Rostliny a živočichové

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PODMÍNKY ŽIVOTA NA ZEMI
Advertisements

Semenné rostliny 4. ročník
Urči, o kterou rostlinu se jedná
Rostliny na jaře.
Kvetoucí a nekvetoucí rostliny
Listnaté stromy a keře 4. ročník
Základní škola a Mateřská škola, Pavlice, okres Znojmo OP VK 1
Základní vzdělávání - Člověk a příroda – Přírodopis - Biologie rostlin
Pří_059_Rozmanitost přírody _Třídění rostlin Autor: Mgr. Marie Matušů
Živá a neživá příroda 3. ročník
VYŠŠÍ ROSTLINY III. – jejich znaky krytosemenné rostliny Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková.
Stavba rostlinného těla
Listy, květy a plody rostlin
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383
ŽIVOČICHOVÉ.
VY_32_INOVACE_170 Výukový materiál zpracován v rámci projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
ŽIVOČICHOVÉ – znaky života
ZNAKY ŽIVOTA ROSTLIN.
Rostliny - význam a jejich dělení.
ŽIVÁ PŘÍRODA - ROSTLINY
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
EVVO Prvouka 3. ročník ZŠ „ŽIVÁ PŘÍRODA“
Rostliny na jaře 4. ročník
ČÁSTI TĚLA KVETOUCÍCH ROSTLIN
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková.
Krytosemenné rostliny
Pří_059_Rozmanitost přírody – Třídění rostlin Autor: Mgr. Marie Matušů
Podzemní a nadzemní části rostlin.
JSOU TO: DŘEVINY A BYLINY.
VY_32_INOVACE_09_PŘV_ROZDĚLENÍ ŽIVÝCH ORGANISMŮ Základní škola, Moravský Krumlov, náměstí Klášterní 134, okres Znojmo, příspěvková organizace.
Člověk a jeho svět 4. ročník
Části stromů Strom v ročních obdobích Význam zeleně pro člověka
Rostliny.
OPAKOVÁNÍ UČIVA 7. ROČNÍKU Autor: Mgr. Jana Střížková Vzdělávací oblast/Předmět/Téma: ČLOVĚK A PŘÍRODA / PŘÍRODOPIS / PŘEHLED ORGANISMŮ Druh učebního.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Bc. Naďa Prejzová Název DUM: VY_32_Inovace_ Rostliny Název sady: Člověk a jeho svět 3. ročník Číslo projektu:
Společné znaky rostlin.
Název školyZákladní škola a mateřská škola, Jetřichov, okres Náchod AutorHana Krejčová Datum NázevVY_52_INOVACE_32_rostliny Ročník3. Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/
VY_32_INOVACE_Sib_III_08 Třídění rostlin Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost.
Název školy:ZŠ a MŠ T. G. Masaryka Fulnek Autor:Mgr. Blanka Kusá Název:VY_52_INOVACE_PR Téma:Rostliny Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/
Stavba kvetoucí rostliny Jméno autora:Mgr. Kateřina Kačmárová Škola:ZŠ Náklo Datum vytvoření (období):04/2013 Ročník:čtvrtý Tematická oblast:Naše příroda.
ROSTLINY.
STONEK ROSTLINY.
LESNÍ KVETOUCÍ ROSTLINY
Dělení rostlin Podle způsobu rozmnožování výtrusné – nekvetou,
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
Třídění přírodnin.
I. Z á k l a d n í š k o l a Z r u č n a d S á z a v o u
Třídění živých organismů
Rostliny Prvouka – 3. ročník
Dělení rostlin Podle způsobu rozmnožování výtrusné – nekvetou,
ROSTLINY Člověk a jeho svět (Prvouka pro 3. ročník) Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT.
Anotace Program slouží k procvičování a opakování přírodovědného učiva ve 4. ročníku.
AUTOR: Mgr. Václava Horniková NÁZEV: VY_32_INOVACE_107_Stonek bylin
Název projektu: Moderní škola
ŽIVÁ PŘÍRODA Anotace: Materiál je určen k výuce přírodovědy ve 4. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními znaky a dělením živé přírody.
VY_52_INOVACE_23_ Stavba těla semenných rostlin
BOTANIKA.
ČÁSTI KVETOUCÍCH ROSTLIN (výklad)
Společné znaky a dělení rostlin (opakování)
TŘÍDĚNÍ ŽIVÝCH ORGANISMŮ
Rostliny - význam a jejich dělení.
Živá příroda.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Živočichové.
Vzdělávací materiál v rámci projektu EU peníze školám
Živé organismy.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKR LOUNY
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Transkript prezentace:

Rostliny a živočichové Dělení DUM 16/2

Tento výukový materiál byl vytvořen v rámci projektu „ EU-peníze školám“ Autor: Mgr. Kateřina Bartošová Období: září 2012 Anotace: metodický materiál do výuky člověk a jeho svět – přírodověda Číslo a název šablony klíčové aktivity: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky směřující k rozvoji ICT Jazyk: jazyk český Druh učebního materiálu: metodický materiál Cílová skupina: žák Typ vzdělání: základní vzdělání Věková skupina: 4. a 5.r. ZŠ

TŘÍDĚNÍ PŘÍRODNIN

Příroda – živá a neživá Živé organismy – člověk, ostatní živočichové, rostliny a houby Základní společné znaky 1. dýchání 2. přijímání vody a potravy 3. vylučování odpadních látek 4. rozmnožování 5. růst a vývoj Neživá – horniny, nerosty, voda a vzduch. Půda, teplo a světlo ze slunce – poskytuje živým organismům základní životní podmínky : 1. světlo, 2. teplo, 3. vzduch, 4. vodu, 5. živiny

TŘÍDĚNÍ ROSTLIN PODLE ROZMNOŽOVÁNÍ

Rostliny Kvetoucí rostliny dělíme : Dýchají Dřeviny – nadzemní část je dřevnatá Stromy – kmen, větve keře – rozvětvení hned u země Byliny – dužnatý nedřevnatý stonek Stvol – stonek bez listů Lodyha – stonek s listy Stéblo – dutý článkovaný stonek s kolénky a listy Dýchají – listy 24 hodin Přijímají vodu a živiny – kořeny, stonkem k listům Vylučují odpadní látky – při dýchání oxid uhličitý – při přeměně látek kyslík Rozmnožují se – semeny, oddenkem, cibulí, hlízou Vyvíjejí se – dřeviny – vytrvalé - byliny – jednoleté, dvouleté, vytrvalé

Stonek bylin Stéblo – dutý,článkovaný, stonek s kolénky Stvol – stonek bez listů Lodyha – stonek s listy

Stonek dřevin Růstové typy dřevin: a – keř, b – dřevitá liána, c - strom

Hlavní kořen s postranními Kořeny cibule Hlavní kořen s postranními svazčitý hlíza

Stavba těla rostliny květ plod stonek list kořeny hlíza

Růst a vývoj rostlin Jednoleté – např. hrách, astra, slunečnice, rostlina na jaře vyklíčí, vyroste, v létě vykvete a vytvoří plody se semeny, na podzim usychá. Zimu přečkají jen semena Dvouleté – v prvním roce života vytvářejí zásoby živin až ve druhém roce vyklíčí z podzemních částí – z kořenů, cibulí, hlíz a oddenků, vykvetou, vytvoří plody a odumírají. Vytrvalé – ( sněženka, kopretina, zvonek, trávy)vyklíčí stejně jako dvouleté a žijí neurčitě dlouho- podle podmínek – na podzim usychají – u vytrvalých dřevin přezimují i nadzemní části. V jarních měsících pozorujeme na rostlinách pučící pupeny, ze kterých vyrůstají květy a listy rostlin. Květy po opylení odkvétají a uvadnou, vyrůstají plody.

fotosyntéza Sluneční záření kyslík Oxid uhličitý voda

Čepel složená z více lístků List řapík list Čepel složená z více lístků List bez řapíku

jednoleté Měsíček lékařský Vlčí mák

dvouleté Náprstník červený Divizna velkokvětá

vytrvalé Bledule jarní Pampeliška lékařská

vytrvalé Blatouch bahenní Pryskyřník prudký

vytrvalé Sasanka hajní Prvosenka jarní

Význam částí kvetoucích bylin Tyčinky jsou samčí částí květu Pestík je samičí část květu Při opylení jsou přenesena pylová zrna tyčinek na lepkavou bliznu pestíku ( hmyz, vítr…) Po opylení se z oplodněného vajíčka v semeníku vyvíjejí semena, kterými se rostliny rozmnožují Korunní lístky – svou barevností a vůní lákají hmyz, který je opyluje. Kališní lístky – obalují květ Stonky nesou květ a stoupá jimi k listům a květům od kořenů voda a výživa. Listy – výživa – pouze za světla a za pomoci zeleně listové Dýchání – za světla i za tmy – přijímá kyslík a vydává oxid uhličitý ( malé množství ) Kořeny – upevňují rostlinu v půdě, čerpají vodu s rozpuštěnými živinami

TŘÍDĚNÍ ŽIVOČICHŮ

Živočichové Obratlovci – mají kostru, páteř je složená z obratlů : Savci, ptáci, plazi, obojživelníci, ryby Bezobratlí – nemají páteř - hmyz Podle potravy se dělí na : Býložravce - živí se rostlinami Masožravce – loví jiné živočichy a živí se jejich masem Hmyzožravce – živí se hmyzem Všežravci – živí se potravou živočišnou i rostlinnou Hlavní rozdíly mezi rostlinami a živočichy Schopnost zelených rostlin přeměňovat oxid uhličitý na kyslík – jsou jediným zdrojem kyslíku na zemi Schopnost živočichů aktivně se pohybovat z místa na místo. Dýchají – plícemi, žábrami, vzdušnicemi Přijímají vodu a živiny Býložravci Masožravci Hmyzožravci Všežravci Vylučují odpadní látky – při dýchání oxid uhličitý – pevné nestrávené zbytky – trus - tekutý odpad – močí a potem Rozmnožují se - rozmnožovacími orgány – samčí a samičí Žížala a hlemýžď mají obojí Mláďata se vyvíjí v těle samice, nebo ve vajíčku Vyvíjejí se Některé mláďata se podobají rodičům, jiná ne.

Plody suché oříšek lusk obilka nažka

Plody dužnaté Semena jsou uložena v dužnině Semeno je uloženo v pecce bobule peckovice Semena jsou uložena v jádřinci malvice bobule

Obilniny Kukuřice setá Žito seté Ječmen obecný Pšenice setá Oves setý

houby Muchomůrka červená Muchomůrka zelená klobouk klobouk lupeny plodnice prsten lupeny třeň plachetka třeň pochva podhoubí podhoubí

Zdroje http://www.ta3k.sk/bio/index.php?option=com_content&view=article&id=89:morfologia-stonky&catid=40:rastlinneorgany&Itemid=69 http://druidova.mysteria.cz/STROMY/STROMY_KROVINY_LESY.htm Učebnice pro 2. – 5. ročník ZŠ – Prvouka a Přírodověda – Nová škola Terasoft přírodověda Ts 4 pes Ts 1 rostliny, houby Ts 3 pole.louka.les