3.3 „Partnerství pro budoucnost“. Úvodní informace o projektu Projekt byl úspěšně předložen Karlovarským krajem v rámci výzvy SROP, priority 3.
Personální práce ( kap. 14)
PPP projekty v ČR Šance nebo riziko? Ing. Jan Pavel, Ph.D. katedra veřejných financí Vysoká škola ekonomická v Praze Transparency International – Česká.
INTESPOJ Návrh standardizace Informačních systémů
Faktory ovlivňující výsledky zadávacích řízení - komparace veřejných zakázek zadaných obcemi a centrální státní správou Jan Pavel Listopad 2012 Názory.
Smluvní zajištění Pražské integrované dopravy
Plynárenství v evropském kontextu Situace na trhu s plynem ČR Možnosti odběratelů při výběru dodavatele Ing. Vladimír Štěpán, ENA s.r.o. 8. březen 2007.
Z ADÁVACÍ ŘÍZENÍ NA VÝBĚR AUTOBUSOVÝCH DOPRAVCŮ V L IBERECKÉM KRAJI S EMINÁŘ I NTEGROVANÉ DOPRAVNÍ SYSTÉMY, Ž ĎÁR NAD S ÁZAVOU 2013 Jiří Hruboň KORID LK,
Podpora a rozvoj komunikační infrastruktury veřejné správy (KIVS) Ing. Lubomír Moravčík
„ Nové moderní nástroje práce organizátora veřejné dopravy“ Veřejná doprava je složitý systém zabezpečení dopravních potřeb obyvatel. Jeho efektivní poznávání,
Systém dalšího vzdělávání pracovníků výzkumu a vývoje v MS kraji a jeho realizace Projekt A6 Rozpočet a plánování tvorby projektů a jejich následná realizace.
Metodika dělení příspěvku dle ukazatelů A+B1 na základě rozhodnutí Akademického senátu zůstává metodika dělení příspěvku stanoveného podle ukazatelů A+B1.
Sledování vozidel v reálném čase a využití pro informování cestujících
M ATEMATIKA A BYZNYS I NFORMAČNÍ MANAGEMENT VE FIRMĚ Eva Turnerová Západočeská univerzita
Investiční pobídky. ► Investiční pobídky začaly být v ČR poskytovány investorům od roku Jsou realizovány MPSV, MPO a Agenturou na podporu podnikání.
Personální plán pro podnikatelský plán
Medzinárodná konferencia 04. a , Hotel pod zámkom, Bojnice.
MS2014+ Modul CBA Ekonomika projektu
Seminář pro žadatele o finanční podporu – Výzva č. 51 Veřejné zakázky v oblasti ICT.
Integrované dopravní systémy v době výběrových řízení Zodpovědnost – rozhoduje se o podobě veřejné dopravy na cca 15 let dopředu Výběrová řízení – šance.
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR JUDr. Jana Nedvědická Odbor práva veřejných zakázek a koncesí MMR ČR Zákon o veřejných zakázkách – možnosti společensky.
Projekty ITI pro zlepšení společného IDS Prahy a Středočeského kraje Ing. Radim Vysloužil.
zelená linka: Provozování vodohospodářské infrastruktury – Podmínky přílohy č. 6 OPŽP.
Administrace veřejných zakázek elektronicky.
Agendové IS MPSV a ÚP Plán konsolidace a rozvoje Petr Krůček 1. náměstek ministryně 29. května 2013.
„Přírodovědné a technické vzdělávání Ústeckého kraje“ CZ.1.07/1.1.00/ Nejčastější chyby při zadávání veřejných zakázek z OPVK
Cena dopravního výkonu v dlouhodobé smlouvě o zajištění dopravní obslužnosti veřejnou linkovou dopravou Kroměříž
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní politika ČR.
Operační program Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost Kateřina Čočková, regionální projektová manažerka.
Střednědobý plán rozvoje sociálních služeb v Ústeckém kraji na období konference Sociální služby v Ústeckém kraji Krajský úřad Ústeckého kraje.
Dopravní konference Pardubice 2013 Pardubice
Přednáška č. 9 Hodnocení veřejných zakázek Úvod do veřejných zakázek a věcné hodnocení Ladislav Kavřík
Snižování podpory z hlediska příjmů projektů – pozice OP Doprava
Materiál je určen pro 4. ročník studijního oboru Provoz a ekonomika dopravy, předmětu Doprava a přeprava, inovuje výuku použitím multimediálních pomůcek.
"Neratovice: podpora místních podniků v zakázkách malého rozsahu" Databáze podnikatelských subjektů.
Železniční doprava pro kraje Praha, 28. listopadu 2016
Příprava společného IDS Prahy a Středočeského kraje
Korupce při veřejných zakázkách v ČR a SR
Přednáška č. 10 Hodnocení veřejných zakázek - druhá část
Ing. Patrik Horažďovský Ing. Martin Heindl
Činnost společnosti Koordinátor veřejné dopravy Zlínského kraje s.r.o. Konference IDS Žďár nad Sázavou,
Elektronická komunikace při zadávání veřejných zakázek Mgr. Jakub Váňa
UZAVÍRÁNÍ SMLUV O VEŘEJNÝCH SLUŽBÁCH V PŘEPRAVĚ CESTUJÍCÍCH
Problematika MHD v městech SR Bojnice 30. září 2010
Fakulta dopravní ČVUT v Praze konference IDS, Žďár nad Sázavou
Transkript prezentace:

Výběrová řízení na zajištění dopravní obslužnosti z pohledu dopravce Ing. Richard Latislav ZDAR, a.s. Integrované dopravní systémy Žďár nad Sázavou 20.5.2014

Cíle příspěvku Poukázat na hlavní faktory ovlivňující zájem dopravce na účasti ve VŘ, potažmo reálné šance dopravce na úspěch Zmínit klíčové parametry VŘ, ke kterým musí dopravce přihlédnout při kalkulaci nabídky Poukázat na příklady dobré i špatné praxe z již proběhlých VŘ Nastínit možné scénáře budoucího vývoje v této oblasti

Obecný rámec, možní uchazeči Legislativní rámec nařízení EU, zákon 194/2010Sb., vyhlášky, metodika, ZVZ Otevřenost trhu v rámci EU účast zahraničních subjektů ve VŘ reálně pouze prostřednictvím českých subjektů Kdo dnes působí na trhu veřejné linkové dopravy v ČR? cca 5 velkých firem (> 200 vozidel) cca 30 středně velkých firem (20 – 200 vozidel) firmy s menším počtem vozidel VŘ již proběhla v několika krajích – JMK, UNL, LBC 5 – 15 firem v rámci krajského VŘ na soutěženou oblast obvykle 3 – 6 uchazečů

Typ smlouvy - brutto / netto Převládá typ brutto – lze očekávat i nadále možný snadný postup dle ZVZ objednavatel určuje snadno rozsah objednávky, maximální cenu zakázky a případné mantinely při změně rozsahu objednatel se nemusí na rozdíl od dříve používaného modelu zabývat kontrolou přiměřených nákladů dopravce riziko tržeb nese objednavatel, ale může ho výrazně eliminovat svým přístupem – úpravami JŘ, cenotvorbou jízdného, marketingem, přepravní kontrolou, … výhody modelu převládají i pro dopravce - garantované tržby a dané mantinely rozsahu objednávky potenciál netto smluv v MHD?

Délka kontraktu, proběh vozidel VŘ, které proběhly: 6 – 10 let čím delší kontrakt, tím větší ochota investovat do nových vozidel běžná živostnost vozidel 8 – 12 let otázka využitelnosti vozidel po ukončení kontraktu korespondence s minimálními standardy (průměrné stáří vozidel) potřeba inflační doložky Km proběh na vozidlo a rok: 50 – 100 tis. km běžná životnost vozidla 600 tis. - 1 mil. km čím vyšší proběh, tím nižší cena za km vliv proběhu km na počet řidičů

Velikost soutěžené oblasti ovlivňuje spektrum možných účastníků vychází zřejmě ze současného rozložení v daném regionu ve VŘ, které dosud proběhly byly aplikovány dva přístupy: a) Ústecký, Jihomoravský, Pardubický kraj menší oblasti o počtu cca 10 – 20 vozidel větší počet možných účastníků pro dopravce možnost synergií při získání více sousedních oblastí b) Liberecký kraj – pouze 3 oblasti Účast zajímavá jen pro velké firmy

Vozidla – stáří a obsaditelnost Maximální a průměrné stáří zcela nová vozidla – rovná příležitost nebo zbytečný luxus? Velikost vozidel definice většinou přes obsaditelnost vliv zejména na provozní náklady - rozdíl pořizovací ceny mezi busem 8, 10 a 12 je relativně zanedbatelný rozdíl ceny a provozních nákladů u busů 12.8m, 15m, 18m je větší Definice specifických parametrů pro jednotlivé typy (místa k sezení, plocha ke stání) – úpravy vozidel výrobcem vyvolané kvůli specifikaci VŘ Omezení při nasazování různých typů vozidel na jednotlivé turnusy

Vozidla – vybavení, ostatní požadavky Požadavky – odůvodnitelné / pochopitelné / zbytečné? nízkopodlažnost vozidel, informační a odbavovací systém klimatizace, jednotné barevné provedení vozidel zavazadlové koše s pevným dnem, jeden typ autobusu pro celou oblast Důsledek nevhodných požadavků: navýšení pořizovací ceny a provozních nákladů omezení prostoru pro dopravce k dalšímu využití vozidla (reklamní plochy, zájezdová doprava) možné problémy interoperability – nemají prapůvod ve VŘ Požadavky na jiné vybavení a služby - informační kanceláře Problém s vozidly „na dotaci EU“ - JMK Budoucnost - požadavek na alternativní paliva?

Další nutné předpoklady pro účast Předložení referencí – požadavky přiměřené velikosti oblastí Bankovní záruka a jistota - oprávněné, ale s problémy: náklady rámcově 30 – 50 tis. administrativní překážky dlouhá doba vyhodnocení VŘ Ostatní podmínky (doložení výpisů) – nutné administrativní zlo Vlastní analýza a kalkulace VŘ vychází ze vzorových turnusů, JŘ a zkušeností dopravce – úroveň zpracovaných podkladů odráží stav dopravního plánování objednavatele

Složitost a jednoznačnost zadání Negativní: Počet doplňujících dotazů jako ukazatel složitosti – odsouvání termínu soutěže, odvolání k ÚOHS „teplotní režim ve vozidle aneb teplotu změříme nejdříve minutu po zavření dveří a nejvýše metr nad zemí“ Rychlost vyhodnocení VŘ Možnost vyloučení uchazeče kvůli chybě při zpracování nabídky Pozitivní: Dostatečná příprava zadání VŘ - vzorové JŘ a turnusy – pro dopravce zůstává nutnost skloubit s problematikou pracovních režimů, servisu vozidel, tankování, apod. Neutrální: Sankce a pokuty – obecně není problém, ale musí být podle jednoznačných pravidel a s „lidským přístupem“ k situacím v reálném provozu

Hodnotící kritérium Hlavní kritérium – převládá nabídková cena Částečně požadována kvalitativní kritéria (možné problémy): otázka objektivity porovnání a vyhodnocení kritérií zvýhodnění stávajících (místních) dopravců? ekonomicky nejvýhodnější nabídka dle ZVZ Ostatní problémy dumpingové ceny - kontext celého kontraktu, inflace účast nabídek od více uchazečů, kteří mají stejného vlastníka VŘ zatím vždy přineslo snížení ceny – pro dopravce negativní, pro objednavatele pozitivní - co udělá objednavatel s ušetřenými penězi?

Změna smlouvy v průběhu zakázky Inflační doložky naftová doložka, obecná inflace, mzdová inflace aplikovány na cenu v určitém poměru – otázka jak korespondují s realitou Změna km rozsahu smlouvy hlavní mantinely jasné, přesto určitá nejistota těžko predikovatelný dopad na změnu počtu řidičů obecně lze čekat spíše pokles výkonů veř. dopravy Jiné mimořádné okolnosti Změna legislativy, pracovní režimy řidičů?

Co tvoří cenu dopravního výkonu? ¼ PHM – pro všechny dopravce srovnatelné ¼ mzdy – v rámci ČR ovlivněny zejména regionálně a ostatními pracovními příležitostmi, kolektivními smlouvami v kontextu hrozby ztráty zaměstnání mohou někteří dopravci využít ke snížení mezd ¼ odpisy vozidel – pořizovací ceny srovnatelné ¼ ostatní – poplatky, režie provozní a správní, servis, operativa, zisk – manévrovací prostor minimální

A co řidiči? Z logiky věci jsou řidiči bez ohledu na VŘ stále potřeba v místě přepravních výkonů ať vyhraje jakýkoliv dopravce, většina řidičů zůstává a pokračuje ve své práci zkušenosti s předáváním mezi dopravci jsou oboustranně pozitivní na jednu stranu jistota práce, na druhou nejistota za jakých podmínek u nového dopravce budou pracovat Dopravce musí dodržovat omezení dané zákoníkem práce a předpisy, které určují režimy řízení Na vzorové turnusy a JŘ tak musí aplikovat výše uvedené a navíc zajistit další provozní záležitosti – tankování, servis, střídání Snaha o maximální proběhy brání většímu využití řidičů např. v nepravidelné dopravě

Přístup k infrastuktuře Náklady na vjezdy na AN mohou tvořit až několik kč/km! Objednavatelé v rámci VŘ většinou neřeší a ponechávají vjezdy jako náklad dopravce Ocenit lze ty objednavatele, kteří se alespoň snaží o budování infrastruktury pro veřejnou dopravu (přestupní terminály, informační systémy apod.) Negativní příklad – výstupy na zastávkách MHD bez možnosti odstavení vozidla, vztahy město vs. kraj, … Cíl: vjezdy do AN a označníky řešit do budoucna jako otevřenou infrastrukturu s rovným přístupem pro všechny dopravce

Jak to všechno dopadne? Scénář 1 – JMK – zakázky ovládly většinou regionální firmy střední velikosti (většina obhájila původně obsluhované oblasti) – potenciál budoucí klidné a férové spolupráce mezi dopravci a objednatelem Scénář 2 – Ústecký kraj – zakázky ovládly z většiny velké firmy ze sousedících regionů, původně převažující městské dopravní podniky vypadly zcela ze hry – potenciál sporů město vs. kraj Scénář 3 – Liberecký kraj – odvolání na ÚOHS Možná rizika budoucího vývoje Vzájemný boj mezi dopravci – zůstanou jen velcí hráči Postupné omezení manévrovacích podmínek pro dopravce do té míry, že se stanou jen poskytovateli vozidel a řidičů Riziko snížení mezd řidičů z důvodu nízkých cen

Doporučení objednavatelům Základ – znalost fungování stávajícího systému dopravní obslužnosti v regionu a důsledné dopravní plánování Zmapovat dobré a špatné postupy ostatních objednavatelů – postupné kroky k definování podmínek VŘ Jednoduchost zadání + nevytvářet nesmyslné požadavky Zvolit vhodný rozsah oblastí pro otevřenou soutěž uchazečů Využít i jiná kritéria než je nabídková cena Dostatečná časová rezerva pro průběh VŘ Ponechat dopravcům určitý manévrovací prostor Ušetřené peníze ve VŘ vrátit do smysluplně do infrastruktury veřejné dopravy, případně její propagace, komunikace s cestující veřejností

Závěrečné poznatky aneb co si jako dopravce uvědomíte Nesnažte se počítat náklady do VŘ zcela přesně, v praxi budou reálné náklady stejně vycházet jinak – aneb na nějaký ten výdaj jistě zapomenete Zisk a režie kalkulovat už nemusíte - vždy se najde jiný dopravce, který je také nepočítal Proč nezkusit soutěžit mimo váš region, když na oblast, kterou dnes obsluhujete se v budoucnu také určitě přihlásí dopravci z jiných regionů Přeneste stres se zvládnutím projektu také na vaše dodavatele – ať už jde o stlačení cen nebo tlak na dodržení termínů dodávek Nezapomeňte, že již za pár let po úspěšném VŘ se vše bude opakovat Úspěšný rozjezd projektu je neocenitelná zkušenost pro rozhodnutí, zda se účastnit dalších VŘ

Vyplatí se to vůbec vyhrát? Modelový příklad - kontrakt na 25 vozidel / 10 let Úspěšný dopravce: Investice - nákup busů - 100 mil. Kč 10 let tvrdé práce – operativní řízení, personální práce, péče o techniku, riziko sankcí Výsledek na konci kontraktu – zisk ~ 5 - 10 mil. Kč Neúspěšný dopravce: 10 let poskytování služeb (servis, prodej PHM, vjezdy do AN) Investice – údržba zázemí - 10 mil. Kč Výsledek po 10 letech – zisk ~ 50 - 100 mil. Kč

Děkuji za pozornost Ing. Richard Latislav ZDAR, a.s. latislav@zdar.cz Přijměte prosím pozvání na večerní akci v areálu ZDAR, a.s.