Publicistický styl a jeho charakteristika

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
SLOŽITÁ OBSLUHA – VYŠŠÍ FORMA Dranžírování kuřete
Advertisements

MECHANICKÉ KMITÁNÍ 08. Kinematika harmonického pohybu – příklady II.
Administrativní styl a jeho Charakteristika
ACCESS IMPORT TABULKY Z EXCELU- 04 Ing. Jana Horáková IKT MS Office
MECHANICKÉ VLNĚNÍ 11. Vlnění v řadě bodů KMITAVÉ A VLNOVÉ JEVY Mgr. Marie Šiková.
Český jazyk a literatura
Statika Vazbové síly na nosníku 15
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
PUBLICISTICKÝ STYL PaedDr
MS OFFICE - WORD TITULNÍ STRANA A OBSAH Ing. Petr Hanáček
MS OFFICE - WORD ŠABLONY Ing. Petr Hanáček
Mgr. Michal Oblouk. nejjednodušší podává fakta (co se kdy a kde stalo nebo stane) údaje jsou řazeny v místních či časových sledech nebo abecedním způsobem.
Powerpoint Templates Page 1 Číslo-název šablony klíčové aktivityIII/2–Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Tematická oblastČeský jazyk a literatura.
Funkční styly, slohové postupy a útvary
Český jazyk a literatura
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49
0PTIKA 05. Odraz a rozptyl světla
PROSTĚ SDĚLOVACÍ STYL:
POČÍTAČOVÁ GRAFIKA PROGRAMY A NÁSTROJE PRO PRÁCI S VEKTOROVOU GRAFIKOU 2 ING. BOHUSLAVA VITEKEROVÁ IKT MS Office
Tvarosloví – zájmena, číslovky
Funkční styly Marcela Jurková.
Styl publicistický Marcela Jurková.
EXCEL ŘAZENÍ DAT ING. BOHUSLAVA VITEKEROVÁ IKT MS Office
Excel úpravy grafu, karta Návrh
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Excel export a import dat. Import dat z webu.
Access Formuláře, cvičení
ACCESS SESTAVY, CVIČENÍ Ing. Jana Horáková IKT MS Office
ACCESS PŘÍKAZOVÉ TLAČÍTKO, CVIČENÍ 20 Ing. Jana Horáková IKT MS Office
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
POČÍTAČOVÁ GRAFIKA ÚPRAVA FOTOGRAFIÍ – ZÁKLADNÍ ÚPRAVY ING. BOHUSLAVA VITEKEROVÁ IKT MS Office
Ing. Bohuslava Vitekerová
EKONOMIKA MAJETEK podniku Ing. Hana Kročová
postmodernismus, magický realismus
Programovatelné automaty princip činnosti PLC 03
Publicistický styl Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
PUBLICISTIKA Mgr. Michal Oblouk
PUBLICISTICKÝ STYL = NOVINÁŘSKÝ.
ACCESS DOTAZY Ing. Jana Horáková IKT MS Office
ACCESS ÚVOD DO PROGRAMU - 02 Ing. Jana Horáková IKT MS Office
ACCESS DOTAZY Ing. Jana Horáková IKT MS Office
ČESKÁ LITERATURA 2.POL.20.STOLETÍ
Český jazyk a literatura
IMPRESIONISMUS, SYMBOLISMUS, DEKADENCE - Verlaine, rimbaud…
ČESKÁ LITERATURA 2.POL.20.STOLETÍ (
Ing. Bohuslava Vitekerová
IKT MS Office Access Dotazy Ing. Jana Horáková
odborný styl a jeho charakteristika
Prostěsdělovací styl a jeho charakteristika
IKT MS Office Access Formuláře Ing. Jana Horáková
Statika Moment silové soustavy, nahrazení síly silou 07
IKT MS Office Access Sestavy Ing. Jana Horáková
Mgr. Kateřina Pelikánová
GENERACE RUCHOVCŮ – ŠKOLA NÁRODNÍ Mgr. Lenka Tománková Český jazyk a literatura
Existencionalismus, neorealismus
ČESKÁ LITERATURA 2. POL. 20. STOLETÍ (exilová)
Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Zdeněk Kóňa PUBLICISTICKÝ STYL S publicistickým stylem se nejčastěji setkáváme v … (viz.
Zdeněk Dorazil, Veronika Fojtů, Nela Schmidtová, Tereza Pospíšilová
FUNKČNÍ STYLY Mgr. Michal Oblouk.
O útvarech, žánrech a textech
SLOHOVÉ POSTUPY A ÚTVARY
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
ZPRÁVA Z NĚKOLIKA ZDROJŮ
9. ročník Michaela Hantková
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Název: Publicistický styl Autor: Mgr.Andrea Jílková
O útvarech, žánrech a textech
Publicistický styl - úvod
1.
Transkript prezentace:

Publicistický styl a jeho charakteristika CJL sloh Publicistický styl a jeho charakteristika Mgr. Kateřina Pelikánová www.zlinskedumy.cz

Anotace Materiál předkládá základní charakteristiku publicistického stylu, teorie je doplněna příklady. Materiál může sloužit i nepřítomným žákům. Autor Mgr. Pelikánová Kateřina (Autor) Jazyk Čeština Očekávaný výstup 26–41-M/01 Elektrotechni­ka 23-41-M/01 Strojírenství 65-42-M/01 Hotelnictví a cestovní ruch 53-41-M/01 Zdravotnický asistent Speciální vzdělávací potřeby - žádné - Klíčová slova Mluvená a psaná publicistika, výstavba zpravodajských útvarů Druh učebního materiálu Prezentace Druh interaktivity Kombinované Cílová skupina Žák Stupeň a typ vzdělávání odborné vzdělávání Typická věková skupina 16 - 19 let Vazby na ostatní materiály Je součástí CJL

Publicistický styl je styl hromadných sdělovacích prostředků (tzv. masmédia – noviny, časopisy, rozhlas, televize). Funkce: sdělná (informační), agitační (získat, přesvědčit), případně funkce rekreační (pobavit) Znaky: - aktuálnost - pravdivost - výstižnost - přesvědčivost - srozumitelnost

Dělení publicistiky a) Mluvená publicistika zvukové a vizuální sdělovací prostředky nejaktuálnější, časově vymezené zpravodajství další pořady: diskusní, přenosy, soutěže, reportáže aj. b) Psaná publicistika noviny (periodika), časopisy, internetové zpravodajství zdrojem informací jsou zpravodajské agentury (např. ČTK)

Jazykové prostředky vyžaduje se (ale mnohdy nedodržuje!) spisovný jazyk využívá tzv. automatizace = výrazy využívané často, předpokládané, očekávané př. – boj o Hrad, využít rezervy, hrozí mu vězení, odešel známý herec, kam na vánoční trhy, uspořádat recepci opakem je tzv. aktualizace = výrazy nové, neotřelé, neobvyklé, které upoutají, často jsou to obrazná pojmenování př. – Evropa padá, Povinně – dopravní výchova do škol! Pokud se aktualizovaný prostředek začne hojně využívat, stává se z něj automatizovaný, př. blbá nálada v Česku

Jazykové prostředky II Používá-li se některý výraz neustále (i nevhodně) stává se z něj tzv. klišé – otřelá fráze (př. panuje obecný názor) Aktualizované prostředky (často obrazné) jsou typické pro sportovní publicistiku. př. – tenisový bronz, vsítit branku, zůstat u ledu, na vodě jedničkou, Bára je zlatá, založit útok, Nedvědovy bomby

Dělení publicistických útvarů zpravodajské – podávají výčet základních údajů bez zdůvodňování faktů (útvary = zpráva, článek, reklama, inzerát, oznámení) analytické - přinášejí další fakta, vysvětlují, rozebírají a uvažují o události (komentář, úvodník, glosa, recenze, příp. diskuse, debata) beletristické - mají rysy publicistiky, ale i uměleckého stylu (črta, sloupek, fejeton, reportáž)

Výstavba zpravodajských útvarů Především zpravodajské útvary musí mít logickou výstavbu. Na začátku jsou nejdůležitější údaje, směrem ke konci méně podstatná, doplňující fakta. Tzv. obrácená pyramida KDO – CO – KDY – KDE PROČ – JAK DALŠÍ INFORMACE

Jak by měl vypadat současný novinář? neúnavný hledač pravdy všestranné vzdělání (nemusí být žurnalistické – jazykové, politologické aj.) inteligentní, zdvořilý a slušný, mít smysl pro čest a pravdu, dodržovat základní principy etiky („bulvární novinář“?) musí být nezaujatý = nestranný stále ověřovat a kontrolovat fakta investigativní = pátrající, vyšetřující úředně  

Otázky na závěr Znáte jméno nějakého současného novináře, příp. zpravodaje? Znáte názvy alespoň dvou našich deníků? Koho lze považovat za průkopníka české politické satiry? odpovědi: - Martin Zvěřina (LN), Stanislav Motl, Michaela Horáčková (Mf Dnes); Lidové noviny, Mladá fronta Dnes, Rudé právo; Karel Havlíček Borovský

Zdroje MUŽÍKOVÁ, Olga. MARKVARTOVÁ, Barbora. KLUSÁČKOVÁ, Lenka. JEŘÁBKOVÁ, Eleonora; ADÁMKOVÁ, Petra: Odmaturuj z českého jazyka, třetí, doplněné vydání, Didaktis, 2007. ISBN 80-7358-082-9. SOCHROVÁ, Marie. Český jazyk v kostce pro střední školy, druhý dotisk 2. vydání, Fragment, 2011. ISBN 978-80-253-0950-6.