Řízení jakosti, standardy Ing. Jan Pivoňka
Zákazník, odběratel Je to »organizace nebo osoba, která přijímá produkt« (ISO 9000), partner dodavatelsko-odběratelského vztahu. Požadavek je zformovaná potřeba zákazníka, tedy »potřeba nebo očekávání, které jsou stanoveny, obecně se předpokládají nebo jsou závazné«
Dodavatel Je to druhý partner dodavatelsko-odběratelského vztahu, tedy »organizace nebo osoba, která poskytuje produkt« (ISO 9000).
Dodavatelsko odběratelský vztah Různé organizace Vnější dodavatel Vnější zákazník Stejné organizace Vnitřní dodavatel Vnitřní zákazník
Dodavatelsko odběratelský vztah
Jakost Cokoli, o čem můžeme říci, že je dobré, nebo špatné, lepší, nebo horší než něco jiného (srovnatelného), má svou jakost. Jakost je vhodnost pro použití. Jakost je shoda s požadavky. Jakost je stupeň splnění požadavků souborem inherentních znaků. Inherentním znakem se rozumí vlastní, vnitřní znak objektu, o jehož jakost se jedná. Norma uvádí i rovnocenné synonymum pro jakost: kvalita. (ISO 9000)
Jakost v potravinářském průmyslu??? Bezpečnost Cena Senzorické vlastnosti Nutriční vlastnosti Původ Tradiční postupy Ekologie Bezpečnost práce?
Nástroje pro dosahování jakosti Řada ISO 9000 Standardy řetězců – BRC, IFS, Dutch HACCP, Effsis Legislativní požadavky Další normy BOZP Enviromentální management Integrované systémy
Management jakosti Koordinované činnosti pro usměrňování a řízení organizace s ohledem na jakost Cíle jakosti - něco, oč se usiluje nebo na co se někdo zaměřuje ve vztahu k jakosti Politika jakosti - k dosažení cíle musí mít organizace určitou hlavní linii Plánování jakosti - část managementu jakosti zaměřená na stanovení cílů jakosti a na specifikování nezbytných provozních procesů a souvisejících zdrojů pro splnění cílů jakosti Řízení jakosti - plnění požadavků na jakost v procesech a jejich výstupech
Hodnotový řetězec Hodnota – vlastnosti, přínosy atp. výrobků a služeb za něž je zákazník ochoten zaplatit Hodnotový řetězec – soubor činností, které postupně přidávají výrobku, službám hodnotu (od dodavatelů až po zákazníky) Vnější tok (vstupující materiál a vystupující služby) Zaměření na efektivnost – vytvoření vyšší hodnoty pro zákazníka Management hodnotového řetězce – vytvoření vztahů mezi dodavateli a odběrateli za účelem uspokojení požadavků koncového zákazníka
Systémy jakosti a bezpečnosti potravin, trendy TQM – total quality management GMP/GHP Legislativa Příručky GMP/GHP HACCP Český standard „Požadavky na systém…“ ISO 22000 – food safety management standard Normy ISO 9000:2000 – systém řízení jakosti Aktivity zahraničních společností Standardy řetězců GFSI IFS, BRC….
Standardy řetězců Posouzení jiných standardů a jejich shody s požadavky GFSI zatím potvrzena shoda standardů: The BRC Technical Standard The Dutch HACCP Code The EFSIS standard The International Standard for Auditing Retailer (and Wholesaler) Branded Food Products SQF (Purchased by American Retailer Association FMI)
International Food Standard Požadavky Řízení systému kvality Zodpovědnost vedení Management zdrojů Realizace výrobku Měření, analýzy, zlepšování