náměstek ministra dopravy Rozvoj dopravní infrastruktury Ing. Tomáš Kaas náměstek ministra dopravy
Pilíře konkurenceschopnosti The Global Competitiveness Report 2009–2010
Globální index konkurenceschopnosti porovnání let 2009-2010 vs. 2008-2009
Globální index konkurenceschopnosti
Globální index konkurenceschopnosti základní požadavky
Infrastruktura Hodnocená oblast Pořadí České Republiky Počet získaných bodů Celková kvalita infrastruktury 52 4,5 Silniční síť 79 3,3 Železniční síť 24 4,3 Letecká doprava 5,9 1 = velmi málo rozvinuté 7 = rozsáhlé a efektivní dle mezinárodních norem Průměr = 4,1 bodu
Srovnání hustoty sítí 2000-2020
Dílčí výsledky výpočtů reálných výdajů na dopravní infrastrukturu Reálné výdaje na dopravní infrastrukturu Hodnota Výdaje na dopravní infrastrukturu ve výši 100 mil. Kč Zvýšení počtu nově vytvořených pracovních míst: V oblasti projektové přípravy V oblasti zhotovitele infrastruktury 16 pracovních míst 34 pracovních míst Příjmy Státního rozpočtu ČR (daně FO, PO) 8,815 mil. Kč Snížení výdajů Státního rozpočtu (se snížením nezaměstnanosti) 7,395 mil. Kč Uvedené hodnoty neobsahují celospolečenské přínosy související s výstavbou dopravní infrastruktury
Návrh rozvoje dopravních sítí v České republice do roku 2010 (z roku 1999) uvádí: Konečného rozsahu sítě dálnic a rychlostních komunikací by bylo možno dosáhnout kolem roku 2020.
10
Plánované zdroje SFDI (ceny 2009) Podklad - OP v okolních zemích 13
Dokončení páteřní sítě - ŘSD Finanční možnosti a z nich vyplývající termíny dokončení Fáze výstavby Délka do dokončení Finanční nákladovost * Disponibilní zdroje na investice - zdrojová data - Bude dostavěno ** km mld. Kč rok dokončení Fáze výstavby 0 – programy v realizaci 171 65,73 96,69 2013 Fáze výstavby 1 – absolutní priorita 200 + 190 rekonstr. D1 168,77 2089 Fáze výstavby 2 – naléhavá potřeba 178 87,27 2133 Fáze výstavby 3 – další potřeba 491 177,69 2222 Celkem: 1040 499,45 * Se zohledněním 10% úspory dle krizového plánu ministra dopravy – bližší informace ** Za předpokladu, že od roku 2021 bude na vybranou síť k dispozici na investice 2 mld. Kč ročně a na ostatní síť 2 mld. Kč 14
Nepokryté finanční potřeby - ŘSD Dálnice, rychlostní silnice a I/11 Rok (částky v mld. Kč) 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 Celkem Disponibilní investiční zdroje (v cenách 2009) 34,00 18,00 9,80 10,05 10,32 5,79 2,15 2,03 1,92 1,52 1,12 96,69 Potřebné zdroje na investice dle HMG výstavby (2020) 40,53 44,90 46,36 47,73 50,29 50,44 49,72 47,52 44,80 40,16 37,02 499,45 Nedostatek prostředků -6,53 -26,90 -36,56 -37,68 -39,97 -44,65 -47,58 -45,49 -42,88 -38,64 -35,91 -402,76 15
Dokončení páteřní sítě - SŽDC Finanční možnosti a z nich vyplývající termíny dokončení Fáze výstavby Finanční nákladovost Disponibilní zdroje na investice -zdrojová data – Bude dostavěno * mld. Kč rok dokončení Fáze výstavby 0 – programy v realizaci 106,76 80,78 2036 Fáze výstavby 1 – absolutní priorita 53,31 2068 Fáze výstavby 2 – naléhavá potřeba 66,84 2108 Fáze výstavby 3 – další potřeba 143,49 2193 Celkem: 370,41 * Za předpokladu, že od roku 2021 bude na vybranou síť k dispozici na investice 1,7 mld. Kč ročně a na ostatní síť 1 mld. Kč 16
Nepokryté finanční potřeby - SŽDC Vybraná síť TEN-T Rok (částky v mld. Kč) 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 Celkem Disponibilní investiční zdroje (v cenách 2009) 13,14 22,13 20,43 7,07 7,33 4,03 1,60 1,52 1,45 1,18 0,91 80,78 Potřebné zdroje na investice dle HMG výstavby (2020) 19,94 25,76 29,96 37,09 38,40 41,86 43,07 43,34 40,05 27,81 23,14 370,41 Nedostatek prostředků -6,79 -3,63 -9,53 -30,02 -31,06 -37,83 -41,47 -41,82 -38,60 -26,63 -22,23 -289,62 17
Realistický scénář - finance 18
Realistický scénář - finance 19
Závěr Současné výhledy ohledně finančních zdrojů nám neumožní vybudovat do roku 2020 ani dálnice v nejvyšší prioritě. Dostavba celé sítě by byla zcela v nedohlednu. Ve všech okolních zemích funguje financování výstavby, provozu a údržby dálnic formou PPP (v hodnotách miliard Eur). V zemích s nutností dalšího rozvoje výstavby dálniční sítě (Polsko a Slovensko) mají investice v dalších letech vzrůstající tendenci. U nás je tomu zcela opačně. 20 20
Scénář 2025 - ŘSD stavby v realizaci (171 km): Scénář s posílením rozpočtu tak, aby do roku 2017 byly dobudovány stavby priorit 1 a 2 a započata výstavba staveb priority 3 stavby v realizaci (171 km): na dostavbu do roku 2013 je třeba 65,73 mld. Kč stavby v prioritě 1 (200 km + rekonstr. D1): na roky 2010-2017 je třeba 168,77 mld. Kč stavby v prioritě 2 (178 km): na roky 2010-2017 je třeba 87,27 mld. Kč stavby v prioritě 3 (491 km): na výstavbu do roku 2025 je třeba 177,69 mld. Kč Zdrojová data 21
Scénář 2025 - SŽDC stavby v realizaci: stavby v prioritě 1: Scénář s posílením rozpočtu tak, aby do roku 2017 byly dobudovány stavby priorit 1 a 2 a započata výstavba staveb priority 3 stavby v realizaci: na roky 2010-2017 je třeba 106,76 mld. Kč stavby v prioritě 1: na roky 2010-2017 je třeba 53,31 mld. Kč stavby v prioritě 2: na roky 2010-2017 je třeba 66,84 mld. Kč stavby v prioritě 3: na výstavbu do roku 2025 je třeba 143,49 mld. Kč Zdrojová data 22
V cenách roku 2009 (meziroční inflace 2%) Scénář 2025 - finance V cenách roku 2009 (meziroční inflace 2%) 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 Výdaje na opravy, údržbu ŘSD/SŽDC + výdaje SFDI mimo ŘSD a SŽDC 24,87 25,63 25,51 26,70 26,68 26,66 26,15 ŘSD silnice I. třídy 13,00 6,53 4,20 4,31 4,42 4,00 SŽDC regionální dráhy 3,29 5,53 5,11 2,50 Potřeby ŘSD D+R 40,53 44,35 46,20 47,35 49,05 42,08 36,84 24,15 Potřeby SŽDC - vybraná síť TEN-T 19,94 22,76 20,46 21,29 24,00 35,59 40,48 37,21 Celkem 101,62 104,80 101,48 102,14 106,66 110,84 109,97 93,49 Předpokládáné zdroje 96,02 75,82 59,05 50,63 51,26 42,98 36,39 35,68 Nedostatek zdrojů -5,60 -28,98 -42,43 -51,51 -55,39 -67,86 -73,58 -57,81 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024 2025 25,11 25,09 25,19 25,29 25,39 25,49 25,60 24,29 23,74 23,48 22,82 22,55 21,55 16,80 13,67 22,01 21,49 20,35 20,04 19,91 19,00 16,41 9,46 77,91 76,83 75,42 74,55 74,26 72,44 65,20 55,23 34,98 34,29 33,62 28,46 27,91 27,36 26,82 26,30 -42,94 -42,54 -41,80 -46,09 -46,35 -45,08 -38,38 -28,93 Zdrojová data pro výdaje na opravy, údržbu ŘSD/SŽDC + výdaje SFDI mimo ŘSD a SŽDC 23
Potřeby – model 2025 (CÚ 2009) – pokrytí zdroji – současný výhled 24
Model výdajů na DI Využití PPP 25
Bilance výdajů a zdrojů
Model výdajů na DI s PPP
Bilance výdajů a zdrojů s PPP
Model výdajů na DI s PPP a dluhopisy
Bilance výdajů a zdrojů s PPP a dluhopisy
Porovnání jednotlivých modelů
Děkuji za pozornost ! Ing. Tomáš Kaas www.mdcr.cz