Název šablony: Inovace v přírodopisu 52/P19/16. 3. 2013, Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: Vnější geologické děje.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Půdy:.
Advertisements

Název šablony: Inovace v přírodopisu 52/CH16/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: Kyseliny a zásady Autor:
Vznik, složení a význam půd
PEDOSFÉRA = půdní obal Země Vznik půdy a její složky
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michael Korbička. Materiál zpracován v rámci projektu Implementace ICT techniky do.
Evelina Wajtrova REFERÁT listopad 2012
Název šablony: Inovace v chemii 52/CH22/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: ZÁKLADNÍ CHEMICKÉ VÝPOČTY.
Název šablony: Inovace v p ř írodopisu 52/P18/ , Vrtišková Vzd ě lávací oblast: Č lov ě k a p ř íroda Název výukového materiálu: Geologické d ě.
Kvarta A Podle učebnice Ekologický přírodopis
PEDOSFÉRA.
Vznik půd.
PEDOSFÉRA Pedosféra je půdní kryt Země vzniklý přeměnou svrchní části litosféry působením organizmů za účasti slunečního záření, vzduchu a vody. Pedogeografie.
Úrodnost půdy, půdní druhy, půdní typy
PEDOSFÉRA PŮDA NA ZEMI.
Půdní obal ZŠ TGM Rajhrad Mgr. Zdeňka Hohnová Pedosféra.
Půdy jsou všude kolem nás.
PEDOSFÉRA – typy půd Mgr. Jana Nováková.
PEDOSFÉRA.
Planeta Země – Pedosféra
Pedosféra Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková.
Pedosféra.
PEDOSFÉRA.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
PEDOSFÉRA.
VY_52_INOVACE_PŘ.9.29 –PŮDA JAKO ZRCADLO KRAJINY- pracovní list
Půdní obal Země, nacházející se na povrchu litosféry.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Půda je neobnovitelný a nenahraditelný přírodní zdroj.
Pedosféra 1 Igor Dostal.
Pedosféra Filip Bordovský.
Zpracoval: ing. Pavel Králík
PŮDY.
PEDOSFÉRA Jan Stávek 8.J.
ZEMĚPIS 8. ročník PŮDY ČR.
PEDOLOGIE A OCHRANA PŮDY
Půdy, pedologie, pedogeografie
PŮDA 10 cm půdy se vytváří 100 let.
Naše půda ZŠ Sokolovská 1 Svitavy.
PEDOSFÉRA ZEMĚPIS 1. ROČNÍK šm. 1. Pedosféra O půdní obal Země O vznik – přeměna svrchní části zem. kůry O význam O základní výrobní prostředek v zemědělské.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor:Mgr. Jiří Hajn Název DUM:Pedosféra Název sady:Přírodopis – geologie Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_Inovace_
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: PhDr. Milan Simon NÁZEV: VY_32_INOVACE_ S 19 TEMA: Pedosféra – půdní obal Země.
= půdní obal Země (z řeckého slova pedon = půda) - na povrchu litosféry - základní podmínka ž ivota na Zemi.
Název vzdělávacího materiálu Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Fyzická geografie Datum vytvoření
Půda (pedologie) Půda tvoří nejsvrchnější vrstvu zemské kůry, je prostoupená vodou,vzduchem a organismy, vzniká v procesu pedogeneze pod vlivem vnějších.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK Pořadové číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola Bedřicha Hrozného, Lysá nad Labem, okres.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola, Uherský Ostroh, okres Uherské Hradiště, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Jana Pulcová NÁZEV: VY_32_INOVACE_12_Z_04 TEMA:
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace, Pražská 2817, Mělník tel.: EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický.
PEDOSFÉRA VY_32_INOVACE_23_464
Název školy ZŠ a MŠ Březno Název: Autor: Mgr. Petr Pištěk
PEDOSFÉRA.
Název prezentace (DUMu): Půda
Pedosféra.
AUTOR: Mgr. Danuše Lebdušková NÁZEV: VY_32_INOVACE_147_ Půda
PEDOSFÉRA Přírodopis 9. třída Zpracovala: Mgr. Jana Richterová
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
půdy Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK
Vzdělávací oblast: Člověk a svět práce
Půdy Podle velikosti částic rozlišujeme půdní druhy:
Sada 3 Rozmanitost přírody ZŠ a MŠ Dešná
Základní škola a Střední škola CREDO, o. p. s. Číslo projektu: CZ. 1
Fyzická geografie Zdeněk Máčka
VY_52_INOVACE_44_Pedosféra – učební text
Pedosféra = půda na Zemi
Pedon = půda Hlavní zdroj obživy
Půdy.
KRAJINNÁ SFÉRA Pedosféra. půdní obal Země důležitá pro růst rostlin a fotosyntézu (výroba kyslíku)
Nauka zabývající se půdami = PEDOLOGIE
KRAJINNÁ SFÉRA Pedosféra. půdní obal Země důležitá pro růst rostlin a fotosyntézu (výroba kyslíku)
Půdy.
Transkript prezentace:

Název šablony: Inovace v přírodopisu 52/P19/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: Vnější geologické děje Autor: Mgr. Eva Vrtišková Předmět: Přírodopis Třída: IX. Tematický okruh: Pedosféra Téma: Půdy Druh výukového materiálu: prezentace Použití ICT: interaktivní tabule, prezentace v.ppt, interaktivita Didaktické, metodické poznámky (popis použití výukového materiálu ve výuce): Výklad seznamující žáky se vznikem půd, půdními typy a horizonty, upozorňuje na ochranu půd a nutnost o půdu pečovat. Použité zdroje: - Přírodopis, učebnice pro devátý ročník ZŠ a víceletá gymnázia FRAUS 2007, Plzeň. - Poznámky k učebnicím přírodopisu. Dostupné online z: Vlastní poznámky

Půdní obal Země

 Povrch pevnin pokrývá zvětralinový plášť, z něhož se postupně vytváří půda  Vznik půdy – složitý děj, na němž se podílejí půdotvorní činitelé = zvětráváním minerálů a hornin tvořících litosféru  Věda, která se zabývá zkoumáním vzniku, vývoje, vlastností, rozšíření půd a jejich ochranou se nazývá půdoznalství – pedologie

 1. Matečná hornina (substrát)  Svým nerostným složením určuje chemické složení půdy a tím živin v půdě (P, K, Ca, Mg)  Pískovce špatně zvětrávají (obs. jenom křemen), vytvářejí velmi tenké půdy  Sopečné horniny vytvářejí velké množství jílovitých minerálů a látky potřebné pro vegetaci  Půdy bohaté živinami vznikají na spraších a vápnitých jílech

 Kyselou reakci mají půdy vzniklé ze žuly a pískovce při dostatečné vlhkosti  Zásaditou reakci mají půdy vzniklé z vápenců, vápnitých jílů, spraší  Matečná hornina ovlivňuje i zrnitost půdy  Jílovité horniny – jílovité půdy  Pískovce, žuly, ruly, … – hlinité a písčité půdy  Štěrk, slepenec – kamenité půdy

 2. Utváření terénu (reliéf)  Plynulý vývoj půdy může probíhat jen v rovinách  Na svazích dochází k odnášení svrchních částí půdy – mělké půdy, zadržují málo vody  Na úpatí bývá půdy překryta svahovými usazeninami terasovitá úprava polí zabrání erozi a denudaci půdy  V údolí řek- mocné úrodné půdy

 3. Klima  Teplé oblasti: vysoká intenzita zvětrávání  Vznikají mocné, rudé půdy, mají málo humusu – vlhké podnebí (deště) způsobuje vyluhování látek potřebných pro růst  Tropické půdy se tak rychle vyčerpají  V oblastech kde: výpar > srážky – obohacení půdy při povrchu  Nejúrodnější jsou půdy středního klimatického pásu  V ČR kvalitní půdy

 4. Život  Rostliny, živočichové a zejména mikroorganismy přispívají svojí činností ke vzniku půd  Mikroorganismy vstupují do řady reakcí:  Vážou vzdušný dusík, uvolňují oxid uhličitý,zpracovávají fosforečnany  Vytvářejí slizovité látky – tmelí částečky půdy a tím brání erozi  Odumřelá těla obohacují půdu ústrojnými látkami – humus

 5. Podzemní voda  Pokud je hladina podzemní vody blízko pod povrchem – půda nasycená vodou  Nedostatek vzduchu- vytvářejí se sloučeniny zhoršující vlastnosti půdy  6. Člověk  Svou činností mění vlastnosti půdy : hnojení, meliorace, obdělávané půdy bez porostu – odplavení, zástavba zemědělské půdy, těžba surovin………..  7. Čas  Mladé půdy jsou tenké  Staré jsou hluboké s výraznými horizonty

 Půdy se liší svými vlastnostmi  Podle zrnitosti rozlišujeme půdní druhy  Půdy :  písčité  hlinité  jílovité  Mezi základními druhy jsou přechody: písčitohlinité, jílovitohlinité  Podle obsahu humusu …. půdní typy

 Další vlastnosti :  Struktura – schopnost shlukovat se v hrudky  Pórovitost – důležitá pro přístup vody a vzduchu  Sorbce půdy – schopnost poutat různé sloučeniny  pH půdy (neutrální, kyselé, zásadité)  Úrodnost půdy – přirozená x kulturní

Velikost částicDruh půdyvlastnosti 0,1-2mmPísčitá Lehká půda Obsahuje velké množství vody a vzduchu, snadno vysychá, živiny vyplavovány vodou 0,01-0,1mmHlinitá Středně těžká Dobře propustná pro vodu i vzduch, nejlépe obdělávatelná, nejúrodnější, nejvhodnější pro zemědělství Částice <0,01mmjíJílovitá Těžká půda Špatně propustné pro vodu i vzduch, neúrodná, při dešti mazlavá, těžko obdělávatelná

 Půdotvorné děje působí směrem od povrchu do hloubky nestejně rychle a nestejně účinně  V pokryvu sypké zvětraliny vznikají odlišné polohy = půdní horizonty  Společně vytvářejí půdní profil  např. černozem, podzolová půda, vápenatá půda …

 Nejsvrchnější polohu má horizont humusový  Dokonale zvětralé součástky, bohatý humusem  Pod humusovým je horizont vyluhovaný z něhož prostupující voda splavuje nerostné látky do horizontu obohacovaného

 Podle barvy a složení  Podle obsahu humusu –půdní typy  1. Černozemě  Velmi úrodné půdy  Hlavně v nížinách  Černá barva způsobena humusem  ( = směs organických látek vzniklých rozkladem odumřelých těl organismů)  Na spraších

 2. Hnědozem  V sousedství černozemí ve větších nadmořských výškách s vlhkým podnebím  Také částečně na spraších  Méně vyvinutý humusový horizont  Mírně kyselá půda  Úrodné půdy

 3. Hnědé půdy  Nejrozšířenější půdní typ v ČR  Středně těžké půdy  V různých nadmořských výškách s mírně teplým a vlhkým podnebím  Mají nízký obsah živin a kyselou reakci – musí se hnojit  Zemědělství

 4. Podzoly  Méně úrodné, kyselé půdy, ve vyšších polohách na chudších matečných horninách  Horské polohy nad 800 m pod smrkovými lesy

 Vápenaté půdy (např. Rendziny)  Na vápenatých horninách, na vápencích  Zásaditá reakce  Nivní půdy  Na štěrkovitých, písčitých a jílovitých naplaveninách v říčních údolích vysoká hladina podzemní vody – zamokřené půdy  Zúrodnění – snížením hladiny vody

 Půdu ohrožují  Plošná eroze  Hloubková eroze  Znečištění a kyselé deště  Používání těžké mechanizace výstavba  Nadměrné používání hnojiv a chemizace v zemědělství

 1. Činitelé podílející se na vzniku půd se nazývají ……………………………………  Půdy vznikají …………………………….  Humus vzniká:  a) rozkladem minerálů  b) rozkladem hornin  c) rozkladem odumřelých těl rostlin  Pro výživu rostlin má největší význam horizont …………..  Půda je tvořena  a) ústrojnými látkami  b) neústrojnými látkami  c) ústrojnými i neústrojnými látkami

 Půdní druh  Půdní typ  Množství humusu  Zrnitost půdy  Černozem  Písčitá půda  Hlinitá půda  Hnědá půda  Hlinitopísčitá půda  Hnědozem  Nivní půda  Podzol

 ozky.jpg ozky.jpg  geografie/pedosfera/Podzol.jpg geografie/pedosfera/Podzol.jpg  gif gif  gif gif  pg pg  jpg jpg  d0de7d1d80/p%C5%AFdn%C3%AD%20typy%20-%20hlinecko.jpg d0de7d1d80/p%C5%AFdn%C3%AD%20typy%20-%20hlinecko.jpg  0zaklady%20matur_html_m61f128d8.jpg 0zaklady%20matur_html_m61f128d8.jpg 