PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
K novověké filosofii 16.–17. století
Advertisements

Psychologie 1 PhDr. Věra Strnadová, Ph. D. Prezentace 2.
PŘEDMĚT ZÁKLADY SPOLEČENSKÝCH VĚD
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
MĚŘENÍ ČASU PhDr. Jana Žáková.
PhDr. Mgr. Romana Doležalová
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Psychologické směry Psychologie.
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
Předmět psychologie a jeho historický vývoj
Anotace: Výklad zaměřený na vývoj filozofických směrů
Doc. Michal Kaplánek, Th. D.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze š
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_12_OSVZ_ZSVa Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ ŠKOLA: STŘEDNÍ ŠKOLA PRÁVNÍ – PRÁVNÍ AKADEMIE, S.R.O. TYP ŠABLONY: III/2 INOVACE A ZKVALITNĚNÍ.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
FILOZOFIE VY_32_INOVACE_5.1.ZSV4.11/Md CZ.1.07/1.5.00/
biologie člověka studuje člověka jako jedince i druh
Test – Člověk, zvíře, stroj
 Škola: St ř ední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitn ě ní výuky prost ř ednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
VY_32_INOVACE_29-04 Úvod do politologie.
KFI/NFILE 4 kredity Zkouška (písemná + ústní dozkoušení)
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_18_OSVZ_ZSVb Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
OB21-VVP-HUM-ZSV-MIK-L PSYCHOLOGIE, JEJÍ ODVĚTVÍ, VÝZNAM PRO ČLOVĚKA Mgr. Marie Mikulcová.
OSVÍCENSTVÍ 18. století bylo dobou, kdy si společnost uvědomila vědecký přínos 16. a 17. století. Konečně.
17. století = tzv. Velké století = Revoluce ve vědě
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_103 Název školy Gymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Miluše Hnátová PředmětDějepis.
Vznik lidského myšlení Filip Bordovský. Vznik lidského myšlení Rozum, neboli schopnost myslet se u lidí vyvinula na základě velkého množství faktorů:
7. Má přirozený zákon společensko-politické důsledky? Novověk představuje zlom v přirozenoprávní nauce Východiska: Voluntarismus pozdního středověku Novověká.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_09_OSVZ_ZSVa Anotace: Seznámit žáky se středověkým filozofickým.
Téma: Dějiny filozofie
Filosofie a metodologie. „ Science. It works, bitches!“ „We finally figured out that you could separate fact from superstition by a completely radical.
Filosofie úvod do problému....
VZTAH VÍRY A ROZUMU VE STŘEDOVĚKÉ FILOZOFII Dušková, Hessler, Marešová, Dlouhá, Hučíková – V8A
Filozofie empirismu, racionalismu
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Dějiny psychologie Strukturalismus.
ÚVOD DO PSYCHOLOGIE Milana Reichlová.
Filosofie křesťanského středověku
PSYCHOLOGIE JAKO VĚDA PSYCHOLOGICKÉ TEORIE. PSYCHOLOGIE PŘEDMĚT SYSTÉM METODOLOGIE METODY PSYCHOLOGIE JAKO VĚDA POZNAT - VYSVĚTLIT - OVLIVNIT - PREDIKOVAT.
Základy sociální psychologie
Tereza Doležalová, V8A Gymnázium Jiřího Ortena
Člověk jako osobnost (psychologie, disciplíny a směry)
Postavení pedagogiky mezi vědami
Úvod do filosofie Pojem a vznik filosofie, definice filosofie Vztah filosofie a ostatních věd Filosofické disciplíny, filosofické otázky, základní pojmy.
Jana Ženíšková, 3.B Behaviorismus. je psychologický směr, založený na tvrzení, že chování lze vědecky zkoumat bez odkazu na vnitřní duševní stavy druh.
Pozitivismus Kristýna Zinková C4B Seminář společenských věd Co je to?PrincipyAuguste ComteTři stádiaKritikaSoučasnost.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Soňa Váňová. Dostupné ze Školského portálu Karlovarského kraje materiál.
Psychologie. Úvod ot. Kde se ve svém každodenním životě setkáváme s psychologií?
Filozofie mezi renesancí a osvícenstvím Střední škola pro knihkupce a nakladatelské pracovníky, o.p.s. Zuzana Landlová, 3.A
FILOsOFIE A VĚDA.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Dějiny psychologie Mgr. Jiřina Boušková.
Tomáš Akvinský Mgr. Vladimír Velešík.
Mgr. Rostislav Navláčil 18. Filozofie, základní pojmy Občanská nauka
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
K novověké filosofii 16.–17. století
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
VY_32 _INOVACE_PSYCHOLOGIE.01
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
PATRISTIKA II Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Označení materiálu
Dějiny psychologie Strukturalismus.
Úvod do psychologie II. přednáška
Základní filozofické otázky
Transkript prezentace:

PhDr. Věra Strnadová, Ph. D. Psychologie 1 PhDr. Věra Strnadová, Ph. D. Prezentace 3

3. Metoda pozorování Přirozené pozorování Pozorujeme předmět našeho zájmu ve formě, v jaké se přirozeně vyskytuje (př. – pozorování primátů, primitivních kmenů, novorozenců). Metoda dotazování (dotazník, interview) Zkoumané jevy zjišťujeme pomocí otázek, která zadáváme zkoumaným osobám. Využívá se ke zjišťování politických názorů, k průzkumu trhu či potřebných oblastí lékařské péče. Kazuistiky Zkoumáme životní historii jedince, na základě událostí a údajů, které si daná osoba pamatuje. Jestliže se v životě člověka objeví závažné problémy, pak je důležitá znalost minulosti. Můžeme podle ní vysvětlit chování jedince v současnosti.

Sokrates „Poznej sebe sama“ Daimonion, filozofie morálky

Sokrates Platon „Poznej sebe sama“ Daimonion, filozofie morálky Tři složky duše: rozumová, vznětlivá, žádostivá

Sokrates Platon Aristoteles „Poznej sebe sama“ Daimonion, filozofie morálky Platon Tři složky duše: rozumová, vznětlivá, žádostivá Aristoteles „Peri psychés“ (o duši) Člověk je tvor společenský – „Zoon politikon“ Tři složky duše (rozumová, živočišná, rostlinná)

Sokrates Platon Aristoteles „Poznej sebe sama“ Daimonion, filozofie morálky Platon Tři složky duše: rozumová, vznětlivá, žádostivá Aristoteles „Peri psychés“ (o duši) Člověk je tvor společenský – „Zoon politikon“ Tři složky duše (rozumová, živočišná, rostlinná) Řečtí lékaři, kteří do otázek kolem lidské duše vnesli racionalismus. Objevili souvislost mezi tělesnem a duševnem. Alkmaion Hippokrates Galenos

Svatý Augustýn (4. stol. n. l.) Středověk Svatý Augustýn (4. stol. n. l.) „Fides praecedit rationem“ „Crede, ut intelligas“ Víra v božskou autoritu je základním zdrojem lidského vědění „O BOŽÍ OBCI“ – církevní dogma jako světový názor – hlavním smyslem lidského života je poznání boha

Svatý Augustýn (4. stol. n. l.) Středověk Svatý Augustýn (4. stol. n. l.) „Fides praecedit rationem“ „Crede, ut intelligas“ Víra v božskou autoritu je základním zdrojem lidského vědění „O BOŽÍ OBCI“ – církevní dogma jako světový názor – hlavním smyslem lidského života je poznání boha Tomáš Akvinský „Suma proti pohanům“ Odlišil zřetelně obory: FILOZOFIE – nauka o moudrosti, racionální poznání TEOLOGIE – nauka o bohu, intuitivní poznání

Svatý Augustýn (4. stol. n. l.) Středověk Svatý Augustýn (4. stol. n. l.) „Fides praecedit rationem“ „Crede, ut intelligas“ Víra v božskou autoritu je základním zdrojem lidského vědění „O BOŽÍ OBCI“ – církevní dogma jako světový názor – hlavním smyslem lidského života je poznání boha Tomáš Akvinský „Suma proti pohanům“ Odlišil zřetelně obory: FILOZOFIE – nauka o moudrosti, racionální poznání TEOLOGIE – nauka o bohu, intuitivní poznání SCHOLASTIKA Školská filozofie středověku, která vykládá a obhajuje církevní dogma světový názor

Novověk René Descartes (17. stol.) Podrobil scholastiku radikální kritice „Rozprava o metodě“ „Principy filozofie“ „Cogito, ergo sum“ - racionalismus

Novověk René Descartes (17. stol.) John Locke Podrobil scholastiku radikální kritice „Rozprava o metodě“ „Principy filozofie“ „Cogito, ergo sum“ – racionalismus John Locke „Nic není v intelektu, co předtím nebylo ve smyslech“ Tabula rasa Empirismus

Novověk René Descartes (17. stol.) John Locke G. W. Leibnitz Podrobil scholastiku radikální kritice „Rozprava o metodě“ „Principy filozofie“ „Cogito, ergo sum“ – racionalismus John Locke „Nic není v intelektu, co předtím nebylo ve smyslech“ Tabula rasa Empirismus G. W. Leibnitz Učení o monádách, imanentismus

Rozvoj věd přírodních Jiří Procháska Reflexní pojetí nervových procesů

Jan Evangelista Purkyně Rozvoj věd přírodních Jiří Procháska Reflexní pojetí nervových procesů Jan Evangelista Purkyně Vědecká metoda, experiment

Jan Evangelista Purkyně Rozvoj věd přírodních Jiří Procháska Reflexní pojetí nervových procesů Jan Evangelista Purkyně Vědecká metoda, experiment Charles Darwin Evoluční teorie

Jan Evangelista Purkyně Rozvoj věd přírodních Jiří Procháska Reflexní pojetí nervových procesů Jan Evangelista Purkyně Vědecká metoda, experiment Charles Darwin Evoluční teorie G. T. Fechner – psychofyzika „Základy psychofyziky“, 1860 (experiment, počitkové prahy)

Jan Evangelista Purkyně Rozvoj věd přírodních Jiří Procháska Reflexní pojetí nervových procesů Jan Evangelista Purkyně Vědecká metoda, experiment Charles Darwin Evoluční teorie G. T. Fechner – psychofyzika „Základy psychofyziky“, 1860 (experiment, počitkové prahy) Wilhelm Wundt Lékař a fyziolog Zakladatel prvního psychologického institutu, univerzita v Lipsku 1879 – psychologie jako samostatná věda Asociace představ, myšlení

H. Ebbinghaus Výzkumy paměti Křivka učení – zákon opakování Plató Množství látky 80 60 30 Plató mez, za kterou už není možno látku absorbovat 1 2 3 Počet opakování

Křivka zapomínání Množství látky Opakování 80 (málo ztráty) 60 30 1 2 3 čas Množství látky 80 60 30 Opakování (málo ztráty)

Hlavní psychologické směry konce 19. a ve 20. století Tradice společenských věd Filozofie (empirismus) Kulturní antropologie

Hlavní psychologické směry konce 19. a ve 20. století Tradice společenských věd Filozofie (empirismus) Kulturní antropologie Tradice přírodních věd Neurofyziologie (studium mozku a NS) Reflexologie (Procháska, Purkyně, Pavlov, Sečenov, Běchtěrov, Sherrington)

Hlavní psychologické směry konce 19. a ve 20. století Tradice společenských věd Filozofie (empirismus) Kulturní antropologie Tradice přírodních věd Neurofyziologie (studium mozku a NS) Reflexologie (Procháska, Purkyně, Pavlov, Sečenov, Běchtěrov, Sherrington) Psychologické směry Behaviorismus (teorie sociálního učení) Psychoanalýza (hlubinná psychologie) Kognitivní psychologie Humanistická psychologie