Zemní plyn jako pohonná hmota Den s Fleetem, Brno 9.6.2009 Lubomír Kolman, RWE Plynoprojekt, s.r.o.
Není plyn jako plyn (!!) CNG (Zemní plyn) LPG (Propan – Butan) CNG – Compressed Natural Gas (Stlačený zemní plyn), Obsahuje 96–98% metanu Těžba - ropná (naftový) nebo uhelná (karbonský) ložiska Zaručená kvalita plynu v celé ČR Uskladněn v plynném skupenství v silnostěnných tlakových nádobách, vysoký tlak 200 bar Lehčí než vzduch, volně se rozptyluje, lze snadno odvětrat Oktanové číslo 130 V zahraničí lze parkovat v podzemí Nejbezpečnější pohonná hmota LPG – Liquefied Petroleum Gas (Zkapalněný rafinérský plyn), Obsahuje cca 50 % propanu + 50 % butanu (letní – zimní směs) Je vedlejším produktem při zpracování ropy v rafinériích, či při těžbě zemního plynu Nejednotná kvalita, záleží na distributorovi resp. zdroji Uskladněn v kapalném skupenství v tlakových nádobách V plynném skupenství těžší než vzduch, shromažďuje se v prohlubních, kanálech, podzemních prostorách
Charakteristiky pohonných hmot
Podpora státu pro rozvoj CNG Rok 2005 - základ změny přístupu – Usnesení vlády ČR č. 563 z 11.5.2000, úkoly zainteresovaným ministerstvům v oblasti podpory CNG Rok 2006 – uzavření dobrovolné dohody mezi vládou ČR z 16.3.2006 a plynárenskými společnostmi o podpoře CNG jak ze strany vlády tak ze strany plynárenských společností (závazky na obou stranách) Rok 2007 až 2020 – stabilizace nulové a později minimální spotřební daně na CNG od 1.1.2007 do 31.12.2020, Národní program snižování emisí Rok 2008 – Novela zákona o silniční dani stanoví od 1.1.2009 nulovou sazbu pro vozidla pro přepravu osob a pro vozidla do 12 tun. Cenové rozhodnutí ERÚ z 19.5.2008 o odstranění poplatků za překročení kapacity na plnicích stanicích, Rok 2009 až 2013 - Dotace na pořízení autobusu s CNG pohonem v rámci obnovy vozového parku v částce 500 000 Kč (linkové) resp. 600 000 Kč (MHD). Plynofikace vozidel státní správy
Ekologické důvody Zhoršení stavu ovzduší vlivem dopravy Redukce emisí – podstatně nižší emise z plynových motorů CNG automobily splňují normy Euro V resp. Euro VI Připravovaná ekologická daňová reforma zvýhodní ekologické automobily
Podpora RWE a základní varianty spolupráce Dotace na pořízení autobusu s CNG pohonem v částce 200 000 Kč, v částce cca 50 000,- Kč na nákladní vozy Výstavba plnicích stanic od RWE – forma služby - prodej CNG Nabídka RWE Plynoprojekt: - Projekci, výstavbu a provoz plnicí stanice CNG pro dopravní společnost zajišťuje RWE na základě vzájemně dohodnutých podmínek, závazek dopravce o počtu provozovaných CNG autobusů - Dopravce pouze nakupuje konečný produkt - CNG, cena je stanovena v závislosti na cenách kapalných PHM tak, aby byly zajištěny průměrné úspory nákladů na PHM ve výši cca 3 Kč/km (úspory oproti velkoobchodním cenám nafty)
Veřejné plnící stanice CNG plán do r. 2010
Karetní platební systém pro vozy CNG Platební karta pro všechny stanice v ČR zapojené do sítě Zákazník - podpis jednoduché smlouvy s místní plynárenskou společností Platební karta s PIN kódem Proškolení zákazníka – ukázka tankování Samoobslužné tankování – nonstop 24 hod. Platba – vyúčtování, 1 x měsíčně za veškerý odebraný CNG v jednotlivých stanicích Bezpečnost - v případě špatného nasazení koncovky tankování nelze spustit Na hadici trhací spojky, uzavření plynu
Veřejné plnící stanice RWE Plynoprojekt
Evropská komise – scénář rozvoje alternativních paliv v dopravě Druh paliva 2005 2010 2015 2020 Zemní plyn % 2 5 10 Biopaliva 6 7 8 Vodík Celkem 14 23 Ve světě více než 9,4 mil. CNG vozidel: Pákistán 2 000 000 Argentina 1 700 000 Brazílie 1 600 000 Indie 800 000 Írán 850 000 Čína 336 000 Itálie 435 000 Ukrajina 120 000 Rusko 105 000 K roku 2020 po celém světě 65 mil. CNG vozidel
ČR - Současný stav a výhled k r. 2020 K 02/2009 v provozu celkem 1 400 CNG vozidel, z toho 240 autobusů a 14 komunálních vozidel. Počty rychle narůstají každý měsíc!! V provozu 20 veřejných plnicích stanic, a dále cca 15 firemních a soukromých stanic V r. 2009 předpokládáme uvedení do provozu dalších cca 12 stanic, celkem je předpokládáno 30 stanic na konci roku K r. 2020 plán 350 000 až 400 000 vozidel, z toho cca 4 000 autobusů, cca 350 veřejných stanic
Současný stav okolních států Německo: K 12/2008 v provozu celkem 80 000 CNG vozidel, v provozu 810 veřejných plnicích stanic Rakousko: 12/2008 v provozu celkem 4 000 CNG vozidel, v provozu 130 veřejných plnicích stanic
Vývoj v oblasti CNG automobilů 1.Fáze - přestavby vozů s původně benzinovým pohonem: Nutná homologace, STK a povolení k provozu od dopravních inspektorátů Riziko nekvalitního provedení prací či použití nekvalitních komponentů Ztráta garancí v autoservisech, zásah do konstrukce vozu Snížení užitné hodnoty vozů (nádrž v zavazadlovém prostoru, plnicí hrdlo pod kapotou, špatný chod motoru, ztráta výkonu,…) Se zvyšující se nabídkou vozů přímo z výrobních závodů automobilek postupný odchod od této koncepce
Vývoj v oblasti CNG automobilů 2.Fáze – vozy přímo od výrobců: Vývoj, konstrukci a testování vozů zajišťují výrobci - automobilky Garance výrobce za bezpečnost, provedení prací, kvalitu komponentů Vysoký užitný standard vozů, nádrže na spodku vozidel, v podstatě k nerozeznání od vozů na kapalné PHM Důmyslný systém zábrany úniku pohonné hmoty (CNG) z automobilu a to za jakékoliv provozní situace vč. havárie Široká nabídka vozů s CNG pohonem, téměř každá automobilka
Vývoj v oblasti CNG automobilů 3.Fáze – vozy přímo od výrobců s přeplňovanými motory: Vývoj, konstrukci a testování vozů zajišťují výrobci - automobilky Garance výrobce za bezpečnost, provedení prací, kvalitu komponentů Vysoký užitný standard vozů, nádrže na spodku vozidel, v podstatě k nerozeznání od vozů na kapalné PHM Důmyslný systém zábrany úniku pohonné hmoty (CNG) z automobilu a to za jakékoliv provozní situace vč. havárie Vozy s přeplňovaným motorem, vyšší měrné výkony něž u benzínu
Detaily provedení vozů z výrobních závodů
Nabídka CNG automobilů na českém trhu 1. Autobusy – tuzemští výrobci: SOR Libchavy Iveco Irisbus Vys. Mýto TEDOM Třebíč 2. Osobní a dodávkové automobily: Fiat – Multipla, Doblo, Punto, Panda Opel – Zafira, Combo Citroën – C3, Berlingo VW – Touran, Caddy,Passat Mercedes - tř. E a tř. B 3. Nákladní a multifunkční vozy 3,5 - 12 – 26 tun Mercedes Sprinter 316 NGT, ECONIC IVECO Daily CNG, Stralis Renault Premium a Midlum CNG
CNG Novinky – Mercedes E, Mercedes B, VW Touran, Grande Punto
CNG Novinky –, IVECO užitkové komunální, Mercedes Econic svoz odpadu, Mercedes Sprinter, Iveco Daily
CNG novinky - komunální vozy Iveco Stralis, Renault Premium, VW Passat
Vazba ceny zemního plynu na ropu I
Vazba ceny zemního plynu na ropu II
Ceny PHM na čerpacích stanicích 2008 Natural 33 Kč/litr Nafta 35 Kč/litr CNG 16 Kč/m3
Aktuální ceny CNG na plnicích stanicích 1 litr benzinu = 1 m3 CNG 1 litr nafty = 1,25 m3 CNG 1 kg CNG = 1,4 m3 CNG Průměrná cena CNG k 05/2009 15,98- Kč/m3 Od 02/2008 ceny CNG na stanicích RWE navázány na ceny kapalných PHM – souběžný průběh
Provozní náklady některých CNG automobilů na trhu ČR
Podzemní garáže - situace v Německu, Rakousku Důsledné rozdělení dle vlastností obou plynů CNG a LPG jako pohonné hmoty CNG jako PHM je bezpečný Zákaz vjezdu pouze pro LPG
Nové předpisy TDG TDG 982 01 – Vybavení garáží a jiných prostorů pro motorová vozidla s pohonným systémem CNG TDG 982 02 – Podmínky provozu, oprav, údržby a kontroly motorových vozidel s pohonným systémem CNG TDG 982 03 – Malá plnicí zařízení pro motorová vozidla s pohonným systémem CNG
Bezpečnost plynových automobilů Zem. plyn se rozptyluje, vyšší teplota zápalnosti, příznivější mez výbušnosti ve směsi se vzduchem Silnostěnné tlakové nádoby odolávající nárazu Nádoby umístěny na spodku vozidla Bezpečnostní ventil nádrže s elektromagnet. Uzávěrem, tlakovou a tepelnou pojistkou Hrozba výbuchu plynu je minimalizována V zahraničí lze parkovat v zabezpečených podzemních garážích
Požární experimenty – přestavěné CNG vozy
Děkuji za pozornost