Počítačová grafika IPechová

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Grafické formáty výukový text.
Advertisements

Číslo DUM: VY_32_INOVACE_04_01 Autor: Mgr. Ivana Matyášková
Počítačová grafika.
ZÁKLADY GRAFIKY Ing. Tomáš Kostka UNIV 2 – KRAJE; TWS_02.
Počítačová grafika.
POČÍTAČOVÁ GRAFIKA HELENA MYNAŘÍKOVÁ.
Základy počítačové grafiky
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka 454 Projekt SIPVZ 2005.
Počítačová grafika Nagla Al Samsamová 4.B.
RASTROVÁ A VEKTOROVÁ GRAFIKA
Základy počítačové grafiky
III/2 XVII ABC
Počítačová grafika Základní pojmy.
Referát č. 18 Počítačová grafika, prezentace (základní pojmy a principy z oblasti počítačové grafiky, grafické a multimediální formáty, jejich vlastnosti.
18. Počítačová grafika, prezentace
Miloslav Mazanec © 2013 Počítačová grafika.
Základní škola, Most, J. A. Komenského 474, p.o Most Základní škola, Most, J. A. Komenského 474, p.o Most Digitální učební materiál vytvořen.
Gymnázium, Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Hodonín Grafika na PC základy.
Počítačová grafika.
Počítačová grafika, prezentace
Grafika a digitální fotografie
Úvod do používání digitálního fotoaparátu
Rastrová grafika Mgr. Ludmila Faltýnková EU OPVK ICT2-4/Inf09 Základní škola Olomouc, Heyrovského 33 Určeno pouze pro výuku Žádná část ani celek nesmí.
Počítačová grafika – rastrová grafika
Bitmapová (rastrová) grafika
bitmapová (rastrová) grafika, vektorová grafika, výhody a nevýhody
Počítačová grafika 18. Marcel Svrčina.
Počítačová grafika.
Počítačová grafika.
Grafické editory Vyučující: Mgr. Marek Chlup Konzultace: dle domluvy
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_060 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Ing. Roman Bartoš Předmět Informatika.
POZNÁMKY PRO VÝUKU Předmět:GRAFIKA A DIGITÁLNÍ FOTOGRAFIE Téma:ÚVOD DO BITMAPOVÉ A VEKTOROVÉ GRAFIKY Školení v rámci SIPVZ:UČITELÉ Mezipředmětové vztahy:
Výukový modul projektu: Nové formy výuky ve školách kraje Vysočina Projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Počítačové zobrazování. Vektor Křivky Malá velikost souboru Při zvětšení zůstává kvalita.
Úvod do počítačové grafiky
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Tematická oblast: Informační a komunikační technologie Číslo materiálu: E Název: Počítačová grafika - teorie Autor:
Lotus NotesJiří Beran Počítačová grafika. Lotus NotesJiří Beran Základní dělení počítačové grafiky: 1) Vektorová grafika – obrázek bereme jako množinu.
Počítačová grafika.
GRAFIKA.
Základy počítačové grafiky
Počítačová grafika a prezentace
Tomáš Veselý, Lukáš Ratkovský, Luboš Rauer.
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ Inovace ve vzdělávání na naší škole Název: Základní pojmy počítačové grafiky Autor: Mgr.
Počítačová grafika.
Základní škola, Most, J. A. Komenského 474, p.o Most Základní škola, Most, J. A. Komenského 474, p.o Most Digitální učební materiál vytvořen.
Barevná hloubka: Ukázky obrázků ještě jednou:
Základní pojmy Grafiky
Úvod do počítačové grafiky
Zpracování grafické a zvukové informace Jan Přichystal.
Základní pojmy a principy
Poznámky k testu Z uvedených otázek je vždy jedna odpověď správná.
Bitmapová (rastrová) grafika
Vytvoření dokumentu bylo financováno ze zdrojů Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu ČR. Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.32/ Rastrová.
Rastrová grafika (bitmapová) Obrázek poskládaný z pixelů Televize, monitory, fotoaparáty Kvalitu ovlivňuje barevná hloubka a rozlišení Barevná hloubka.
Grafické formáty Mgr. Petra Toboříková. Barevná hloubka barevné odstíny jsou dány kombinací barev barevná hloubka = určuje kolik bitů je potřeba k popisu.
Prezentace Powerpoint 1 Prezentace vznikla v rámci projektu Škola 21. století, reg. číslo: CZ.1.07/1.3.06/ , který realizuje ZŠ a MŠ Lomnice nad.
NÁZEV ŠKOLY:Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA:III/2 TÉMATICKÁ OBLAST:Informační a komunikační technologie.
3.3 scanery.  zařízení, které slouží ke snímání grafických dat a k jejich ukládání do počítače v digitální podobě.  data ukládá ve formě obrázku i text.
Počítačová grafika Rastrová a vektorová grafika Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Růžena Hynková. Dostupné z Metodického.
Periferní zařízení počítače - opakování
Rastrová grafika Základní termíny – Formáty rastrové grafiky.
Grafické programy - opakování
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Počítačová grafika základní pojmy. Počítačová grafika základní pojmy.
Základní pojmy z počítačové grafiky
GRAFIKA.
Převod objektů mezi formáty
Počítačová grafika Mgr. Petra Toboříková.
Transkript prezentace:

Počítačová grafika IPechová Formáty obrázku Bitmapové formáty Barevné modely Pořízení dat Výuková stránka: http://www.jsi.cz/grafika/vyuka.htm Stránky s grafikou: www.grafika.cz, www.fotoaparat.cz, www.digineff.cz

Počítačová grafika IPechová Formát obrázku rastrový (bitová mapa) obrázek se skládá z jednotlivých bodů vektorový objekty určeny svým okrajem pomocí matematické křivky

Počítačová grafika IPechová Příklad vektorového obrázku objekty určeny svým okrajem pomocí matematické křivky

Počítačová grafika IPechová Formáty vektorového souboru: cdr (Corel Draw) ai (Adobe Illustrator) zmf (Zoner Callisto)

Počítačová grafika IPechová Příklad: Rastrového obrázku obrázek se skládá z jednotlivých bodů

Počítačová grafika IPechová Rozlišení pixel - zobrazovací bod DPI - dots per inch (body na palec) ppi - pixels per inch (pixely na palec)

Počítačová grafika IPechová rozlišení: 2 x 2 rozlišení: 6 x 6 rozlišení: 3 x 3

Počítačová grafika IPechová Obrázek z WWW stránky:

Zvětšená část předchozího obrázku

Počítačová grafika IPechová PostScript jazyk pro popis stránky eps – forma jazyka PostSript

Počítačová grafika IPechová Rastrový obrázek se skládá z určitého počtu bodů, tento počet je dán při jeho pořízení do počítače celkový počet bodů obrázku je počet bodů (pixelů) vodorovně x svisle (např. 800x600) každý bod má jako vlastnost svou barvu

Počítačová grafika IPechová Barevná hloubka paleta, ze které lze vybírat barvy pro jednotlivé body obrázku 2 barvy (ang.Lineart) 1 bit na bod ( černo-bílá kresba) 256 barev (256 Colors) 8 bitů (1B) na bod 256 odstínů šedi (Greyscale) černobílá fotografie 16,7 mil.barev (True Color, RGB Color) 24 bitů (3B) na bod ( barevná fotografie)

Počítačová grafika IPechová Příklad: Kolik paměti zabere obrázek, který má následovné rozlišení: obrázek 800x600 bodů v hloubce 16,7 mil.barev celkový počet bodů: 800x600=480 000 každý bod 3B celková velikost souboru s obrázkem: 480 000x3=1 440 000 B

Počítačová grafika IPechová Bitmapové formáty: bmp neprovádí kompresi, pracuje s plnými barvami (tj. až 16 mil. Barev) jpeg(joint photographic experts group) – ztrátová komprese tj. dochází ke snižování množství informací týkajících se barvy, projeví se snížením kvality barevných přechodů používá většina digitálních aparátů

Počítačová grafika IPechová Bitmapové formáty: gif (graphics interchange format) disponuje jenom 256 barvami lze vytvářet jednoduché animované obrázky bezztrátová komprimační metoda tiff (tag image file format) bezztrátová komprese (bez ztráty barevných odstínů)

Počítačová grafika IPechová Barevné modely Model RGB (Red Green Blue) monitor, skener Model CMYK (Cyan Magenta Yellow blacK) doplňkové barvy k RGB tiskárna

Počítačová grafika IPechová Jak je vidět, tisk doplňkových barev (sytá červená, sytá zelená a sytá modrá) je téměř nemožný. Je to způsobeno zejména právě tím, že monitor přímo vyzařuje světlo, kdežto výtisk světlo odráží. Naštěstí v případě fotografií jde o jev, který není ve výsledku patrný. Jinými slovy, vyfotíme-li předmět, který světlo odráží (což je kromě světelných zdrojů vše), tak přestože jej na monitoru vidíme „jinak“, výsledná fotografie bude v tom nejlepším případě stejně barevná.

Počítačová grafika IPechová Stránky o barvách: http://barvy.xf.cz/teorie http://wellstyled.com/tools/colorscheme2/index.html

Počítačová grafika IPechová Pořízení grafického materiálu: Vlastní kresba (grafický editor) Skener Digitální fotoaparát

Počítačová grafika IPechová Nejznámější programy: Adobe Photoshop(Elements) Corel PaintShopPro IrfanView, GIMP – úprava XnView – úprava Zoner samostané programy na správu a úpravu fotografii (alba)

Počítačová grafika IPechová Pořízení grafického materiálu: Skener vstupní zařízení připojení (USB, sériový port, vlastní karta) převádí potřebné materiály do podoby počítačových dat pracuje na optickém principu parametry (rozlišení, barevná věrnost, velikost záběru, rychlost skeneru)

Počítačová grafika IPechová Pořízení grafického materiálu: Skener Princip snímání: motor pohybuje snímací hlavou podél stránky předlohy obrazová předloha je po řádcích osvětlována odražené světlo dopadá soustavou zrcadel na světlocitlivý snímač CCD Charge Coupled Device) světelné senzory ve snímači přijímají obrazovou informaci, která je počítači posílána jako digitální signál

Skener

100 DPI 20 DPI

1538 x 2048 800 x 600 Zobrazení fotografie v plné velikosti Zobrazení fotografie po změně rozměrů

Počítačová grafika IPechová Pořízení grafického materiálu: Digitální fotoaparát CCD (Charge Coupled Device) - světlocitlivý prvek snímá jednotlivé body obrázku – pixely (=zobrazovací bod) Mimimum fotografa

Počítačová grafika IPechová Digitální fotoaparát parametry: Mp – tj.kolik snímacích bodů je na CCD, tj.kolika pixelový obrázek je schopen snímač vygenerovat, čím větší tím lépe, udává se v Mp (mega pixel) zoom – optický (při použití optického zoomu neztrácí obraz na kvalitě, vždy je využita celá plocha snímače, zvětšení zajišťuje optika – soustava čoček objektivu; prodloužením ohniskové vzdálenosti se na snímač promítá menší výřez ze scény, čili dochází k přiblížení a naopak)

Počítačová grafika IPechová Digitální fotoaparát parametry: zoom – digitální (pracuje na principu softwarového zvětšení snímku, tím se snižuje využitá rozlišovací schopnost snímače, takže vznikají rozostřené plochy; digitální zoom vyšší než 2-3krát nemá pro uživatele význam) další parametry – videosekvence, zvuk, velikost LCD obrazovky, rozhraní (USB), ostření (automatické, manuální), citlivost (ISO), světelnost, paměťová karta, hmotnost, baterie,

Počítačová grafika IPechová Digitální fotoaparát – zajímavosti firem Fujifilm – Super CCD - snímací prvky mají tvar šestihranu místo čtverce, tzn. užší mezery mezi pravoúhlými osami (více http://www.fujisvet.cz) OLYMPUS – Sunshine LCD – antisluneční LCD obrazovka umožňuje zřetelný a čistý pohled na obrazovku i pod přímým slunečním světlem (více http://www.olympus.cz)

Počítačová grafika IPechová Digitální fotoaparát – zajímavosti firem Konica Minolta – Anti-Shake – mechanizmus pro posouvání snímače CCD, umožňuje stabilizovat obraz a minimalizovat rozmazání snímku CASIO – řada Exilim - fotoaparáty mají velký dvoupalcový LCD display, lithiovou baterii s akumulátorem, aparáty jsou lehké (např. 3.2 Mp aparát – 73g, ve srovnání s obdobným od Fujifilm, který váží 145 g)

Počítačová grafika IPechová Digitální fotoaparát – možnost přenosu snímků přes kabel čtečku paměťových karet (ve škole) fotobanka – externí box s diskem pro ukládání snímků z paměťových karet bez použití PC Zpět - Pořízení grafického materiálu