Čočky (Učebnice strana 110 – 114)

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Odraz světla na rozhraní dvou optických prostředí
Advertisements

Duté (konkávní) zrcadlo
Fyzika, 3. nebo 4.ročník, SOŠ pořadové číslo 160
Jméno autora: Mgr. Zdeněk Chalupský Datum vytvoření:
Zrcadla kulová Druhy: 1. dutá 2. vypuklá o o.
Geometrická optika Mgr. Alena Tichá.
Zrcadla v praxi Zrcadla nemusí být jen rovinná.
Světelné jevy a jejich využití
Zobrazování optickými soustavami
=NAUKA O SVĚTLE A JEHO VLASTNOSTECH
Zobrazení dutým zrcadlem
Geometrická optika Mgr. Andrea Cahelová Hlučín 2013.
Lupa a mikroskop (Učebnice strana 117 – 120)
Rozptylka prostor obrazový prostor předmětový f f S o F2 F1
Zobrazení zrcadlem a čočkou
Světelné jevy Optika II..
Světelné jevy a jejich využití
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 7 Tematický okruhSvětelné jevy.
Optické zobrazování Základní pojmy
Světlo se po dopadu na jiné optické prostředí
Spojka a rozptylka ZŠ Rajhrad Ing. Radek Pavela
Zobrazení rovinným zrcadlem
ČOČKY Téma: Obrázky Studijní text Další z internetu Tajenka
19. Zobrazování optickými soustavami
Čočky průhledná optická prostředí princip založen na lomu světla
Pionýrů 400, Frýdek – Místek
Kulová zrcadla duté – světlo odráží vnitřní povrch kulové plochy
Základní škola a mateřská škola Bzenec Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity: I/2: čtenářská a informační gramotnost.
ČOČKY Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Lom světla.
zpracovaný v rámci projektu
Rozptylky - zobrazování
Obrazy (geometrická optika)
39. Geometrická optika II Martin Lola.
Odraz světla.
Fyzika 8. ročník Mgr. Marcela Kubátová
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ EU peníze školám MODERNÍ ŠKOLA – ZKVALITNĚNÍ VÝUKY Registrační číslo GP: CZ.1.07/1.4.00/ Č.j.: 14863/ Tento.
CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE_616_F7 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Předmět: Fyzika Ročník: 7.
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Radomír Tomášů Název šablonyIII/2.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: 1802–4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Optické čočky.
Název projektu: Škola a sport
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Čočky - spojky Číslo DUM: III/2/FY/2/3/12 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Optika Autor:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Čočky - rozptylky
Kulová zrcadla. vyleštěná kovová plocha zrcadla má tvar části kulové plochy 1.duté zrcadlo: - světlo se odráží od části vnitřního povrchu kulové plochy.
PaedDr. Jozef Beňuška ZOBRAZOVÁNÍ ODRAZEM NA KULOVÉ PLOŠE aneb Kdy se v zrcadle vidíme převrácení.
Základní škola a Mateřská škola, Liberec, Barvířská 38/6, příspěvková organizace Název : VY_32_inovace_10 Fyzika - duté zrcadlo Autor: Jana Pěničková Období:
Aplikovaná optika I: příklady k procvičení celku Geometrická optika
39. Geometrická optika II Martin Lola.
Zobrazení dutým zrcadlem
Čočky a zrcadla Mirek Kubera.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
O spojkách a rozptylkách
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
ČOČKY Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
NÁZEV ŠKOLY: 2. ZÁKLADNÍ ŠKOLA, RAKOVNÍK, HUSOVO NÁMĚSTÍ 3
Čočky Spojky a rozptylky VY_32_INOVACE_53_Spojky a rozptylky
Rozdělení čoček a jejich charakteristické paprsky
Čočky Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Čočky Autor: Mgr. Alena Víchová
Název projektu: Škola a sport
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Riskuj - optika 2
Obrazy (geometrická optika)
Čočka spojka a rozptylka
Čočky průhledná optická prostředí princip založen na lomu světla
F-Pn-P053-Dute_zrcadlo PAPRSKOVÁ OPTIKA 3. DUTÉ ZRCADLO.
Transkript prezentace:

Čočky (Učebnice strana 110 – 114) K pozorování nepatrných částí rostlinných tkání používáme lupu nebo mikroskop, k pozorování vzdálených objektů se používají dalekohledy. Základem těchto přístrojů jsou čočky. Čočky jsou průsvitná tělesa zpravidla vybroušená ze skla nebo z průhledného plastu, ve kterých se lomem mění směr procházejících paprsků Jsou tvořeny z kulových ploch nebo je jedna plocha rovinná a druhá kulová. Lupou necháme procházet sluneční paprsky, které jsou při dopadu na zemský povrch téměř rovnoběžné. Při určité vzdálenosti od lupy se vytvoří malý svítící bod, který může při dostatečném světle i zapálit. Tento bod nazýváme ohnisko.

Čočky, které mění rovnoběžný svazek paprsků na sbíhavý, nazýváme spojky. Tvary spojek ohnisková vzdálenost: S . . . . . . optický střed čočky Spojku znázorňujeme F. . . . . . obrazové ohnisko F . . . . . . předmětové ohnisko f . . . předmětová f . . . obrazová o . . . optická osa F F S Paprsky se sbíhají v obrazovém ohnisku F. o Optická osa prochází optickým středem spojky S. f f předmětový prostor obrazový prostor

Čočky, které mění rovnoběžný svazek paprsků na rozbíhavý, nazýváme rozptylky. Tvary rozptylek ohnisková vzdálenost: S . . . . . . optický střed čočky Rozptylku znázorňujeme F. . . . . . obrazové ohnisko f . . . předmětová F . . . . . . předmětové ohnisko f . . . obrazová o . . . optická osa Paprsky se za rozptylkou rozbíhají. Při prodloužení se zdánlivě sbíhají v obrazovém ohnisku F. Obraz by vznikl před rozptylkou. F F S o f f obrazový prostor předmětový prostor

Pro znázornění chodu paprsků čočkou používáme význačné paprsky: Paprsky procházející optickým středem S čočky se nelámou F o S F´ Paprsky rovnoběžné s optickou osou se lámou do obrazového ohniska F´ o F S F´ Paprsky procházející předmětovým ohniskem F se na spojce lámou rovnoběžně s optickou osou o F S F´ Při geometrické konstrukci obrazu využíváme dva ze tří význačných paprsků.

a > 2 f .... obraz předmětu je skutečný, zmenšený, převrácený Zobrazení předmětu spojkou: Předmět je ve vzdálenosti a větší než je dvojnásobek ohniskové vzdálenosti f: a > 2 f .... obraz předmětu je skutečný, zmenšený, převrácený F S o F f a Předmět je ve vzdálenosti a rovné dvojnásobku ohniskové vzdálenosti f: a = 2 f .... obraz předmětu je skutečný, stejně velký, převrácený F F S o f a

a = f .... obraz předmětu nevznikne Předmět je ve vzdálenosti a mezi dvojnásobkem ohniskové vzdálenosti f a ohniskem F: 2 f > a > f .... obraz předmětu je skutečný, zvětšený, převrácený F F S o f a Předmět je ve vzdálenosti a rovné ohniskové vzdálenosti f: F F S o a = f .... obraz předmětu nevznikne f a

a < f .... obraz předmětu je zdánlivý, skutečný, přímý Předmět je ve vzdálenosti a menší než je ohnisková vzdálenost f : a < f .... obraz předmětu na stínítku nevznikne, pozorovat ho můžeme přes čočku Prodloužíme-li paprsky do předmětové oblasti, dostaneme zdánlivý obraz. F F S o a < f .... obraz předmětu je zdánlivý, skutečný, přímý f a Vlastnosti obrazu vytvořeného spojkou se mění se vzdáleností předmětu od čočky. Při přibližování předmětu z velké dálky je obraz nejdříve zmenšený a pak se postupně zvětšuje a vzdaluje se od čočky, stále je převrácený a skutečný. Je-li předmět od čočky blíž než je ohnisková vzdálenost, pozorujeme přes čočku zdánlivý, zvětšený a přímý obraz.

a > f .... obraz předmětu je zdánlivý, zmenšený, přímý Zobrazení předmětu rozptylkou: Předmět je ve vzdálenosti a větší než je ohnisková vzdálenosti f: a > f .... obraz předmětu je zdánlivý, zmenšený, přímý o F S F a Obraz vytvořený rozptylkou je vždy přímý a zmenšený. Nezachytíme ho na stínítku, ale můžeme ho pozorovat přes čočku. Obraz je zdánlivý. Předmět je ve vzdálenosti a menší než je ohnisková vzdálenost f : S F o F a Otázky a úlohy k opakování – učebnice strana 114.