Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
EU peníze školám Základní škola a Mateřská škola Tábor, Helsinská 2732 Název projektu: Moderní škola – naše budoucnost Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Advertisements

Tepelná výměna prouděním
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
KALORIMETR.
Teplo jako fyzikální veličina
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
Měření a výpočet přijatého a odevzdaného tepla
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
Měrná tepelná kapacita procvičení © Petr Špína 2011
Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Zpracováno v rámci projektu FM – Education CZ.1.07/1.1.07/ Statutární město Frýdek-Místek Zpracovatel: Mgr. Lada Kročková Základní škola národního.
Fyzika 2. stupeň VY_52_INOVACE_01_12 Hustota látky
ZŠ, ZUŠ a MŠ Kašperské Hory, Vimperská 230 Předmět: FYZIKA Ročník: 8.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
VY_52_INOVACE_01_04 Nakloněná rovina Mgr. Lucie Stehlíková Anotace:
Název příjemce Základní škola, Bojanov, okres Chrudim Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu Škola nás baví Výukový materiál.
VNITŘNÍ ENERGIE TĚLESA
Teplo jako fyzikální veličina
Teplo (Učebnice strana 53 – 55)
Název příjemce Základní škola, Bojanov, okres Chrudim Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu Škola nás baví Výukový materiál.
Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Předmět : F y z i k a Ročník : osmý
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK Tematický celek: Fyzika pro 2. stupeň V/2 Inovace a zkvalitnění výuky v oblasti.
Teplo Ing. Radek Pavela.
zpracovaný v rámci projektu
V ý u k o v ý m a t e r i á l zpracovaný v rámci projektu Ověření ve výuce: Třída: Datum: Šablona: Sa da: Ověření ve výuce: Třída: Datum: Pořadové číslo.
V ý u k o v ý m a t e r i á l zpracovaný v rámci projektu Ověření ve výuce: Třída: Datum: Šablona: Sa da: Ověření ve výuce: Třída: Datum: Pořadové číslo.
Název příjemce Základní škola, Bojanov, okres Chrudim Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu Škola nás baví Výukový materiál.
Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7
Tepelné jevy.
Název materiálu: OPAKOVÁNÍ 1.POLOLETÍ - OTÁZKY
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 8 Tematický okruhTeplené jevy.
Pokusné určení tepla.
Digitální učební materiál
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Název materiálu: TEPLO – výklad učiva.
Číslo: Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název: Změny skupenství látek Autor:
ZŠ, ZUŠ a MŠ Kašperské Hory, Vimperská 230 Předmět: FYZIKA Ročník: 8.
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Vodárenská 2115 Autor: Mgr. Karolína Hadrbolcová Materiál: VY_52_INOVACE_PV14.34 Téma: Teplo Číslo.
Příklad tepelně izolované soustavy:
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Vzdělávací oblast:Člověk a příroda Předmět:Fyzika Ročník:8. ročník Klíčová slova:Měření tepla Autor:Mgr. Lucie.
Spočítej Sbírka úloh z fyziky pro ZŠ Sbírka úloh z fyziky pro ZŠ str. 84, příklad 550 str. 84, příklad 550 Bazén o objemu 45m 3 se má naplnit vodou o teplotě.
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
Měrná tepelná kapacita
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK Tematický celek: Fyzika 2. stupeň VY_52_INOVACE_01_06 Rychlost dopravních prostředků.
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK Tematický celek: Fyzika 2. stupeň VY_52_INOVACE_01_11 Teplota tělesa Mgr. Lucie.
Měrná tepelná kapacita © Petr Špína 2011 foto
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Radomír Tomášů Název šablonyIII/2.
Základní škola Emila Zátopka Zlín, příspěvková organizace, Štefánikova 2701, Zlín EU PENÍZE ŠKOLÁM OP VK Zlepšení podmínek pro vzdělávání.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Fyzika 8 Autor: Mgr. Zuzana Vimrová 1. Jaký druh energie předávají následující tělesa?
Fyzika 8 Měrná tepelná kapacita látky. 3. Měrná tepelná kapacita látky Dvě tělesa z různých látek o stejné hmotnosti přijmou stejné teplo, ale jejich.
KALORIMETRICKÁ ROVNICE
NÁZEV ŠKOLY: 2. ZÁKLADNÍ ŠKOLA, RAKOVNÍK, HUSOVO NÁMĚSTÍ 3
Spočítej Bazén o objemu 45m3 se má naplnit vodou o teplotě
Datum: Název školy: Základní škola Městec Králové
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_13_TEPLO_TEST_VEDOMOSTI Název materiálu:
TEPLO.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Tání a tuhnutí - početní úlohy
Jak změříme teplo přijaté nebo odevzdané při tepelné výměně
Teplo VY_32_INOVACE_19_Teplo Autor: Pavlína Čermáková
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Libor Zemánek NÁZEV: Měrná tepelná kapacita látky TÉMATICKÝ CELEK:
Přijaté teplo. (protokol). Téma Téma: Určení přijatého a odevzdaného tepla tělesem při tepelné výměně. Úkol: Úkol: Určení tepla odevzdaného horkou vodou.
zpracovaný v rámci projektu
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_24_04 Vnitřní.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
Transkript prezentace:

Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1 Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1.4 75022320 Tematický celek: Fyzika 2. stupeň VY_52_INOVACE_01_10 Určení velikosti tepla přijatého a vydaného při tepelné výměně Mgr. Lucie Stehlíková Anotace: Rozdíl mezi přijatým a dodaným teplem Postup k laboratorní úloze Protokol k laboratorní úloze Metodika: interaktivní prezentace

Určení velikosti tepla přijatého a vydaného při tepelné výměně

Zpracovala: Mgr. Lucie Stehlíková   Škola: ZŠ a MŠ Šumná, 67102 Šumná 92 Předmět: FYZIKA 6. – 9. ročník Klíčová slova: teplo přijaté, teplo vydané, hmotnost, teplota, měrná tepelná kapacita, kalorimetrická rovnice Ověření ve výuce: 11. 1. 2012

Teplo odevzdané a přijaté Teplo přijaté Těleso teplejší odevzdává teplo tělesům chladnějším Q1 = m1.c1.(t1-t)   Q1 – odevzdané teplo m1 – hmotnost tělesa, které teplo odevzdává t1 – teplota tělesa, které teplo odevzdává t – konečná teplota c1 - měrná tepelná kapacita teplejšího tělesa Těleso chladnější přijímá teplo od těles teplejších Q2 = m2.c2.(t-t2)   Q2 – přijaté teplo m2 – hmotnost tělesa, které teplo přijímá t2 – teplota tělesa, které teplo přijímá C2 – měrná tepelná kapacita chladnějšího tělesa

Teplo odevzdané a přijaté Q1 = Q2 m1.c1.(t1-t) = m2.c2.(t-t2)

TAJENKA: Jak se nazývá zařízení, který lze provádět tepelnou výměnu mezi tělesy? 1.   2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9. 10. Fyzikální veličina, která vyjadřuje množství vykonané práce za určitý čas Fyzikální veličina, která má jednotku °C Druh vnitřní energie Jednotka energie Stav, kdy dochází ke změně skupenství kapalného na plynné Domácí spotřebič sloužící k uskladňování potravin Látka, která má měrnou tepelnou kapacitu c = 380 𝑱 𝒌𝒈.°𝑪 Stav látky Zařízení sloužící k výrobě elektrické energie Fyzikální veličina charakterizující působící sílu po určité dráze

TAJENKA (řešení): Jak se nazývá zařízení, který lze provádět tepelnou výměnu mezi tělesy? Fyzikální veličina, která vyjadřuje množství vykonané práce za určitý čas Fyzikální veličina, která má jednotku °C Druh vnitřní energie Jednotka energie Stav, kdy dochází ke změně skupenství kapalného na plynné Domácí spotřebič sloužící k uskladňování potravin Látka, která má měrnou tepelnou kapacitu c = 380 𝑱 𝒌𝒈.°𝑪 Stav látky Zařízení sloužící k výrobě elektrické energie Fyzikální veličina charakterizující působící sílu po určité dráze 1. V Ý K O N   2. T E P L A 3. 4. J U 5. R 6. CH D I Č 7. M Ě Ď 8. S Í 9. Á 10. C

Rozhodni o jaký druh tepla při tepelné výměně se jedná: Teplo odevzdané: Teplo přijaté: Krbová kamna Led ve sklenici Coca-Coly Radiátor Klimatizace v automobilu v létě Klimatizace v automobilu v zimě Ledování výronu kotníku Studené zábaly při vysoké teplotě Táborový oheň

Příklad 1: Zadání: Jaké teplo přijme vzduch v místnosti, jestliže se po zatopení v krbových kamnech ohřeje z 16 °C na 20 °C ? Řešení:

Příklad 1: Zadání: Jaké teplo přijme vzduch v místnosti o hmotnosti 0,02 kg, jestliže se po zatopení v krbových kamnech ohřeje z 16 °C na 22 °C ? Řešení: t = 22 °C t2 = 16 °C m2 = 0,02 kg c = 1003 𝑱 𝒌𝒈.°𝑪 (v Tab.) Q2 = ? J Q2 = m2.c2.(t-t2) Q2 = 0,02 . 1003 . (22-16) Q2 = 120,3 J

Příklad 2: Zadání: Jaké teplo odevzdá 1 kg horké vody o teplotě 80 °C studené vodě, kterou přidáme do chladnoucí lázně, jestliže se lázeň ohřeje na 30 °C ? Řešení:

Příklad 2: Zadání: Jaké teplo odevzdá 1 kg horké vody o teplotě 80 °C studené vodě, kterou přidáme do chladnoucí lázně, jestliže se lázeň ohřeje na 30 °C ? Řešení: t1 = 80 °C t = 30 °C m = 1 kg c = 4180 𝑱 𝒌𝒈.°𝑪 (v Tab.) Q1 = ? J Q1 = m1.c1.(t1-t) Q1 = 1 . 4180 . (80 – 30) Q1 = 209000 J = 209 kJ

Protokol k laboratorní úloze Určení velikosti tepla přijatého a vydaného při tepelné výměně   Jméno: Úkol : Změřit teplotu jednotlivých vzorků vody Změřit hmotnost jednotlivých vzorků vody Slít jednotlivé vzorky vody dohromady a změřit výslednou teplotu Vypočítat teplo odevzdané - Q1 a teplo přijaté Q2 cH2O = 4180 𝑱 𝒌𝒈.°𝑪  Měření: 200 ml studené vody, 200 ml vody o pokojové teplotě 100 ml studené vody, 300 ml vody o pokojové teplotě 300 ml studené vody, 100 ml vody o pokojové teplotě 200ml vody o pokojové teplotě, 200 ml horké vody 100ml vody o pokojové teplotě, 300 ml horké vody 300ml vody o pokojové teplotě, 100 ml horké vody

Tabulka k laboratorní úloze   m1 (kg) m2 (kg) t1 (°C) t2 (°C) t Q1 (J) Q2 1. 2. 3. 4. 5. 6.

Zdroje: Fyzika 8, Fraus 2006, ISBN 80-7238-525-9, str. 38 - 47 Microsoft PowerPoint 2010