Publicistický styl a jeho charakteristika CJL sloh Publicistický styl a jeho charakteristika Mgr. Kateřina Pelikánová www.zlinskedumy.cz
Anotace Materiál předkládá základní charakteristiku publicistického stylu, teorie je doplněna příklady. Materiál může sloužit i nepřítomným žákům. Autor Mgr. Pelikánová Kateřina (Autor) Jazyk Čeština Očekávaný výstup 26–41-M/01 Elektrotechnika 23-41-M/01 Strojírenství 65-42-M/01 Hotelnictví a cestovní ruch 53-41-M/01 Zdravotnický asistent Speciální vzdělávací potřeby - žádné - Klíčová slova Mluvená a psaná publicistika, výstavba zpravodajských útvarů Druh učebního materiálu Prezentace Druh interaktivity Kombinované Cílová skupina Žák Stupeň a typ vzdělávání odborné vzdělávání Typická věková skupina 16 - 19 let Vazby na ostatní materiály Je součástí CJL
Publicistický styl je styl hromadných sdělovacích prostředků (tzv. masmédia – noviny, časopisy, rozhlas, televize). Funkce: sdělná (informační), agitační (získat, přesvědčit), případně funkce rekreační (pobavit) Znaky: - aktuálnost - pravdivost - výstižnost - přesvědčivost - srozumitelnost
Dělení publicistiky a) Mluvená publicistika zvukové a vizuální sdělovací prostředky nejaktuálnější, časově vymezené zpravodajství další pořady: diskusní, přenosy, soutěže, reportáže aj. b) Psaná publicistika noviny (periodika), časopisy, internetové zpravodajství zdrojem informací jsou zpravodajské agentury (např. ČTK)
Jazykové prostředky vyžaduje se (ale mnohdy nedodržuje!) spisovný jazyk využívá tzv. automatizace = výrazy využívané často, předpokládané, očekávané př. – boj o Hrad, využít rezervy, hrozí mu vězení, odešel známý herec, kam na vánoční trhy, uspořádat recepci opakem je tzv. aktualizace = výrazy nové, neotřelé, neobvyklé, které upoutají, často jsou to obrazná pojmenování př. – Evropa padá, Povinně – dopravní výchova do škol! Pokud se aktualizovaný prostředek začne hojně využívat, stává se z něj automatizovaný, př. blbá nálada v Česku
Jazykové prostředky II Používá-li se některý výraz neustále (i nevhodně) stává se z něj tzv. klišé – otřelá fráze (př. panuje obecný názor) Aktualizované prostředky (často obrazné) jsou typické pro sportovní publicistiku. př. – tenisový bronz, vsítit branku, zůstat u ledu, na vodě jedničkou, Bára je zlatá, založit útok, Nedvědovy bomby
Dělení publicistických útvarů zpravodajské – podávají výčet základních údajů bez zdůvodňování faktů (útvary = zpráva, článek, reklama, inzerát, oznámení) analytické - přinášejí další fakta, vysvětlují, rozebírají a uvažují o události (komentář, úvodník, glosa, recenze, příp. diskuse, debata) beletristické - mají rysy publicistiky, ale i uměleckého stylu (črta, sloupek, fejeton, reportáž)
Výstavba zpravodajských útvarů Především zpravodajské útvary musí mít logickou výstavbu. Na začátku jsou nejdůležitější údaje, směrem ke konci méně podstatná, doplňující fakta. Tzv. obrácená pyramida KDO – CO – KDY – KDE PROČ – JAK DALŠÍ INFORMACE
Jak by měl vypadat současný novinář? neúnavný hledač pravdy všestranné vzdělání (nemusí být žurnalistické – jazykové, politologické aj.) inteligentní, zdvořilý a slušný, mít smysl pro čest a pravdu, dodržovat základní principy etiky („bulvární novinář“?) musí být nezaujatý = nestranný stále ověřovat a kontrolovat fakta investigativní = pátrající, vyšetřující úředně
Otázky na závěr Znáte jméno nějakého současného novináře, příp. zpravodaje? Znáte názvy alespoň dvou našich deníků? Koho lze považovat za průkopníka české politické satiry? odpovědi: - Martin Zvěřina (LN), Stanislav Motl, Michaela Horáčková (Mf Dnes); Lidové noviny, Mladá fronta Dnes, Rudé právo; Karel Havlíček Borovský
Zdroje MUŽÍKOVÁ, Olga. MARKVARTOVÁ, Barbora. KLUSÁČKOVÁ, Lenka. JEŘÁBKOVÁ, Eleonora; ADÁMKOVÁ, Petra: Odmaturuj z českého jazyka, třetí, doplněné vydání, Didaktis, 2007. ISBN 80-7358-082-9. SOCHROVÁ, Marie. Český jazyk v kostce pro střední školy, druhý dotisk 2. vydání, Fragment, 2011. ISBN 978-80-253-0950-6.