ZÁMOŘSKÉ OBJEVY.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název školy Základní škola a Mateřská škola Tatenice Číslo projektu
Advertisements

R ENESANCE SE VYZNAČUJE ZESVĚTŠENÍM ( OPROTI GOTICE, KDY VEŠKERÉ UMĚNÍ BYLO PODŘÍZENO CÍRKVI ), ČLOVĚK SE SVOU INDIVIDUALITOU, ROZUMEM, POZNÁVÁNÍM SVĚTA,
Škola: ZŠ T.G.Masaryka, Hodkovice n. M.
Střední škola živnostenská Sokolov, příspěvková organizace
EUKLEIDÉS.
RENESANCE. Rafaello – Athénská škola Platón, Aristoteles, Diogenés a další postavy reprezentující veškerou moudrost lidstva.
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny
Evropská kultura v 16.století počátek protireformace
RENESANCE A HUMANISMUS
Renesance a humanismus
Renesance Kristýna Strouhalová.
Hádej! Vyber si očima jeden objekt.
21 Renesance Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_ 06 _CJ_NP1 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Renesance a humanismus v Itálii
Renesance a humanismus v Itálii. Renesance a humanismus v Itálii.
Kulturní dějiny 23. února 2011 Mgr. Ondřej Kunc
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
RENESANCE A HUMANISMUS
Renesance.
Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: 5. května 2012
Autor: Vít Mika a Lubomír Kovařík
Renesance a humanismus
Základní vzdělávání – Člověk a společnost - Dějepis
Renesance a humanismus
Jméno autora: Mgr. Barbora Jášová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_09_D_I Ročník: I. Vzdělávací oblast: Dějepis Vzdělávací obor:
Zopakuj si své znalosti! v Itálii. Kdo je autorem tohoto díla ve Florencii?
Renesance a humanismus
Literatura, architektura, výtvarné umění
Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Dějepis
RENESANCE.
Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: Kolektiv autorů: DĚJEPIS – Středověk a počátky novověku pro 7. ročník. Nová škola Válková, V.:
RENESANČNÍ SOCHAŘSTVÍ V OBDOBÍ RENESANCE
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Příjemce: Doporučeno pro: 7. ročník Předmět: Dějepis Autor: Jakub Komrska Základní škola.
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
Humanismus.
Renesance Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Renesance – Itálie, Francie, Španělsko
renesance a humanismus
Období raného novověku je vymezeno obdobím mezi 15. a 17. stoletím Objevení Ameriky - Kolumbus - Bahamy Změny politické (proměny absolutismu), společenské.
14. – 16. století. Dějepis – Kultura v dějinách Šablona: III/2 Pořadové číslo : 1.3 Renesance a humanismus Autor : Mgr. Soňa Blažková Škola : Základní.
Renesanční umění Autor: Mgr. Jana KalvasováDatum: Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308.
Renesance Yuliya Mechsheryakova, Kristina Nesterenko.
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Simona Valachová Název: VY_32_INOVACE_0704_humanismus Téma: Humanismus, Leonardo da Vinci Číslo.
Multimediální prezentace vzdělávacích oblastí ŠVP Renesance
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Šablona III/2 EVROPA NA PRAHU NOVOVĚKU Mgr. Lucie Opltová – 1
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Dagmar Svobodová NÁZEV: Italská renesance TÉMATICKÝ CELEK: Křesťanství.
Literatura období humanismu a renesance
RENESANCE A HUMANISMUS - 1
Humanismus a renesance počátek 14. století – počátek 17. století
Renesance a humanismus
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Vojtěch Kawan Název materiálu:
Renesance Dějepis 7.ročník.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
AUTOR: Mgr. Hana Műllerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_5B_17
Italská renesance a humanismus
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Renesance a humanismus
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_14
Literatura období renesance
Literatura v období renesance
Renesance a humanismus
Transkript prezentace:

ZÁMOŘSKÉ OBJEVY

Příčiny: Turkové ovládají Blízký východ nedostatek zlata a stříbra v Evropě růst poptávek po luxusním zboží potřeba nového území isnpirace cestopisem Marco Polo - Milion

Slavní mořeplavci: Portugalsko: Španělsko: Jindřich mořeplavec Bartolomeo Diaz Fernão de Magalhães (ve službách španělského krále) Španělsko: Kryštof Kolumbus Vasco de Gama Hernando Cortés

RENESANCE & HUMANISMUS

- spolu se zámořskými objevy dělícím znakem středověku a počátkem novověku = názor na život a svět - jsou projevem kritiky vlády Karlovy a v dobách následných - kolébkou jsou italská města, kde byla krize středověkého universalismu nejintenzivnější

Renesance - vznik koncem 13. stol - renesance = znovuzrození, obrození -> antická kultury - kolébkou Itálie - změna tehdejšího životního stylu - důvody vzniku: zámořské objevy astronomické objevy - brzdou církev - oporou se stalo šířící se vzdělání - vynalezení knihtisku 1447

Architektura - byla zaměřená převážně na městské domy, ale stavěli se i zámky, letohrádky, parky, apod. - využívané prvky: sloupy, polosloupy, vodorovné břemeno přes (architráv), pilíře, klenby (křížová, valená), pilastr, atika, kazetové a tabulové stropy, sgrafita, sdružená okna, kuželková balustráda, štuková omítka aj.

Michelangelo Buonarroti Donatelo Filipo Brunelleschi Michelangelo Buonarroti Donatelo San Lorenzo Kupole katedrály Santa Maria del Fiore

Malířství rané renesanční malířství se nemohlo inspirovat antickým uměním – z antického malířství se nic nedochovalo tématika: náboženská, krajiny, zátiší, zachycení každodenního života technika: použita nově perspektiva a trojrozměrnost, kresba (pomoc při znázornění svalu, běhu, apod.)

Sochařství volně stojící sochy vyjádření dramatické scény, zobrazení emocí v obličeji, gesta, velkou výzvou jezdecké sochy dále je navazováno na portrétní sochařství císařského Říma – objevují se busty význačných osobností

Literatura - obnovuje antické literární žánry -> objevuje se komedie, tragédie či pastorála - předlohy jsou většinou římského původu (znalost řečtiny je stále vzácná) - velmi oblíbenými autory se znovu stávají:  Terentius, Plautus, Seneca,Vergilius - v poesii se výrazně uplatňuje sonet

Představitelé: LEONARDO DA VINCI MICHELANGELO BUONARROTI malíř (Madona ve skalách, Poslední večeře), sochař, architekt, spisovatel (několik soupisů, které neměli ucelený text – O letu ptáků) všeuměl (anatomie, optika, výroba zbraní, apod. ) MICHELANGELO BUONARROTI malíř (strop v Sixtinské kapli – Poslední soud), sochař (Pieta, David), architekt i básník SANDRO BOTICCELI malíř (Zrození Venuše), RAFAEL SANTI Z URBINA malíř (Athénská škola)

U nás renesance opožděna -> Husitské války DONATELO – sochař (socha Davida) GUILLAUME - skladatel JACOB OBRECHT - skladatel FRANCESCO PETRARCA - spisovatel (Sonety Lauře) BOCCACIO - spisovatel (Dekameron) DANTE ALIGERI - spisovatel (Božká komedie) FRANCOIS RABELAIS – spisovatel (Gargantua a Pantagruel) FRANCOIS VILLON – spisovatel (Odkaz, Závěť) WILLIAM SHAKESPEARE – spisovatel (mnoho významných děl) ERASMUS ROTTERDAMSKÝ – spisovatel (Chvála bláznovství) MIGUEL DE CERVANTES – spisovatel (Důmyslný rytíř Don Quijote de la Mancha) U nás renesance opožděna -> Husitské války - > spíše se projevil humanismus

Humanismus tvoří sesterský proud renesance kritizoval středověk, církev do centra svého dění staví člověka v této době jsou široce organizována studia humana nositelé humanistických snah byli často filosofové, astronomové, fyzikové i spisovatelé

Astronomie astronomové tehdejší doby: Mikoláš Koperník Giordano Bruno Johannes Kepler Galileo Galilei

ZDROJE: http://www.cyklocestovatele.com/foto_ba/original/30.%20Radnice.%20Renesance.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/a/a0/Buchdrucker-1568.png/461px-Buchdrucker-1568.png http://www.cojeco.cz/attach/ilustrations/3b0c15591d0fb.jpg http://www.etsu.edu/physics/etsuobs/starprty/032099bg/kepler.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/db/Galileo_Galilei.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/57/Heliocentric.jpg http://katalog.adstone.cz/graphics/public/catalog/products/523_pilastr-1010_orig.jpg http://1.bp.blogspot.com/_NOjNIr-uHn4/S1H8hLiNh4I/AAAAAAAAAfA/SZtO5fbhwV8/s400/IMG_0412.JPG http://www.tetram.cz/1Stavebni/Dlazby/balustrada1.jpg http://farm1.static.flickr.com/178/375940087_4f50ef6d96.jpg?v=0 http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/f/fb/Medicibib.jpg/350px-Medicibib.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/5/5f/MonaLisa_sfumato.jpeg/180px-MonaLisa_sfumato.jpeg http://images.google.cz/imgres?imgurl=http://www.mgplzen.cz/aktivity/toskan/u_sobo9.jpg&imgrefurl=http://www.mgplzen.cz/aktivity/toskan/u_so.htm&usg=__M5laVWmNRSDGcEBsBKWRnw1-HYs=&h=386&w=434&sz=28&hl=cs&start=25&um=1&itbs=1&tbnid=IebWM_MkBQoA-M:&tbnh=112&tbnw=126&prev=/images%3Fq%3Ddonatello%2Barchitektura%26start%3D18%26um%3D1%26hl%3Dcs%26lr%3D%26sa%3DN%26ndsp%3D18%26tbs%3Disch:1 http://www.slavonice.cz/main.php?CID=140&CUser=3&TID=51&TUser=3&Apli=1