Dřevěná okna – jejich funkce Střední odborná škola Otrokovice Dřevěná okna – jejich funkce Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je ing. Vladimír Šafařík Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. www.zlinskedumy.cz
Charakteristika DUM Název školy a adresa Střední odborná škola Otrokovice, tř. T. Bati 1266, 76502 Otrokovice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0445 /1 Autor Ing. Vladimír Šafařík Označení DUM VY_32_INOVACE_SOSOTR-Tr-STr/3-SO-1/11 Název DUM Dřevěná okna – jejich funkce Stupeň a typ vzdělávání Středoškolské vzdělávání Kód oboru RVP 33-56-H/01 Obor vzdělávání Truhlář Vyučovací předmět Stavební truhlářství Druh učebního materiálu Výukový materiál Cílová skupina Žák, 18 – 19 let Anotace Výukový materiál je určený k frontální výuce učitelem, případně jako materiál pro samostudium, nutno doplnit výkladem, náplň: Dřevěná okna – jejich funkce Vybavení, pomůcky Dataprojektor Klíčová slova ostění, překlad, parapet, poprsník Datum 3. 12. 2012
Dřevěná okna – jejich funkce Náplň výuky (obsah hodiny) Okna – úvod A) Osvětlení vnitřních prostorů budovy B) Větrání vnitřních prostorů budovy C) Tepelná a zvuková izolace
Dřevěná okna – jejich funkce Okno je, stejně jako dveře, otvor ve stěnách budovy. Má výplňovou konstrukci, ostění, překlad a parapet (= poprsník). Okno má být: lehké dobře těsnící snadno otevíratelné a uzavíratelné snadno čistitelné
Jeho funkce závisejí na jakosti užitého materiálu, vhodné konstrukci a na dokonalém vyrobení (kvalitě opracování materiálu). Rozměry, tvar, konstrukce a materiál oken se volí dle účelu jeho použití. Materiál k výrobě oken: Dřevo Kov Plast
Hlavní funkce oken: A) Osvětlení vnitřních prostorů budovy Vnitřní prostory budovy mají být dobře prosvětleny denním světlem. Světelné ztráty u okenních otvorů jsou dány: průhledností skla – okenní sklo musí být dobře čistitelné z obou stran konstrukcí okna – šířkou a tloušťkou okenních vlysů, dělením a členěním okna – zbytečným předimenzováním rozměrů okenních dílců a přebytečným dělením a členěním okna ztrácíme množství propuštěného denního světla tloušťkou obvodových stěn – ztráty snížíme zešikmeným ostěním
B) Větrání vnitřních prostorů budovy Větrání otevřeným oknem je nejpřirozenější způsob výměny vzduchu Větrání oknem může být přirozené, umělé, občasné a trvalé. Přirozené větrání – závisí na rozdílu tlaku vzduchu uvnitř a vně místnosti a na velikosti větracích otvorů. Je ovlivňováno tvarem, rozměry, konstrukcí a okováním oken. Uměle regulovatelné větrání – vyžaduje složitější a finančně náročnější zařízení. Občasné větrání je umožňováno různými způsoby otvírání okenních a dveřních křídel. Trvalé větrání je zajišťováno větracími křídly a štěrbinami. Z hlediska účinnosti větrání jsou výhodná okna kyvná a výsuvná, při jejichž otevření jsou nahoře a dole větrací otvory. Velmi výhodná jsou křídla kombinovaně otevíratelná s použitím kování OS k otevírání a sklápění [1].
C) Tepelná a zvuková izolace Rozhodující vliv na izolaci oken mají spáry, jimiž proniká vzduch: Spáry ve styku okna (rámu) s konstrukcí stavby, příp. ve styku dvou oken Spáry ve styku křídel a rámů Netěsnosti zasklení, vypadaný tmel, špatně přiléhající zasklívací a krycí lišty
Izolaci zvyšuje i větší tloušťka skla a vzduchové mezery mezi skly. Neprůzvučnost běžných dvojitých oken je vždy lepší než oken zdvojených s užší vzduchovou mezerou. Izolaci zvýšíme i vložením pryže, plsti nebo plyše od profilů pro sklo a profily se zajistí lištami a vruty. Tepelná a zvuková izolace se zlepší utěsněním spár oken vhodným těsnícím materiálem.
Kontrolní otázky: Jaké má okno hlavní funkce? Jakým způsobem se okny dá větrat? Co má rozhodující vliv na tepelnou a zvukovou izolaci oken?
Seznam obrázků:
Seznam použité literatury: [1] Arch. Jan Vinter – Karel Havránek, TRUHLÁŘSTVÍ – KONSTRUKCE pro 1. a 2. ročník středních průmyslových škol dřevařských, SNTL, Praha, 1979
Děkuji za pozornost