Jak se neztratit na moři?

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Kompas.
Advertisements

Čas Karel Kovář.
Měření na mapách.
ZÁKLADY NAVIGACE.
Navigace Historie a současnost Ing. Michal Hruška
LODNÍ DOPRAVA.
Tvar a rozměry Země.
Jak se neztratit na moři?
Měření času Jednotky času
ČAS.
ZŠ, Týn nad Vltavou, Malá Strana
Stroj času Sojková Aneta.
Magnetické pole Země kompas.
Způsoby přesné družicové navigace
Orientujeme se na planetě Zemi
III/2 XV A
MAPA – Zmenšený obraz povrchu Země
Buzola.
Jak se žilo na konci 18. století obyčejným lidem?
Změny atmosférického tlaku (Učebnice strana 138 – 139) Atmosférický tlak přímo vyplývá z hmotnosti vzduchu. Protože se množství (a hustota) vzduchu nad.
Určování polohy a navigace
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Šíření světla, vznik stínu, zatmění Slunce a Měsíce
GPS.
Galileo Galilei ( ).
Válka na moři byla ve znamení zejména dvou základních událostí
Země a zeměpis.
GPS.
Pohyby Země Planeta Země se pohybuje obrovskou rychlostí, kterou lidé vůbec nevnímají.
III/2 XV A
MAGNETICKÉ POLE ZEMĚ.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO.
FY_069_Vesmír_Souhvězdí Autor: Mgr. Libor Sovadina Škola: Základní škola Fryšták, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Měření času. Sluneční hodiny používali již staří Řekové. Římané se s nimi seznámili poměrně pozdě, “teprve” roku 263 př. .n. l. Byla to válečná kořist.
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Dějepis Ročník : 8.
Zámořské objevy.
Orientace v krajině Vlastivěda – 4. ročník
Rovníkové souřadnice II.druhu Autor: RNDr.Zdeňka Strouhalová Seminář z fyziky Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů CZ.1.07/1.5.00/
Počátek novověku Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Hana Zimová. Vytvořeno dne Nový začátek (New start) CZ.1.07/1.4.00/
VY_32_INOVACE_23-01 Zámořské objevy 1/ Obecná východiska.
1. Během jednoho oběhu kolem Slunce se Země otočí
Rozvoj v poznání světa přispěly objevné cesty
Zámořské objevy.
Navigační systém GPS GPS - Global Positioning System (úplný název je GPS Navstar) je satelitní navigační systém. Tento systém byl původně vybudovaný americkou.
Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_MATEMATIKA1_ 20 Tematická.
Tomáš Vambera. Přístroje  Mobilní telefony  Přenosné počítače (Pda)  GPS Přístroje.
Rovníkové souřadnice I.druhu Autor: RNDr.Zdeňka Strouhalová Seminář z fyziky Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů CZ.1.07/1.5.00/
ZÁKLADY NAVIGACE.
Vikingové.
První objevná plavba Jamese Cooka
HISTORIE NAVIGACE. Vývoj navigačních systémů ► rozvoj lodní dopravy – ekonomická nutnost  příbřežní plavby – navigace dle orientačních bodů  plavba.
POMOCNÉ VĚDY HISTORICKÉ Tematická oblastKartografie Datum vytvoření Ročník6. ročník osmiletého nebo 2. ročník čtyřletého gymnázia Stručný obsahStudent.
Inf Sítě mobilních telefonů a GPS. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Trigonometrie v praxi, aneb Obrázek přejat z: outdoors.com.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov ŠABLONA: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Já a můj svět PRO ROČNÍK:
Škola Základní škola Křižany-Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271, Křižany Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Autor.
ORIENTACE V KRAJINĚ. Světové strany Hlavní světové strany jsou: sever (S) jih (J) východ (V) západ (Z) Pro přesnější určení směru používáme vedlejší světové.
Měření času Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Navigační systémy + úkol na konci prezentace
zpracovaný v rámci projektu
Název školy: Svobodná základní škola, o. p. s
Orientace v krajině Vlastivěda – 4. ročník
Šablona III/2 OBJEVNÉ PLAVBY Mgr. Lucie Opltová – 1
Název školy Základní škola a mateřská škola, Jetřichov, okres Náchod
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
URČOVÁNÍ SVĚTOVÝCH STRAN V PŘÍRODĚ
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_12_ORIENTACE_V_KRAJINE Název materiálu:
Čas Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Čas Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Měření času Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Transkript prezentace:

Jak se neztratit na moři? Zůstat doma Ladislav Sieger 2004

Navigace řeší úlohu určení naší polohy v prostoru (nejen na zemi) Jaké máme možnosti určit naši polohu vůči pozemským objektům na konci ulice zahneš doprava a je to přesně proti masně to je relativně snadné - orientační body vůči nám nemění svoji polohu v čase. Mnohdy ale nepoužitelné (na moři, v poušti, v jednotvárné krajině) určit naši polohu vůči nebeským objektům to je složitější, protože orientační body mění neustále svoji polohu v čase

Historické způsoby navigace hledání cesty podle pozemských orientačních bodů Vikingové - navigace podle Slunce, které nezapadá Columbus - drží směr pomocí kompasu a měří rychlost lodi XVIII. století - moderní éra vynález lodního chronometru používání sextantu pochopení nebeské mechaniky

Základní úloha současné navigace Určit zeměpisnou šířku (potřebuji změřit přesně úhel) zeměpisnou délku (potřebuji mít přesný čas)

Určení zeměpisné šířky pomocí Polárky Nutnost, přesné měření úhlu

Je to snadné

Umění navigace bylo životní nutností u ostrovních národů Micronesie čítá více jak 15 000 ostrovů

Pro jiné znamenala navigace možnost rozvoje obchodu Kamal začali používat arabští obchodníci pro orientaci velbloudích karavan v poušti

Jeho zdokonalením vznikla Jakubova hůl Kamal měl různé podoby. Jeho zdokonalením vznikla Jakubova hůl Vasco da Gama (1469-1524) pomocí Kamalu se dostal až do Indie

Jakubova hůl představovala už poměrně přesný nástroj na měření úhlu Umožňovala měřit úhly pouze na noční obloze, protože nebylo možné se dívat přímo do sluníčka

Odtud byl už jen krok k přesnému měření úhlů pomocí úhloměrné stupnice Od 16 do 18 století byl Astrolab nejpoužívanější navigační pomůckou (Astro - lab = chytač - hvězd) Autorství se připisuje Hipparchovi (150 let před Kristem). Evropa jej začala používat zhruba ve 13. století.

Použitím zrcadla a filtrů bylo možno přímo pozorovat Slunce. Zásadní zvrat - možnost navigovat i ve dne

Jak to vlastně pracuje

Přesnost navigace nebyla závratná Přesnost navigace nebyla závratná. Tomu odpovídala i přesnost námořních map. Z dnešního hlediska to bylo srovnatelné s přesnějšími náčrtky.

Kompas pomáhal udržovat směr (v Evropě od roku 1200 ?) Měření úhlu k Polárce, zeměpisnou šířku

Dnes hledáme adrenalinové sporty, kdysi to byla realita života Problém určení pozice na moři a tvorba přesných map světa byl zásadní. Dokud řešení tohoto problému nebylo nalezeno, musely vlády vynakládat značné finanční prostředky, které pokrývaly ztráty lodí. Proto některé začaly vypisovat ceny, nabízet odměny a penze těm matematikům a astronomům, kteří problém námořní navigace úspěšně vyřeší.

Rozvoj ekonomiky a souboj evropských velmocí byl svázán s ovládnutím oceánů a možností obchodu. Proto námořní navigaci byla věnována prvořadá pozornost V letech 1690 až 1707 se řada anglických lodí ztratila kvůli špatné navigaci. K nejvážnější tragédii došlo v roce 1707, kdy zahynulo 2000 lidí, když se potopily čtyři lodi u ostrovů Scilly během svého návratu do Anglie. Byl proto vyvíjen stále větší tlak na vyřešení problému měření zeměpisné délky. Neúspěchy v jeho řešení stály Anglii stále více peněz.

Určení zeměpisné délky dlouho naráželo na neexistenci přesných hodin. John Harrison (1693-1776) autor prvního chronometru. Za 5 měsíců se zpozdil o 15 sekund. Použil jej James Cook na svých cestách. Určení zeměpisné délky bylo možno provést pomocí kulminace slunce v pravé poledne.

Navigace a současnost Moderní námořní sextant GPS družicová navigace specielní „sextant“ používaný na kosmických lodích pro orientaci ve vesmíru