Architektura a postmoderna Kultura postmoderny III./I.
Architektura je monumentální kronikou civilizace. Starý Egypt, Čína, Indie, Afrika, Amerika, antika, gotika, renesance, baroko, všechny styly novověku až po dnešek jsou jedinečným zobrazením období života svých stavebníků.
Jaká je česká současná architektura? jedna linie: tzv. podnikatelské baroko - plastová okna, pozlacené krbové vložky, kytičkované pseudoantické obkladačky, laminopodlahy, bonský šindel na střechách a kuželkové balustrády na balkónech druhá linie: šedé bezkontaktní holokrabice s podivně mlčícími fasádami, beton, sklo a nerez následující přehled poválečné architektury je malou a nápovědou, co všechno utváří od 2. světové války pohled na architekturu
Architektura moderny - 1. a část 2. poloviny 20. století - víra ve vědecké poznání světa
Po 2. světové válce vyvrcholila vědeckotechnická revoluce: auta, letadla, telefon, televize atomová bomba první lety do vesmíru populační exploze zkrácení vzdálenosti mezi lidmi, kulturami a světadíly růst velkoměst na principu zón administrativy, průmyslu vzniká univerzální mezinárodní styl
Internacionální styl Jak tento styl v architektuře vypadá?
Obchodní dům Kotva v Praze
Administrativní budova ostravských chemických závodů
od konce 1. sv. války do zhruba konce 60. let 20. st od konce 1. sv. války do zhruba konce 60. let 20. st. internacionální styl s ideou socialismu - dokonalé bydlení pracujících – vznikají dělnická sídliště ve 20. letech 70. a 80. léta let - se zdálo, že se moderna vyčerpala - nemá novým generacím co říci – chladný, bezcitný, pouze racionální a individualistický styl monotónní, prosklené výškové funkcionalistické stavby v prostředí historických měst chápány nikoli jako symboly pokroku a blahobytu, ale stále častěji jako projevy byrokratismu, kulturního primitivismu a nesmyslného plýtvání energiemi a materiály
TECHNICISMUS Seagram Building, New York , 1958, Mies van der Rohe Dům jako stroj, ekonomie a rychlost stavění, kostra a kůže, železo a sklo, struktura, transparentnost, „radikální krabice“.
BRUTALISMUS Unité d´habitation, Marseille, 1952, Le Corbusier Dům jako sociálně-inženýrský projekt řešící masový rozvoj stavebnictví, populační exploze, přesun obyvatelstva do měst, beton, panelová sídliště.
TRADICE Salk Institute, La Jolla, Kalifornie, 1965, Louis I. Kahn Dům jako reflexe člověka v dějinách, tradice, monumentalita, archetypy.
MAŠINISMUS Televizní vysílač Ještěd, 1965-73, Karel Hubáček Inženýrské dílo je hyperbolou spojení člověka s vesmírem
ORGANIKA Guggenheim Museum, New York, 1956, Frank Lloyd Wright Muzeum umění jako spirálovitá rampa. Biomorfní tvarování, inspirace v přírodní rostlinné a živočišné sféře, oblost.
K pozdnímu modernismu přispěl též architekt John Portman, který navrhl hotel Hyatt (Atlanta USA) s ústřední halou, probíhající celou výškou hotelu.
NA CO REAGUJE ARCHITEKTURA DNES? Z TOHO, CO JSME VIDĚLI, MŮŽEME USOUDIT: NA CO REAGUJE ARCHITEKTURA DNES?
vědomí poslání, odpovědnosti velký demografický a společenský pohyb nové technologie nové architektonické styly jednotný styl už nevznikl (poslední secese) ekologické napětí
60. LÉTA – … Postmoderna - návrat k tradici a lidskému měřítku, high-tech, regionalismus - v architektuře se vymezuje do 80.- 90. let 20. století
Jak postmoderna reaguje na modernu? Reakcí na odlidštěnou, schématickou a „totální“ modernu se v 60. letech začala profilovat nová postmoderní generace s citlivým přístupem k člověku, městu, místní tradice, revitalizace - byl znovu objeven „genius loci“.
PLASTICISMUS Architektura = "čistá forma v plném světle" Le Corbusier V středoasijských republikách, i na severu Ruska, např. v novém campusu Petrohradské university Richard Meier - galerie umění v Atlantě a muzea uměleckých řemesel ve Frankfurtu nad Mohanem bílá architektura s perfektními proporcemi přísně matematicky komponovanými
POSTMODERNÍ URBANISMUS Rekonstrukce Les Halles, Paříž, 1979, León Krier Rozpad, vylidnění a demolice městských center vyvolal obrodnou reakci. klasické principy stavění měst s ulicemi, náměstími, bloky domů s vnitřními klidnými dvory, významné budovy jsou ohnisky společenského života, vše v docházkových vzdálenostech.
POSTMODERNÍ ARCHITEKTURA Vanna Venturi House, Filadelfie, 1964, Robert Venturi Dům, kde kuchyně, krb, schodiště jsou těžištěm domu, v jednotlivostech podřízeného individuálnímu životu svých obyvatel, v tomto případě matky architekta.
HIGH-TECH Center Pompidue, Paříž, 1978, Renzo Piano, Richard Rogers Muzeum umění jako tovární hala, industriální technologie se stává součástí architektury, uměním, dekorací.
High-tech architektura je supertechnická architektura - technická zařízení, která prezentuje jako esteticky působící prostředky. Shlíží se v technickém perfekcionismu letadel, kosmických lodí a používá špičkové technologie. Užívá vždy toho nejmodernějšího, co v technice ve světě existuje.
REGIONALISMUS Dům Na Můstku, 1984, Alena a Jan Šrámkovi Multifunkční městský dům je součástí obytné ulice s obchody, kavárnou kancelářemi, architektura navazuje na pražskou moderní tradici.
DEKONSTRUKTIVISMUS Disney Concert Hall, Los Angeles, 2003, Frank Owen Gehry, Koncertní sál ve tvaru „rozbité krabice“ v dekonstruktivním stylu vytváří architekturu - sochu.
ANALOGICKÁ ARCHITEKTURA NÁVAZNOST na přírodní a sociální okolí, vychází z genia loci lokality, navazuje na přírodu a tradiční materiály. Vychází se z života lokálních skupin, studuje se etnografie a život regionu, používá se známých forem
PRIMITIVNÍ ARCHITEKTURA HESLO - "učme se od rozvojových zemí" stavět z jednoduchých materiálů - hliněná architektura, inspirovaná např. formami indiánských staveb, jejíž formy mohou být také přepisovány do litého betonu
DEKORATIVNÍ MONUMENTALISMUS Hlavně v Japonsku znovu používá ornament. Tato nová architektura upřednostňuje na velkých a významných stavbách grafickou dekoraci. Ukázkou může být tvorba japonského architekta Minoru Takeyamy.
NEJNOVĚJŠÍ TRENDY – NEW AGE Pád „berlínské zdi“ a rozvoj komunikačních technologií umožnily novou globální svobodu. V dosud nepoznaném rozsahu dochází k prolínání kultur, hledání vlastní kulturní identity či naopak společného jmenovatele a planetárního vědomí
BLOBY obchodní dům Selfridges, Jan Kaplický, 2003, Birmingham Anglické slovo „blob“ v překladu znamená kapka, kulička, kaňka nebo hrudka. Bloby jsou charakteristické proudnicovými organickými tvary zborcených a nejrůzněji zakřivených ploch, které připomínají živé tkáně pod mikroskopem.
NEOMODERNA Reichstag, Berlín, 1999, Norman Foster Nová skleněná kopule Reichstagu se spirálovou rampou vedoucí na horní vyhlídkovou plošinu je symbolem nového řádu a nabyté svobody.
ENVIROMENTÁLNÍ ARCHITEKTURA Jean-Marie Tjibaou Cultural Center, Nouméa, Nová Kaledonie, 1998, Renzo Piano Knihovna – vzdělávací centrum na ostrově v Tichomoří je postavena ze dřeva a skla za použití tradičních místních technologií a tvary zároveň připomíná bublinovité bloby.
MINIMALISMUS Galerie Benedikta Rejta, Louny, 1998, Emil Přikryl Galerie umění vzniklá OBNOVENÍM starého pivovaru je intimním prožitkem archetypů v architektuře.
EKOLOGICKÁ A ENVIROMENTÁLNÍ ARCHITEKTURA úspora energie – Skandinávie, soulad s přírodou, alternativní životní styl rozvoj mezilidských vtahů - sousedství