Chladící systémy vozidla
Chladící okruhy: -olejové -vodní. Tvoří samostatnou problematiku při řešení uspořádání lokomotiv, protože chladící vzduch musí být zbaven prachu, vody a nečistot.Vertikální systémy mohou být řešeny různými způsoby, buď jako:
Uzavřené okruhy Které přes žaluzie a filtry nasávají vzduch z prostoru vně karoserie a ventilačními kanály se vzduch přivádí k jednotlivým zařízením, která mají být chlazena.
Okruhy chlazení: Vytápění, větrání, ventilace a klimatizace, konvekční vytápění teplou vodou, olejem vytápěná doplňková topná tělesa, tlakové větrání.
Ukazatel vlhkosti Konzervátor –Olejový chladič
Chlazení motoru je zajištěno dvěma ventilačními okruhy – vnitřním a vnějším.
Vnitřní okruh Jedná se o okruh uzavřený. Zdrojem tlaku je malý radiální ventilátor, který je umístěn na zadní straně motoru.
Vnější okruh Tento okruh je otevřený. Radiální tlačný ventilátor, umístěný na přední straně motoru, nasává přes ochranné síto vzduch z okolí stroje a profukuje jím vnější řadu statorových kanálů.
Každý okruh má vlastní ventilátor o průměru 1000 mm.
Ventilátor Má za úkol přivádět chladný vzduch do oběhu a má chladit např. trakční motory, rozjezdové odporníky, usměrňovače, transformátory, případně odporníky elektrodynamické brzdy atd.
Ventilátorové ústrojí
Znázornění ventilátorové šachty
Systém ventilace tak může ovlivnit i konstrukci zařízení umístěných ve strojovně.
Trakční pohonné jednotky- Ty nyní musí odolávat zhoršeným pracovním podmínkám, např. přítomnosti prachu, sněhu, vodní mlhy, stříkající vody atd.
Kompresor Na lokomotivě jsou dva kompresory umístěny vždy za stanovištěm strojvedoucího které slouží k doplňování vzduchu do hlavního vzduchojemu.
w
Vzduchové obvody elektrických lokomotiv Lokomotiva potřebuje vzduch jak ke chlazení svých přístrojů a zařízení, tak ve formě stlačeného vzduchu, který se používá k pohonu přístrojů, zařízení a pro tlakové brzdy.
Axiální ventilátor
Obvod chladicího vzduchu U elektrických lokomotiv je nutné chladit trakční motory, rozjezdové odporníky, usměrňovače, případně odporníky elektrodynamické brzdy.
Ventilátor EDB
U stejnosměrných lokomotiv tvoří chladicí obvod dva ventilátory poháněné elektromotory, které nasávají vzduch z otvorů ve střeše.
Pohled do strojovny rekonstruované lokomotivy 151.001
Mezi podvozky je postupně naftová nádrž o objemu 4000 litrů, hlavní vzduchojem o průměru 700 mm a objemu tisíc litrů a skříň startovacích baterií
Map of railway electrification systems in Europe ██ 750 V DC ██ 1,5 kV DC ██ 3 kV DC ██ 15 kV AC ██ 25 kV AC ██ non-electrified
Třífázová elektrická lokomotiva ř Třífázová elektrická lokomotiva ř. E 554 italských železnic ještě v době pravidelného provozu
CHLADIČ- slouží ke chlazení trakčních motorů
Transformátor z lokomotivy 263
Olejové čerpadlo
A teď něco navíc
814-210 Regionova
Lokomotiva řady 363 170-2
KONEC Odkaz na video, kde tohle mohl být poslední hrdinský čin: http://www.youtube.com/watch?v=hGI_TRZWRDA