Dýchání rostlin Dýchání = respirace = soubor katabolických reakcí, které slouží k uvolnění energie potřebné např. pro syntetické pochody, příjem živin,

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
METABOLISMUS ŠÁRKA VOPĚNKOVÁ 2012.
Advertisements

ORGANICKÉ LÁTKY + KYSLÍK
Metabolismus sacharidů
Glukóza C H O Dýchání a přeměny glukózy Autor: Ing. Jiřina Ovčarová.
BIOLOGIE 1 Rostliny Biologické vědy Metody práce v biologii
AZ-KVÍZ
Metabolismus A. Navigace B. Terminologie E. Sacharidy I. Enzymy
Metabolismus sacharidů
FOTOSYNTÉZA photós = světlo synthesis = skládání.
Fotosyntéza Vznik glukózy Autor: Ing. Jiřina Ovčarová.
Citrátový cyklus a Dýchací řetězec
METABOLISMUS LIPIDŮ I Katabolismus
Citrátový cyklus Krebsův cyklus.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_375.
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271 Autor Mgr. Anna Doubková Číslo materiálu 4_2_CH_03 Datum vytvoření Druh učebního materiálu prezentace Ročník 8.C.
Metabolismus sacharidů
PaedDr.Pavla Kelnarová ZŠ Valašská Bystřice
CITRÁTOVÝ CYKLUS (KREBSŮV CYKLUS, CYKLUS KYSELINY CITRONOVÉ)
Název Dýchání, kvašení Předmět, ročník Biologie, 1. ročník
Metabolismus lipidů.
Rostlinná buňka Mgr. Helena Roubalová
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_KUB_03.
Látkový a energetický metabolismus rostlin
DÝCHÁNÍ = RESPIRACE.
Metabolismus A. Navigace B. Terminologie E. Sacharidy I. Enzymy
= věda o životních projevech rostlin a funkcích jejich orgánů
DÝCHACÍ ŘETĚZEC. enzymy jsou umístěny na vnitřní membráně mitochondrií získání energie (tvorba makroergických vazeb v ATP) probíhá oxidací redukovaných.
Výuková centra Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_KUB_06.
Základní vzdělávání - Člověk a příroda – Přírodopis – Biologie rostlin
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_225.
(Citrátový cyklus, Cyklus kyseliny citrónové)
Metabolismus ba kterií. – Bakterie se složením prvků zásadně neliší od ostatní živé hmoty – Stejně jako buňky rostlinné a živočišné obsahují biogenní.
Metabolismus bakterií
Krebsův a dýchací cyklus
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je RNDr. Pavlína Koch ová CZ.1.07/1.5.00/ Autor materiálu:RNDr. Pavlína Kochová Datum.
Cyklus kyseliny citrónové, citrátový cyklus.
Bioenergetika Pro fungování buněčného metabolismu nutný stálý přísun energie Získávání, přenos, skladování, využití energie Na co se energie spotřebovává.
Respirace.  soubor chemických reakcí, nezbytných pro uvoln ě ní chemické energie, která je obsa ž ena v organických slou č eninách  C 6 H 12 O 6 + 6O.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_KUB_04.
KOLOBĚH LÁTEK A TOK ENERGIE
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Příjemce podpory – škola: Hotelová škola, Obchodní akademie a Střední průmyslová škola Teplice, Benešovo náměstí 1, p.o. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
2014 Výukový materiál MB Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková
Fotosyntéza a dýchání Fotosyntéza Dýchání
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III / 2 Sada : 4 Ověření ve výuce: (nutno poznamenat v TK) Třída:
CO JE FOTOSYNTÉZA?  Soubor chemických reakcí, v jejichž průběhu dochází k pohlcování energie slunečního záření, která je využita k přeměně jednoduchých.
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Portál eVIM Látkový metabolismus.
1 Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada28 AnotaceVyučovací.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Metabolismus Tematická oblast: Rostliny Ročník:1. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Základní škola Oskol, Kroměříž příspěvková organizace Přírodopis 7. ročník Autor: Ing. Eva Blešová Vytvořeno v rámci projektu „Škola hrou - počítače ve.
Zlepšování podmínek pro výuku technických oborů a řemesel Švehlovy střední školy polytechnické Prostějov registrační číslo CZ.1.07/1.1.26/
Předmět:chemie Ročník: 3. ročník učebních oborů Autor: Mgr. Martin Metelka Anotace:Materiál slouží k výkladu učiva o fotosyntéze. Klíčová slova: fotosyntéza,
Uvolňování energie pro život Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka. Dostupné z Metodického portálu
METABOLISMUS ROSTLIN OD MARTINA JAROŠE. FOTOSYNTÉZA Zachycuje sluneční energii a z oxidu uhličitého vyrábí organickou sloučeninu (sacharid) a jako vedlejší.
Fotosyntéza.
Fotosyntéza rostlinné pigmenty + světelná energie + oxid uhličitý + voda chemická energie + kyslík.
Název prezentace (DUMu): Růst rostlin
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
BUŇKA – základ všech živých organismů
Krebsův a dýchací cyklus
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje BUŇKA VY_32_INOVACE_23_461 Projekt.
Lipidy ß-oxidace.
Katabolické, Anabolické děje a Metabolismus
Rostliny a houby našich lesů  ŘASY - nejjednoduší rostliny.
(Citrátový cyklus, Cyklus kyseliny citrónové)
BIOCHEMICKÁ ENERGETIKA
DÝCHÁNÍ = RESPIRACE.
Metabolismus sacharidů
Transkript prezentace:

Dýchání rostlin Dýchání = respirace = soubor katabolických reakcí, které slouží k uvolnění energie potřebné např. pro syntetické pochody, příjem živin, růst a další fyziologicky významné děje Zdroj energie – jednoduché sacharidy, polysacharidy, bílkoviny, tuky Respirace – také zdroj stavebního materiálu (uhlíkové kostry) pro syntézu sloučenin

Všechny rostlinné buňky, také buňky nezelených Všechny rostlinné buňky, také buňky nezelených částí, ve tmě spotřebovávají asimiláty a vyživují se heterotrofně Energie uložená v zásobních látkách umožňuje rostlině přežít i delší dobu bez fotosyntézy (např. Při klíčení semen, kvetení neolistěných stromů, buňky nezelených a neosvětlených částech rostlin – kořeny, oddénky, vnitřní části stonků). Energii získávají rozkladem těchto zásobních látek na látky jednodušší = disimilace

Rozklad glukózy Rozklad glukózy v aerobním prostředí (tzn. Za přítomnosti kyslíku) Po formální stránce je průběh reakce opačný ve srovnání s fotosyntézou

Anaerobní fáze Probíhá za nepřístupu vzduchu ( kyslíku) Glykolýza = částečná oxidace glukózy odštěpením vodíku a navázání na molekulu přenašeče, který tím přechází z oxidované formy ( NAD+) do formy redukované (NADH) Glykolýza probíhá v cytoplazmě rostlinných buněk bez ohledu na přítomnost kyslíku Při anaerobní přeměně glukózy ( 6 C) na kyselinu pyrohroznovou ( 3 C) se získají 2 molekuly ATP

Aerobní fáze Probíhá bez přístupu kyslíku v mitochondriích Vzniklá kyselina pyrohroznová prochází řadou enzematických reakcí = Krebsův cyklus = cyklus kyseliny citronové a je odbourána na oxid uhličitý (dekarboxylace) a jsou jí odňaty vodíky (dehydrogenace) Vodíky jsou oxidovány v dýchacím řetězci vzdušným kyslíkem na vodu a uvolňuje se značné množství energie, které se uvolňuje do molekul ATP → zabezpečení životních funkcí buňky Část energie se uvolňuje jako teplo Při aerobní přeměně kyseliny pyrohroznové na vodu a oxid uhličitý se získá 36 molekul ATP → výhodnější

Faktory ovlivňující intenzitu buněčného dýchání Vnější faktory: Teplota prostředí – optimální teplota 25 – 35°C Obsah kyslíku v prostředí Přítomnost některých látek, které působí jako jedy buněčného dýchání ( kyanidy, oxid uhelnatý, oxid siřičitý...) Vnitřní faktory: fyziologický stav rostliny, její stáří, obsah vody v pletivech, množství asimilátů schopných oxidace

Schéma buněčného dýchání

Vypracovala: Nikola Mojžíšová, oktáva Zdroje: Biologie pro gymnázia, J. Jelínek, V. Zicháček Biologie rostlin, L. Kincl, M. Kincl, J. Jarklová