Rostliny a živočichové Dělení DUM 16/2
Tento výukový materiál byl vytvořen v rámci projektu „ EU-peníze školám“ Autor: Mgr. Kateřina Bartošová Období: září 2012 Anotace: metodický materiál do výuky člověk a jeho svět – přírodověda Číslo a název šablony klíčové aktivity: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky směřující k rozvoji ICT Jazyk: jazyk český Druh učebního materiálu: metodický materiál Cílová skupina: žák Typ vzdělání: základní vzdělání Věková skupina: 4. a 5.r. ZŠ
TŘÍDĚNÍ PŘÍRODNIN
Příroda – živá a neživá Živé organismy – člověk, ostatní živočichové, rostliny a houby Základní společné znaky 1. dýchání 2. přijímání vody a potravy 3. vylučování odpadních látek 4. rozmnožování 5. růst a vývoj Neživá – horniny, nerosty, voda a vzduch. Půda, teplo a světlo ze slunce – poskytuje živým organismům základní životní podmínky : 1. světlo, 2. teplo, 3. vzduch, 4. vodu, 5. živiny
TŘÍDĚNÍ ROSTLIN PODLE ROZMNOŽOVÁNÍ
Rostliny Kvetoucí rostliny dělíme : Dýchají Dřeviny – nadzemní část je dřevnatá Stromy – kmen, větve keře – rozvětvení hned u země Byliny – dužnatý nedřevnatý stonek Stvol – stonek bez listů Lodyha – stonek s listy Stéblo – dutý článkovaný stonek s kolénky a listy Dýchají – listy 24 hodin Přijímají vodu a živiny – kořeny, stonkem k listům Vylučují odpadní látky – při dýchání oxid uhličitý – při přeměně látek kyslík Rozmnožují se – semeny, oddenkem, cibulí, hlízou Vyvíjejí se – dřeviny – vytrvalé - byliny – jednoleté, dvouleté, vytrvalé
Stonek bylin Stéblo – dutý,článkovaný, stonek s kolénky Stvol – stonek bez listů Lodyha – stonek s listy
Stonek dřevin Růstové typy dřevin: a – keř, b – dřevitá liána, c - strom
Hlavní kořen s postranními Kořeny cibule Hlavní kořen s postranními svazčitý hlíza
Stavba těla rostliny květ plod stonek list kořeny hlíza
Růst a vývoj rostlin Jednoleté – např. hrách, astra, slunečnice, rostlina na jaře vyklíčí, vyroste, v létě vykvete a vytvoří plody se semeny, na podzim usychá. Zimu přečkají jen semena Dvouleté – v prvním roce života vytvářejí zásoby živin až ve druhém roce vyklíčí z podzemních částí – z kořenů, cibulí, hlíz a oddenků, vykvetou, vytvoří plody a odumírají. Vytrvalé – ( sněženka, kopretina, zvonek, trávy)vyklíčí stejně jako dvouleté a žijí neurčitě dlouho- podle podmínek – na podzim usychají – u vytrvalých dřevin přezimují i nadzemní části. V jarních měsících pozorujeme na rostlinách pučící pupeny, ze kterých vyrůstají květy a listy rostlin. Květy po opylení odkvétají a uvadnou, vyrůstají plody.
fotosyntéza Sluneční záření kyslík Oxid uhličitý voda
Čepel složená z více lístků List řapík list Čepel složená z více lístků List bez řapíku
jednoleté Měsíček lékařský Vlčí mák
dvouleté Náprstník červený Divizna velkokvětá
vytrvalé Bledule jarní Pampeliška lékařská
vytrvalé Blatouch bahenní Pryskyřník prudký
vytrvalé Sasanka hajní Prvosenka jarní
Význam částí kvetoucích bylin Tyčinky jsou samčí částí květu Pestík je samičí část květu Při opylení jsou přenesena pylová zrna tyčinek na lepkavou bliznu pestíku ( hmyz, vítr…) Po opylení se z oplodněného vajíčka v semeníku vyvíjejí semena, kterými se rostliny rozmnožují Korunní lístky – svou barevností a vůní lákají hmyz, který je opyluje. Kališní lístky – obalují květ Stonky nesou květ a stoupá jimi k listům a květům od kořenů voda a výživa. Listy – výživa – pouze za světla a za pomoci zeleně listové Dýchání – za světla i za tmy – přijímá kyslík a vydává oxid uhličitý ( malé množství ) Kořeny – upevňují rostlinu v půdě, čerpají vodu s rozpuštěnými živinami
TŘÍDĚNÍ ŽIVOČICHŮ
Živočichové Obratlovci – mají kostru, páteř je složená z obratlů : Savci, ptáci, plazi, obojživelníci, ryby Bezobratlí – nemají páteř - hmyz Podle potravy se dělí na : Býložravce - živí se rostlinami Masožravce – loví jiné živočichy a živí se jejich masem Hmyzožravce – živí se hmyzem Všežravci – živí se potravou živočišnou i rostlinnou Hlavní rozdíly mezi rostlinami a živočichy Schopnost zelených rostlin přeměňovat oxid uhličitý na kyslík – jsou jediným zdrojem kyslíku na zemi Schopnost živočichů aktivně se pohybovat z místa na místo. Dýchají – plícemi, žábrami, vzdušnicemi Přijímají vodu a živiny Býložravci Masožravci Hmyzožravci Všežravci Vylučují odpadní látky – při dýchání oxid uhličitý – pevné nestrávené zbytky – trus - tekutý odpad – močí a potem Rozmnožují se - rozmnožovacími orgány – samčí a samičí Žížala a hlemýžď mají obojí Mláďata se vyvíjí v těle samice, nebo ve vajíčku Vyvíjejí se Některé mláďata se podobají rodičům, jiná ne.
Plody suché oříšek lusk obilka nažka
Plody dužnaté Semena jsou uložena v dužnině Semeno je uloženo v pecce bobule peckovice Semena jsou uložena v jádřinci malvice bobule
Obilniny Kukuřice setá Žito seté Ječmen obecný Pšenice setá Oves setý
houby Muchomůrka červená Muchomůrka zelená klobouk klobouk lupeny plodnice prsten lupeny třeň plachetka třeň pochva podhoubí podhoubí
Zdroje http://www.ta3k.sk/bio/index.php?option=com_content&view=article&id=89:morfologia-stonky&catid=40:rastlinneorgany&Itemid=69 http://druidova.mysteria.cz/STROMY/STROMY_KROVINY_LESY.htm Učebnice pro 2. – 5. ročník ZŠ – Prvouka a Přírodověda – Nová škola Terasoft přírodověda Ts 4 pes Ts 1 rostliny, houby Ts 3 pole.louka.les