Zemní plyn jako pohonná hmota

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PLAYBOY Kalendar 2007.
Advertisements

Evropské seskupení pro územní spolupráci Strategie systémové spolupráce veřejných institucí Moravskoslezského kraje, Slezského a Opolského vojvodství oblast.
GAS BUSINESS BREAKFAST, Corinthia Hotel
Spotřební daň na pohonné hmoty - zachovat nebo snížit?
Výkonové zpoplatnění v ČR aktuální stav
G7, a.s. Litvínov Váš spolehlivý dodavatel pohonných hmot!
Konference nejen Rezidencích 07. Potřeba vlastnit vs. výhoda nájmu Podpora vlastnického bydlení (americký sen) Rodinné kořeny 45 let, 2x stěhování, 60.
stlačený zemní plyn vs. nafta
Bytové družstvo U Arény
Solární systémy pro aktivní topení
• Vliv výběru a kvality tepelné izolace komponentů a potrubí na energetickou náročnost systému předávání tepla Joule 2010 Září Zdeněk HERMAN Předávací.
Výroba CAS 20/4800/400-S2R Tatra 815 Terrno 4x4.2 pro JSDHO Přeštice
*Zdroj: Průzkum spotřebitelů Komise EU, ukazatel GfK. Ekonomická očekávání v Evropě Březen.
Solární systémy pro aktivní topení Ing. Tomáš Kopecký 10:30.
Opel a stlačený zemní plyn (CNG) Zbyněk Janeček Fleet & CV Manager GM Southeast Europe (Opel, Chevrolet) Branch office Praha Praha,
Zemní plyn v dopravě Česká plynárenská unie
Zemní plyn v dopravě Ing. Markéta Schauhuberová, Česká plynárenská unie , Den s Fleetem, Lednice.
Opakovací otázky na uhlovodíky
První zkušenosti ze vstupu ČR do EÚ Dopady na energetiku a průmysl Pohled ERÚ konference AEM 14. a 15. září 2005 Praha Josef Fiřt - ERÚ.
O společnosti Založena v roce 1995, ISO 9001 Stabilní pozice v severních a středních Čechách Garance kvality a původu PHM Pobočky – Litvínov, Praha Obrat.
ALTERNATIVNÍ PALIVA ČESKÁ ASOCIACE PETROLEJÁŘSKÉHO PRUMYSLU A OBCHODU Pracovní skupina pro bezpečnost petrolejářského průmyslu a obchodu.
Mapa zájmu - plány.
Stav přípravy novelizace energetických zákonů a vyhlášek a účinnost užití energie v průmyslu Současný stav energetické legislativy v ČR Seminář AEM
XI. jarní konference energetických manažerů Problémy ČR v kontextu evropského trhu s energiemi (Bezpečnost a dostupnost dodávek energií v ČR a EU) Vliv.
Mýtné systémy v ČR a Evropě 0 TRUCK & BUSINESS DAY BRNO, 10. kv ě ten 2010.
Alternativní ekologické pohony, Stlačený zemní plyn CNG
Alternativní pohony vozidel
Čistá mobilita, elektromobilita Ing. Luděk Sosna, Ph.D. ředitel odboru Strategie ELEKTROMOBILITA ve veřejné dopravě, Praha,
VYUŽITÍ TECHNOLOGIÍ CNG pro potřeby energeticky nezávislého kraje
Návrh způsobu financování opatření Národní strategie BESIP (k diskusi)
Jaké jsou technické prostředky ke snižování vlivu dopravy na životní prostředí - Jaká auta budeme používat? Patrik Macháček ZŠ Vítězná, Litovel 1250.
SEKUNDÁRNÍ TRH UŽITKOVÝCH VOZIDEL
Plynofikace vozového parku
Cvičná hodnotící prezentace Hodnocení vybraného projektu 1.
možnosti a význam použití
1 Přechodná období ČR po vstupu do EU VŠFS – kombinované studium Veřejná správa
Svaz měst a obcí České republiky a zákon o rozpočtovém určení daní Ing. Oldřich Vlasák předseda.
Mezinárodní autopůjčovna - auta na elektřinu nebo CNG -
PROPAN - BUTAN CH3 – CH2 – CH3 CH3 – CH2 – CH2 – CH3.
Brand Energie CZT Brandýs nad Labem.
CNG SUMMER ECO TOUR 2010 KONCEPT A EVALUACE PROJEKTU.
Užití zemního plynu v dopravě Tisková konference Praha 16. března 2006 Lubomír Kolman, Project Manager RWE Transgas, a.s.
Prof. Ing. Václav Vybíhal, CSc.
1 XVI. Seminář energetiků Aktuální problémy v teplárenství ČR Miroslav Krejčů.
Nové zdroje perspektivy a slepé uličky
Možnosti rozvoje alternativních paliv v dopravě v České republice Praha
CNG jako lék na znečištěný vzduch Karel Havel, člen dozorčí rady Svazu dopravy, předseda představenstva ČSAD Česká Lípa a.s. CNG jako lék na znečištěný.
Kritické situace v PS ČR
Podpora a stav užití zemního plynu v dopravě Ing. Markéta Schauhuberová, Česká plynárenská unie , hotel Olympik, Den dopravy.
Adsorpční sušení zemního plynu za zvýšeného tlaku
Použití CNG v dopravě Svaz dopravy 5. března 2009 Ing. Jan Zaplatílek.
Porovnání výroby a prodejů vozidel ve světě
VÝBOR PRO FINANCOVÁNÍ NÁRODNÍ STRATEGIE BESIP (VFNS) Informace o činnosti výboru pro jednání Rady vlády pro BESIP , Praha.
Účinná kontrola kvality pohonných hmot © 2011 Ministerstvo průmyslu a obchodu.
Podpora dopravních společností provozující CNG autobusy Svaz dopravy – sekce silniční dopravy, SOR Libchavy Lubomír Kolman, Project Manager RWE.
Skupina RWE v České republice
Zemní plyn v dopravě Ing. Markéta schauhuberová, Česká plynárenská unie , Jednání sekce silniční dopravy.
Podpora dopravních společností provozující CNG autobusy Den dopravy, Praha hotel Olympik Lubomír Kolman, Project Manager RWE Transgas, a.s.
Česká pošta a využití CNG
ALTERNATIVNÍ POHONY AUTOMOBILŮ Miroslav Kubíska
Název přednášky Společnost Funkce, mail, případně další vhodné informace Zemní plyn - CNG a LNG - v nákladní dopravě E.ON Energie, a.s. – Jiří Šimek, Michal.
Využití zemního plynu v dopravě Ing. Markéta Schauhuberová, Česká plynárenská unie , Červený kohout 2009, Hluboká nad Vltavou.
RWEStrana 1 Zemní plyn v dopravě - řešení pro čistá města Staňte se jedničkou v CNG společně s námi OSA – SDP ČR , Monínec 9/22/2016.
Vývoj maloobchodního trhu s pohonnými hmotami Jan Mikulec výkonný ředitel ČAPPO Petrol Summit 2015.
DOPRAVNÍ PROSTŘEDKY – POHON CNG Z POHLEDU VÝROBCE Josef Jeleček TEDOM.
Cena dopravního výkonu v dlouhodobé smlouvě o zajištění dopravní obslužnosti veřejnou linkovou dopravou Kroměříž
Perspektiva vysokoprocentních biopaliv v ČR Ing. Martin Kubů, 10_2015.
Ing. Eduard Muřický Národní akční plán čisté mobility NAP ČM Ing. Eduard Muřický 18. října 2016 “CNG jako dostupná ekologická alternativa”,
VY_32_INOVACE_CH.8.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Tereza Hrabkovská Název materiálu: VY_32_INOVACE_CH.8.A.16_PALIVA Název: Paliva.
Aktivity RWE pro rozvoj CNG
Transkript prezentace:

Zemní plyn jako pohonná hmota Den s Fleetem, Brno 9.6.2009 Lubomír Kolman, RWE Plynoprojekt, s.r.o.

Není plyn jako plyn (!!) CNG (Zemní plyn) LPG (Propan – Butan) CNG – Compressed Natural Gas (Stlačený zemní plyn), Obsahuje 96–98% metanu Těžba - ropná (naftový) nebo uhelná (karbonský) ložiska Zaručená kvalita plynu v celé ČR Uskladněn v plynném skupenství v silnostěnných tlakových nádobách, vysoký tlak 200 bar Lehčí než vzduch, volně se rozptyluje, lze snadno odvětrat Oktanové číslo 130 V zahraničí lze parkovat v podzemí Nejbezpečnější pohonná hmota LPG – Liquefied Petroleum Gas (Zkapalněný rafinérský plyn), Obsahuje cca 50 % propanu + 50 % butanu (letní – zimní směs) Je vedlejším produktem při zpracování ropy v rafinériích, či při těžbě zemního plynu Nejednotná kvalita, záleží na distributorovi resp. zdroji Uskladněn v kapalném skupenství v tlakových nádobách V plynném skupenství těžší než vzduch, shromažďuje se v prohlubních, kanálech, podzemních prostorách

Charakteristiky pohonných hmot

Podpora státu pro rozvoj CNG Rok 2005 - základ změny přístupu – Usnesení vlády ČR č. 563 z 11.5.2000, úkoly zainteresovaným ministerstvům v oblasti podpory CNG Rok 2006 – uzavření dobrovolné dohody mezi vládou ČR z 16.3.2006 a plynárenskými společnostmi o podpoře CNG jak ze strany vlády tak ze strany plynárenských společností (závazky na obou stranách) Rok 2007 až 2020 – stabilizace nulové a později minimální spotřební daně na CNG od 1.1.2007 do 31.12.2020, Národní program snižování emisí Rok 2008 – Novela zákona o silniční dani stanoví od 1.1.2009 nulovou sazbu pro vozidla pro přepravu osob a pro vozidla do 12 tun. Cenové rozhodnutí ERÚ z 19.5.2008 o odstranění poplatků za překročení kapacity na plnicích stanicích, Rok 2009 až 2013 - Dotace na pořízení autobusu s CNG pohonem v rámci obnovy vozového parku v částce 500 000 Kč (linkové) resp. 600 000 Kč (MHD). Plynofikace vozidel státní správy

Ekologické důvody Zhoršení stavu ovzduší vlivem dopravy Redukce emisí – podstatně nižší emise z plynových motorů CNG automobily splňují normy Euro V resp. Euro VI Připravovaná ekologická daňová reforma zvýhodní ekologické automobily

Podpora RWE a základní varianty spolupráce Dotace na pořízení autobusu s CNG pohonem v částce 200 000 Kč, v částce cca 50 000,- Kč na nákladní vozy Výstavba plnicích stanic od RWE – forma služby - prodej CNG Nabídka RWE Plynoprojekt: - Projekci, výstavbu a provoz plnicí stanice CNG pro dopravní společnost zajišťuje RWE na základě vzájemně dohodnutých podmínek, závazek dopravce o počtu provozovaných CNG autobusů - Dopravce pouze nakupuje konečný produkt - CNG, cena je stanovena v závislosti na cenách kapalných PHM tak, aby byly zajištěny průměrné úspory nákladů na PHM ve výši cca 3 Kč/km (úspory oproti velkoobchodním cenám nafty)

Veřejné plnící stanice CNG plán do r. 2010

Karetní platební systém pro vozy CNG Platební karta pro všechny stanice v ČR zapojené do sítě Zákazník - podpis jednoduché smlouvy s místní plynárenskou společností Platební karta s PIN kódem Proškolení zákazníka – ukázka tankování Samoobslužné tankování – nonstop 24 hod. Platba – vyúčtování, 1 x měsíčně za veškerý odebraný CNG v jednotlivých stanicích Bezpečnost - v případě špatného nasazení koncovky tankování nelze spustit Na hadici trhací spojky, uzavření plynu

Veřejné plnící stanice RWE Plynoprojekt

Evropská komise – scénář rozvoje alternativních paliv v dopravě Druh paliva 2005 2010 2015 2020 Zemní plyn % 2 5 10 Biopaliva 6 7 8 Vodík Celkem 14 23 Ve světě více než 9,4 mil. CNG vozidel: Pákistán 2 000 000 Argentina 1 700 000 Brazílie 1 600 000 Indie 800 000 Írán 850 000 Čína 336 000 Itálie 435 000 Ukrajina 120 000 Rusko 105 000 K roku 2020 po celém světě 65 mil. CNG vozidel

ČR - Současný stav a výhled k r. 2020 K 02/2009 v provozu celkem 1 400 CNG vozidel, z toho 240 autobusů a 14 komunálních vozidel. Počty rychle narůstají každý měsíc!! V provozu 20 veřejných plnicích stanic, a dále cca 15 firemních a soukromých stanic V r. 2009 předpokládáme uvedení do provozu dalších cca 12 stanic, celkem je předpokládáno 30 stanic na konci roku K r. 2020 plán 350 000 až 400 000 vozidel, z toho cca 4 000 autobusů, cca 350 veřejných stanic

Současný stav okolních států Německo: K 12/2008 v provozu celkem 80 000 CNG vozidel, v provozu 810 veřejných plnicích stanic Rakousko: 12/2008 v provozu celkem 4 000 CNG vozidel, v provozu 130 veřejných plnicích stanic

Vývoj v oblasti CNG automobilů 1.Fáze - přestavby vozů s původně benzinovým pohonem: Nutná homologace, STK a povolení k provozu od dopravních inspektorátů Riziko nekvalitního provedení prací či použití nekvalitních komponentů Ztráta garancí v autoservisech, zásah do konstrukce vozu Snížení užitné hodnoty vozů (nádrž v zavazadlovém prostoru, plnicí hrdlo pod kapotou, špatný chod motoru, ztráta výkonu,…) Se zvyšující se nabídkou vozů přímo z výrobních závodů automobilek postupný odchod od této koncepce

Vývoj v oblasti CNG automobilů 2.Fáze – vozy přímo od výrobců: Vývoj, konstrukci a testování vozů zajišťují výrobci - automobilky Garance výrobce za bezpečnost, provedení prací, kvalitu komponentů Vysoký užitný standard vozů, nádrže na spodku vozidel, v podstatě k nerozeznání od vozů na kapalné PHM Důmyslný systém zábrany úniku pohonné hmoty (CNG) z automobilu a to za jakékoliv provozní situace vč. havárie Široká nabídka vozů s CNG pohonem, téměř každá automobilka

Vývoj v oblasti CNG automobilů 3.Fáze – vozy přímo od výrobců s přeplňovanými motory: Vývoj, konstrukci a testování vozů zajišťují výrobci - automobilky Garance výrobce za bezpečnost, provedení prací, kvalitu komponentů Vysoký užitný standard vozů, nádrže na spodku vozidel, v podstatě k nerozeznání od vozů na kapalné PHM Důmyslný systém zábrany úniku pohonné hmoty (CNG) z automobilu a to za jakékoliv provozní situace vč. havárie Vozy s přeplňovaným motorem, vyšší měrné výkony něž u benzínu

Detaily provedení vozů z výrobních závodů

Nabídka CNG automobilů na českém trhu 1. Autobusy – tuzemští výrobci: SOR Libchavy Iveco Irisbus Vys. Mýto TEDOM Třebíč 2. Osobní a dodávkové automobily: Fiat – Multipla, Doblo, Punto, Panda Opel – Zafira, Combo Citroën – C3, Berlingo VW – Touran, Caddy,Passat Mercedes - tř. E a tř. B 3. Nákladní a multifunkční vozy 3,5 - 12 – 26 tun Mercedes Sprinter 316 NGT, ECONIC IVECO Daily CNG, Stralis Renault Premium a Midlum CNG

CNG Novinky – Mercedes E, Mercedes B, VW Touran, Grande Punto

CNG Novinky –, IVECO užitkové komunální, Mercedes Econic svoz odpadu, Mercedes Sprinter, Iveco Daily

CNG novinky - komunální vozy Iveco Stralis, Renault Premium, VW Passat

Vazba ceny zemního plynu na ropu I

Vazba ceny zemního plynu na ropu II

Ceny PHM na čerpacích stanicích 2008 Natural 33 Kč/litr Nafta 35 Kč/litr CNG 16 Kč/m3

Aktuální ceny CNG na plnicích stanicích 1 litr benzinu = 1 m3 CNG 1 litr nafty = 1,25 m3 CNG 1 kg CNG = 1,4 m3 CNG Průměrná cena CNG k 05/2009 15,98- Kč/m3 Od 02/2008 ceny CNG na stanicích RWE navázány na ceny kapalných PHM – souběžný průběh

Provozní náklady některých CNG automobilů na trhu ČR

Podzemní garáže - situace v Německu, Rakousku Důsledné rozdělení dle vlastností obou plynů CNG a LPG jako pohonné hmoty CNG jako PHM je bezpečný Zákaz vjezdu pouze pro LPG

Nové předpisy TDG TDG 982 01 – Vybavení garáží a jiných prostorů pro motorová vozidla s pohonným systémem CNG TDG 982 02 – Podmínky provozu, oprav, údržby a kontroly motorových vozidel s pohonným systémem CNG TDG 982 03 – Malá plnicí zařízení pro motorová vozidla s pohonným systémem CNG

Bezpečnost plynových automobilů Zem. plyn se rozptyluje, vyšší teplota zápalnosti, příznivější mez výbušnosti ve směsi se vzduchem Silnostěnné tlakové nádoby odolávající nárazu Nádoby umístěny na spodku vozidla Bezpečnostní ventil nádrže s elektromagnet. Uzávěrem, tlakovou a tepelnou pojistkou Hrozba výbuchu plynu je minimalizována V zahraničí lze parkovat v zabezpečených podzemních garážích

Požární experimenty – přestavěné CNG vozy

Děkuji za pozornost